Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolinaa ja tärinää takapäässä e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukkis8
    Newbiemmer
    • Apr 2004
    • 5
    • Pornainen

    Kolinaa ja tärinää takapäässä e39

    Olen ollut onnelinen bmw:n omistaja (520i -98 touring) reilun vuoden ja nyt on alkanut takapää metelöimään. Ongelma ilmenee ajattaessa teräviin katkoihin tiessä, "nimismiehenkiharat" yms.
    Autossa on olemassa ilmajouset takana ja voiko värähtely johtua niistä.
    Iskunvaimentimet oli ainakin katsastuksessa ok kuten myös kaikki nivelet. Laakkosella vaihdettiin "koiranluut", mutta ongelma ei poistunut.

    Toisena ongelmana ilmeni, että auto ei yhtenä päivänä suostunut käynnistymään millään. Aamulla käynnistin auton normaalisti ja siirsin sen 50m sivuun pihatöiden alta pois ja kun päivällä olin menossa kauppaan ei lähtenyt käyntiin millään.
    Aikani starttaamalla se sitten lähti vaivoin käymään ja hetken käytyään kaikki oli ok. On toiminut nyt viikon ihan kunnolla. ??????????
  • 318iS
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 55

    #2
    kuopat

    Moi,

    omassa e39:ssa pientä samanlaista huomattavissa, kuoppaan, asfaltinreunaan ajaessa, mutta vain oikealla takapuolella.
    Farmarissa suuremmat nuo äänet kai sedaniin verrattuna.
    Isku jää tavallaan päälle, pitkä tärisevä ääni, ei yksittäinen pamaus.
    Veikkaisin takapyörän tuennan puslia, katso vaikka search:illa tärinä, ravistus thread.
    "Koiranluut"?
    Tai sitten iskari rikki.
    Paljon kilometrejä? Omassani 126tkm, eikä kai vielä iskareita vaihdettu, tai muutakaan?

    Comment

    • Jukkis8
      Newbiemmer
      • Apr 2004
      • 5
      • Pornainen

      #3
      Originally posted by 318iS
      Moi,

      omassa e39:ssa pientä samanlaista huomattavissa, kuoppaan, asfaltinreunaan ajaessa, mutta vain oikealla takapuolella.
      Farmarissa suuremmat nuo äänet kai sedaniin verrattuna.
      Isku jää tavallaan päälle, pitkä tärisevä ääni, ei yksittäinen pamaus.
      Veikkaisin takapyörän tuennan puslia, katso vaikka search:illa tärinä, ravistus thread.
      "Koiranluut"?
      Tai sitten iskari rikki.
      Paljon kilometrejä? Omassani 126tkm, eikä kai vielä iskareita vaihdettu, tai muutakaan?
      Autolla on ajettu 150tkm ja näyttäisi nuo iskarit olevan vielä alkuperäiset.
      Koiranluulla tarkoitan sitä pystytankoa kallistuksenvakaajassa.
      On vaan tosi ärsyttävä värinä, joka jää juuri päälle eikä ole siis mikään yksittäinen ääni. Ei viitsisi alkaa vaihtaa kaikkia palikoita sinne taakse ja kokeilemaan millä ne äänet katoaa.
      Onko muuten näihin farmareihin missä on tämä ilmajousitus saatavilla tarvike iskareita? Kirjat tuntee kyllä 540i malliin sellaiset, mutta ei 520i. Ovat varmaan kuitenkin samat? Laakkosella maksaa boget n. 200 euroa ja tarvikeliikkessä n. 120 euroa boget, jos samat niin hintaero on aika huikea.

      Comment

      • jMh
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 167
        • Napapiirin tuntumassa...

        #4
        Onko tähän tärähtävään kolahdukseen takapäästä löytynyt syytä, oma touring alkanut oireilla samoin. Ilmeisesti vikaa kannattaa hakea apurungon puslista, tosin iskareissakin on jo lopunalun merkkejä eli humpaamista isoissa heitoissa, mutta voiko iskareista johtua moinen "rämähdys"?
        E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
        Ex: E39 528i Touring 1997

        Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #5
          Apurungon kumit ja taemman ylätukivarren (wishbone) ulompi pallonivel väljä. Ei muuten huomaa sitä väljyyttä muuten kuin liikuttelemalla ripustusta ylös->alas. Itse huomasin ihan vahingossa iskarien vaihdon yhteydessa, kun katselin vielä varalta kaikki nivelet läpi. Tuon huomaaminen vaati vielä sen, että ilmajousista oli paineet pois, eli kierrejousisesta vielä vaikempi huomata...
          Last edited by Samppasika; 24-06-2010, 16:34.
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • valo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 33
            • VANTAA

            #6
            Mulla oli samoja ongelmia ja lisäksi tärinää 110-120 nopeuksissa. Viikko sitten uusittiin takaa apurungon nejä puslaa, ja tilanne parantui huomattavasti. Katso searchillä esim " e39 tärinää 100-120", sieltäkin löytyy apuja.

            Comment

            • jMh
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 167
              • Napapiirin tuntumassa...

              #7
              Pientä tärinää omassakin havaittavissa 110 km/h:n vauhdissa. Ei ole nosturia nyt käytettävissä jotta pääsisi itse tappelemaan uudet puslat paikalleen joten täytyy kysyä paikallisesta merkkiliikkeestä tarjousta. Mihin hintaan olette korjaamoilla saaneet puslat vaihdatettua ?
              E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
              Ex: E39 528i Touring 1997

              Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

              Comment

              • nkk523iA
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 48

                #8
                Originally posted by jMh
                Pientä tärinää omassakin havaittavissa 110 km/h:n vauhdissa. Ei ole nosturia nyt käytettävissä jotta pääsisi itse tappelemaan uudet puslat paikalleen joten täytyy kysyä paikallisesta merkkiliikkeestä tarjousta. Mihin hintaan olette korjaamoilla saaneet puslat vaihdatettua ?
                Mulle vaihdettiin 523:seen -96 vm (sedan) kaikki ne neljä isoa puslaa, töitä velottivat ei merkkiliikkeessä n. 6 h. omalta kohdaltani tärinä ei poistunut kun yllämainitut osat vaihdettiin. Osat ei ollut kovin kalliita...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎