Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i mittaristo- vai sähkövikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oqz
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 139
    • Espoo

    E39 540i mittaristo- vai sähkövikaa?

    Tässä tapauksessa kyseessä on e39 540i, joka on tullut ulos tehtaalta 7/98.

    Viime viikolla check control antoi kauppareissulla noin kilometrin ajon jälkeen "check brake linings" -ilmoituksen. Samalla myös ulkolämpötilan mittari alkoi sekoilemaan hypäten alaspäin satunnaisesti 10-30 astetta. Takaisin mökille päästyäni tarkastin jarrupalat ja kulumistunnistimen, jonka myötä huomasin, että varsinkin sisemmät etujarrupalat alkoivat olemaan melkolailla lopussa ja kulumisanturi oli ottanut osumaa. Päätin hankkia uudet jarrupalat ja kulumistunnistimen. Samalla tilasin myös uuden ulkolämpötila-anturin, sillä alkuperäisen anturin pinnassa oli luultavasti korroosion aiheuttamia jälkiä, pinta oli joistakin kohtaa kuoriutunut pois.

    Nämä selkeät kulumisen merkit antoivat sen vaikutelman, että asia korjaantuu em. osat vaihtamalla, vaikka aluksi hieman ihmettelinkin, että millä tuurilla kaksi erillistä osaa hajoaa samalla reissulla. Pikainen Googletus ei kuitenkaan antanut viitteitä pahemmasta ja autokin on lähemmäksi 20-vuotias, joten kaikki on mahdollista. Sain tilaamani osat noudettua ja vaihdettua eilen, mutta kuten arvata saattaa: Auto antoi koeajolenkillä edelleen ilmoituksen jarrupaloista ja ulkolämpötila hyppäsi satunnaisesti alaspäin.

    Olen lukenut vikakoodit BMW Scannerilla heti ensimmäisten oireiden ilmettyä ja myöhemmin ongelmien jatkuttua osien vaihtamisen jälkeen, mutta mitään tähän viittaavaa ei jarrupalojen kulumistunnistimesta ns. shadow memoryyn jäävää merkintää lukuunottamatta löytynyt. Kulumistunnistimen vika ei ole missään vaiheessa jäänyt kokonaan päälle, vaan "häiriö" ilmenee hetkellisesti samaan aikaan lämpötilan sekoilun kanssa.

    Tein tänään useamman testilenkin, joiden aikana selvisi seuraavia asioita:

    • -Irrotin akun n. 10min ajaksi. -> Ei vaikutusta, vika ilmenee muutaman kilometrin ajon jälkeen.

    • -Tarkkailin jännitettä ajon aikana mittariston salavalikon kautta. -> Mittaristo näytti jännitteeksi 13.4-13.8, mutta jumitti satunnaisesti noin kymmenen sekunnin ajaksi näyttämään jännitteeksi 6.2. Sain tämän aiheutettua pariin kertaan laittamalla pitkät päälle. Vian ollessa päällä pitkien merkkivalo mittaristossa ei sammunut, vaikka sammutin ne valoviiksestä, en osaa sanoa sammuivatko ne todellisuudessa.

    • -Tarkkailin jännitettä tupakansytyttimeen kytkettävän mittarin avulla -> Jännite oli koko matkan ajan 13.8-14.1 akun lepojännitteen ollessa ennen lähtöä 12.5. Mittariston antaessa jännitteeksi 6.2, tupakansytyttimeen kytketyn mittarin jännite ei muuttunut, joten laturikin tuntuisi toimivan.

    • -Irrotin jarruopalojen kulumistunnistimen edestä -> Check brake linings -ilmoitus näkyi mittaristossa käynnistyksestä alkaen, kuten sen ilmeisesti pitäisikin, mikäli anturi on rikki. Lämpötila alkoi sekoilemaan muutaman kilometrin ajamisen jälkeen.

    • -Pysähdyin tien varten ja irrotin myös ulkolämpötila-anturin -> Auto näytti lämpötilaksi koko loppumatkan -40, mutta ongelma oli edelleen havaittavissa seuraamalla jännitettä salavalikon kautta, sillä se jumitti edelleen satunnaisesti lukeman 6.2.

    Löysin haulla vain pari ketjua aiheeseen liittyen, mutta niissä ei kummassakaan ole kerrottu, mikä ongelman lopulta ratkaisi.


    (Tässä on kuvattu hyvin samanlaista ongelmaa, joskin omassani vika ilmenee ensimmäisen kerran jäkeen noin kilometrin välein ja check brake linings -ilmoitus on jäänyt näkymään yhtä kertaa lukuun ottamatta aina siihen saakka, että pitää seuraavan käynnistyksen yhteydessä virtoja päällä noin 30sek, jolloin ilmoistus nollautuu automaattisesti, jos se ei ole juuri sillä hetkellä päällä.)



    (Tähän onkin viitattu tuossa em. ketjussa. Täysin vastaavanlainen ongelma, mutta omassa autossani se on tähän mennessä ilmennyt ensimmäisen kerran jo enintään 5km ajamisen jälkeen ja sen jälkeen noin kilometrin välein.)

    Ulkomaisiltakin foorumeilta löysin vain yhden maininnan vastaavista oireista eikä sielläkään oltu mainittu ratkaisua. Kaikkia näitä löytämiäni ketjuja yhdistää se, että kyseessä on 540i, eikä vastaavia kokemuksia muista malleista tunnu löytyvän.

    Edellämainittujen ketjujen perusteella alkaisin jo kallistua siihen, että kyseessä on mittaristovika, mutta sitä ei kuitenkaan ole vahvistettu missään ja miksi vain 540i?

    Tämän pitkän alustuksen myötä kysymys kuuluukin: Onko jollain ilmennyt samanlaista ongelmaa, johon olisi lopulta löytynyt ratkaisu? Onko kyse mittaristo- vai sähköviasta?
    BMW 540iA Touring e39 -98
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Oqz View Post
    Tässä tapauksessa kyseessä on e39 540i, joka on tullut ulos tehtaalta 7/98.

    Viime viikolla check control antoi kauppareissulla noin kilometrin ajon jälkeen "check brake linings" -ilmoituksen. Samalla myös ulkolämpötilan mittari alkoi sekoilemaan hypäten alaspäin satunnaisesti 10-30 astetta. Takaisin mökille päästyäni tarkastin jarrupalat ja kulumistunnistimen, jonka myötä huomasin, että varsinkin sisemmät etujarrupalat alkoivat olemaan melkolailla lopussa ja kulumisanturi oli ottanut osumaa. Päätin hankkia uudet jarrupalat ja kulumistunnistimen. Samalla tilasin myös uuden ulkolämpötila-anturin, sillä alkuperäisen anturin pinnassa oli luultavasti korroosion aiheuttamia jälkiä, pinta oli joistakin kohtaa kuoriutunut pois.

    Nämä selkeät kulumisen merkit antoivat sen vaikutelman, että asia korjaantuu em. osat vaihtamalla, vaikka aluksi hieman ihmettelinkin, että millä tuurilla kaksi erillistä osaa hajoaa samalla reissulla. Pikainen Googletus ei kuitenkaan antanut viitteitä pahemmasta ja autokin on lähemmäksi 20-vuotias, joten kaikki on mahdollista. Sain tilaamani osat noudettua ja vaihdettua eilen, mutta kuten arvata saattaa: Auto antoi koeajolenkillä edelleen ilmoituksen jarrupaloista ja ulkolämpötila hyppäsi satunnaisesti alaspäin.

    Olen lukenut vikakoodit BMW Scannerilla heti ensimmäisten oireiden ilmettyä ja myöhemmin ongelmien jatkuttua osien vaihtamisen jälkeen, mutta mitään tähän viittaavaa ei jarrupalojen kulumistunnistimesta ns. shadow memoryyn jäävää merkintää lukuunottamatta löytynyt. Kulumistunnistimen vika ei ole missään vaiheessa jäänyt kokonaan päälle, vaan "häiriö" ilmenee hetkellisesti samaan aikaan lämpötilan sekoilun kanssa.

    Tein tänään useamman testilenkin, joiden aikana selvisi seuraavia asioita:

    • -Irrotin akun n. 10min ajaksi. -> Ei vaikutusta, vika ilmenee muutaman kilometrin ajon jälkeen.

    • -Tarkkailin jännitettä ajon aikana mittariston salavalikon kautta. -> Mittaristo näytti jännitteeksi 13.4-13.8, mutta jumitti satunnaisesti noin kymmenen sekunnin ajaksi näyttämään jännitteeksi 6.2. Sain tämän aiheutettua pariin kertaan laittamalla pitkät päälle. Vian ollessa päällä pitkien merkkivalo mittaristossa ei sammunut, vaikka sammutin ne valoviiksestä, en osaa sanoa sammuivatko ne todellisuudessa.

    • -Tarkkailin jännitettä tupakansytyttimeen kytkettävän mittarin avulla -> Jännite oli koko matkan ajan 13.8-14.1 akun lepojännitteen ollessa ennen lähtöä 12.5. Mittariston antaessa jännitteeksi 6.2, tupakansytyttimeen kytketyn mittarin jännite ei muuttunut, joten laturikin tuntuisi toimivan.

    • -Irrotin jarruopalojen kulumistunnistimen edestä -> Check brake linings -ilmoitus näkyi mittaristossa käynnistyksestä alkaen, kuten sen ilmeisesti pitäisikin, mikäli anturi on rikki. Lämpötila alkoi sekoilemaan muutaman kilometrin ajamisen jälkeen.

    • -Pysähdyin tien varten ja irrotin myös ulkolämpötila-anturin -> Auto näytti lämpötilaksi koko loppumatkan -40, mutta ongelma oli edelleen havaittavissa seuraamalla jännitettä salavalikon kautta, sillä se jumitti edelleen satunnaisesti lukeman 6.2.

    Löysin haulla vain pari ketjua aiheeseen liittyen, mutta niissä ei kummassakaan ole kerrottu, mikä ongelman lopulta ratkaisi.


    (Tässä on kuvattu hyvin samanlaista ongelmaa, joskin omassani vika ilmenee ensimmäisen kerran jäkeen noin kilometrin välein ja check brake linings -ilmoitus on jäänyt näkymään yhtä kertaa lukuun ottamatta aina siihen saakka, että pitää seuraavan käynnistyksen yhteydessä virtoja päällä noin 30sek, jolloin ilmoistus nollautuu automaattisesti, jos se ei ole juuri sillä hetkellä päällä.)



    (Tähän onkin viitattu tuossa em. ketjussa. Täysin vastaavanlainen ongelma, mutta omassa autossani se on tähän mennessä ilmennyt ensimmäisen kerran jo enintään 5km ajamisen jälkeen ja sen jälkeen noin kilometrin välein.)

    Ulkomaisiltakin foorumeilta löysin vain yhden maininnan vastaavista oireista eikä sielläkään oltu mainittu ratkaisua. Kaikkia näitä löytämiäni ketjuja yhdistää se, että kyseessä on 540i, eikä vastaavia kokemuksia muista malleista tunnu löytyvän.

    Edellämainittujen ketjujen perusteella alkaisin jo kallistua siihen, että kyseessä on mittaristovika, mutta sitä ei kuitenkaan ole vahvistettu missään ja miksi vain 540i?

    Tämän pitkän alustuksen myötä kysymys kuuluukin: Onko jollain ilmennyt samanlaista ongelmaa, johon olisi lopulta löytynyt ratkaisu? Onko kyse mittaristo- vai sähköviasta?
    Mulla on toukassa vastaavaa vikaa. -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277188 + http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=655 Mittariston vaihtokin kokeiltu, ei apua. Vika on kehittynyt siihen pisteeseen ettei ulkolämpötilan näyttö juuri nouse enää plussan puolelle ja jarrupalojen herjaa ei enää saa nollautumaan. Mulla on ainakin ideat loppu tuon kanssa.
    Last edited by peto2; 29-07-2016, 01:29.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Oqz
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 139
      • Espoo

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      Mulla on toukassa vastaavaa vikaa. -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277188 + http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=655 Mittariston vaihtokin kokeiltu, ei apua. Vika on kehittynyt siihen pisteeseen ettei ulkolämpötilan näyttö juuri nouse enää plussan puolelle ja jarrupalojen herjaa ei enää saa nollautumaan. Mulla on ainakin ideat loppu tuon kanssa.
      Auts, nyt on kyllä selkeästi haastava vika kyseessä. Varsinkin, kun foorumia melko paljon lukeneena tiedän, että et ole siinä ensimmäisessä tai edes toisessa joukossa, jolla jää sormi suuhun näiden kanssa.



      Tämän linkin postauksessa oli siinä mielessä mielenkiintoinen tuo tankin vasemmanpuoleiseen anturiin viittaava vikakoodi, että omassani toimimaton polttoainemittari korjattiin noin kuukausi sitten tinaamalla oikeanpuoleisen anturin kaksi katkennutta johtoa takaisin kantoihinsa.

      Vielä mielenkiintoisemman siitä tekee tämä postaus, jonka bongasin tuossa aiemmin, mutta tiadat olla jo perehtynyt tähänkin, kun vika on ollut päällä jo pidemmän aikaa? http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...4&postcount=12

      Tuonkin postauksen johtonipussa ollaan tuon sinulla ilmenneen vikakoodin kannalta väärällä puolella autoa, mutta se pistää kovasti silmään, kun ongelmat ovat sinunkin kohdallasi jatkuneet myös mittariston vaihtamisen jälkeen. Toisaalta taas oireet, joihin tuossa viitataan eivät ole täysin vastaavia.:think

      Kiitos vastauksesta! Tällä saatiin suljettua mittaristovika pois, kun oireet ovat lähes vastaavat. Täytyy pelonsekaisin tuntein odotella, alkaako myös moottorin lämpötilan mittari elää omaa elämäänsä myös omassani.
      BMW 540iA Touring e39 -98

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        #4
        Minkä purkin alta ne herjat tulee BMW scannerilla? Onko se mittaristo korimoduuli vai mikä? Alkoiko ongelmat ilman mitään muutoksia autoon?

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Oliko kokeiltu mittariston vaihtoa, vai IKE.n vaihtoa vai vaihdoitko molemmat. IKE on siis mittariston takana oleva ohjainlaite joka dataa kerää ja keskustelee väylässä. Voi olla myös maadoitus ongelma.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Oqz
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 139
            • Espoo

            #6
            Originally posted by jakeluvesimies View Post
            Minkä purkin alta ne herjat tulee BMW scannerilla? Onko se mittaristo korimoduuli vai mikä? Alkoiko ongelmat ilman mitään muutoksia autoon?
            Originally posted by BMW scanner
            LCM -> Shadow-memory:
            5A/01 - Brake pads


            A/C -> 10/42 - Relay Washer jet heating
            Tuo herja, joka jää kulumistunnistimesta tulee LCM:ltä. Lisäksi tämän vian ilmenemisen myötä on alkanut tulemaan ilmastoinnin puolelle tuo Relay Washer Jet heating -vikakoodi. Eikös se viittaa tältäkin foorumilta surullisenkuuluisaan tuulilasinpesurin suuttimien lämmitykseen, joka on aiheuttanut tulipaloja? Täytyy varmuuden vuoksi napata nuo lämmityksen piuhat irti. Aiemmin tuolla ei ole ollut merkitystä, kun auto on ollut viimeiset kolme vuotta vain kesäkäytössä, mutta nytpä alkavat nuo erilaiset lämmittimetkin käynnistymään tämän vian myötä. Vilkaisempa myös tuota relettä, kun saan sen paikannettua, vaikka kyseessä taitaakin olla ennemminkin seuraus kuin syy.

            Tänä kesänä autoon on vaihdettu polttoainesuodatin, polttoainepumppu ja samalla korjattiin kaksi oikeanpuoleisen tankkianturin johtoa, jotka olivat irronneet kannoistaan. Nämä toimenpiteet tehtiin kesäkuun toisella viikolla ja niiden jälkeen autolla on ajettu noin 400km. Tämä vika ilmeni ensimmäisen kerran vasta viime viikon lauantaina.

            Muistellessani tarkemmin tein viime viikon perjantaina BMW Scannerilla pieniä muutoksia. Poistin ZKE:n "alta" täpät kohdista "Arming - acoustic" ja "Disarming acoustic". Nämä oli lisätty aikoinaan, kun vilkut koodattiin vilkkumaan ovia avattaessa ja lukittaessa, mutta ne olivat turhia, sillä autossa ei ole varashälytintä, joka antaisi äänimerkin. Lisäksi poistin check controlin ilmoituksista ilmoituksen avoimesta bensatankin luukusta, joka oli niin ikään lisätty jälkikäteen, eikä toiminut, sillä autosta ei ilmeisesti edes löydy moista anturia. Samalla otin ZKE:n puolella EEPROM:sta varmuuskopion Read EEPROM -toiminnolla.

            Nämä toimenpiteet suoritin, sillä auto oli jo pari vuotta antanut vikakoodin BF/88 - Internal fault, EEPROM checksum, coding incorrect/incomplete, jonka olin lukenut olevan yleensä harmiton, mutta aiheutuvan juurikin näistä itse tehdyistä muutoksista. Tuo kuitenkin häiritsi itseäni siinä määrin, että halusin päästä siitä eroon. Nuo edellä mainitut toimenpiteet eivät kuitenkaan poistaneet koodia, mutta koodi on nyttemmin poistunut saatuani selville oikean tavan asian korjaamiseksi tämän nykyisen vian ilmettyä. Oman käsitykseni mukaan näillä muutoksilla ei kuitenkaan pitäisi olla mahdollista saada autoa sekaisin? Ajoitus toisaalta olisi oikea, sillä ajoin autolla lauantaina ensimmäisen kerran tämän koodauksen jälkeen.

            Originally posted by Scitso View Post
            Oliko kokeiltu mittariston vaihtoa, vai IKE.n vaihtoa vai vaihdoitko molemmat. IKE on siis mittariston takana oleva ohjainlaite joka dataa kerää ja keskustelee väylässä. Voi olla myös maadoitus ongelma.
            Mittariston tai IKE:n vaihtoa ei ole omaani kokeiltu. Tuo maadoituksen ongelma on varmasti myös hyvä veikkaus.:think
            BMW 540iA Touring e39 -98

            Comment

            • Oqz
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 139
              • Espoo

              #7
              Lisätäänpäs tähän ketjun jatkoksi hieman päivitystä tilanteeseen:

              Tutkin autoa heinäkuun lopussa vielä sen verran, että käytin takapenkin irti ja tarkastin molemmille tankkiantureille menevät johdot silmämääräisesti niiltä osin, kun se oli mahdollista purkamatta sisustaa sen enempää. Päällepäin näkyviä vaurioita niistä ei löytynyt.

              Päivää myöhemmin tein autolla pidemmän kauppareissun, jonka aikana matkaa kertyi noin 100km. Auto antoi tuttuun tapaan Check brake linings -ilmoituksen jo alkumatkasta. Ulkoilman lämpötila-anturin olin jättänyt suosiolla pois, joten auto näytti lämpötilaksi koko reissun ajan -40, kuten anturin puuttuessa pitääkin. Pysähdyttyäni ensimmäisellä etapilla, nollasin jarrupalojen varoituksen ennen kuin jatkoin matkaa. Tuon jälkeen minkäänlaista sekoilua ei ole enää ilmennyt, vaikka autolla on ajettu sen jälkeen noin 400km.

              Koska ongelma tai ainakin aiheuttamat oireet poistuivat toistaiseksi, jää asia omalla kohdallani odotukselle. Katsotaan jatkuuko mittariston sekoilu vielä tässä loppukesästä vai meneekö ensi kesälle.


              Edit:

              Päivitetään tähän lisätietoa, jos joku saman ongelman kanssa painiva sattuu ketjua joskus lukemaan:

              Vika ei ole palannut sen jälkeen, kun ongelmat loppuivat noin neljä vuotta sitten. Polttoainemittari alkoi seuraavalla tankkauksella toimimaan ns. viiveellä, eli se alkoi näyttämään täyttä tankkia vasta toisella tankkauksen jälkeen tehdyllä käynnistyksellä. Seuraavana kesänä polttoainemittari lopetti toimintansa kokonaan heti alkukesästä. Mittariston sekoilu johtui melko varmasti siitä, että samana kesänä tankkianturin johtoihin tehty korjaus alkoi oikosulkemaan mahdollisesti sen osittaisen pettämisen vuoksi. Lopulta korjaus sitten petti kokonaan ja polttoainemittari pimeni.
              Last edited by Oqz; 27-07-2020, 10:36. Reason: Mahdollinen syy ongelmaan
              BMW 540iA Touring e39 -98

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎