Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: Aut.ilmastoinnin hajut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    E39: Aut.ilmastoinnin hajut

    Elikkä itse ilmastointi toimii hyvin ja normaali käytön aikana ei haise pahalle, mutta sammutettaessa ilmastointi: hajut todella hikiset ja kosteahkot!!

    Hajut lakkaa parissa minuutissa, kun pistää lämmöt päälle ja puhaltimen täysille.
    Ilmastointiin laitettiin viime kesänä uudet aineet ja tehtiin samalla vuoto testi-->OK.

    Onko vinkkejä tuon epämiellyttävän hajunaiheuttajan poistoon..toimivia sellaisia?
  • Wessu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 88
    • Vantaa

    #2
    Ostat Forten spraypullon joka "laukaistaan" jalkatilassa.
    Sitten ilmastointi kybälle ja sisäkierto päälle,annat ilmastoinnin posottaa kybällä
    semmoset 15 min ja homma on valmis.
    Tuloksena omenan tuoksu->ei haise home eikä röllit.
    Noita Forten kemikaaleja on kohtuu vaiketa vain saada.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Shadow-line
      Onko vinkkejä tuon epämiellyttävän hajunaiheuttajan poistoon..toimivia sellaisia?
      On siihen BMW:n ohjeet TIS:issä. Täällä niistä sovellettu versio: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm
      E39 528iA

      Comment

      • dama
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 77
        • Helsinki

        #4
        Kannattaa uusia raitisilma suodattimet.
        Osta puhdistusaine joka ruiskutetaan kennostoon moottoritilan puolelta! Tai käytä sisällä laukaistavaa puhd. ainetta.
        Ja ennenkaikkea jatkossa sammuta/poiskytke ilmastointi pariminuuttia ennen kuin sammutat auton / lopetat ajon niin silloin puhallin puhaltaa putkiston / kennon kuivaksi ja rihmastot yms. ei pääse kasvamaan.

        Hyvä kesää kaikille t. Dave
        dama
        ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Turhaa..

          Hajuhan syntyy siis siitä että ilmastoinnin kenno kostuu johtuen lämpötilaeroista. Se märkä kenno ei haise millekään ennenkuin ilmasta tarttuu siihen tarpeeksi siitepölyä ja muuta orgaanista hiukkasta. Märkä pinta on kuin magneetti moiselle. Tämä EI SIIS LIITY ilmastoinnin aineisiin. Moni on turhaan maksanut lmastointihuollon saadakseen hajut pois ja tiedän muutaman yrityksen joissa luvataan hajujen poistuvan sillä että he alipaineistavat ilamstoinnin ja vaihtavat uudet aineet. Tämä lupaus on ihan tuulesta temmattu ja perustuu yksinkertaiseen asiakkaaseen. Se haju ei liity mitenkään ilmastoinnin täyttöön tai vuotoihin.

          On olemassa myrkkyjä, joita laitetaan sisäkierron mukana kulkemaan kennolle ja ne tappavat eliöitä siitä siitepölymatosta. Ne toimivat useimmissa tapauksissa, jopa monen päivän ajan Kesäkelillä vaikutus säilyy jopa muutaman päivän jos ei aja paljoa.. Se siitepölymatto jää käsittelynkin jälkeen sinne kennon pinnalle ja aloittaa haisemisen taas kun kastuu ja saa vähän lisää pölyä jo vanhaan hyvään kasvualustaan.

          Ainoa toimiva konsti on puhdistaa kenno mekaanisesti. Tähän on olemassa vaahtoja, mutta niiden käyttö edellyttää letkun ujuttamista kennolle ja jos et näe tulosta, voi huoltaja myydä sinulle tässäkin tapauksessa "ilmaa" eli kennon vaahdottaminen on erittäin hankalaa saada onnistumaan täydellisesti johtuen vaikeista muodoista ilmanvaihtokanavissa.

          Itse en käytä mitään edellisistä, vaan ilmastointi on aina päällä, jolloin se ei koskaan haise, ja sammuttamisen jälkeen sen kondenssivesi valuu auton alle siihen tarkoitukseen tehtyjä putkia pitkin. Miksi ihmeessä se kenno pitäisi milloinkaan tahallaan kuivattaa?
          ---

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by -Tapi
            eli kennon vaahdottaminen on erittäin hankalaa saada onnistumaan täydellisesti johtuen vaikeista muodoista ilmanvaihtokanavissa.
            Ei ole jos homman tekee BMW:n ohjeiden mukaan eli porataan tuo reikä ilmastoinnin koteloon ja siitä aine kennolle. BMW:ltä saa myös sopivan putken/adapterin jos omien virittely ei kiinnosta.
            E39 528iA

            Comment

            • Shadow-line
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 245
              • Pirkanmaa

              #7
              Mulla oli reippaasti vajausta järjestelmässä(25%), teho oli heikko, sen takia mömmöt uusittiin , enkä kuvitellutkaan sen poistavan haju vaivoja.

              Kennon pintahan jää kuitenkin kondensioputkista huolimatta jonkin verran kosteaksi, sen takia tuo em. "kuivattaminen" suositeltavaa. Pitkällä juoksulla saattaa ruveta epäpuhtaudet kertymään pintaan..

              Mutta taidanpa kokeilla Forten ainetta, jos ei riittävää apua, niin nuo TIS:n mukaiset asiat vois kokeilla.

              Kiitoksia kaikille vinkeistä!

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by Shadow-line
                Kennon pintahan jää kuitenkin kondensioputkista huolimatta jonkin verran kosteaksi, sen takia tuo em. "kuivattaminen" suositeltavaa. Pitkällä juoksulla saattaa ruveta epäpuhtaudet kertymään pintaan..
                Tuota juuri ihmettelenkin: Kenno kastuu vasta sammuttamisen jälkeen, kun siihen ei enää virtaa kylmää nestettä ja se alkaa lähestymään ilman lämpötilaa. Tällöin vaihtoehtoina on:

                1. Sammuttaa ilmastointi ajon aikana, jolloin kenno kastuu ajaessa ja kuivuu nopeammin. Tämän prosessin aikana kennon läpi kulkee ISO määrä ilmaa, jonka mukana on yleensä epäpuhtauksia. Kastuttuaan kenno siis kerää ilmasta pöpöt tehokkaasti.

                2. Sammuttaa auto normaalisti ja unohtaa koko juttu. Tällöin kenno pysyy kuivempana ajon aikana ja kastuu vasta sammutuksen jälkeen kun ilma ei enää virtaa ohi. Kun ilma kerran ei enää liiku, ei se myöskään tuo kennoon pöpöjä.

                Mielestäni vaihtoehto 2 olisi parempi. Pöpöjen määrään voi tietsti vaikuttaa uusimalla raitisilmasuodattimet riittävän usein mutta sekään ei poista ilmasta kaikkea elävää.
                ---

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎