Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39, 17 vai 18"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stg
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 88
    • Finland

    E39, 17 vai 18"

    Originaalit 16" vanteet ei oikein miellytä silmää ja pikkusen näyttävämpää tekis mieli alle. Askarruttaa vaan että katoaako auton mukavuudesta ja äänettömyydestä liikaa jos vakio alustan kanssa alle laittaa vaikka 235/40-18 pyörät. Vai olisko kuitenkin 225/45-17 sopivampi kompromissi mukavuuden ja ulkonäön suhteen?

    Kertokaapa te joilla vakioalustaisessa E39:ssä on ollut 18 tuumaista ratasta alla. Meneekö ajaminen jatkuvaksi kuoppien väistelyksi? Iskeekö noilla renkailla maasturi-lookki pahasti vakioalustaiseen autoon?
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by stg
    Originaalit 16" vanteet ei oikein miellytä silmää ja pikkusen näyttävämpää tekis mieli alle. Askarruttaa vaan että katoaako auton mukavuudesta ja äänettömyydestä liikaa jos vakio alustan kanssa alle laittaa vaikka 235/40-18 pyörät. Vai olisko kuitenkin 225/45-17 sopivampi kompromissi mukavuuden ja ulkonäön suhteen?

    Kertokaapa te joilla vakioalustaisessa E39:ssä on ollut 18 tuumaista ratasta alla. Meneekö ajaminen jatkuvaksi kuoppien väistelyksi? Iskeekö noilla renkailla maasturi-lookki pahasti vakioalustaiseen autoon?
    Mulla on ollut 235/40-18 ja ne olivat herkät kuoppaisella tiellä, nyt alla on 245/40-18 ja meno on paljon varmempi.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • exodus
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 774
      • Oulu

      #3
      Originally posted by stg
      Originaalit 16" vanteet ei oikein miellytä silmää ja pikkusen näyttävämpää tekis mieli alle. Askarruttaa vaan että katoaako auton mukavuudesta ja äänettömyydestä liikaa jos vakio alustan kanssa alle laittaa vaikka 235/40-18 pyörät. Vai olisko kuitenkin 225/45-17 sopivampi kompromissi mukavuuden ja ulkonäön suhteen?

      Kertokaapa te joilla vakioalustaisessa E39:ssä on ollut 18 tuumaista ratasta alla. Meneekö ajaminen jatkuvaksi kuoppien väistelyksi? Iskeekö noilla renkailla maasturi-lookki pahasti vakioalustaiseen autoon?
      mulla on nyt alla 235/45x17 ja maasturiltahan se näyttää, H&R:t odottaa jo
      matkahuollossa...
      Jotenkin tuntuu jo vakioalustalla kovemmalta kuin edellinen E34 samalla rengastuksella. Tuskin 18" ainakaan parantaa tilannetta, mutta ero lienee
      pieni.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        "Iskeekö maasturilookki"... Iskee ja pahasti. Unohda yli 16" kiekot jos et ole samalla valmis pudottamaan kiesiä. 30/15 satsilla et menetä mukavuudesta tippaakaan ja sen jälkeen saa alle jo 18":set ilman naurettavan näköistä sivuprofiilia. 225/45-17" rengastuksella(jos ei ole contisport2) et myöskään menetä mukavuudesta yhtään mitään. 18"-kokoisissa pitää vain löytää oikea rengas.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Kuulisin mielenkiinnolla, mikä 18" rengas pärjää mukavuudessa vakio 15":lle tai 16":lle? Onko Hemillä jokin tietty rengasmerkki ja malli mielessä?

          Itsellä nimittäin 18" Continentalit alla alkuperäisillä vanteilla: Meteli on kasvanut 16" nastapyörään nähden sen verran että alkaa kaduttaa tuo iso pyörä.
          ---

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Suosituksissa olisi myös hyvä kertoa onko mielestäsi mukavuus = melu sillä yleensähän ne rengastesteissä tarkoittaa hiukan eri asiaa. Minusta yhä tuntuu, että 16" on Suomen surkeilla teillä aika optimiratkaisu, jo niilläkin huomasi eron mukavuudessa ja melussa 15" verrattuna joten tuohon vielä pari pykälää huononnusta ja ollaankin jo Mazda6 tasolla eli meteli on kova...
            E39 528iA

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Tosiaan, en siis tarkoita että renkaat olisivat epämukavat. Tuntuma tiehen on erittäin hyvä ja rengas tuntuu olevan ennakoitavissa riittävän hyvin mutta ainoa joka häiritsee on melu. Varsinkin kuluneella asfaltilla ohjaamossa alkaa olla japanilaisauton tuntua.
              ---

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Tosiaan, en siis tarkoita että renkaat olisivat epämukavat. Tuntuma tiehen on erittäin hyvä ja rengas tuntuu olevan ennakoitavissa riittävän hyvin mutta ainoa joka häiritsee on melu. Varsinkin kuluneella asfaltilla ohjaamossa alkaa olla japanilaisauton tuntua.
                Näinhän se on. Tuskin löytyy 18" kumeja, joilla melutaso säilyisi täysin 16" tasolla. Alla (ei tosin E39 vaan E46) pyörii nyt 225/40/18 SP9000 eli ei mistään halvimmasta päästä, mutta todella selvästi äänekkäämmät kuin esim 205/55/16 kitkat (puhumattakaan samankokoisista kesärenkaista). Toki profiilia kitkoissa n. 25% enemmän ja esim 245/40/18 kumeissa lähes 10% enemmän kuin noissa 225/40/18 kumeissa. Luultavasti järkevin kombinaatio on juuri tuo buksin-1:n suosittelema 245/40/18 + Hemin 30/15-madallus. Täytyy itsekin seuraavaksi kokeilla astetta leveämpiä kumeja.
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                • buksin-1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 4592
                  • Keski-Pohjanmaa

                  #9
                  Vertailun vuoksi:
                  En muista mallia, mutta Pneumantit ne oli ja olivat mielestäni hyvin meluisat. Pystyin toteamaan kun alle asensin Potenza RE050A TFT.
                  Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                  Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                  SISUSTAT modaukset

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10097
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Antza
                    Näinhän se on. Tuskin löytyy 18" kumeja, joilla melutaso säilyisi täysin 16" tasolla. Alla (ei tosin E39 vaan E46) pyörii nyt 225/40/18 SP9000 eli ei mistään halvimmasta päästä, mutta todella selvästi äänekkäämmät kuin esim 205/55/16 kitkat (puhumattakaan samankokoisista kesärenkaista). Toki profiilia kitkoissa n. 25% enemmän ja esim 245/40/18 kumeissa lähes 10% enemmän kuin noissa 225/40/18 kumeissa. Luultavasti järkevin kombinaatio on juuri tuo buksin-1:n suosittelema 245/40/18 + Hemin 30/15-madallus. Täytyy itsekin seuraavaksi kokeilla astetta leveämpiä kumeja.
                    Renkaan leventäminen samalla profiililla lisää hieman renkaan korkeutta,mutta puhuttaessa yli 225-leveistä kumeista renkaan leventäminen tuskin lisää ajomukavuutta suomen uraisilla kynnöspelloilla.Vaikka melutaso laskisikin hieman,niin epäilen tuo mukavuuden lisäätymistä rengasta levittämällä.Toki on myönnettävä,että siihen uraherkkyyteen vaikuttaa paljon myös rengasmerkki.Täällä foorumissahan joku aikaisemmin kirjoitti,että regasvalinta on AINA kompromissi:ULKONÄKÖ/MELUTASO/MUKAVUUS/AJETTAVUUS/PITO.Noiden välillä kun pyörittelee päätöstään,niin...
                    Mutta itse asiaan.Itse laittaisin 18" vanteet pienellä madalluksella ja renkaista vaan joku sopiva "komromissi" koko.
                    Last edited by Heguli 31; 02-05-2005, 09:22.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #11
                      Onko muuten sporttisemmalla+madalletulla alustalla mitään vaikutusta tuohon vetelyyn vai onko kyseessä siltä osin vaan ulkonäkö homma?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Tapi: Se nyt on ihan tasan varma, että jos alla on 18" conti, niin ääntä riittää ja kun kulutuspinta lähestyy puolta, on mahdoton uraimuri valmis. Itsellä ei hermo todellakaan kestä yhtäkään "ylikokoista" contia. Itsellä on tällä hetkellä alla edessä 235/35-19" ja takana 275/30-19" Kumhot ja niin uskomattomalta kun se voi "conti tai Pirellimiehistä" kuulostaakkin, niin kulkee todella hiljaa ja täysin vetelemättä kuin kusi sukassa. Sama koskee kaikkia kaverien 18"-19" GT-Radial rengastuksia. Edelleenkin taas kerran totean, että jos "testivoittajan" ostaa...testivoittajan ominaisuudet saa. Itse en laita alle ylikokoisia pelkästään testivoittoja varten rakennettuja uraimureita/rallattajia, kun kerran on olemassa kumeja joilla ainakin minun hermo kestää ajaa joka päivä.

                        Comment

                        • ex-VAG
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 408
                          • Tampere

                          #13
                          Nyt noin 1500km kokemuksella GT-radialeilla, ei voi kun suositella!
                          Eipä ole juurikaan uria löytynyt, eikä muissakaan ominaisuuksissa ole ollut mitään sanottavaa. Odotin jopa jonkin verran kovempaa meteliä, ja kovuutta.

                          Kokona 225/40 (235 oli loppu) & 265/35/18 ja H&R alusta.
                          Mutta nyt sitten ottaakin jo takarenkaat kiinni lokarinkaareen tai sisälokariin, jos on paljon painoa takapenkillä
                          Vanteina melko pienellä ET:llä olevat 8,5/10" Rondellit... Pitäisi varmaan kokeilla sitä kaarien pokkauksen makelointia tai/ja M5-sisälokareita

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Joo, tuttua juttua. Eli nyt tänä keväänä kun noita 225/40-18" "uraimureiksi" tuomittuja rengaskokoja on laitettu varsinkin uraherkkien e36:sten alle, on kaikki GT-radial miehet olleet tasan samaa mieltä kumeistaan, eli täysin vetelemättömät ja äänettömät. Kuin 185/65-15" kitkoilla päästelisi. Tämän voin todella allekirjoittaa myös minä, sitä mukaa kun näistä on omiakin kokemuksia tullut.
                            Voi...huom:voi olla että ahveniston ratapäivillä jää GT:llä kierrosajassa sekunnin tai puolitoista contisport 2:lle, mutta ajettavuudessa/mukavuudessa GT hakkaa contin 10-0. Uskoo ken kokeilee.

                            Comment

                            • HXR
                              Newbiemmer
                              • Sep 2004
                              • 13

                              #15
                              Hemi: Minkälainen 19" on ajella... eli, onko kuinka kauheat tärinät? Kun suomen tiet ovat aina mitä ovat... Miten on kestävyyden laita, eli onko ikinä menny missään töyssyssä kieroksi, kun kuulostaa toi 30-35 profiili aika pieneltä... sori, mun tyhmät kysymykset Oishan ne 19" komeat, mutta hieman vaan arveluttaa, että minkälainen on ajaa ja se kestävyyskin hieman mietityttää. Tottakai jokaisen vanteen saa hajalle, jos kunnon monttuun ajaa...
                              Mahtuisiko tuolla sun madalluksella 40 profiili?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎