Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e39 530DA kolinaa, nykimistä... apuja tarvitaan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sorvoja
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 8
    • Espoo

    BMW e39 530DA kolinaa, nykimistä... apuja tarvitaan!

    En yhtäkkiseltään ole löytänyt tälle aikaisempia keskusteluja.. Tänään työmatkalla alkoi siis ongelmat. Nopeuksilla 20-60kmh auto nykii selkeästi kiihdyttäessä sekä tasakaasulla, kun kaasun päästää noissa nopeuksissa niin nykiminen helpottuu mutta ei poistu täysin. Parkkipaikkapyörityksessä ei ole mitään normaalista poikkeavaa ja kun vauhti kasvaa riittävästi niin nykiminen helpottuu, jotakin erikoista jurinaa kuuluu kuitenkin isommilla nopeuksilla koko ajan.

    Lisäksi aivan pintakaasulla (nopeudesta riippumatta) kuuluu kolahduksia, ensiksi kolahduksien tilalla oli hetkittäistä rohinaa mutta on nyt pahentunut kolahduksiksi. kuulostaisi tulevan jostakin edestä? Kaasu kokonaan pois tai vedätettäessä niitä kolahduksia ei kuulu.
    Lisäksi kuului metallista "sirklaavaa ääntä", sille löytyi sentään syypää irtonaisesta lämpöpellistä, joka rämisi pakoputkea vasten.

    Erikoista että nykii juuri noissa nopeuksissa, eikös kardaanin alueen viatkin ole ilmenneet yleensä nopeuden kasvaessa riittävän suureksi?

    Vikakoodeja löytyi 0404 exhaust-gas recirculation, se on ollut jo pidemmän aikaa. Muita koodeja ei ole antanut.
    Kieltämättä pelottaa tuo laatikko, autolla rullattu 350tkm. Tähänasti kuitenkin laatikko vaihtanut juuri niinkuin pitää, eikä anna vikakoodejakaan. Vaihteet kytkeytyy oikein ja vaihtaa siististi. Öljyjäkin laatikkoon vaihdeltu säännöllisesti sillä 100% BG-menetelmällä, toki tuota käytetään myös asuntovaunun vetohommissa. Kun peruuttaa voimakkaasti niin kuuluu jyrinää.
    Moottorin kumityynyt menee ainakin vaihtoon. Onko kenelläkään kokemusta/ajatuksia miten jatkaa...?
    Last edited by sorvoja; 11-07-2016, 20:21.
  • luikas
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 644
    • Oulu area

    #2
    Originally posted by sorvoja View Post
    En yhtäkkiseltään ole löytänyt tälle aikaisempia keskusteluja.. Tänään työmatkalla alkoi siis ongelmat. Nopeuksilla 20-60kmh auto nykii selkeästi kiihdyttäessä sekä tasakaasulla, kun kaasun päästää noissa nopeuksissa niin nykiminen helpottuu mutta ei poistu täysin. Parkkipaikkapyörityksessä ei ole mitään normaalista poikkeavaa ja kun vauhti kasvaa riittävästi niin nykiminen helpottuu, jotakin erikoista jurinaa kuuluu kuitenkin isommilla nopeuksilla koko ajan.

    Lisäksi aivan pintakaasulla (nopeudesta riippumatta) kuuluu kolahduksia, ensiksi kolahduksien tilalla oli hetkittäistä rohinaa mutta on nyt pahentunut kolahduksiksi. kuulostaisi tulevan jostakin edestä? Kaasu kokonaan pois tai vedätettäessä niitä kolahduksia ei kuulu.
    Lisäksi kuului metallista "sirklaavaa ääntä", sille löytyi sentään syypää irtonaisesta lämpöpellistä, joka rämisi pakoputkea vasten.

    Erikoista että nykii juuri noissa nopeuksissa, eikös kardaanin alueen viatkin ole ilmenneet yleensä nopeuden kasvaessa riittävän suureksi?

    Vikakoodeja löytyi 0404 exhaust-gas recirculation, se on ollut jo pidemmän aikaa. Muita koodeja ei ole antanut.
    Kieltämättä pelottaa tuo laatikko, autolla rullattu 350tkm. Tähänasti kuitenkin laatikko vaihtanut juuri niinkuin pitää, eikä anna vikakoodejakaan. Vaihteet kytkeytyy oikein ja vaihtaa siististi. Öljyjäkin laatikkoon vaihdeltu säännöllisesti sillä 100% BG-menetelmällä, toki tuota käytetään myös asuntovaunun vetohommissa. Kun peruuttaa voimakkaasti niin kuuluu jyrinää.
    Moottorin kumityynyt menee ainakin vaihtoon. Onko kenelläkään kokemusta/ajatuksia miten jatkaa...?
    Itsellä manuaalivaihteisessa oireena oli nykimistä tasakaasulla ja pienessä kiihdytyksessä, vakionopeusnivelen vaihdolla oireet katosivat.



    Osa 16
    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
    Past:
    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
    F31 318d xdrive -14
    F07 530d GT-11
    E90 330xda LCI -09
    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
    E39 530d M-Sport -03
    E39 530iA M-Sport -02
    E39 528i -97
    E30 320i -88

    Comment

    • sorvoja
      Newbiemmer
      • Feb 2014
      • 8
      • Espoo

      #3
      Originally posted by luikas View Post
      Itsellä manuaalivaihteisessa oireena oli nykimistä tasakaasulla ja pienessä kiihdytyksessä, vakionopeusnivelen vaihdolla oireet katosivat.



      Osa 16

      Kiitos. Sain osat vihdoin, ajattelin vaihdella nuo kardaanin nivelet kumpaankin päähän ja kannatinlaakerin keskelle kun kerran käyttää tuon auki... Miten tuo kardaani on helpoin irrottaa? pakoputki on pois tieltä ja lämpösuojat, vakionopeusnivelen ruuvit pyörittelin auki mutta mutterit ei meinaa irrota

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Originally posted by sorvoja View Post
        Kiitos. Sain osat vihdoin, ajattelin vaihdella nuo kardaanin nivelet kumpaankin päähän ja kannatinlaakerin keskelle kun kerran käyttää tuon auki... Miten tuo kardaani on helpoin irrottaa? pakoputki on pois tieltä ja lämpösuojat, vakionopeusnivelen ruuvit pyörittelin auki mutta mutterit ei meinaa irrota
        Pakoputken irrotus ei ole aivan välttämätöntä. Keulan joustapala antaa yleensä sen verran myöten, että putken takapäätä saa laskettua 50 cm alas ja ripustaa tilapäisesti siihen. Vanhat happamat joustot voivat kyllä ottaa itseensä tuosta. Jos irrotat putken, niin varaa kyseisiin liitoksiin uudet pultit ja kuparimutterit.

        Vakionopeusnivelen mutterit ei irtoa? Löysäät pulttia ja kopautat pultin päähän vasaralla, jos pultit ovat ruostuneet perän laippaan kiinni.

        Ennen kardaanin katkaisua (kannatinlaakerin vaihto) merkkaa puoliskot, jotta saat kasattua samoille pooreille (tasapainotus). Kyseiseen pulttiin kannattaa laittaa lukitetta.

        Muistitko etupäähän myös uuden keskityshelan? Ei ole välttämätön, mutta samoilla tulilla kannattaisi vaihtaa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • sorvoja
          Newbiemmer
          • Feb 2014
          • 8
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Pakoputken irrotus ei ole aivan välttämätöntä. Keulan joustapala antaa yleensä sen verran myöten, että putken takapäätä saa laskettua 50 cm alas ja ripustaa tilapäisesti siihen. Vanhat happamat joustot voivat kyllä ottaa itseensä tuosta. Jos irrotat putken, niin varaa kyseisiin liitoksiin uudet pultit ja kuparimutterit.

          Vakionopeusnivelen mutterit ei irtoa? Löysäät pulttia ja kopautat pultin päähän vasaralla, jos pultit ovat ruostuneet perän laippaan kiinni.

          Ennen kardaanin katkaisua (kannatinlaakerin vaihto) merkkaa puoliskot, jotta saat kasattua samoille pooreille (tasapainotus). Kyseiseen pulttiin kannattaa laittaa lukitetta.

          Muistitko etupäähän myös uuden keskityshelan? Ei ole välttämätön, mutta samoilla tulilla kannattaisi vaihtaa.

          Ok, kiitos. Nivelen mutterit aukesi helposti mutta ne pultit ja koko nivel oli tosi tiukkaan jämähtänyt kiinni, sai tosissaan hakata vasaralla että irtosi. Kun vain sai liikahtamaan niin loppu menikin hyvin. Keskityshelan sinne kardaanin toiseen päähän vaihdoin samalla, se ei montaa euroa maksanut.
          Kyllä ne nykimiset ja kilinät poistuivat noiden osien vaihdolla vaikka kaikki osat näytti silmämääräisesti ja käsissä pyöriteltynä ihan hyväkuntoisilta...
          Pääasia ettei (vielä) tarvinnut alkaa uutta laatikkoa etsimään Todennäköisesti se vak.nop.nivel oli juurisyynä tässäkin
          Last edited by sorvoja; 09-08-2016, 10:51.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎