Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etucambereissa eroa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kannentiiviste
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 27
    • Kiuruvesi

    E39 etucambereissa eroa

    Moro!
    Elikkäs mulla kolmeysissä vänkärin puolella reilusti enemmän camberia kuin kuskin puolella. Mikä on väljänä? Häiritsee kun syö rengasta toiselta puolen niin paljon enemmän.
    -E39 525tds
    -Ex: E38 725tds
    -Ex: E39 530d Touring
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9990
    • KVLA

    #2
    Onko madallettu ja jos on,niin millä setillä? Ja mitähän ne arvot sitten oikein on? Eli paljonko sitä eroa niissä campereissa oikein on?

    Mahdolliset väljyydet löytyy:nostamalla keula ylös ja tutkimaan. Mahdollista väljää on tukivarsien puslissa tai pallonivelissä. Iskarien yläpäissä tuskin on niin paljon väljää,että se vaikuttaisi camperiin kovasti. Onko autoa ajettu johonkin kuoppaan,että olka-akseli olisi taipunut?

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Ei se camberi rengasta syö, sulla on kulkusuunta vinossa eli etupyörät eivät ole linjassa taka-akselin kanssa, väljä voi olla melkein missä vain etu-taka-akselistossa tai aurauskulmat on muutenvain pielessä.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9990
        • KVLA

        #4
        Originally posted by naukkis View Post
        Ei se camberi rengasta syö, sulla on kulkusuunta vinossa eli etupyörät eivät ole linjassa taka-akselin kanssa, väljä voi olla melkein missä vain etu-taka-akselistossa tai aurauskulmat on muutenvain pielessä.
        Jos negatiivista camperia on reilusti,niin varmasti syö rengasta. Ja jos vika olisi aurauksessa,niin söisi molempia renkaita,eikä vain toista.Kuten aloituspostauksesta ymmärsin.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Jos negatiivista camperia on reilusti,niin varmasti syö rengasta. Ja jos vika olisi aurauksessa,niin söisi molempia renkaita,eikä vain toista.Kuten aloituspostauksesta ymmärsin.
          Jos muut rengaskulmat on oikein niin sitä camberia täytyy olla älyttömästi ennenkuin se renkaan kulumisessa näkyy, ja kyllä se siinä vaiheessa näkyy muussakin ajettavuudessa.

          Ja kuten sanoin, kun auraus on väärin suhteessa taka-akseliin syö toista eturengasta enemmän kuin toista ohjausgeometriasta johtuen.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by naukkis View Post
            Jos muut rengaskulmat on oikein niin sitä camberia täytyy olla älyttömästi ennenkuin se renkaan kulumisessa näkyy, ja kyllä se siinä vaiheessa näkyy muussakin ajettavuudessa.

            Ja kuten sanoin, kun auraus on väärin suhteessa taka-akseliin syö toista eturengasta enemmän kuin toista ohjausgeometriasta johtuen.
            Höpö höpö.
            Kulkukulmaa ei saa niin paljon pieleen että se näkyisi epätasaisena rangaskulumana ja jos hiemankin asiaa funtsii niin ymmärtää että vain renkaiden kulkusuunnalla on merkitystä.
            Aivan ehdottomasti kyse on liiallisesta negatiivisesta camberista, joka varmistuu kun ko.auto käytetään mittauksessa ja postataan suuntaustodistus kaiken kansan nähtäville.

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1675
              • vihti

              #7
              siinäpä olis

              Tämä nyt ei ole alottajan autosta mutta tässä parivuotta sitten samanlainen tilanne:

              Tuolloin ennen katsastusta vaihdettiin alkuperäiset etualatukivarret molemmin puolin TOPRAN-merkkisiin suoraan motonetin hyllystä ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.
              Last edited by naikou; 26-05-2016, 20:28. Reason: parempi kuwa
              E39 523i Turbo

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Höpö höpö.
                Kulkukulmaa ei saa niin paljon pieleen että se näkyisi epätasaisena rangaskulumana ja jos hiemankin asiaa funtsii niin ymmärtää että vain renkaiden kulkusuunnalla on merkitystä.
                Aivan ehdottomasti kyse on liiallisesta negatiivisesta camberista, joka varmistuu kun ko.auto käytetään mittauksessa ja postataan suuntaustodistus kaiken kansan nähtäville.

                Sulla on kyllä mielenkiintoisia teorioita. Camberhan ei sinällään kuluta renkaita yhtään koska rengas kuitenkin pyörii oikeassa kulkusuunnassa, renkaan nopea kuluminen on seurausta siitä että sitä vedetään sivusuunnassa kulkusuuntaan nähden.

                Ja kun kulkusuunta taka-akselin suhteen on vino toinen eturengas jää kulkusuuntaan oikein ja toinen auraa paljon, se auraamaan jäävä rengas kuluu:



                BMW:ssä useimmiten on vielä etupäässä on casteria pirun paljon joka muuttuu vastaan haraavassa renkaassa camberin muutokseksi, harittavassa renkaassa negatiivisuutta lisääväksi ja auraavassa positiivista camberia vastaavaksi korostaen sisä-ulkopuolen kulumista vastaavasti.

                Ja camberi kun vaikuttaa olka-akselilinjan kohtauspisteen ja varsinaisen renkaan kosketuspisteen etäisyyteen seuraa että toisistaan merkittävästi poikkeavat camber-kulmat aiheuttavat ohjauksen vetämistä, ts ohjaamatta auto ei mene suoraan vaan kiertää jonkinsäteistä ympyrää.
                Last edited by naukkis; 27-05-2016, 22:25.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9990
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Camberhan ei sinällään kuluta renkaita yhtään koska rengas kuitenkin pyörii oikeassa kulkusuunnassa
                  Tuo väite on ihan täyttä potaskaa. Mutta tämän tapauksen autosta on turha enempää väitellä,jos minkäänlaista raporttia kulmista ei ole esittää.
                  Last edited by Heguli 31; 27-05-2016, 23:51.

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1675
                    • vihti

                    #10
                    Saa olla aika helvetisti camberia ja aurausta liian vähän että alkaa turhan epätasaisesti kulumaan, tänäkevääna vaihdettu uudet takarenkaat kun vanhat oli sisälaidoista kankaille kulunut mutta eipä siellä keskellä ja edes ulkolaidoissa ollut enää sitä lain vaatimaa minimi urasyvyyttä jäljellä. Taka camberit on ollu reilu 2 ja auraukset kumpikin tasan 11astetta niinkun lapussakin näkyy, säätö kyllä tehtiin 15 tuumaiset talvipyörät alla...kesärenkaina on ollu 245/40R18 ja takavanteet 9J18 ET22, edessäkin on viimeistään syksyllä kumit loppu ja ainakaan nyt ei ole vasemmassa sisälaidassa mitään huomattavaa.

                    Etupäästä nyt alkaa reaktiotankojen puslat olla aika valmiit kun pikkusen on haastetta ajaa suoraan varsinkin uraisella tiellä sillä matkavaudissa 80-120 ohjaus ei hakeudu täysin keskelle, myös hammastangonpäissä on jo välystä vaikkakin hiljattain katsastuksessa ei siitä mainittu.

                    Seuraavassa säädössä kyllä keskitytään tohon etu-camberien eroon vähän tarkemmin, mietin vain että auttaisko apurungon siirto oikealle päin, vai onko sitä edes mahdollista liikuttaa? jos ne molemmat sais lähemmäs puolta astetta tai vähän ylikin niin olis parempi.
                    Last edited by naikou; 28-05-2016, 00:48.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Sulla on kyllä mielenkiintoisia teorioita. Camberhan ei sinällään kuluta renkaita yhtään koska rengas kuitenkin pyörii oikeassa kulkusuunnassa, renkaan nopea kuluminen on seurausta siitä että sitä vedetään sivusuunnassa kulkusuuntaan nähden.
                      En olisi luullut että enään tässä vaiheessa kukaan heittelee näin lapsellisia väittämiä ihan päivänselvistä asioista, paitsi jos tämä on ihan puhdasta provoa???

                      Jos negatiivista pystykallistusta lisätään, sitä kapeammalla alalla prosentuaalisesti akselistomassat siirtyvät tiehen ja sitä voimakkaammin renkaan sisäreuna kuluu.
                      Eli mitäpä luulet mikä osa kuvan renkaassa sen kulutuspinnasta kuluu voimakkaasti(akselimassat välittyvät vain sisärungon kautta ja hyvin kapean osaa sisäreunasta)?:


                      Tuossa lopputulos liiallisesta negatiivisesta camberista suhteessa renkaan rungon korkeuteen(kykyyn kompensoida joka pyörähdyksellä renkaan pystykallistusta=renkaan kylkikorkeus määrittelee riittävän ja liiallisen negatiivisen camberin):


                      Silloin kun yllä olevan kuvan mukaisesti vedetään lisäksi ”sivuluisissa kulkusuuntaan nähden”, eli liiallisen negatiivisen camberin lisäksi on liikaa aurausta, kiertyy renkaan sisäreunan palakuviointi kohti ajosuuntaa ja näin kuluu voimakkaasti ”hampaalle”.
                      Eli renkaan sisäreunan palakuvionnista tulee poikkileikkaukseltaan sahanterää muistuttava.


                      Originally posted by naukkis View Post
                      Ja kun kulkusuunta taka-akselin suhteen on vino toinen eturengas jää kulkusuuntaan oikein ja toinen auraa paljon, se auraamaan jäävä rengas kuluu:
                      ”Mielenkiintoinen teoria", mutta ikävä kyllä mahdoton.
                      Eli kulkusuuntaan nähden aurausta on aina eri puolilla yhtä paljon ajettaessa suoraan eteenpäin, jotta auto menee suoraan(tällainen tilanne jossa ajotilanteessa toisella puolella olisi aurausta enemmän, on mahdoton mikäli ajetaan suoraan eteenpäin).
                      Eli jos käännät oikealta puolelta aurausta lisää, ajettaessa sitä on oltava tasan yhtä paljon molemmin puolin tai muutoin auto kääntyy. Tämän todistaa se että ratin asento muuttuu jos auraus muuttuu vain toiselta puolelta=auraukset keskittyvät tasan molemmilta puolilta kun ajetaan suoraan.
                      Koko auton kulkukulma toki muuttuu, koska taka ja etuakselit eivät enään kokonaisauraukseltaan saman suuntaiset.


                      Originally posted by naukkis View Post
                      BMW:ssä useimmiten on vielä etupäässä on casteria pirun paljon joka muuttuu vastaan haraavassa renkaassa camberin muutokseksi, harittavassa renkaassa negatiivisuutta lisääväksi ja auraavassa positiivista camberia vastaavaksi korostaen sisä-ulkopuolen kulumista vastaavasti.

                      Ja camberi kun vaikuttaa olka-akselilinjan kohtauspisteen ja varsinaisen renkaan kosketuspisteen etäisyyteen seuraa että toisistaan merkittävästi poikkeavat camber-kulmat aiheuttavat ohjauksen vetämistä, ts ohjaamatta auto ei mene suoraan vaan kiertää jonkinsäteistä ympyrää.
                      Sen luokan diibadaabaata, että lienee olla parasta olla kommentoimatta kokonaan...kun ei ymmärrä, niin ei ymmärrä vaikka tämän ymmärtäminen on ollut osa ammattia 25-vuotta?


                      ps. Googleen:.... "negative camber wear”... ja löydät tuhansia kuvia siitä miten negatiivinen camber syö renkaan sisäreunaa ja täysin riippumatta aurauksista?:

                      Last edited by Hemi; 28-05-2016, 01:55.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎