Announcement

Collapse
No announcement yet.

525dA, kylmällä koneella alaväännöt hukas. Roksuttavaa ääntä vedättäessä (ääninäyte)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    525dA, kylmällä koneella alaväännöt hukas. Roksuttavaa ääntä vedättäessä (ääninäyte)

    Autossa on alaväännöt kateissa kylmällä koneella.
    Pitää semmoiseta ihmeellistä roksuttavaa ääntä, kun antaa kaasua ja meno on raskasta (vastustavaa).
    Ääni on semmoinen dieselin ominaisäänen kuuloinen, mutta kuuluu kovemapana ja semmosena vähä roksuttavampana kirkkaana ritinänä.
    Vedot on hukassa juuri silloin kun tuota ääntä pitää, ja heti kun ääni lakkaa niin hyökkää jossain n. 2600rpm.

    Lämpöisenä vetää 2000rpm ja ääntäkään ei kuulu.

    Eli joku siellä ns, "kiehnää" vastaan kun ääni ja vedot menee käsikädessä.

    Voisiko esim viallinen suutin aiheuttaa tuommoista kylmänä?
    Tai turbon siiven jumitus?

    Tässä ääninäyte paikallaan kaasuttaessa, vähän vaikea saada ääntä esille paikallaan kaasuttaessa, mutta tuollainen "raktorimainen" korahdus ääni kuuluu kun antaa kaasua ja päästää kaasun rauhassa takaisin.



    Yhdessä suuttimessa oli muistaakseni korjausarvo tyhjäkäynnillä pikkusen koholla jotain +3 hujakoilla.

    Koitin nyppiä jokaiselta suuttimelta vuorollaan johdon irti ja etsiä jos joku suutin aiheuttaisi ääntä. Mutta ei tuolla testillä ainakaan selvinnyt. Silti piti pienen korahduksen paikallaan kaasuttaessa vaikka kaikilta suuttimilta koitin vuorotellen liittimen irti.
    Last edited by Dimmu!!; 26-09-2016, 20:39.
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    #2
    Rail paineensäätimen O-renkaat vaihdettu
    Alipaineletku vaihdettu jakotukilta imusarjan "läppienohjaimelle" (Oli ihan haperoa ja halki)
    Samalla vaihdoin vanhan kangaspäällysteisen alipainehaperoletkun jakotukilta sinne lähelle turbon puolella olevaa "alipainesäiliötä". Loppuletkutkin pitäisi vaihtaa sieltä turbon lähettyviltä, kun näyttäisi olevan sitä kangaspäällysteistä letkua.
    Ilmansuodatin vaihdettu.

    Näillä oli vaikutusta lämpöisenä käyttäytymiseen, vetää pikkuisen sivistyneemmin kuin ennen ja tuntuisi vaihdelaatikon toimintaankin vaikuttavan aikalailla, ei enää potkaise vaihteita kylmänä päälle.

    Onko ideoita, mitä seuraavaksi?

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Kuinka paljon autolla rullattu? Entä onko moottori ohjelmoitu uusiksi kenties?
      Tuo voisi mahdollisesti johtua suuttimista, syöttömäärät aivan jotain muuta mitä ecu olettaa. Toisena tulee mieleen ruiskutuksen ajoitus, toimiiko jakoketjun kiristys niinkuin pitää. Savuttaako olennaisesti kylmänä/lämpimänä?

      Tutkisin testolla moottorin toimintaa perinpohjin. Sillä kun pääsee jokaiseen anturi tietoon hyvin käsiksi. Löytyykö live-datasta jotain viitteitä aiheuttajaan.

      Comment

      • Dimmu!!
        Bimmer Rookie
        • Jun 2015
        • 49
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Hezman View Post
        Kuinka paljon autolla rullattu? Entä onko moottori ohjelmoitu uusiksi kenties?
        Tuo voisi mahdollisesti johtua suuttimista, syöttömäärät aivan jotain muuta mitä ecu olettaa. Toisena tulee mieleen ruiskutuksen ajoitus, toimiiko jakoketjun kiristys niinkuin pitää. Savuttaako olennaisesti kylmänä/lämpimänä?

        Tutkisin testolla moottorin toimintaa perinpohjin. Sillä kun pääsee jokaiseen anturi tietoon hyvin käsiksi. Löytyykö live-datasta jotain viitteitä aiheuttajaan.
        Autolla ajettu 320tkm, auto on ohjelmoitu, mutta teki samaa ennen sitä.

        Kylmänä pakoputkesta tulee höyryä ja muistaakseni viime talvena nollakeleillä höyrysi aikalailla että välillä hävetti liikennevaloissa.

        Mikäs tuo testo lienee?

        Kuuluuko turbon solenoidin vetää tanko ihan siipimutteria vasten ala, asentoon. Jää mutterista vajaaksi joku pari senttiä yhtä äkkiä muisteltuna kun aamulla katoin kylmänä, näytti niinkuin siinä kierreosassa olisi ollut, semmoinen hinkkaantuneempi kohta jossa ei ollut pölyä.
        Mutta vetää kuitenkin tankoa jonkinmatkaa alaspäin.
        Koitin sormilla taivuttaa alipaineletkun ruttuun ja tanko liikkuu ylös ja alas todella hitaan ja nihkeän oloisesti, pitäisikö imasta heti vauhdilla takasin ala asentoon kun alipaine tulee?
        Liekkö mene ala asentoon ollenkaan kunnolla?

        Lämpösenä alle 2000 rpm ei tapahdu oikeen mitään, olisiko siivet vähä väärässä asennossa vai pitääkö vetääkkään alle 2000rpm automaattiaskilla?
        Last edited by Dimmu!!; 26-09-2016, 11:58.

        Comment

        • Dimmu!!
          Bimmer Rookie
          • Jun 2015
          • 49
          • Seinäjoki

          #5
          Tuli vaihdettua loputkin alipaineletkut turbon lähettyviltä.
          Koitin imeä kellolle menevästä letkusta suulla, niin ei pelkoakaan että olis jaksanu suulla imeä tankoa alas, ehkä millin pari liikkui tanko.
          Sormellakin tanko tuntui aika jäykältä, että vaati voimaa painaa että sai loppuun asti.
          Herkistelin vähän tankoa crc:tä suihkimalla, pistin auton käymään ja irroittelin letkua muutaman kymmemen kertaa, niin olevinaan tuntui tanko liikkuvan herkemmin ala asentoonkin.
          Toki viimeiset pari milliä tanko liikkuu tosi hitaasti, että ei nyt varmaksi osaa sanoa onko edes "pohjassa"
          Olisiko mahdollista että tankoa on säädetty, että ei vedä tarpeeksi alas?
          Paketti kasaan ja koeajolle, ei ainakaan miitään vaikutusta ollut alavääntöön siinä 2000rpm lyö selän penkkiin mutta alle sen on melko ponneton.

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Tutustu Testoon haulla "oma proggis", sama mihin hakukoneeseen sen tyrkkäät.

            Jos nyt oikein muistan niin tangon liikerata 10mm, 0-650 mbar.

            Comment

            • Dimmu!!
              Bimmer Rookie
              • Jun 2015
              • 49
              • Seinäjoki

              #7
              Tukin koemielessä egr:lle menevän alipaineletkun sopivalla pultilla.
              Vaikutti aikaslailla moneen osa alueeseen.

              Kaasuun reagointi parani huomattavasti, eli toisinsanoen kaasun kuminauhamaisuus pieneni puolella. Jopa niin paljon, että kun päästää 80 nopeudella jalan kaasulta ja lyö samantien lapun lattiaan niin perästä kuuluu semmoinen tumahdus kun veto kytkeytyy heti eikä kuminauhaa venyttäen viiveellä, niinkuin joku potkaisisi kumpparilla takarenkaisiin (ilmeisesti takakelkan puslat vaihtoon).

              Vääntöä tuntuisi tulleen lisää sinne alle 2000rpm mihin sitä olen kaivannutkin eniten, auttaisikohan imusarjan putsaus vielä menohaluihin, kun oli aika tervan peitossa sisältä. Vai onko turha operaatio tehojen toivossa?

              Samalla pääsin eroon täyskiihdytyksessä tulevasta mustasta savuverhosta.

              En tiedä onko aivan hullua, mutta minusta auton jarrutkin toimivat paljon tehokkaammin, tuntuu että takajarrutkin on mukana jarrutuksessa, kun pysähtyy olevana vähemmällä painamisella helpommin.
              Samalla lähti se etujarrujen "kuiva" narina ääni pois risteykseen hitaasti tultaessa. Eli sekin voisi kieliä siitä että takajarrutkin on enemmän mukana.

              Voisiko tästä päätellä sitä, että egr alipainekellon kalvossa olisi reikä josta alipainetta ei ollut tarpeeksi ahtimen ohjaukseen ja jarrutehostimelle?

              Kylmällä koneella en ole vielä ehtinyt koittaa vaikuttiko, mutta huomennahan sen näkee. Ja korisevaa ääntä se ei poistanut.

              Comment

              • Dimmu!!
                Bimmer Rookie
                • Jun 2015
                • 49
                • Seinäjoki

                #8
                Ei vaikuttanut kylmänä kaasun reagointiin eikä myöskään terävään korina ääneen.

                Käytin suuttimet irti ja dieselhuollossa penkissä. Suuttimet olivat vissiin ihan OK ohjearvojen sisällä, mutta yhteen vaihdettiin kärki ja kaikkiin tehtiin jotain hienosäätöjä jolloin saatiin hyvin balanssiin.

                Ei vaikuttanut ääneen millään lailla, samaa roksutusta pitää kylmänä ja myöskin moottorijarrutuksessa jonkin aikaa, kun päästää kaasun.

                Comment

                • Telehell
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2016
                  • 330
                  • Joensuu

                  #9
                  Oletko alipainepumppua sorkkinut? Itsellä se nakuttaa aika veemäisesti. Kuulema ehtoopuolella, kun alkaa tuo nakutus kuulumaan.
                  Mitsubishi Outlander PHEV
                  Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                  Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                  Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                  Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                  Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                  Ex: Nissan Primera P11 -01
                  Ex: Nissan Sunny -94

                  Comment

                  • Dimmu!!
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2015
                    • 49
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Telehell View Post
                    Oletko alipainepumppua sorkkinut? Itsellä se nakuttaa aika veemäisesti. Kuulema ehtoopuolella, kun alkaa tuo nakutus kuulumaan.
                    Seon käynyt mielessä, mutta en ole sitä sen kummemmin sorkkinut, kun ei ole varmuutta äänen aiheuttajasta. Mitähän sille käytännössä voisi tehdä, saakohan fiksattua?

                    Toki aiheuttaako alipainepumppu jatkuvaa nakutusta tyhjäkäynnillä, tässä mun tapauksessa ääni tulee vaan kylmänä vedättäessä ja joskus lämpöisenäkin tosin hiljempaa, moottorijarrussa myös kuuluu samaa zetorin raknutusta.
                    Last edited by Dimmu!!; 23-10-2016, 21:22.

                    Comment

                    • Telehell
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2016
                      • 330
                      • Joensuu

                      #11
                      Ainakin mitä ite tutkinut asiaa niin ainoa korjaus on vaihtaa uuteen. Itsellä se nakuttaa nimenomaan tyhjäkäynnillä jatkuvasti, mutta en ole huomannut eroa koneen lämpötilan suhteen.
                      Mitsubishi Outlander PHEV
                      Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                      Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                      Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                      Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                      Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                      Ex: Nissan Primera P11 -01
                      Ex: Nissan Sunny -94

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎