Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d:ssä kierrostenrajoitinko??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukktuom
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 52

    530d:ssä kierrostenrajoitinko??

    Onko tämä nyt ongelma vai ominaisuus, mutta kuitenkin vähä häiritsee..

    Eli kun oikeen kiihdyttää ja antaa kierrosten nuosta tuonne 4200-4300 r/min paikkeille niin siihenpä kierrokset loppuu ja alkaa voimakas nykyminen...
    Sama tapahtuu vaihteeseen katsomatta ja myös paikalla kun polkaiseen.
    Ei ole oikeastaan ennen tullut kokeiltua tuollaista "revittelyä", kun on tuolla normaalilla kierrosalueella ja steptronicin vaihteenvaihdolla pärjännyt.
    Eli rajoitinko tulee vastaan vai pitääkö alkaa vikaa metsästämään muualta?

    Tuo on niin hiljainen peli, että ei edes huomannut kierroksien olevan noinkin korkealla...
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by jukktuom
    Eli kun oikeen kiihdyttää ja antaa kierrosten nuosta tuonne 4200-4300 r/min paikkeille niin siihenpä kierrokset loppuu ja alkaa voimakas nykyminen...
    ...
    Kuulostaa siltä, että korkeapainepumppu ei saa riittävästi esipainetta, jonka taas siirtopumppu tekee eli polttoainesiirtopumppu (sijainti - kuskin lattian alla) alkaa tehdä viimeisiä.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • jukktuom
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 52

      #3
      Eipä ole tullut paljon vastauksia...

      Joten jatketaan itse kysymyksiä..
      Nykyisin ongelma on jo pahempi, ei meinaan oikein tahdo aika-ajoin vetää mihinkään.. Paikaltaan lähtee todella laiskasti. Toimii vähän paremmin kun ottaa ilmamassamittarin johdon irti. Välillä vetää taas ihan Ok, mutta pääosin meno hyytyy 120km/h kohdalle.
      Testattiin myös uudella ilmamassaanturilla, mutta ei auttanut mitään (Pierburg, ei ohjelmoitava).
      Polttoainepumppu tietysti voi noita oireita aiheuttaa?
      Itse mietin, että vaihtoehtona voisi olla myös ahtopaineensäädön reistailu.
      Tuosta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä en tiedä, vois varmaan jotain vaikuttaa sekin...

      Kauhuskenaariona viallinen turbo, mutta se on noin 25tkm sitte huolettu, eikä auto myöskään vislaa tai tupruttele normaali enempää, joten en nyt heti epätoivoon vaivu.

      Onko muilla tieto? Voiko tuota polttoainepumppua, jotenkin testata jottei turhaa vaihdeta? Minkä hintainen uusi pumppu on?
      Ja tietysti kiinnostaa saako noita pumppuja muualta kuin BMW:n huollosta?

      Comment

      • Zzzz
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 73
        • Länsi-Suomi

        #4
        Originally posted by jukktuom
        Joten jatketaan itse kysymyksiä..
        Nykyisin ongelma on jo pahempi, ei meinaan oikein tahdo aika-ajoin vetää mihinkään.. Paikaltaan lähtee todella laiskasti. Toimii vähän paremmin kun ottaa ilmamassamittarin johdon irti. Välillä vetää taas ihan Ok, mutta pääosin meno hyytyy 120km/h kohdalle.
        Testattiin myös uudella ilmamassaanturilla, mutta ei auttanut mitään (Pierburg, ei ohjelmoitava).
        Polttoainepumppu tietysti voi noita oireita aiheuttaa?
        Itse mietin, että vaihtoehtona voisi olla myös ahtopaineensäädön reistailu.
        Tuosta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä en tiedä, vois varmaan jotain vaikuttaa sekin...

        Kauhuskenaariona viallinen turbo, mutta se on noin 25tkm sitte huolettu, eikä auto myöskään vislaa tai tupruttele normaali enempää, joten en nyt heti epätoivoon vaivu.

        Onko muilla tieto? Voiko tuota polttoainepumppua, jotenkin testata jottei turhaa vaihdeta? Minkä hintainen uusi pumppu on?
        Ja tietysti kiinnostaa saako noita pumppuja muualta kuin BMW:n huollosta?
        Uusi pumppu (pierburgin tarvike) maksoi muistaakseni 250 eskoo, mikä oli noin satasen halvempi kuin BMW:n merkkihuollon vastaava. Ainoa ero on, että bemarilta ostamassasi on BMW:n logo, mutta sama Pierburgin varaosanumero löytyy :-) Pumppua on vaikea testata, itse kokeilin ottaa letkun ennen suodatinta irti ja pumpata polttoainesäiliön tyhjäksi ja hyvin toimi.. seuraavaksi pumppu taas lakkoili ja vaati nyrkiniskua osakseen.

        Samoihin aikoihin pumppuongelman kanssa oli vastaavaa oiretta mutta kierrokset hyytyivät jo 2800 paikkeille. Siihen syynä höpö-arvoja antava anturi polttoainesuodattimen päällä. Merkkihuollossa huoltomies ei löytänyt testerillä vikaa, mutta kokeili ottaa tuon piuhan irti -> tehdasasetuksilla toimi taas ok, joten anturi vaihdettiin ja homma palautui normaaliksi. Kun tuota anturien nyppimistä harrastat, voisit kokeilla ottaa tuon anturipiuhan irti ja testata toimivuutta sen jälkeen. Kojetauluun kyllä syttyy se keltainen hehkulangan kuva palamaan, mutta ei siitä kannata stressata. (itse ajelin langan kuva taulussa viikon, mikä kesti uuden paineanturin saamiseen). Vikamuistiinhan tuosta tietty jää jälki, mutta on siellä jo se ilmamäärämittarinkin nyppiminen.

        Ei tuo mitään maksa kokeilla, mutta vika saattaa selvitä. Itse tosin mietitytti, mikä pumppuvian rooli oli tuohon anturivikaan..
        Last edited by Zzzz; 09-08-2005, 10:23.

        Comment

        • jukktuom
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 52

          #5
          Täytyy kokeilla..

          Napsasempa sen piuhan irti heti kun lähden töistä kotiin.
          Mikä "anturi" se siinä puhdistajan päällä oikein on? Mitä virkaa sillä on?

          Jotain juttua on ollut myös jostain polttoaineen syöttöventtiilistä tai vastaavasta.. En nyt tarkkaan muista, joten joku viisaampi vois valaista myös tuota. Vai onko tuo puhdistajan yhteydessä oleva "anturi" juuri tuo ko. osa?

          Vikamuisti on varmaan kohta täynnä, joten huollossa pitää käydä nollauttamassa... Mistä tuota Pierburgin pumppua saa? Osaset varmaan myy..

          Ihmetyttää tuo, että auto toimii ilmamassamittari irti paremmin, eikä uuden vaihto auta.. Oisko se jotenkin niin, että ilman ilmamassamittaria kaikki tehot eivät ole muutenkaan tallella ja polttoainepumpun teho riittää paremmin, kun taas ilmamassamittari kiinni; täydet teho olisivat tarjolla, mutta polttoainepumpusta loppuu löyly kesken, eikä se saa tarvittaa 4bar esipainetta muodostettua kovassa vedätyksessä, jolloin meno hyytyy..
          Mene ja tiedä..

          Kauhuskenaariosta vielä sen verran, että jos turbo on finaalissa niin mistä kannattaa hommata uusi? Millä hintaa olette saaneet?

          Comment

          • Zzzz
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 73
            • Länsi-Suomi

            #6
            Originally posted by jukktuom
            Napsasempa sen piuhan irti heti kun lähden töistä kotiin.
            Mikä "anturi" se siinä puhdistajan päällä oikein on? Mitä virkaa sillä on?

            Jotain juttua on ollut myös jostain polttoaineen syöttöventtiilistä tai vastaavasta.. En nyt tarkkaan muista, joten joku viisaampi vois valaista myös tuota. Vai onko tuo puhdistajan yhteydessä oleva "anturi" juuri tuo ko. osa?

            Vikamuisti on varmaan kohta täynnä, joten huollossa pitää käydä nollauttamassa... Mistä tuota Pierburgin pumppua saa? Osaset varmaan myy..

            Ihmetyttää tuo, että auto toimii ilmamassamittari irti paremmin, eikä uuden vaihto auta.. Oisko se jotenkin niin, että ilman ilmamassamittaria kaikki tehot eivät ole muutenkaan tallella ja polttoainepumpun teho riittää paremmin, kun taas ilmamassamittari kiinni; täydet teho olisivat tarjolla, mutta polttoainepumpusta loppuu löyly kesken, eikä se saa tarvittaa 4bar esipainetta muodostettua kovassa vedätyksessä, jolloin meno hyytyy..
            Mene ja tiedä..

            Kauhuskenaariosta vielä sen verran, että jos turbo on finaalissa niin mistä kannattaa hommata uusi? Millä hintaa olette saaneet?
            Polttoainesuodattimen päällä oleva anturi mittaa sen kuskin penkin alla olevan polttonestepumpun antamaa painetta.

            Ilmamäärämittarista sen verran, että merkkihuollon asentaja sanoi joskus joidenkin asiakkaiden pitävän piuhaa aina irti, koska kuulemma kulkee silloin paremmin kuin uudella mittarilla. Vääntö pienillä kierroksilla ei kuitenkaan ole niin hyvä kuin toimivan mittarin kanssa eikä kulutus kovinkaan optimaalista.

            Pierburgin pumppua saa kai lähes mistä tahansa tarvikeliikkeestä.
            Last edited by Zzzz; 09-08-2005, 12:24.

            Comment

            • jakkeri530d
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 231
              • Oulu

              #7
              ja se pierburgin mittari ei ainakaan itselläni (-99 530d) toiminut, oli vielä paljon huonompi veto kuin vanhalla alkuperäisellä mittarilla. nyt piuha irti. entiedä toimiiko tuo pierburgi uudemmissa 193hv dieseleissä.
              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
              Ex. MB C 200cdi farkku -03
              Ex. Bmw 540iA T -98/99
              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

              Comment

              • jukktuom
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 52

                #8
                Luulin jo löytäneeni vian, mutta ei perskule...

                No joo.. Otin töistä lähtiessäni tuon suodattimen paineanturin pois. Ei vaikutusta, paitsi että olin huomaavani savutuksen kasvaneen....(Tiedä häntä, tässä tulee jo niin skeptiseksi...) Samaan aikaan oli myös tuo ilmamassamittarin piuha irti, joten voi olla että säädötkin oli täysin poskellaan...

                Kotona sitte purkasin moottorin suojat pois tarkistaakseni alipainepuolen vuotoja ja sähköliittimien kontaktit.. Huomasin, että turbon ohjaukseen käytettävä alipaineputki ja sähköjohdot olivat sulaneet jokseenkin poikki pakokaasun takaisinkierrätysputkea vasten... No, luulin löytäneeni vian.. Korjasin alipaineputken ja sähköjohdon.. Katsoin myös turbon paineputkien sisälle, josko olisi merkkejä öljystä, mutta ei onneksi ollut. Tarkistin myös turbon paineletkut, niiden liitokset kuin myös turbon välyksen-> ei havaittavia vikoja..
                Myös polttoaineen siirtopumpulta tuli suodattimelle olevinaan paljon tavaraa, eikä pumppu pidä mielestäni mitään ylimääräistä ääntä.......
                No paketti kasaan ja testaamaan.... Ei mitään muutosta..

                Oisko nyt niin, että ohjausjärjestelmä on jonkinlaisessa safe-modessa ja vaatii vikakoodien nollauksen ennenkuin voi tehdä johtopäätöksiä pidemmälle, koska turbon paineen säätö on varmasti ollut täysin poskellaan tuon alipainevuodon ja sähkövian takia...(Ihme kyllä ei ole mitään varoitusvaloa näkynyt)
                No täytyy varata huomenna huoltoon aika ja katsoa mitä siellä löytävät...

                Comment

                • jukktuom
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 52

                  #9
                  No nyt tuntuis välillä toimivan, mutta toisen kerran ei..

                  Aamulla töihin tullessa välillä veti ihan normaalisti, mutta toisen kerran ei mihinkään... Mietin tässä vain, että oliko nyt niin, että tuo turbon "geometrian" säätö takertelee? Voisiko olla, että tuo alipaine/sähkövika on pitänyt turbon pesäsäädön poissa pelistä ja nyt se sitten takertelee...??

                  Kysäisin turbohuollosta tuo kunnostuksesta/tarkistuksesta, mutta eivät osanneet sanoa suoraan mitään, kun oli kuulemma "turboguru" poissa aamupäivän.. Mutta kyllä aika yksiselitteisesti moittivan tuon VNT tekniikan ja tuumasivat, että jonkin "vakio" turbo toimisi varmaan luotettavammin..
                  Toiseksi suosittelivat tuon pakokaasujen takaisinkierrätyksen poistamista...

                  No joo... Pähkäily jatkuu...

                  Comment

                  • Zzzz
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 73
                    • Länsi-Suomi

                    #10
                    Originally posted by jukktuom
                    No joo.. Otin töistä lähtiessäni tuon suodattimen paineanturin pois. Ei vaikutusta, paitsi että olin huomaavani savutuksen kasvaneen....(Tiedä häntä, tässä tulee jo niin skeptiseksi...) Samaan aikaan oli myös tuo ilmamassamittarin piuha irti, joten voi olla että säädötkin oli täysin poskellaan...

                    Kotona sitte purkasin moottorin suojat pois tarkistaakseni alipainepuolen vuotoja ja sähköliittimien kontaktit.. Huomasin, että turbon ohjaukseen käytettävä alipaineputki ja sähköjohdot olivat sulaneet jokseenkin poikki pakokaasun takaisinkierrätysputkea vasten... No, luulin löytäneeni vian.. Korjasin alipaineputken ja sähköjohdon.. Katsoin myös turbon paineputkien sisälle, josko olisi merkkejä öljystä, mutta ei onneksi ollut. Tarkistin myös turbon paineletkut, niiden liitokset kuin myös turbon välyksen-> ei havaittavia vikoja..
                    Myös polttoaineen siirtopumpulta tuli suodattimelle olevinaan paljon tavaraa, eikä pumppu pidä mielestäni mitään ylimääräistä ääntä.......
                    No paketti kasaan ja testaamaan.... Ei mitään muutosta..

                    Oisko nyt niin, että ohjausjärjestelmä on jonkinlaisessa safe-modessa ja vaatii vikakoodien nollauksen ennenkuin voi tehdä johtopäätöksiä pidemmälle, koska turbon paineen säätö on varmasti ollut täysin poskellaan tuon alipainevuodon ja sähkövian takia...(Ihme kyllä ei ole mitään varoitusvaloa näkynyt)
                    No täytyy varata huomenna huoltoon aika ja katsoa mitä siellä löytävät...
                    Harmi ettei auttanut. Ei tule nyt enää oikein muuta mieleen, kuin hankkia jostain varmasti toimiva polttoainepumppu ja kokeilla vaihtaa. Tuohon safe-moodiin anturien nyppimisen takia en usko, mutta toki se on kai mahdollista jos jokin kriittisempi anturi on rikki. Eihän autollasi ole ollut starttivaikeuksia? (mulla ainakin liittyivät pumppuvikaan)

                    Comment

                    • jukktuom
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 52

                      #11
                      Oli starttivaikeuksia..

                      Mutta ei ole nokka-akselin asentotunnistinanturin vaihdon jälkeen ollut, joten siinä varmaan oli vika sillä kertaa...
                      Näitä vikoja tähän minun yksilööni tuntuu nyt kasaantuvan oikein urakalla ja suoraan sanoen alkaa vähän jo hermot mennä...

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by jukktuom
                        Mutta ei ole nokka-akselin asentotunnistinanturin vaihdon jälkeen ollut, joten siinä varmaan oli vika sillä kertaa...
                        Näitä vikoja tähän minun yksilööni tuntuu nyt kasaantuvan oikein urakalla ja suoraan sanoen alkaa vähän jo hermot mennä...
                        Minkä ikäinen tapaus on ja paljonko ajettu ?
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • jukktuom
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 52

                          #13
                          530d touring...

                          -99 mallin, ajettu 257tkm... Suomi-auto eli siis ovet ja takaluukku vaihdettu ruostetakuun piikkiin...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎