Tässä tapauksessa kyseessä on e39 540i, joka on tullut ulos tehtaalta 7/98.
Viime viikolla check control antoi kauppareissulla noin kilometrin ajon jälkeen "check brake linings" -ilmoituksen. Samalla myös ulkolämpötilan mittari alkoi sekoilemaan hypäten alaspäin satunnaisesti 10-30 astetta. Takaisin mökille päästyäni tarkastin jarrupalat ja kulumistunnistimen, jonka myötä huomasin, että varsinkin sisemmät etujarrupalat alkoivat olemaan melkolailla lopussa ja kulumisanturi oli ottanut osumaa. Päätin hankkia uudet jarrupalat ja kulumistunnistimen. Samalla tilasin myös uuden ulkolämpötila-anturin, sillä alkuperäisen anturin pinnassa oli luultavasti korroosion aiheuttamia jälkiä, pinta oli joistakin kohtaa kuoriutunut pois.
Nämä selkeät kulumisen merkit antoivat sen vaikutelman, että asia korjaantuu em. osat vaihtamalla, vaikka aluksi hieman ihmettelinkin, että millä tuurilla kaksi erillistä osaa hajoaa samalla reissulla. Pikainen Googletus ei kuitenkaan antanut viitteitä pahemmasta ja autokin on lähemmäksi 20-vuotias, joten kaikki on mahdollista. Sain tilaamani osat noudettua ja vaihdettua eilen, mutta kuten arvata saattaa: Auto antoi koeajolenkillä edelleen ilmoituksen jarrupaloista ja ulkolämpötila hyppäsi satunnaisesti alaspäin.
Olen lukenut vikakoodit BMW Scannerilla heti ensimmäisten oireiden ilmettyä ja myöhemmin ongelmien jatkuttua osien vaihtamisen jälkeen, mutta mitään tähän viittaavaa ei jarrupalojen kulumistunnistimesta ns. shadow memoryyn jäävää merkintää lukuunottamatta löytynyt. Kulumistunnistimen vika ei ole missään vaiheessa jäänyt kokonaan päälle, vaan "häiriö" ilmenee hetkellisesti samaan aikaan lämpötilan sekoilun kanssa.
Tein tänään useamman testilenkin, joiden aikana selvisi seuraavia asioita:
Löysin haulla vain pari ketjua aiheeseen liittyen, mutta niissä ei kummassakaan ole kerrottu, mikä ongelman lopulta ratkaisi.
(Tässä on kuvattu hyvin samanlaista ongelmaa, joskin omassani vika ilmenee ensimmäisen kerran jäkeen noin kilometrin välein ja check brake linings -ilmoitus on jäänyt näkymään yhtä kertaa lukuun ottamatta aina siihen saakka, että pitää seuraavan käynnistyksen yhteydessä virtoja päällä noin 30sek, jolloin ilmoistus nollautuu automaattisesti, jos se ei ole juuri sillä hetkellä päällä.)
(Tähän onkin viitattu tuossa em. ketjussa. Täysin vastaavanlainen ongelma, mutta omassa autossani se on tähän mennessä ilmennyt ensimmäisen kerran jo enintään 5km ajamisen jälkeen ja sen jälkeen noin kilometrin välein.)
Ulkomaisiltakin foorumeilta löysin vain yhden maininnan vastaavista oireista eikä sielläkään oltu mainittu ratkaisua. Kaikkia näitä löytämiäni ketjuja yhdistää se, että kyseessä on 540i, eikä vastaavia kokemuksia muista malleista tunnu löytyvän.
Edellämainittujen ketjujen perusteella alkaisin jo kallistua siihen, että kyseessä on mittaristovika, mutta sitä ei kuitenkaan ole vahvistettu missään ja miksi vain 540i?
Tämän pitkän alustuksen myötä kysymys kuuluukin: Onko jollain ilmennyt samanlaista ongelmaa, johon olisi lopulta löytynyt ratkaisu? Onko kyse mittaristo- vai sähköviasta?
Viime viikolla check control antoi kauppareissulla noin kilometrin ajon jälkeen "check brake linings" -ilmoituksen. Samalla myös ulkolämpötilan mittari alkoi sekoilemaan hypäten alaspäin satunnaisesti 10-30 astetta. Takaisin mökille päästyäni tarkastin jarrupalat ja kulumistunnistimen, jonka myötä huomasin, että varsinkin sisemmät etujarrupalat alkoivat olemaan melkolailla lopussa ja kulumisanturi oli ottanut osumaa. Päätin hankkia uudet jarrupalat ja kulumistunnistimen. Samalla tilasin myös uuden ulkolämpötila-anturin, sillä alkuperäisen anturin pinnassa oli luultavasti korroosion aiheuttamia jälkiä, pinta oli joistakin kohtaa kuoriutunut pois.
Nämä selkeät kulumisen merkit antoivat sen vaikutelman, että asia korjaantuu em. osat vaihtamalla, vaikka aluksi hieman ihmettelinkin, että millä tuurilla kaksi erillistä osaa hajoaa samalla reissulla. Pikainen Googletus ei kuitenkaan antanut viitteitä pahemmasta ja autokin on lähemmäksi 20-vuotias, joten kaikki on mahdollista. Sain tilaamani osat noudettua ja vaihdettua eilen, mutta kuten arvata saattaa: Auto antoi koeajolenkillä edelleen ilmoituksen jarrupaloista ja ulkolämpötila hyppäsi satunnaisesti alaspäin.
Olen lukenut vikakoodit BMW Scannerilla heti ensimmäisten oireiden ilmettyä ja myöhemmin ongelmien jatkuttua osien vaihtamisen jälkeen, mutta mitään tähän viittaavaa ei jarrupalojen kulumistunnistimesta ns. shadow memoryyn jäävää merkintää lukuunottamatta löytynyt. Kulumistunnistimen vika ei ole missään vaiheessa jäänyt kokonaan päälle, vaan "häiriö" ilmenee hetkellisesti samaan aikaan lämpötilan sekoilun kanssa.
Tein tänään useamman testilenkin, joiden aikana selvisi seuraavia asioita:
- -Irrotin akun n. 10min ajaksi. -> Ei vaikutusta, vika ilmenee muutaman kilometrin ajon jälkeen.
- -Tarkkailin jännitettä ajon aikana mittariston salavalikon kautta. -> Mittaristo näytti jännitteeksi 13.4-13.8, mutta jumitti satunnaisesti noin kymmenen sekunnin ajaksi näyttämään jännitteeksi 6.2. Sain tämän aiheutettua pariin kertaan laittamalla pitkät päälle. Vian ollessa päällä pitkien merkkivalo mittaristossa ei sammunut, vaikka sammutin ne valoviiksestä, en osaa sanoa sammuivatko ne todellisuudessa.
- -Tarkkailin jännitettä tupakansytyttimeen kytkettävän mittarin avulla -> Jännite oli koko matkan ajan 13.8-14.1 akun lepojännitteen ollessa ennen lähtöä 12.5. Mittariston antaessa jännitteeksi 6.2, tupakansytyttimeen kytketyn mittarin jännite ei muuttunut, joten laturikin tuntuisi toimivan.
- -Irrotin jarruopalojen kulumistunnistimen edestä -> Check brake linings -ilmoitus näkyi mittaristossa käynnistyksestä alkaen, kuten sen ilmeisesti pitäisikin, mikäli anturi on rikki. Lämpötila alkoi sekoilemaan muutaman kilometrin ajamisen jälkeen.
- -Pysähdyin tien varten ja irrotin myös ulkolämpötila-anturin -> Auto näytti lämpötilaksi koko loppumatkan -40, mutta ongelma oli edelleen havaittavissa seuraamalla jännitettä salavalikon kautta, sillä se jumitti edelleen satunnaisesti lukeman 6.2.
Löysin haulla vain pari ketjua aiheeseen liittyen, mutta niissä ei kummassakaan ole kerrottu, mikä ongelman lopulta ratkaisi.
(Tässä on kuvattu hyvin samanlaista ongelmaa, joskin omassani vika ilmenee ensimmäisen kerran jäkeen noin kilometrin välein ja check brake linings -ilmoitus on jäänyt näkymään yhtä kertaa lukuun ottamatta aina siihen saakka, että pitää seuraavan käynnistyksen yhteydessä virtoja päällä noin 30sek, jolloin ilmoistus nollautuu automaattisesti, jos se ei ole juuri sillä hetkellä päällä.)
(Tähän onkin viitattu tuossa em. ketjussa. Täysin vastaavanlainen ongelma, mutta omassa autossani se on tähän mennessä ilmennyt ensimmäisen kerran jo enintään 5km ajamisen jälkeen ja sen jälkeen noin kilometrin välein.)
Ulkomaisiltakin foorumeilta löysin vain yhden maininnan vastaavista oireista eikä sielläkään oltu mainittu ratkaisua. Kaikkia näitä löytämiäni ketjuja yhdistää se, että kyseessä on 540i, eikä vastaavia kokemuksia muista malleista tunnu löytyvän.
Edellämainittujen ketjujen perusteella alkaisin jo kallistua siihen, että kyseessä on mittaristovika, mutta sitä ei kuitenkaan ole vahvistettu missään ja miksi vain 540i?
Tämän pitkän alustuksen myötä kysymys kuuluukin: Onko jollain ilmennyt samanlaista ongelmaa, johon olisi lopulta löytynyt ratkaisu? Onko kyse mittaristo- vai sähköviasta?
Comment