Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -98 TDSA siirtopumppuongelma SELVITETTY!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    E39 -98 TDSA siirtopumppuongelma SELVITETTY!

    On ilmaantunut vähän kulkuongelmaa. Eli kun kiihdyttää n.50 km/h vauhdista kickdownilla, niin sitten kun pitäis vaihtaa 4:selle meno hyytyy, aivankuin polttoaineen saanti loppuisi. Sitten kun nostaa kaasua hetkeksi, ja painaa uudestaan kickin niin taas mennään, ja vaihtaa neloselle. Sitten kokeilin saman paikaltaan lähtien. Ja taas sama homma, mutta nyt ennen kolmoselle vaihtoo veto loppui, ja kaasun nostamisen jälkeen kiihty taas hyvin. Käytin searchia ja niiden perusteella epäilisin tuota kuskinpenkin alla olevaa siirtopumppua. Se pumppu pitää välillä sellaista erikoista "ujellusta", ja silloin osakaasullakin lähtö tuntuu tahmealta. Välillä taas pumpun ääni on normaalia surinaa. Ja joskus reilun kiihdytyksen jälkeen kun ajaa aivan pintakaasulla, tuntuu pientä nykimistä.

    Mahtaako kukaan olla koskaan vaihtanu TDS koneeseen tuota pumppua? 530d:n pumppuja on taidettu vaihtaa.

    Toinen pikku ongelma on vuotava johdollinen ruiskusuutin (tilattu jo uusi), mutta se ei tietääkseni aiheuta tuollaisia ongelmia.
    Last edited by 525TDS Touring; 06-09-2005, 15:34.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Se johdollinen suutin saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia ongelmia ! Jos siirtopumppu toimii samalla logiikalla kuin E34:ssa, ongelmat ilmenevät lähes tyhjällä tankilla (<10l) ja silloin meno loppuu todennäköisesti kokonaan.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #3
      Originally posted by petteriu
      Se johdollinen suutin saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia ongelmia ! Jos siirtopumppu toimii samalla logiikalla kuin E34:ssa, ongelmat ilmenevät lähes tyhjällä tankilla (<10l) ja silloin meno loppuu todennäköisesti kokonaan.

      Petteri
      Ahaa! Kiitos tiedosta! Nyt tarttee vaan odotella loppuviikkoon kun uus suutin tulee Saksasta. Ilmoittelen kun uusi suutin on kiinni.
      Entäs onko kellään muulla ollut tuon johdollisen suuttimen kanssa ongelmia, ja jos on ollut, niin millaisia?
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by 525TDS Touring
        Ahaa! Kiitos tiedosta! Nyt tarttee vaan odotella loppuviikkoon kun uus suutin tulee Saksasta. Ilmoittelen kun uusi suutin on kiinni.
        Entäs onko kellään muulla ollut tuon johdollisen suuttimen kanssa ongelmia, ja jos on ollut, niin millaisia?
        Jep, ilmoitteleppa suuttimen vaihdon jälkeen, paraniko ko. onkelma. Mulla omassa e39 tds luultavastikin samantyyppisiä ropleemaa, tosin suutin ei vuoda, mutta epäilisin itekin tuota ongelmien aiheuttajaksi.Vika kyllä voi olla mulla tossa paskassa ruiskutuspumpussakin..

        Eikös tds-koneessa siirtopumppu sijaitse tankissa eikä penkin alla kuten esim. 530d:ssä? Ei ainaskaan ole näkyny pohjassa mitään..

        Mistä tilasit suuttimen ja paljon sulla on ajettu?

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #5
          Originally posted by Shadow-line
          Eikös tds-koneessa siirtopumppu sijaitse tankissa eikä penkin alla kuten esim. 530d:ssä? Ei ainaskaan ole näkyny pohjassa mitään..

          Mistä tilasit suuttimen ja paljon sulla on ajettu?
          Se pumpun ääni kuuluu ainakin kuskin penki alta. Eikös se ole siellä jonkun muovin alla.. E34: ssa on kai vain tankissa pumppu?

          Joukon-Autosta, ja mun auton mittarissa on n.212000. Sain suuttimen jo eilen, mutta nyt tarttee vain tehdä sopiva työkalu, että saa sen vaihdettua.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #6
            No nyt on suutin vaihdettu, eikä kulkupuoli muuttunut yhtään miksikään... No ehdä osakaasulla tuli vähän herkkyyttä lisää, tosin en ole ajanut vaihdon jälkeen kuin n.5 km. Eli se siirtopumppu taitaa olla joskus tulevaisuudessa ohjelmassa. Siinä suuttimessa ei tainnu olla juurikaan muuta vikaa kuin se vuoto.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by 525TDS Touring
              On ilmaantunut vähän kulkuongelmaa. Eli kun kiihdyttää n.50 km/h vauhdista kickdownilla, niin sitten kun pitäis vaihtaa 4:selle meno hyytyy, aivankuin polttoaineen saanti loppuisi. Sitten kun nostaa kaasua hetkeksi, ja painaa uudestaan kickin niin taas mennään, ja vaihtaa neloselle. Sitten kokeilin saman paikaltaan lähtien. Ja taas sama homma, mutta nyt ennen kolmoselle vaihtoo veto loppui, ja kaasun nostamisen jälkeen kiihty taas hyvin. Käytin searchia ja niiden perusteella epäilisin tuota kuskinpenkin alla olevaa siirtopumppua. Se pumppu pitää välillä sellaista erikoista "ujellusta", ja silloin osakaasullakin lähtö tuntuu tahmealta. Välillä taas pumpun ääni on normaalia surinaa. Ja joskus reilun kiihdytyksen jälkeen kun ajaa aivan pintakaasulla, tuntuu pientä nykimistä.
              Tuli sitten vaihdettua se tankin siirtopumppu. Ei vaikuttanu mitään!!!!!!!!! Bemarin teknisessä tuessa arveltiin ilmamäärämittarivikaa tai kaasupolkimen asentotunnistinta, ja sanoivat että kannattais käyttää piuhan päässä. Pitäis kuulemma tommonen näkyä siellä. Mutta kysymys: onko kukaan koskaan vaihtanut E39 / M51 koneeseen ilmamäärämittaria? KL:ssä on kuulemma varastossa yksi, mutta yhtäkään ei ole koskaan myyty.
              Onkos Shadow linen vastaavat ongelmat korjaantunu?
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • MKLa
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 62

                #8
                Mitäs about se suutin sulle kustansi???
                Ex 525 dat -07
                Ex 530 dat -99

                Comment

                • 525TDS Touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 483
                  • Sahalahti

                  #9
                  Originally posted by MKLa
                  Mitäs about se suutin sulle kustansi???
                  Tais olla jotain 160€. Mutta jos sulla on 530d, niin suutin on erilainen.
                  Last edited by 525TDS Touring; 04-09-2005, 12:13.
                  Ex-525TDSa Touring -98
                  Ex-MB E220T CDi -02
                  E61 520D -09
                  F11 518d -16

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by 525TDS Touring
                    Tuli sitten vaihdettua se tankin siirtopumppu. Ei vaikuttanu mitään!!!!!!!!! Bemarin teknisessä tuessa arveltiin ilmamäärämittarivikaa tai kaasupolkimen asentotunnistinta, ja sanoivat että kannattais käyttää piuhan päässä. Pitäis kuulemma tommonen näkyä siellä. Mutta kysymys: onko kukaan koskaan vaihtanut E39 / M51 koneeseen ilmamäärämittaria? KL:ssä on kuulemma varastossa yksi, mutta yhtäkään ei ole koskaan myyty.
                    Onkos Shadow linen vastaavat ongelmat korjaantunu?
                    "Vika" on edelleen olemassa, en ole tehnyt vielä mitään asialle.En ole ikinä kuullut, että tota ilmamassa(-määrä) mittaria olisi tds-koneeseen vaihdettu, en kyllä usko sen olevan syypää. Mutta tuo kaasupolkimen asennontunnistin on käynyt mielessä useemankin kerran ja toi moottorin pyörimisnopeusanturi sieltä startin alta. Nopeusanturia oli tuohon moottoriin meinaa myyty useempikin, hintaa Metro-Autolla reilu 100erkkiä. Viallinen anturi kuulemma aiheuttaisi mitä ihmeellisempiä häiriöitä..(no, sen nyt melkein arvaakin!)

                    Melkein nuista kahdesta vois yrittää lähtee ettiin vikaa, mullahan muiden häiriöiden lisäksi tuo tyhjäkäynti usein seilaa n. 750-800rpm väliä, ts. ikävästi täristää autoa.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #11
                      Kiitti vinkeistä! Heti maanantaina käydä noiden kimppuun. Ilmoittelen sitten kun vika paikallistetaan.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • xela
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 141
                        • Tampere

                        #12
                        Oletko käynyt lukemassa DDE:n vikakoodit? Vähän kyllä kans epäilen, että vika ei ole ilmamäärämittarissa eikä kaasupolkimen asento-anturissa. Ilmamäärämittaria ei M51 koneessa käytetä kuin savurajan mittaukseen.

                        Itse painin myöskin samanlaisen vian kanssa ja kertaakaan ei ole vikamuisti herjannut mistään muusta kuin määränsäätimen säätöpoikkeamasta (pystyn lukemaan vikakoodit itse ja ne on luettu n-kertaa). Jos vika olis jossain muussa anturissa, niin kyllä se näkyis vikamuistissa. Sanoisin, että vika löytyy määränsäätimen induktiivisesta anturista ja vian aiheuttaa anturiin aikaa myöten kertynyt lika. Täytyis vaan ottaa pumpusta koko määränsäädin irti, että sen sais kunnolla puhdistettua, esim ultraääniperurissa. Vika vaan esiintyy sen verta harvoin, että pakottavaa tarvetta tuohon ei ole vielä tullut.

                        Comment

                        • jpeltoma
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 600
                          • pirkanmaa

                          #13
                          Täällä on ohjeet sen määränsäätimen putsaukseen:



                          Ohjeeet on volksmobiilin... mutta soveltunee. Berliinin murretta...googgelilla voi käännellä lontooksi. Ongelma on tuon mukaan siinä magneetti solenoidissa joka ohjaa säädintä. Magneeettiin tarttuu metalliroskaa yms.
                          Eli aikaisemmin monessa yhteydessä on mainittu että se potikka/induk. anturi
                          olis vian aiheuttaja, mutta vika onkin syvemmällä säätimessä.

                          Ite en ole tota ohjetta testannu vielä. Mulla on hommattuna varapumppu, mistä otan sen säätöosan auki ja putsaan. Ja ajattelin kokeilla sitä putsattua mun alkuperäisen säätimen tilalle. Ongelma on siinä, että mun täytys vielä kasata se diagnostiikka boksi. Määränsäätimen asento/paikka pumpussa on niin herkkä aiheuttaa vaikka mitä tautia, että sitä ei saa kohdalleen ilman että näkee ruiskutuksen määrän softalla.
                          Last edited by jpeltoma; 05-09-2005, 08:22.
                          __________________________________________________ ________________________
                          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #14
                            Vikakoodit luettiin eilen, tästä suurkiitos Xelalle! Ainoa missä oli muistiin tallentunu jotain oli EGR, mutta se on tukittu, eikä se oireile muutenkaan tuolla tavalla. Tänään sitten vaihdoin loput ylivuotoletkut suuttimilta, ja kattelin sitte samalla konehuonetta tarkemmin, huomasin että polttoainesuodattimen jalan tulopuolella yksi alipaineletku on irti!!!! Se on ollut KOKO sen ajan irti, kun mulla on tää auto ollu!!!! Sille löyty paikka imusarjan alapuolelta suunnilleen 4-5 pytyn paikkeilta. Letkussa ei ole juurikaan ylimääräistä mittaa, liekö juuri siksi joskus irronnut, eli sitä on lyhennetty luultavasti joskus. No ei sitten muutakuin baanalle, ja kas kummaa, veto ei lopu missään vaiheessa! Onneksi ei muuta keritty vaihtamaan kuin siirtopumppu (99€). Eli kaikki joilla on "puutumis" ongelmia, kannattaa ensimmäisen katsoa KAIKKI alipaine- ym. letkut.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • xela
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 141
                              • Tampere

                              #15
                              Taitaa olla ahtopaineanturille menevä letku se joka oli irti. Kumma, että on auto on pelannu sitten kuitenkin niinkin hyvin, vaikka anturi on ollu pois pelistä ja luulis että tuosta jää jotain merkintää jo vikamuistiinkin. No maailma on ihmeitä täynnä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎