Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 perä pitää meteliä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    e39 perä pitää meteliä?

    Moro

    Mullois tämmönen ongelma: Mielestäni auton perä pitää normaalia suurempaa ääntä. Luulin aluksi, että ääni johtuu loppuun kuluneista kitkarenkaista. Kävin ostamassa uudet kesärenkaat mutta "meteli" jatkuu edelleen. Nuo kitkarenkaathan ovat kyllä hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mutta satasen vauhdissa kesärenkaat alla on kyllä aiemmin voinut keskustella ääntänsä korottamatta.

    Lisäksi ajon jälkeen auton perspuolella haiskahtaa hieman kumi. Liekö yhteydessä tuohon ulinaan? ...niin ja tuo haju ei johdu revittelystä, toisin sanoen ihan normaaliajon jälkeenkin tuota hajua ilmenee.


    Auto:
    E39 Sedan
    163 000 km
    Renkaat Continental Premium Contact 205/65, uudet

    Osaisitteko neuvoa missä vika?


    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    #2
    .........
    Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:44.
    ///Motorporot

    Comment

    • Valunki
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 474
      • Helsinki

      #3
      Kayppa kattomassa aurauskulmat!!!
      E90 330i -05 6v. man.
      Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

      Exät:
      E39 520i -97 :think
      E36 320i sedan -94
      E28 520i -87 bavaria Oolt skool

      Comment

      • tenutappi
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 69
        • Nurmijärvi

        #4
        Aurauskulmat ja sit ei saa unohtaa laakereita.. Tuskin nimittäin noin uudesta autosta alkaa ääntä kuuluu hirveesti pelkkien aurauskulmien takia..

        Veteleekö kiihdyttäessä/ jarruttaessa mihinkään suuntaan tai kääntyykö ikäänku helpommin jompaan kumpaan suuntaan?
        BMW M5 -92

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          olisiko kardaanin tukilaakeri korkkaamassa...

          Comment

          • jartsa02
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 1131
            • Helsinki

            #6
            Noissa alkupään E39:ssä (vm. 96-98 ) on tyyppivikana takapyöränlaakerit, jotka tuppaa menemään jo viimeistään noissa kilometreissä p..kaks, yleensä jo aiemmin, mullakin on jo molemmat niistä vaihdettu n. 130 tkm kohdalla, uudemmissa malleissa laakerin rakennetta on muutettu paremmaksi. Silloin kun mulla laakeri meni ulina oli aivan järkyttävä, joutu jo tosissaan laittaa poppivehkitä kovemmalle et sais sen äänen hukutettua .. joten veikkaisin tohon ongelmaan kyllä tota takapyöränlaakeria ..
            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              mutta jos tunkee kuminhajua kabiiniin, niin voisi kuvitella tukilaakerin väyvän vähän lämpöisenä...

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #8
                Lisäselvitystä probleemaan:

                - Ei vetele kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa
                - Aurauskulmat lienevät kunnossa, koska kaikki renkaat ovat kuluneet tasaisesti
                - Peräöljyt vaihdettu helmikuussa. Silloin tehty II-huolto. Eikös silloin vaihdeta käytännössä kaikki nesteet. Auto on huollettu BMW-käskyjen mukaisesti.
                - Kumin haju ei tule auton sisätiloihin. Sen haistaa pihalla.

                Oiskohan syynä sitten nuo takapyöränlaakerit ja sitten jotain muutakin, koska ei kai ole normaalia, että rauhallisen ajon jälkeen auton takaosassa haiskahtaa kumi. Analyysinne mukaan tämä käry voisi johtua siitä kardaanin tukilaakerista.

                Olikos se niin, että esimerkiksi KL-Varaosasta voi huoletta ostaa tarvittavat osat. Ei viitsisi mitään sekundaa asennuttaa.

                Hintoja KL-Varaosat:
                -Kardaanin tukilaakeri+kumi (520i -9/98 / 523i -9/96) 58€
                -Takapyörän laakerisarja 69€ (tuo vissiin yhden hinta?) eli 138€


                HKM

                ps. Aika "epämiellyttäviä" vikoja kun ajattelee että kaaralla on kärrätty vasta reilu 150000 kilometriä ....noo itsepä olen valintani tehnyt. Pitäs varmaan vaihtaa autoa. Pikkuvioista huolimatta ajattelin kuitenkin ostaa samanlaisen
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by HKM
                  Lisäselvitystä probleemaan:

                  - Ei vetele kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa
                  - Aurauskulmat lienevät kunnossa, koska kaikki renkaat ovat kuluneet tasaisesti
                  - Peräöljyt vaihdettu helmikuussa. Silloin tehty II-huolto. Eikös silloin vaihdeta käytännössä kaikki nesteet. Auto on huollettu BMW-käskyjen mukaisesti.
                  - Kumin haju ei tule auton sisätiloihin. Sen haistaa pihalla.

                  Oiskohan syynä sitten nuo takapyöränlaakerit ja sitten jotain muutakin, koska ei kai ole normaalia, että rauhallisen ajon jälkeen auton takaosassa haiskahtaa kumi. Analyysinne mukaan tämä käry voisi johtua siitä kardaanin tukilaakerista.

                  Olikos se niin, että esimerkiksi KL-Varaosasta voi huoletta ostaa tarvittavat osat. Ei viitsisi mitään sekundaa asennuttaa.

                  Hintoja KL-Varaosat:
                  -Kardaanin tukilaakeri+kumi (520i -9/98 / 523i -9/96) 58€
                  -Takapyörän laakerisarja 69€ (tuo vissiin yhden hinta?) eli 138€


                  HKM

                  ps. Aika "epämiellyttäviä" vikoja kun ajattelee että kaaralla on kärrätty vasta reilu 150000 kilometriä ....noo itsepä olen valintani tehnyt. Pitäs varmaan vaihtaa autoa. Pikkuvioista huolimatta ajattelin kuitenkin ostaa samanlaisen
                  Silloin kun mulla oli toi laakeri pettänyt tutkailin asioita ettiessä vikaa ja huomasin muutaman jutun :

                  - ääni kuului suoraan ajaessa ja kaartaessa toiseen suuntaan, kun taas toiseen suuntaan kaartaessa ääni lähes katosi (johtuen tietysti siitä että toinen takalaakeri oli mennyt).
                  - silloin kun ääni kuulu voimakkaasti (vauhtia yli n. 70 km/h) painoin kytkimen pohjaan annoin rullata vapaalla :arrow: ei muutosta ääneen. Tästä totesin että perä/kardaanintukilaakeri-vammat eivät tod.näk. Tukilaakerivamman kyseessä ollessa tuo muutos vedossa pitäisi muuttaa ulinaa erilaiseksi ..
                  - sitten kun tunkkas perän ilmaan ja pyörittäli käsin niitä takapyöriä niin sitten homma kyllä lopulta selvisi, jo käsin pyörittämällä toista pyörää alkoi jo kuulua pientä rohinaa ..

                  Toi kuminkäry saattaa johtua siitä että takapyörä on hajonneen laakerin takia vähän väärässä asennossa ja se kuluttaa takanakkia ..

                  Kun tässä on noita juttuja näistä takalaakereista oon kuullu ja lukenu niin toi 150tkm on oikeestaan aika paljon noille tyyppivikaisille laakereille, yleensä ne on jo tossa km-lukemassa jo näistä vaihdettu jo aikaa sitten ..
                  ja jos miettii vaihtoa johonkin toiseen merkkiin, niin mä oon ajallu nyt n. 60 tkm tolla vehkeellä ja aikas pienillä fixauksilla oon selvinny .. jotkut muun merkkiset vehkeen on jo näissä km-lukemissa rakennettu puoliks uudelleen :shock:
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                  Comment

                  • tenutappi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 69
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Jepjep, omalla ajettu 250tkm, laakerit vaihdettu kertaalleen ympäriinsä ja hajonneen orkkiskatin tilalle lyöty Kemiran kisakatti, etujarrulevyt vaihdettu ja ainoo mikä tuottaa päänvaivaa on hantin penkin alla kulkevat airbagin tunnistimen tms. piuhat. Eli aika huolettomia ja halpoja kilsoja sinällään
                    BMW M5 -92

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #11
                      Joo, en minä tuota autoa ala sen kummemmin moittimaan. Itse asiassa E39 on paras henkilöauto, millä olen koskaan ajanut.

                      Testasin tuota kytkin pohjaan juttua, eli otin vauhtia ja kytkin pohjaan -> ei muutosta perästä kuuluvassa äänessä. Eli samanlaiselta kuulostaa kuin Jartsan ongelma.

                      Osaatteko muuten sanoa paljonko tuommoinen takalaakeriremontti voisi maksaa? Tuo KL-varaosan hintahan oli
                      - Takapyörän laakerisarja 69€ (tuo vissiin yhden hinta?) eli 138€.

                      Onkohan tuo kuinka työläs homma, eli mikäs voisi olla suunnilleen kokonaiskustannus tuolle remontille?...näin pääsiäisen pyhinä on vähän vaikea lähteä hintoja tiedustelemaan...ja eihän sitä muutamaa päivää jaksa odottaa

                      Ajattelin tilata osat ja viedä Tapiolan Essolle laitettavaksi.

                      Ainiin...yksi kysymys vielä, voiko tuo auto hajota tuon vian vuoksi?

                      Kiitoksia tähän astisista vastauksista

                      HKM
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Kardaanin tukilaakerivamman selvittäminen lähtee nimen omaan siitä että silloin ulina ei muuta riippumatta siitä että käännytäänkö, kiihdytetäänkö vai rullataanko. Tukilaakeri rallattaa ikäänkuin hieman jaksottaista resonassia ja yleensä on pahimmillaan alle 110km/nopeuksissa.
                        Bemariin ja varsinkin e39:iin on vain tuo tukilaakerin vaihto lievästi sanottuna paskamainen juttu(kuten moni muukin juttu/imagostaan huolimatta vain keskinkertaista konstruktiivista laatua). Eli jotta kardaanin saisi irroitettua, pitää koko yhtenäinen putkisto pudottaa alas, joka taas ei tahdo onnistua ainakaan ehjänä ilman moottorin/laatikon/kelkan alaslaskua. tämän jälkeen ruuvataan alumiininen suojalevyrakenne irti, jonka alta kardaaniin päästään käsiksi. Eli homma on sen luontoinen ettei kannata yrittää kotitallissa tunkinpäällä.
                        Vaihtohinnasta kannattaa ottaa sitten kiinteä etukäteisarvio sillä tiedän homman maksaneen jopa yli 1000e:tä, eikä silti voi olla varma että ääni loppuu. Tukilaakerivikaa kun ei välttämättä havaitse välyksistä. Voihan kysymys olla pyöränlaakeristakin, mutta on tässä niin montaa juristavaa/täristävää hieman yli 100000km ajettua e39:iä tullut nähtyä, joihinn ei tuo laakerien vaihto ole vaikuttanut tuon taivaallistaan. Itse pidän sitä nykyisin jo bemarin ja miksei myös E210 väyrysenkin takavetoisuuden ominaisuutena enkä vikana. Tämän tyyppinen ääni tietenkin korostuu muuten niin hiljaisessa autossa, varsinkin pari kolme kuukautta ostotilanteen jälkeen.

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #13
                          Moro

                          Nyt alkoi vikakohta selviämään. Nostin perän ilmaan, kuljettajan puoleinen takarengas heiluu arviolta 5mm. Toisin sanoen aika pirusti. Matkustajan puoleinen takarengas on ok, ei välystä.

                          Mitä tuossa voi pahimmillaan tapahtua, jos tuolla autolla ajaa? Perheellisenä miehenä ei auta riskeerata. Lienee ilmiselvää, että auto on vietävä ensi tilassa huoltoon.

                          HKM
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • JayJay-
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 625
                            • jkl

                            #14
                            pistä pari panaania öljyn sekaan niin loppuu ääni TOIMII ainakin ladassa :P
                            Autoton..
                            ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by HKM
                              Moro

                              Nyt alkoi vikakohta selviämään. Nostin perän ilmaan, kuljettajan puoleinen takarengas heiluu arviolta 5mm. Toisin sanoen aika pirusti. Matkustajan puoleinen takarengas on ok, ei välystä.

                              Mitä tuossa voi pahimmillaan tapahtua, jos tuolla autolla ajaa? Perheellisenä miehenä ei auta riskeerata. Lienee ilmiselvää, että auto on vietävä ensi tilassa huoltoon.

                              HKM
                              Joo, taitaa olla laakeri sitten aivan finaalissa, ei auttais tossa tilassa enää ajella oikeestaan ollenkaan, muuta kuin nilkuttaa huoltoon, toi kun räjähtää lopullisesti vauriot voi olla vaikka kuinka suuret :!:
                              Tosta vaihdosta sen verran että Laakkosella meni siihen noin 2h töitä kun ne vaihto sen, hintaa en tiedä koska se meni auton myyjäliikkeen piikkiin takuuna, mutta veikkaisin tommosta paria satkua osineen hinnaks per puoli ..
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎