Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da kardaanin kolina

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    e39 530da kardaanin kolina

    Joo kulutettu aihe, mutta pitää silti kysyä mielipidettä..

    Kardaani alkanut kolista. Luulin että toi moottorin täysin kuollut tukikumi olisi ollut syypää, koska moottori nojasi selkeästi oikealla, mutta kolina jatkuu. (Että olisi vaikuttanut jotenkin kardaanin asentoon tms.) Kyseessä ei ole laahaava ääni. Eikä muutenkaan kuulu tasaisella ajettaessa. Kovemmassa vauhdissa ehkä pentä tärinää. Ääni on siis kuin lehmän kello. Metallinen kilinä ja kuuluu montuissa ja kuopissa. Peruuttaessa joskus vaimea tömähdus kun jarruttaa. Pyöriteltiin nosturilla kardaania (moottorin tukikumin vaihdon yhteydssä) ja ääni kuului mielestäni takaa päin heti ensimmäisen pakoputken lämpösuojan alta. Samoin kun pyörittää paikallaan takapyörää (auto siis maassa) niin kolisee. Mietin vain, että korjaamolla joutuu tän hoitamaan paikan puutteen takia. Mikä olisi todennäköisin osa, joka menee vaihtion? Rättinivel, tukilaakeri? Mitä näissä nyt on? Eniten hämää siis tämä, että ääni kuuluu montuissa ja kuopissa mutta ajossa ei juurikaan ole mitään erikoista. Lukuunottomatta vaimeaa tömähdystä pakittaessa -> jarrutus. Saisi suoraan tilattua osan, ennen kuin nostavat ja tutkivat ja laskuttavat siitäkin.. Jos on vaikea veikata ediagnosoivat sitten korjaamolla. Mutta saisi tuon osan etukäteen tilattua ja heti vaihdettua nosturilla ilman turhia turinoita.

    Jep jep, tiedän, ettei kukaan voi suoraan tietää mikä se todellisuudessa aiheuttaa, mutta kysyvä ei nyt tieltä eksy.. Eli jos on omakohtainen kokemus ja vahva veikkaus..
    e39 530dA 1999.
  • luikas
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 644
    • Oulu area

    #2
    Originally posted by MOH85 View Post
    Joo kulutettu aihe, mutta pitää silti kysyä mielipidettä..

    Kardaani alkanut kolista. Luulin että toi moottorin täysin kuollut tukikumi olisi ollut syypää, koska moottori nojasi selkeästi oikealla, mutta kolina jatkuu. (Että olisi vaikuttanut jotenkin kardaanin asentoon tms.) Kyseessä ei ole laahaava ääni. Eikä muutenkaan kuulu tasaisella ajettaessa. Kovemmassa vauhdissa ehkä pentä tärinää. Ääni on siis kuin lehmän kello. Metallinen kilinä ja kuuluu montuissa ja kuopissa. Peruuttaessa joskus vaimea tömähdus kun jarruttaa. Pyöriteltiin nosturilla kardaania (moottorin tukikumin vaihdon yhteydssä) ja ääni kuului mielestäni takaa päin heti ensimmäisen pakoputken lämpösuojan alta. Samoin kun pyörittää paikallaan takapyörää (auto siis maassa) niin kolisee. Mietin vain, että korjaamolla joutuu tän hoitamaan paikan puutteen takia. Mikä olisi todennäköisin osa, joka menee vaihtion? Rättinivel, tukilaakeri? Mitä näissä nyt on? Eniten hämää siis tämä, että ääni kuuluu montuissa ja kuopissa mutta ajossa ei juurikaan ole mitään erikoista. Lukuunottomatta vaimeaa tömähdystä pakittaessa -> jarrutus. Saisi suoraan tilattua osan, ennen kuin nostavat ja tutkivat ja laskuttavat siitäkin.. Jos on vaikea veikata ediagnosoivat sitten korjaamolla. Mutta saisi tuon osan etukäteen tilattua ja heti vaihdettua nosturilla ilman turhia turinoita.

    Jep jep, tiedän, ettei kukaan voi suoraan tietää mikä se todellisuudessa aiheuttaa, mutta kysyvä ei nyt tieltä eksy.. Eli jos on omakohtainen kokemus ja vahva veikkaus..
    Vakionopeusnivel saattaa ääntää kans, itse vaihdoin rättikumen ja vakionopeusnivelen moottorin tukikumien vaihdon yhteydessä.

    Osa 16.
    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
    Past:
    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
    F31 318d xdrive -14
    F07 530d GT-11
    E90 330xda LCI -09
    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
    E39 530d M-Sport -03
    E39 530iA M-Sport -02
    E39 528i -97
    E30 320i -88

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #3
      Kiitos vastauksesta..

      Mitä piti noilla hintaa? Omassa menee helmat hitsaukseen jossakin vaiheessa.. Pitää pohtia tutkiiko samalla vai alkaako tilailemaan todennäköisiä niveliä sun muita kardaaniin. Muuten toimii hyvin, mutta toi kolina ärsyttää. Samoin kevyt pauke peruutus ja jarrutus -yhdistelmää suorittaessa. Ilmeisesti työnä ei kovin vaikea, joutuu kait silti hiukan sälää purkamaan edestä.. Narinahelakin narisee, vaikka koittanut tunkea rasvaa sisään. Jonkin aikaa auttoi mut nyt kyllä.. On ku hetekalla ajaisi
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        #4
        Originally posted by MOH85 View Post
        Kiitos vastauksesta..

        Mitä piti noilla hintaa?
        Rättinivel ~100e, vakionop.nivel +200e ebaysta varmaan halvemmalla saat jos on aikaa odotella.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        Working...
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎