525 m sport ratin kuluma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sambsbe
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 109
    • vaasa

    525 m sport ratin kuluma

    http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=10281 eli tuonne laitoin juttua mutta en saanu vastausta kokeillaa täältäkin, saako mahdollisesti joillaki aineilla vielä fiksattua
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    #2
    Mulla on vanhemman mallin ratti, ja kilsoja joku 234 000. Ratti on aika lailla samaa luokkaa. Eli hyvin kiillotettu, mutta pinta on kyllä ihan ehjä.

    Joko sun auton kilsat täsmää rattiin, tai sitten meillä on molemmilla 100 000 enemmän ajettu auto.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • sambsbe
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 109
      • vaasa

      #3
      nii ootko joillaki aineilla koittanu kunnostaa rattia?

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Ei ratista oikein voi kilometrejä päätellä. Olen nähnyt 100tkm ajettuja autoja joissa ratista pääteltynä voisi olla 500tkm mittarissa, vastaavasti 700tkm ajettuja joissa ratti näyttää uudelta. Tuossa 525:ssa on 230tkm mittarissa ja ratti on kuin uudesta autosta. 330ci on ajettu ~350tkm ja ratti on puhki koko kehältä....

        Ihmisiä on niin erilaisia, joku puristaa rystyset valkoisena ja toinen ohjaa autoa sivuikkunan puoleisesta puolasta etusormella hellästi.

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1786
          • vihti

          #5
          Jep mullakin oli ostaessa se vakio nelipuolainen muoviratti aivan kiiltävä kehltä ja osittain liimapettänyt muovipinnan ja ratin rungon välistä, sit vaihdoin m-sport nahkarattiin sen joka oli liki 300tkm ajetusta ja vain kehällä hieman kiillottumaa. No nyt kun sillä m-ratilla ratilla on ajeltu jo 50tkm lisää niin väri alkaa pikkuhiljaa haalistumaan sitä missä mulla käsi useimmiten on eli vasemman puolan yläpuolelta siitä "patista".
          E39 523i Turbo

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3710
            • Raisio

            #6
            Ratista kilometrien arviointi on sama kuin noppaa heittäisi.

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by sambsbe View Post
              http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=10281 eli tuonne laitoin juttua mutta en saanu vastausta kokeillaa täältäkin, saako mahdollisesti joillaki aineilla vielä fiksattua
              Tästä nahkaratin ehostus

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by sambsbe View Post
                http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=10281 eli tuonne laitoin juttua mutta en saanu vastausta kokeillaa täältäkin, saako mahdollisesti joillaki aineilla vielä fiksattua
                Kysymys on siis siitä että ratin maalipinta (=Kyllä, maalipinta) on kulunut nahan pinnalta ja siitä syystä oikea korjaus on AINA uudelleen maalaus.
                Eli tämä jos mikä EI ole rakettitiedettä, vaan viottuneen maalipinnan uudelleen maalausta.

                Helpoin ja kuitenkin paalin leukoihin asti kestävä oikeaoppinen kestävä korjaus on kun haet Biltemasta 7€:n vinyyli/nahkamaali spraypurkin ja pikkupytyn tinneriä.
                Tinneriä rättiin ja peset ratin kunnolla puhtaaksi kaikista rasvoista(joo, sitä vanhaa maalipintaa saa lähteä mukana).
                Suojaa ratin takapuoli niin ettet suihkuttele mittaristoa ja vilkkuviiksiä. Teippaa bagi peittoon ja maalaa ko.spraylla koko kehä niin että eka rundi kevyt puolikuiva ja kuivaa tukankuivaajalla niin kosketuskuivaksi että voit käsin puristella ja hieroa ratin kehää ”tasaisemmaksi”.
                Sen jälkeen vetelet 2-4 kierrosta maalia lisää välillä aina kuivaten.
                Ratti on käyttökelpoinen taas tunnin kuluttua ja vetäise vielä hoitoaine pintaan seuraavana päivän.
                Lopputulos on todella hyvä ja kestää sen mitä se edellinenkin maalikerros, eli vähintään 5-8-vuotta.

                Comment

                • sambsbe
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 109
                  • vaasa

                  #9
                  tuo han kuulostaa varsin härskiltä ja helpolta tämä käy varmaan hyvin http://www.motonet.fi/fi/tuote/60951...li-musta-400ml

                  Comment

                  • jakeluvesimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2010
                    • 2726
                    • On the road @ Laplandia

                    #10
                    Täälläkin ratti oottaa motonetin suihketta. Harmi kun niillä ei tuota seelanttia ole...

                    Mitä hemi tuolla käsin hinkkaamisella maalauksen välillä tarkoittaa.. Avaatko?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jakeluvesimies View Post
                      Täälläkin ratti oottaa motonetin suihketta. Harmi kun niillä ei tuota seelanttia ole...

                      Mitä hemi tuolla käsin hinkkaamisella maalauksen välillä tarkoittaa.. Avaatko?
                      Siis maali puristuu tuollaisena ”puolinihkeänä” paremmin maalipintansa menettäneen nahan huokosiin ja karheaan pintaan sekä tasoittaa/”liimaa” ikäänkuin mokkanahaksi muuttunutta ratin pintaa.
                      Eli kehän ”puristelua/hierontaa” tuon ekan värirundin jälkeen siinä kohtaa kun väriä ei enään tartu käsiin, mutta tuntuu vielä aavistuksen tahmealta.
                      Tämä nyt on aina vähän tapauskohtasta onko hyötyä, mutta näin olen itse toiminut varmasti satojen rattien kanssa ja nyt kun näkee joskus lähes 10-vuotta sitten maalaamiani ratteja, ne on vieläkin varsin hyvässä iskussa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by sambsbe View Post
                        tuo han kuulostaa varsin härskiltä ja helpolta tämä käy varmaan hyvin http://www.motonet.fi/fi/tuote/60951...li-musta-400ml
                        Tämä sopii erittäin hyvin, kun muistat sen rasvanpoiston ja pienen pohjien pehmityksen, eli kevyen tinneripesun..

                        Laita kommentit ja /tai kuvat ennen ja jälkeen operaation.
                        Last edited by Hemi; 09-06-2016, 22:25.

                        Comment

                        Working...
                        X