Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä hajottaa kampiakselin asentoantureita? M52B28

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8259
    • Järvikylä (Nakkila)

    Mikä hajottaa kampiakselin asentoantureita? M52B28

    Emännän vm. -96 autossa hajosi juuri kolmas kampuran anturi n. puolentoista vuoden aikana. Ensin meni alkuperäinen, laitettiin tarvike Siemens joka kesti puoli vuotta, sitten laitettiin uusi alkuperäinen joka kesti n. vuoden ja hajosi tänään.

    Auto lähtee lämpöisenä huonosti, röpeltäen käyntiin. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kuulostaa normaalilta mutta kuormittaessa tippuu sylintereitä pois pelistä ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin vielä kun parikymmentä kilometriä ajaa niin lakkaa käymästä kokonaan.

    Mikä noita hajottaa?
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by peto2 View Post
    Emännän vm. -96 autossa hajosi juuri kolmas kampuran anturi n. puolentoista vuoden aikana. Ensin meni alkuperäinen, laitettiin tarvike Siemens joka kesti puoli vuotta, sitten laitettiin uusi alkuperäinen joka kesti n. vuoden ja hajosi tänään.

    Auto lähtee lämpöisenä huonosti, röpeltäen käyntiin. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kuulostaa normaalilta mutta kuormittaessa tippuu sylintereitä pois pelistä ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin vielä kun parikymmentä kilometriä ajaa niin lakkaa käymästä kokonaan.

    Mikä noita hajottaa?
    Näkyykö niissä hajonneissa antureissa mitään "fyysisiä" jälkiä?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8259
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by janke View Post
      Näkyykö niissä hajonneissa antureissa mitään "fyysisiä" jälkiä?
      Ei ole mitään jälkiä. :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Kimixxx
        Newbiemmer
        • Dec 2015
        • 10
        • helsinki

        #4
        Mulla taas 523i on tehnyt samoja oireita pariin kertaan, viimeisen 8000km:in matkalla. BMW Scannerilla nollannut vikakoodit pois ja taas menty mutkaista tietä näkymättömiin. Kait tuo anturi jossain vaiheessa losahtaa lopullisesti, mutta uusi onneksi jo hanskalokerossa odottamassa.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Voiko olla ecun puolella vikaa jännite syötössä?
          Jos kypsyvät ylijännitteeseen.
          Tää oli sit ihan hatusta vedetty juttu.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            Ei ole mitään jälkiä. :think
            Koitin kuukelilla hakea vastaavaa, mutta ei löytynyt oikein mitään. Onko anturin paikka puhdas ja menee kunnolla pohjaan asti? Voi olla että on jotain jännitteessä piirillä näin veikaten.

            E:Yksi Bmw korjaaja sanoi kerran, että millikin paskaa anturin ja kiinnikkeen välissä, niin saattaa olla että ei toimi kunnolla.
            Last edited by janke; 21-03-2016, 22:43.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8259
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Vaihdoin juuri uuden anturin eikä vanhassa tosiaan ollut mitään jälkiä. Hioin anturin telineen santapaperilla mutta eipä siinä mitään mainittavaa likakerrosta ollut.

              Satuin vieläpä löytämään ne aikaisemmatkin anturit ja niistä mittailin että kaikkien pinnien väliltä löytyy megaohmeja kaikissa viallisissa, uutta en tietysti huomannut mitata ennen asennusta..

              En äkkiseltään löytänyt toleransseja resistanssille mutta luulen ettei näistä pysty sillä tapaa mittaamaankaa. :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • 0se
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 113
                • .

                #8
                Omasta hajosi uudehko siemensin anturi aika pian sen jälkeen kun termarikoppa alkoi vuotamaan ja tiputti vettä anturin päälle. Tuossa janken kuvassakin näkyy jälkiä jäähdytysnesteestä.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by 0se View Post
                  Omasta hajosi uudehko siemensin anturi aika pian sen jälkeen kun termarikoppa alkoi vuotamaan ja tiputti vettä anturin päälle. Tuossa janken kuvassakin näkyy jälkiä jäähdytysnesteestä.
                  Mikäli oikein arvaan tuossa autossa on köykämiininen vuotamaton koppa mutta ainahan vesipumpustakin voi jotain tulla.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8259
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Mikäli oikein arvaan tuossa autossa on köykämiininen vuotamaton koppa mutta ainahan vesipumpustakin voi jotain tulla.
                    Juu, tässä autossa on suora alumiininen termostaattikoppa joka on tiivis mutta aikaisempi muovinen tiputti todennäköisesti myös anturin päälle. Termostaattikopan vaihdosta on tosin n. puoli vuotta aikaa joten pidän vesivahinkoa hiukan epätodennäköisenä.

                    Noihin antureista mitattuihin resistansseihin kaipaisin kommenttia?
                    Orkkis: 3-5MΩ
                    Siemens: 35-45MΩ
                    viimeksi hajonnut orkkis: 15-17MΩ
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • jaska120
                      Newbiemmer
                      • Dec 2014
                      • 28
                      • Kittilä

                      #11
                      Minulla sama homma..

                      Ensimmäinen tarvikeanturi kesti 1,5v, jonka jälkeen vaihdoin tilalle alkuperäisen. Nyt vuoden ajon jälkeen tällä viikolla hajosi alkuperäinenkin. Kuulemma kahden vuoden takuu noilla orggisosilla, mutta millä todistan asian Wetterille? Täytyy pääsiäisen jälkeen soitella.

                      Comment

                      • 0se
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 113
                        • .

                        #12
                        Varma tapa on tutkia signaalia oskilloskoopilla ja ottaa kuva näytöstä. Yleismittarillakin voi yrittää mitata, ehjällä anturilla ulostulon pitäisi hyppiä 0-5V välillä.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          No nuo 5V-hall anturit ja ecun virransyöttö on ongelmallinen, OBD2-versiothan niillä eivät toimi käytännössä ollenkaan. Eli tuohonkin voisi kokeilla BMW:n omaa ratkaisua, M54:n 12v-hall anturia ja piuhasarjaa joka ryöstää 12V-käyttöjännitteen vanoksen solenoidin syötöstä. Varsinaisesti sarja on tarkoitettu M52-versioille joissa OBD2-käynninvalvonnan takia kampuran asento luetaan suoraan kampuralta vauhtipyörän päästä mutta parempi hall-signaali tuskin olisi haitaksi noissa vanhemmissakaan.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8259
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            No nuo 5V-hall anturit ja ecun virransyöttö on ongelmallinen, OBD2-versiothan niillä eivät toimi käytännössä ollenkaan. Eli tuohonkin voisi kokeilla BMW:n omaa ratkaisua, M54:n 12v-hall anturia ja piuhasarjaa joka ryöstää 12V-käyttöjännitteen vanoksen solenoidin syötöstä. Varsinaisesti sarja on tarkoitettu M52-versioille joissa OBD2-käynninvalvonnan takia kampuran asento luetaan suoraan kampuralta vauhtipyörän päästä mutta parempi hall-signaali tuskin olisi haitaksi noissa vanhemmissakaan.
                            Onkos tolle johtosarjalle ja soveltuvalla anturille osanumeroita?

                            Taas anturi menossa
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by peto2 View Post
                              Onkos tolle johtosarjalle ja soveltuvalla anturille osanumeroita?

                              Taas anturi menossa
                              Taasko? Voi helvata. Nesteitäkö ei ole päässyt nyt valumaan tuon viimesimmän päälle?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎