Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39, 530da 1999 - teknisesti parantaminen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    e39, 530da 1999 - teknisesti parantaminen.

    Hei hoi,

    Uusi kiiturin omistaja hei. Tuli alle hommattua otsikon muokainen laitos. Täysin vieras kulkija, koska kaikki edelliset ovat olleet täysin eri merkkisiä bensakoneita jakohihna ongelmineen.

    Ensinnäkin totean, että kerran kun ratin taakse istuu ymmärtää, miksi toiset kehuvat autoa. Samoin katseen luonti moottoritilaan ajaa mielen melkein fengshuin kaltaiseen transsiin.

    Mutta asiaan. Hirveän paljon olen lyhyessä ajassa koittanut lukea oppiakseni yksilön sielun elämää. Ja jotakin olenkin jo matkan varrelle saanut. Mutta kysyisinkin nyt näin yleisesti, oletteko huomanneet joitakin heikkoja / tyyppivian kaltaisia kohteita, joita olette joko päivittäneet, patentilla parantaneet tai muuten vahvistaneet? Tahtoisin kuulla juuri kyseiseen autoon tai ainakin siihen sopivia vinkkejä ja ideoita sekä mielipiteitä. En tahdo silti ruotia ongelmia, jotka odottavat tulevaisuudessa, vaan rauhassa ajan kanssa pidentää yksilöni elinikää mahdollisimman pitkälle.

    mm. automaattilaatikon öljynvaihdosta en toivo keskustelua, koska se on aivan selkeästi vaarallinen alue sanoa mielipidettä, vaikka öljyjen vaihtoa sinne suunnittelenkin. Tai suunnittelin. En ole enää varma. (Luojan kiitos toimii vielä loistavati, vaikka mittarissa reilut 320tkm)

    Mutta asiaan. Tuosta abs -yksikön suojaamisesta olen lukenut ja nähnyt kuvia. Jotkut ovat todenneet sen sijoittelun konehuoneessa jokseenkin vaaralliseksi kestävyytensä takia. Siinä onkin omalla tavalla idea, jotta jonkinlaisen lämpöeristeen tai suojapellin rakentaisin. Siitä ei ole haittaa, tosin en tiedä hyötysuhdettakaan. Mutta tilannetta se ei pahenna.

    Onko siis teillä jo pitkään omistavilla, tai muilla, joitakin ajatuksia tai vinkkejä antaa tuoreelle omistajalle, jolla on aikaa ja joka toivoo auton vielä pitkään kuljettavan ja palvelevan?

    Kiitos!
    e39 530dA 1999.
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Melkein selvin kun huoltaa säännöllisesti.

    Tuossahan on turbo,maf ja tuo vaihdelaatikko ne heikoin lenkki ja niitä huono vahvistaa pl vaihdelaatikko.

    Jos vikaa tulee niin kyselyitä tänne.
    Kunnossa oleva E39 kun pieksee vielä monen nykyauton
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by MOH85 View Post
      Hei hoi,

      Uusi kiiturin omistaja hei. Tuli alle hommattua otsikon muokainen laitos. Täysin vieras kulkija, koska kaikki edelliset ovat olleet täysin eri merkkisiä bensakoneita jakohihna ongelmineen.

      Ensinnäkin totean, että kerran kun ratin taakse istuu ymmärtää, miksi toiset kehuvat autoa. Samoin katseen luonti moottoritilaan ajaa mielen melkein fengshuin kaltaiseen transsiin.

      Mutta asiaan. Hirveän paljon olen lyhyessä ajassa koittanut lukea oppiakseni yksilön sielun elämää. Ja jotakin olenkin jo matkan varrelle saanut. Mutta kysyisinkin nyt näin yleisesti, oletteko huomanneet joitakin heikkoja / tyyppivian kaltaisia kohteita, joita olette joko päivittäneet, patentilla parantaneet tai muuten vahvistaneet? Tahtoisin kuulla juuri kyseiseen autoon tai ainakin siihen sopivia vinkkejä ja ideoita sekä mielipiteitä. En tahdo silti ruotia ongelmia, jotka odottavat tulevaisuudessa, vaan rauhassa ajan kanssa pidentää yksilöni elinikää mahdollisimman pitkälle.

      mm. automaattilaatikon öljynvaihdosta en toivo keskustelua, koska se on aivan selkeästi vaarallinen alue sanoa mielipidettä, vaikka öljyjen vaihtoa sinne suunnittelenkin. Tai suunnittelin. En ole enää varma. (Luojan kiitos toimii vielä loistavati, vaikka mittarissa reilut 320tkm)

      Mutta asiaan. Tuosta abs -yksikön suojaamisesta olen lukenut ja nähnyt kuvia. Jotkut ovat todenneet sen sijoittelun konehuoneessa jokseenkin vaaralliseksi kestävyytensä takia. Siinä onkin omalla tavalla idea, jotta jonkinlaisen lämpöeristeen tai suojapellin rakentaisin. Siitä ei ole haittaa, tosin en tiedä hyötysuhdettakaan. Mutta tilannetta se ei pahenna.

      Onko siis teillä jo pitkään omistavilla, tai muilla, joitakin ajatuksia tai vinkkejä antaa tuoreelle omistajalle, jolla on aikaa ja joka toivoo auton vielä pitkään kuljettavan ja palvelevan?

      Kiitos!
      Näiden kanssa varsinkin näin vanhemmiten on yksi kultainen ja ylittämäyön sääntö: ÄLÄ KORJAA EHJÄÄ!!!
      Eli tämä vikojen ennakointi on täysin turhaa ajan ja rahan sekä ennen kaikkea mielenrauhan kuluttamista.
      Jos oikeasti haluaa pitää tämän ikäisestä autostaan huolta, keskitytään vain ja ainoastaan kaikkiin eteen tuleviin vikoihin niin että ne hoidetaan HETI huolellisesti pois päiväjärjestyksestä jos/kun niitä eteen tulee.
      Pistetään siis se ”ennakointiin” käytetty pääoma kasvamaan korkoa vaikka osakkeisiin ja käytetään se vasta sitten kun sille on oikeasti tarvetta.
      Näitä netin(lue:mm.BTCF:n) vikakeskusteluja lueskellessa kun tahtoo käydä samoin kuin lääkärikirjoja lukiessa, eli huomaa äkkiä sairastavansa kuppaa ja ruttoa yhtä aikaa...kun kerran kaikki ensioireet sopii niin hyvin luettuun.
      Pointti on kuitenkin siinä että tämän ikäluokan/ajokilometrimäärän autosta ei enään voi mitenkään tietää, eikä varsinkaan ennakoida mitä seuraavaksi tulee korjattavaksi/vaihdettavaksi, jolloin siitä murehtiminenkaan on täysin turhaa(kuten mitään muutakaan mihin ei voi itse oikeasti vaikuttaa).
      Voit siis hyvinkin hakata tuhansia ennakoiviin huoltoihin/remontteihin ja se vika tulee kuitenkin ”vierestä” ja silloin on ongelmana se että ne irtoavat pääomat on jo hakattu ehjän korjaamiseen.
      Ok, toki kaikki perushuollot kannattaa tehdä edelleen säännöllisesti ja lisää siihen e39:n ollessa kyseessä jokavuotienen huolellinen jarrujen puhdistus+herkistyshuolto, johon kuuluu kaikkien levyjen+napojen puhdistus.
      Vaikka tuosta vaihdelaatikosta et halunnut puhuakkaan, niin voin luvata että nyt siitä et enään saa käytännössä mitään elinkaarihyötyjä, vaan päinvastoin (turbiiniremppaa todennäköisesti tiedossa melko pian).
      Kaikki tällaiset...”tarkoitus pitää vielä vuosikymmeiä”....on puhdasta itsepetosta tässä kohtaa jolla mm.laatikon öljynvaihtoa tässä kohtaa perustellaan).
      Se vain on niin että nämäkin e39:it alkaa olemaan tiensä päässä muutamien vuosien kuin kymmenien vuosien kuluttua ja sen vuoksi itse asiassa sitä jäljellä olevaa elinkaarta voidaan pidentää huolellisella ja nopeasti puuttuvalla perushuollolla, kuin millään ennakoivilla romanttisilla mielikuvahuolloilla.
      Eli juuri tällä hetkellä se suurin syy miksi -99 malliset e39:it jää leimatta ja päätyy purkuun on kasaantuneen pikkuviat, jolloin niihin koko ajan lisääntyviin pikkuvikoihin ei ole HETI reagoitu kun niitä tulee (se nopea perushuolto/remontti on laiminlyöty).
      Toinen ongelma on juuri tuo öljynvaihto +350tkm ajettuun laatikkoon, joka jo suurella todennäköisyydellä hajottaa turbiinin+työntää kierron täyteen metallipurua.
      Pikkuisen tämän päälle pikkuvikoja+leima jää välistä, niin nettivaraosa kutsuu ja ko.auto myydään osina pois.
      Viimeistään siis nyt pitää ne täysin turhat laatikon öljynvaihdot unohtaa ja tästä säästyneet pääomat kannattaa käyttää vaikka alustan läpikäyntiin ja ehdottomasti orggislaatuisilla osilla(ei tarkoita silti marmoritiskiltä ostettua orggista).
      Takakelkan isot puslat kuntoon ja oieastaan koko etupää uusiin puihin ja jo tämä varmistaa että purkutuomio siirtyy muutamalla vuodella heti eteenpäin.
      Se laatikon ljynvaihto todennäköisesti nopeuttaa sitä jossain kohtaa joka tapauksessa tulevaa purkutuomiota, ikävä kyllä.

      e39 tämän ikäisenä ja hyvin perushuollettuna on varsin luotettava ja ajoltaan nautittava auto, jolloin se ”mahdollisista” eteen tulevista vioista stressaaminen ei tee oikeutta itse autolle. Moni vastaava saman ikäinen auto ei yllä ajettavuudessaan eikä edes vikatiheydessään lähellekkään e39:iä, joten turhasta murehtiminen pois ja tyhmä hymy naamalle joka kerran kun moottoritie avautuu...
      Mikään vastaavan ikäinen auto ei anna vastaavaa kyytiä kuin oikeasti kunnossa oleva e39, eli ei sitä aikoinaan valittu turhaan maailman parhaaksi autoksi(aika harva pääsee edelleenkään edes lähelle).
      Last edited by Hemi; 12-04-2016, 13:57.

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        Siinä olet oikeassa, että lukemalla kaikenlaisia keskustelua on syytä pitää pää kylmänä. Auto itsessään toimii omasta mielestä ihan moitteettomasti, joten tarkoitus ei ole ylihuoltaa autoa, ei missään nimessä. Samoin tuo automaattilaatikon huolto taitaa jäädä omalta osalta pöytälaatikkoon. Se kun tuntuu olevan tulenherkkä aihe. Mitä sitä toimivaa sorkkimaan varsinkin kun huoltohistoria on tuntematon.

        Enemmän ajattelin mielipiteitä mm. huohotin puolesta, jäähdytyksestä ja muista pienistä asioista, joista ei varsinaisesti ole haittaa. Osakkeisiin tai rahastoihin en rahojani laita, koska niitäkin parempi sijoituskohde on auto. Samoin en koe, että raha olisi hukkaan heitettyä varsinkin tässä kohtaa, kun oma mielenkiinto liittyy juuri autojen kanssa näpräämiseen. Kaikki harrastukset maksavat ja harvalla niistä rikastuu joten en näe, että auto olisi yhtään sen huonompi sijoituskohde kuin uusi golf bägi. Sitä en tietenkään pelaa, mutta esimerkkinä.

        Eli toisaalta en tähän kaipaa tähän ohjeita rahankäytön suhteen tai siihen, kuinka kauan menee siihen, että autoni muuttuu osaksi egosysteemiä paalin muodossa. Siis kaikella kunnioituksella. Tuosta olen kyllä, kai, samaa mieltä ettei siihen vaihdelaatikkoon ole nyt syytä koskea..

        Veku: Itse asiassa olen kyllä samaa mieltä. Edellinnen maantielaiva Peugeot 406 farmari, 1999, oli ensituntumaan loistava kulkine. Oli vakaa ja erittäin hyvä ajettava. Ajattelin, että näissä viime vuosituhannen autoissa osattiin vielä rakentaa sellaista kovin vahvaa ja jäykkää, jotenkin kestävän tuntuista verraten vaikka viime vuoden autoihin, jota tuntuvat kovin muovisen herkiltä ihan kaikelle. Jo istuminen e39 penkille luo pehmeän ja kestävän fiiliksen eikä sellaista, että jokainen muoviosa jää ensimmäiseen monttuun tien pinnalle. Olen siis samaa mieltä, e39 oli vieläkin parempi yllätys pösöön verrattuna. Samoin diggaan kovasti tästä 3 litraisen diisselin äänestä. Vaikka se onkin aika raffi, se jotenkin herättää allekirjoittaneessa mielihyvää.

        Kirjoitin postauksen siinä mielentilassa, että tarkkaan harkitut eurot tulevat sijoitettua vanhaan ja todennäköisesti lähitulevaisuudessa hajoavaan autoon. Varat on kuitenkin lähtökohtaisesti aika pienet näin perus duunarin tilipussia tarkastellessa. Se kun on faktaa ettei mikään ole ikuista. Toisille autot ovat vain kulkuneuvoja, toisille harrastus ja toisille elämäntapa.

        Joten, edelleen. Te kaikki autollissa ideoita saaneet ja patentteja keksineet, sana on vapaa :P
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Käännän nyt vielä, eli mihin tarvit ”patentteja” kun kuitenkin mm.alustan ja jarrujen läpikäynti/tarkastus olisi se ensimmäinen oikea huolto/huoltotarkistus?
          Eli kaikki nivelet läpi(välykset,vuodot), takakelkan puslat(ovatko hapertuneet), reaktiotankojen ym.puslat(jos vanhat niin vaihtoon automaattisesti alkuperäislaatuisilla osilla)...jne,jne.
          Sen jälkeen kun alusta on 100% varmuudella niin tikissä että menee sen puolesta ”heittämällä” leimasta läpi seuraavat 3-vuotta, alustakulmien säätöön ja pari aiheesta keskusteltua BTCF topikkia läpi jotta saat ne oikeat kulmat etkä vain valohoitoa.

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #6
            Täällä on lähdetty 530d faceliftin kanssa perinteisellä reseptillä liikkeelle, eli alustaan tilata rämmäytin kaikki tukivarret ja taka-apurungonpuslat saksasta tulemaan. Käytän siis vain Lemförderin ja Febi-Bilsteinin alustanosia.

            Öljyhuollon tuossa tekaisin, samalla raikkarikotelot käyttelin irti ja puhdistelin vedenpoistoreijät. Myös yleiset tarkistukset vuotojen yms varalta.

            Sekä lisäksi etujarrujen purku, puhdistus ja kasaus. Käsijarrukenkien säätö.

            Kirsikkana uudet kesärenkaat.

            Edit: Kesällä tulilinjalla on alipaineletkujen + hehkujen uusinta. Webastokin täytyy nostaa pöydälle tarkempia tutkimuksia varten.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Ihan ensimmäisenä tarkista alustan kunto. Eli kaikki puslat, nivelet jarrut, pyöränlaakerit jne. Seuraavaksi sitten konehuoneeseen. Onko konehuoneessa mitään vuotoja? Jos on niin korjaukseen. Alipaineletkujen kunto. Lue vikakoodit kaikilta moduuleilta. Mikäli haluaa tarkastella tarkemmin moottoria, niin live-dataa tutkimaan. Sitten katsella onko missään mitään vikaa.

              Mielestäni ei ole mitään järkeä alkaa mitään patentteja rakentelemaan. Korjaa viat ja tekee huollot. Osiksi sitten OEM laatuisia, ei mitään halpa kuraa. Jatkossa korjaa vastaan tulevat viat. Niitä kuitenkin tulee, jos sitä autoa riittävän pitkään pitää.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                #8
                Joo hei, patentti oli huono sana. En todellakaan tarkoittanut mitään kyhäelmiä, jotka on vähän sinne päin tai turvallisuuden rajoilla. Tässä esimerkiksi fiksu esimerkki siitä, että jonkin kalliin osan elinikää voidaan pyrkiä pidentämään suhteellisen edullisesti ja mielestäni fiksusti..


                e39 530dA 1999.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by MOH85 View Post
                  Joo hei, patentti oli huono sana. En todellakaan tarkoittanut mitään kyhäelmiä, jotka on vähän sinne päin tai turvallisuuden rajoilla. Tässä esimerkiksi fiksu esimerkki siitä, että jonkin kalliin osan elinikää voidaan pyrkiä pidentämään suhteellisen edullisesti ja mielestäni fiksusti..


                  Fiksu?
                  No, jos nyt näihin haluaa foliohattu päässä ihan välttämättä uhrata aikaa ja vaivaa niin saahan sitä toki ”harrastella”, ei siinä mitään(kuvan ”laitteen” hyödyllisyydestä ja ”fiksuudesta” voidaan ollakkin sitten jo montaa mieltä---vastaako magneettia bensalinjassa, yms?).
                  Tällainen käytetty Absiyksikkö TARVITTAESSA maksaa tällä hetkellä joitain kymppejä(takuuosna ehkä max.satkun ja jos se nyt vielä on ehjä, niin melko suurella todennäköisyydellä kestää siihen asti kunnes ko.auto päätyy nettiauton puolelta nettivaraosiin.
                  Kuten tuossa aiemmin jo monelta muultakin jo tuli, niin nyt katse ihan ensimmäisenä sinne alustaan+jarruihin.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by MOH85 View Post
                    Joo hei, patentti oli huono sana. En todellakaan tarkoittanut mitään kyhäelmiä, jotka on vähän sinne päin tai turvallisuuden rajoilla. Tässä esimerkiksi fiksu esimerkki siitä, että jonkin kalliin osan elinikää voidaan pyrkiä pidentämään suhteellisen edullisesti ja mielestäni fiksusti..


                    No joo voihan näitä rakennella, jos intoa on. Itse kyllä enemmin käyttäisin sen innostuksen vaikka satuloiden kunnostukseen. 530d ilmanotto on tuossa kohti, joten ei ole ihan simppeli viritellä. Itseä ei tälläiset patentit kyllä innosta yhtään.

                    Jokainen toki tekee omalle autolleen mitä huvittaa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      #11
                      Tässä on lista omista rempoista jotka olen nyt tehnyt sen takia että autossa on ollut vikaa:
                      - Öljyn mittatikku, Xenon-ballasti vaihdettu
                      - Takavalot vaihdettu
                      - Xenon-polttimot vaihdettu (kiinalaisiin, virhe)
                      - Takajarrupalat vaihdettu, kulumisanturin piuhat vaihdettu (turhat kapineet mutta tuli mukana)
                      - Mittariston pikselit palautettu entisille paikoilleen
                      - Öljynvaihto + suodatin, EGR-termostaatti, päätermostaatti, jäähdytinnesteet, takaluukun sarana vaihdettu
                      - Imusarjan läpät poistettu ja tulpattu, EGR tulpattu, imusarja pesty + tiivisteet vaihdettu
                      - Webaston vesipumppu ja ohjauskortti vaihdettu
                      - Tasosäädön kuivaimen rakeet vaihdettu, H7 Osram Night breaker Unlimited vaihdettu
                      - Alipaineletkut vaihdettu, kaikki EGR osat poistettu, jarrunesteet vaihdettu, nahkapenkkien käsittely, lasiluukun kaasujouset vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu, polttoainesuodatin vaihdettu, kuljettajan peilin kääntömoottorin huolto
                      - Valojen säätötangot vaihdettu
                      - Akku vaihdettu Bosch AGM 95ah 6013
                      - Xenon-polttimot vaihdettu (Phillips)
                      - Vaihteistoöljyn huuhtelu vaihto (koska edellinen omistaja aloitti tuon shown, niin pakko kai sitä oli sitten jatkaa)
                      - Webaston palopesä ja äänenvaimennin vaihdettu
                      - Moottorin tukikumit, raidetangot, reaktiotangot, tukivarret, kallistuksen vakaajat vaihdettu (eteen)
                      - Rengaskulmien säätö
                      - Map - anturi, Ahtopaine - anturi, Painesäiliön alipaineletku
                      - Apukuskin puoleinen peilin lasi vaihdettu
                      Sekä tulevana lauantaina vaihtuu takakelkan puslat, integriaali linkit, epäkeskopultit ja narinahelat. Ja piakkoin myös tukivarret yms kilkkeet taakse sekä kaikki jarrulevyt ja palat (ATE) vaihtuu uusiin + jarrusatuloiden täydellinen kunnostus . Ja kuukauden sisään helmojen ruostekorjaukset + maalaus.
                      Toki olen tehnyt lukuisia muitakin juttuja (mm. soitin vaihtunut jne diipa daapaa), mutta ne ei ole ollut vikoja. Ennakoivaa vian torjuntaa on aika turha harrastaa ja olen Hemin kanssa samalla linjalla siinä, että yöunet ja rahat menee hukkaan.

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        #12
                        Itse asiassa ihan jees pointteja. Ja todellakin lähtökohtaisesti vältän Pelle Pelottoman keksintöjä, joiden toimivuudesta ei ole tietoa. Ehkä lähdin silti kokeilemaan, olisiko tallien kätköissä lamppu syttynyt päänsä päälle keksien ja hyväksi todettuja juttuja..

                        Auton haltijana olen ollut jo viikon, joten ehkä jokainen ymmärtää, ettei kysyvä tieltä eksy.. Eikä se maksa vaivaa tutustua ja katsoa, olisiko tästäkin ollut jotain hyötyä. Se on totta, aivan ensimmäiseksi pidän huolen auton normaaleista huolloista. Toisaalta tässä jo palautteen saaneena alan ymmärtää, että taloudellinen auto ei tule olemaan, joten ehkä ei vaan pitäisi murhetia olematonta ja vain alkaa varautua väistäämättömiin ja tuleviin korjauskohteisiin.

                        Koska te nyt olette harrastaneet todennäköisesti pidempään, tää palaute on aina hyvä. Nyt ainakin tiedän, ettei suurempia reseptejä löydy auton eliniän lisäämiseen poppa konstein. Tää oli hyvä tietää..

                        En lähtenyt tuohon ulkoiseen modaamiseen, koska siitä riittää juttua. Ehkä sekin on jo parempi paikka sijoittaa raskaalla työllä hankittuja varoja ja jättää tuo moottoritila koskemattomaksi näiltä osin. Huoltaa tarpeen mukaan..

                        Kiitos siis palautteesta. Enkä edes kirjoita ironisesti
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          #13
                          Sen verran kysyn, jota pidän puutteena, on moottorin lisälämmitin. Tiedän, että haualla löytyy asiaa mutta päätin silti kysyä myös tässä. Onko joku toteuttanut sitä ja jos on niin miten? Näin kesällähän tuo ei mieltä paina mutta, koska työni on yötyö ja autolla suoritettava, on pakkasiltoina tuollainen esilämmitys varmasti suotavaa? Vai miten dieselin osalta? Kuluttaako jokaöinen kylmäkäynnistys moottoria?
                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          • zeneg
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 1238
                            • Oulu

                            #14
                            Näihinhän löytyy Defalta säteilylämmitin ja Calixilta letkulämmitin, jos roikassa haluat pitää. Ja kyllä, on suositeltavaa esilämmittää moottoria pakkasilla. Tokihan Defa esimerkiksi suosittelee esilämmitystä jo alle +5 asteen lämpötiloissa.

                            Lisäksi näihin pystyy koodaamaan (mikäli sopivanmallinen ajotietokone/navi) alkuperäisen webaston esilämmittimeksi, jos sitä ei tehtaalta asti ole ollut. Myös ajastinkellon tai GSM-ohjauksella saadaan weba esilämmittimeksi. Foorumilla juttua asiasta mahdottoman paljon.

                            Edit: Omassani siis on Calixin letkulämmitin. Webastoon asentelen kesän mittaan ajastinkellon.
                            Edit2: Tässä VTT:n virallinen testiraportti moottorin esilämmityksistä ja sen vaikutuksista http://www.transeco.fi/files/779/Hen...R-06328-13.pdf

                            Lisäksi vielä Defan sivuilta http://www.defa.com/fi/corporate/environment/
                            Last edited by zeneg; 13-04-2016, 21:42.

                            Comment

                            • hietase
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 559
                              • Espoo

                              #15
                              Totta kai moottorin kylmäkäynnistys on kuluttavampaa kuin lämpimänä käynnistäminen. Mutta kuinka paljon se sitten näissä vanhoissa enää vaikuttaa, en tiedä.

                              Jos sulla on webasto ja se on kunnossa, selvitä lämmittääkö se vain sisätiloja. Itselläni webasto on tehtaan jäljiltä kytketty näin (hölmösti). Täältä keskusteluista löytyy ohje, miten letkutuksen voi muuttaa siten, että webasto lämmittää moottoriakin, mikä minun mielestäni on fiksumpaa.

                              Jos webastoa ei ole, niin harkitsisin säteilylämmittimen asentamista. Unohtaisin ne pakkausten mukana tulevat pikkutipat ja laittaisin elementin runsaalla määrällä piitahnaa kiinni, niin se lämpökin johtuisi sinne kohteeseen ihan toisella tavalla.

                              Kysyit huohottimesta. Omaani vaihdettiin sen E39:n alkuperäisen suodatinpatruunan tilalle E60-malliin tarkoitettu vortex-erotin. Se ei tukkeudu ja sopii täydellisesti alkuperäisen tilalle.

                              Onhan imusarjasta poistettu läpät ja egr-venttiili tulpattu?

                              Ennakoivista huolloista (toimivien osien vaihdosta) olen sitä mieltä, että jos varmuudella tiedät jonkun osan vanhaksi ja paljon ajetuksi ja sinulla on pitempää reissua tulossa, niin pienemmän murheen kautta voisi päästä kun laittaa etukäteen uuden. Itse aion esimerkiksi uusia vesipumpun ennen kesällä tehtävää pitempää lomareissua asuntovaunun kanssa. Pumppu on alkuperäinen 14-vuotias ja 216 tkm ajettu. Ajatus siitä, että olisin jossain Abiskon ja Narvikin välillä vaunu koukussa, perhe kyydissä ja vedet asfaltilla ei kauheasti kiihota. Muutoin olen jo kirjoittaneiden kanssa samaa mieltä, kuluneita ja viallisia uusiksi, niihinkin saa rahansa uppoamaan.
                              Last edited by hietase; 13-04-2016, 21:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎