Riippuu vähän millä kierroksilla sitä vääntöö tulee, mutta kuulostaa kyllä
hiukan "pelottavalta" toi 575nm. Ei sitä kukaan voi tarkkaan tietää kestääkö, mutta mä voi vaikka veikata että ei kestä...
rajottaa sen väännön sinne 500nm hujakoille, niin pitäs kestää ainaki
gti lehdessä oli juttua siitä hartgen lastusta 530d:n (231hv/460Nm)
viritysyksikön asennuksen jälkeen auton tehdastaku säilyy jos auto on alle 6kk vanha. Moottorista ei viritysyksiköllä pyritä ottamaan suurinta mahd tehoa , vaan virityksessä tyydytään kohtuulliseen tehonlisäykseen.
hintaa 1350€
saatavilla 330d/330cd/320d/530d
ja lisäks searchilla löytyy varmasti paljon juttua lastuttamisesta varsinkin näistä "uusista" dieseleistä...Ja siellä on tehoista ja väännöistä juttua paljon lisää
No tämä ei vielä itsellä ole aivan ajankohtaista,mutta hyvä tietää koska lastutan tuon jossain vaiheessa kun tiedän\kaikki tiedämme mitä kestää ja mikä on hyvä .
Tuohon 530d:hen (kuten muihinkin merkkeihin) löytyy monta lastua\valmistajaa ja kaikilla on eri arvot.
Itsellä oli opelissa upsoluten lastu ja otin tehokkaimman mitä sai,tehoja tuli lisää 30% vääntöä +30%,ja toimi kuin vakio tehoa oli tietty enemmän.
40tkm ajoin tuolla ilman ongelmia,sitä ennen oli psi boxi saman n.30-40tkm ilman ongelmia.Itse en käyttänyt tuota vääntöä ns väärin eli isolla vaihteella vedättäen yms.
Nyt kun olen viikon seurannut tätä bmw foorumia niin olen saanut sellaisen kuvan että bemun laatikko kestää max 500 nm vääntöä,mutta kumpi laatikko manuaalli vai steptronic ??
On varmasti lastupajoja
jotka pystyy rajaan vääntöjä tai vaihtoehtosesti nostaamaan ylemmille kierroksille jolloin se ei ole niin murhaavaa kuin se kova alavääntö
Nyt kun olen viikon seurannut tätä bmw foorumia niin olen saanut sellaisen kuvan että bemun laatikko kestää max 500 nm vääntöä,mutta kumpi laatikko manuaalli vai steptronic ??
Riippuu tietysti mallista toi kesto... ja eihän yli esim. 500nm itsellään mitään riko vaan se kuinka sitä käytetään. Joku voi vetää laatikon/kardaanin/perän romuiksi jo ihan vakiotehoillakin.
Uuteen 535d:n - jossa vääntöä on jo viittä vaille paljon - ei saa kuin automaatin. En tiedä sitten onko perus-manuaalin puuttumiseen syynä se että steptronic sisältää myös manuaalitoiminnon, eli ei välttämättä ole kysyntää perus-manuaalille vai se ettei sopivan manuaalin mitoittaminen tohon alavääntöön ole kannattavaa.
jos aiot rikkoa ton 500nm niin ei mmutakuin annat mennä. laatikothan on halpoja uusia : ) kannatais ehkä miettiä eennenkuin alat räveltämään. on muitakin tapoja lisätä tehoja kuin ne v...n lastut. vie autosi viripajalle ja käske muuttaa ruiskun asetuksia ja hommaa kunnon tehoputkisto. kannattaa myös miettiä laatikon vaihtamista... viimeistään silloin kun on rojut tiellä...
Muistaakseni aiheesta on ollut ennenkin juttua tällä foorumillam ja joku laittoi linkin ZF:n sivuille mistä löytyi laatikon max. sallittu vääntömomentti ja muistaakseni se oli jotain 470Nm. Ei liene kannata mennä tuon yli.
Onkohan tietoa, miten tuon väännön rajoittaminen onnistuu ohjelmallisesti?
Käsittääkseni nämä moniventtiilin+6 sylinteriset dieselit nostavat tuon väännön lastutuksessa luonnostaan korkeiksi, niin se rajaa tuota tehon hakemista. Luonnollisesti muutkin tekijät rajaa tehon hakemista, mutta taitaa vakio-osillakin tulla tuo laatikon kesto vastaan. Jarkko S. jutteli joskus, että joku oli lastuttanut sen ~240hp + ~700Nm, niin kolmas aski menossa...
Väännön ja tehon saa suhteutettua oman mielen mukaan. Moottorista haetaan tietty määrä vääntöä ja teho syntyy oheistuotteena ja sen määrä riippuu vääntökäyrän muodosta.
E39 530d kuten moni muukin nykyauto, käyttää moottorinohjauksessa "maksimiaikoja" ja maksimivääntöjä jotka vaihtelevat nopeus ja vaihdekohtaisesti. Yleensä siis moottorinohjauksen muokkaamisessa muutetaan syötön määrää (joka saa isommalla kakulla aikaan myös enemmän ahtopainetta) ja samalla joudutaan koskemaan myös näihin "maksimeihin". Ohjelman muokkaaja pidentää hieman sallittuja kuormitusaikoja kullekin vaihteelle ja nostaa samalla sallittuja kuormitusrajoja. Tällä tiedolla autosta voisi tehdä vaikka sellaisen että sitä maksimivääntöä käytetään vain yhdellä tietyllä kierrosalueella tai yhdellä tietyllä vaihteella. Kaikki on siis muokattavissa juuri sellaiseksi kuin asiakas haluaa (paitsi valmiissa "lastuissa" jotka on tehty kertaalleen ja myydään jokaiselle samanlaisena riippumatta autoyksilöstä).
Kovasti riittää "asiantuntijoita" tälläkin palstalla, jotka ovat tietävinään jonkin rajan mihin vääntö kannattaa rajoittaa. Itse olen nähnyt jo kaksi luovuttanutta steptroniccia ja kumpikin on mennyt rikki vakiotehoilla. Pitäisikö vakion vääntöä rajoittaa jälkiasennuslastulla? Vai olisiko parempi ottaa järki käteen ja käyttää voimaa siten kun sitä kuuluukin (nopeaan etenemiseen, eikä kuminpolttoon). Nämä luovuttaneet laatikot eivät kumpikaan saaneet osakseen minkäänlaista selkäsaunaa. Todennäköisesti suurin osa "tietäjistä" ei ole koskaan nähnyt yhtään rikkoutunutta osaa E39:sta mutta kuitenkin osaavat kertoa ihan lukuarvoja sallituista vääntömomenteista?
Karalalla on käsittääkseni yksi asiakas jonka loota on vaihdettu pariin otteeseen 600 Nm ohjelmoinnin jälkeen. Tuolle autolle ilmeisesti tulee paljon kilometrejä ja paljon kenkää. Kun on hauskaa, se maksaa. Yhtään ~225hp/510Nm -vehkeen laukeamista ei ole kuulemma korviin kantautunut (tosin jos oma rassi hajoaisi, tuskin siitä ensimmäisenä Karalalle informoisinkaan). Noita 225/510-vehkeitä on Suomen teillä PALJON.
Kierrellen lopputulokseen: Kaikki mikä menee yli 400 Nm:n, voi rikkoa osia. Käyttäjä vaikuttaa tähän eniten. Kaikki mikä jää alle 400 Nm:n, voi rikkoa yhtä paljon osia, mutta silloin virallisena syynä ei ole viritys vaan kehno suunnittelu tai maanantaikappale.
Comment