Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d lastutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skidoo
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 17

    530d lastutus

    tarkoituksena lastuttaa harisella -99 döö. onko muilla kokemuksia?
    tuntuu toi vääntö aika kovalta 575nm,kestääkö laatikko?
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    ei voi tietää

    Riippuu vähän millä kierroksilla sitä vääntöö tulee, mutta kuulostaa kyllä
    hiukan "pelottavalta" toi 575nm. Ei sitä kukaan voi tarkkaan tietää kestääkö, mutta mä voi vaikka veikata että ei kestä...

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Juu, parempi että pysyy siinä 500:n alla.

      Comment

      • henri
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 5752
        • Kiuruvesi/Iisalmi

        #4
        rajottaa sen väännön sinne 500nm hujakoille, niin pitäs kestää ainaki

        gti lehdessä oli juttua siitä hartgen lastusta 530d:n (231hv/460Nm)

        viritysyksikön asennuksen jälkeen auton tehdastaku säilyy jos auto on alle 6kk vanha. Moottorista ei viritysyksiköllä pyritä ottamaan suurinta mahd tehoa , vaan virityksessä tyydytään kohtuulliseen tehonlisäykseen.

        hintaa 1350€

        saatavilla 330d/330cd/320d/530d

        ja lisäks searchilla löytyy varmasti paljon juttua lastuttamisesta varsinkin näistä "uusista" dieseleistä...Ja siellä on tehoista ja väännöistä juttua paljon lisää
        Last edited by henri; 07-05-2005, 17:49.
        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
        Ex. E30 320i 2d GTS -88


        E46 330Cd (projekti V.2)


        ----------------------------

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Hestecillä on malliautosta (530d) saatu arvot 232hp/575Nm.

          http://www.sci.fi/~hestec2/chiptuning/bmw530d.jpg

          Vuosi takaperin kun tuolta kyselin hintoja niin oli muistaakseni n. 800jöröö...
          Last edited by jms-btcf; 07-05-2005, 21:54.
          e61 535d

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Lastuista

            No tämä ei vielä itsellä ole aivan ajankohtaista,mutta hyvä tietää koska lastutan tuon jossain vaiheessa kun tiedän\kaikki tiedämme mitä kestää ja mikä on hyvä .
            Tuohon 530d:hen (kuten muihinkin merkkeihin) löytyy monta lastua\valmistajaa ja kaikilla on eri arvot.
            Itsellä oli opelissa upsoluten lastu ja otin tehokkaimman mitä sai,tehoja tuli lisää 30% vääntöä +30%,ja toimi kuin vakio tehoa oli tietty enemmän.
            40tkm ajoin tuolla ilman ongelmia,sitä ennen oli psi boxi saman n.30-40tkm ilman ongelmia.Itse en käyttänyt tuota vääntöä ns väärin eli isolla vaihteella vedättäen yms.

            Nyt kun olen viikon seurannut tätä bmw foorumia niin olen saanut sellaisen kuvan että bemun laatikko kestää max 500 nm vääntöä,mutta kumpi laatikko manuaalli vai steptronic ??

            On varmasti lastupajoja
            jotka pystyy rajaan vääntöjä tai vaihtoehtosesti nostaamaan ylemmille kierroksille jolloin se ei ole niin murhaavaa kuin se kova alavääntö






            onkohan pelkkä lastu(jos on niin kalliis) vai säädetäänkö autokohtaisesti ??

            Tai sitten perus "tinaajia" jotka tilaa softan ulkomailta kuten



            Moni kehunut hinta\laatusuhde hyvä !

            http://www.actionlahetit.fi/www/ ja sieltä wetterauer

            ilmeisesti jotain tälläisiä arvoja

            Last edited by veku; 07-05-2005, 22:35.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Originally posted by veku
              Nyt kun olen viikon seurannut tätä bmw foorumia niin olen saanut sellaisen kuvan että bemun laatikko kestää max 500 nm vääntöä,mutta kumpi laatikko manuaalli vai steptronic ??
              Riippuu tietysti mallista toi kesto... ja eihän yli esim. 500nm itsellään mitään riko vaan se kuinka sitä käytetään. Joku voi vetää laatikon/kardaanin/perän romuiksi jo ihan vakiotehoillakin.
              Uuteen 535d:n - jossa vääntöä on jo viittä vaille paljon - ei saa kuin automaatin. En tiedä sitten onko perus-manuaalin puuttumiseen syynä se että steptronic sisältää myös manuaalitoiminnon, eli ei välttämättä ole kysyntää perus-manuaalille vai se ettei sopivan manuaalin mitoittaminen tohon alavääntöön ole kannattavaa.
              e61 535d

              Comment

              • puuhajanne
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 45
                • Jyväskylä

                #8
                ...

                jos aiot rikkoa ton 500nm niin ei mmutakuin annat mennä. laatikothan on halpoja uusia : ) kannatais ehkä miettiä eennenkuin alat räveltämään. on muitakin tapoja lisätä tehoja kuin ne v...n lastut. vie autosi viripajalle ja käske muuttaa ruiskun asetuksia ja hommaa kunnon tehoputkisto. kannattaa myös miettiä laatikon vaihtamista... viimeistään silloin kun on rojut tiellä...
                kuin tikku paskassa...

                Comment

                • Jarse
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 96

                  #9
                  Muistaakseni aiheesta on ollut ennenkin juttua tällä foorumillam ja joku laittoi linkin ZF:n sivuille mistä löytyi laatikon max. sallittu vääntömomentti ja muistaakseni se oli jotain 470Nm. Ei liene kannata mennä tuon yli.
                  X5 4.6is -02
                  sigpic
                  #530dA Touring -00
                  #525iA -91

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    525/530d:n Steptronic on GM:n valmistama.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #11
                      Onkohan tietoa, miten tuon väännön rajoittaminen onnistuu ohjelmallisesti?

                      Käsittääkseni nämä moniventtiilin+6 sylinteriset dieselit nostavat tuon väännön lastutuksessa luonnostaan korkeiksi, niin se rajaa tuota tehon hakemista. Luonnollisesti muutkin tekijät rajaa tehon hakemista, mutta taitaa vakio-osillakin tulla tuo laatikon kesto vastaan. Jarkko S. jutteli joskus, että joku oli lastuttanut sen ~240hp + ~700Nm, niin kolmas aski menossa...

                      Comment

                      • skidoo
                        Newbiemmer
                        • Aug 2004
                        • 17

                        #12
                        niin onko joku muu lastuttanut harisella vai nou?
                        mitään putkistoja yms. en aio laittaa.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Väännön ja tehon saa suhteutettua oman mielen mukaan. Moottorista haetaan tietty määrä vääntöä ja teho syntyy oheistuotteena ja sen määrä riippuu vääntökäyrän muodosta.

                          E39 530d kuten moni muukin nykyauto, käyttää moottorinohjauksessa "maksimiaikoja" ja maksimivääntöjä jotka vaihtelevat nopeus ja vaihdekohtaisesti. Yleensä siis moottorinohjauksen muokkaamisessa muutetaan syötön määrää (joka saa isommalla kakulla aikaan myös enemmän ahtopainetta) ja samalla joudutaan koskemaan myös näihin "maksimeihin". Ohjelman muokkaaja pidentää hieman sallittuja kuormitusaikoja kullekin vaihteelle ja nostaa samalla sallittuja kuormitusrajoja. Tällä tiedolla autosta voisi tehdä vaikka sellaisen että sitä maksimivääntöä käytetään vain yhdellä tietyllä kierrosalueella tai yhdellä tietyllä vaihteella. Kaikki on siis muokattavissa juuri sellaiseksi kuin asiakas haluaa (paitsi valmiissa "lastuissa" jotka on tehty kertaalleen ja myydään jokaiselle samanlaisena riippumatta autoyksilöstä).

                          Kovasti riittää "asiantuntijoita" tälläkin palstalla, jotka ovat tietävinään jonkin rajan mihin vääntö kannattaa rajoittaa. Itse olen nähnyt jo kaksi luovuttanutta steptroniccia ja kumpikin on mennyt rikki vakiotehoilla. Pitäisikö vakion vääntöä rajoittaa jälkiasennuslastulla? Vai olisiko parempi ottaa järki käteen ja käyttää voimaa siten kun sitä kuuluukin (nopeaan etenemiseen, eikä kuminpolttoon). Nämä luovuttaneet laatikot eivät kumpikaan saaneet osakseen minkäänlaista selkäsaunaa. Todennäköisesti suurin osa "tietäjistä" ei ole koskaan nähnyt yhtään rikkoutunutta osaa E39:sta mutta kuitenkin osaavat kertoa ihan lukuarvoja sallituista vääntömomenteista?

                          Karalalla on käsittääkseni yksi asiakas jonka loota on vaihdettu pariin otteeseen 600 Nm ohjelmoinnin jälkeen. Tuolle autolle ilmeisesti tulee paljon kilometrejä ja paljon kenkää. Kun on hauskaa, se maksaa. Yhtään ~225hp/510Nm -vehkeen laukeamista ei ole kuulemma korviin kantautunut (tosin jos oma rassi hajoaisi, tuskin siitä ensimmäisenä Karalalle informoisinkaan). Noita 225/510-vehkeitä on Suomen teillä PALJON.

                          Kierrellen lopputulokseen: Kaikki mikä menee yli 400 Nm:n, voi rikkoa osia. Käyttäjä vaikuttaa tähän eniten. Kaikki mikä jää alle 400 Nm:n, voi rikkoa yhtä paljon osia, mutta silloin virallisena syynä ei ole viritys vaan kehno suunnittelu tai maanantaikappale.
                          ---

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎