Announcement

Collapse
No announcement yet.

m62b44 jakoketju kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haarold hirmuinen
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 15
    • Hämeenlinna

    m62b44 jakoketju kysymys

    Terve.

    Mulla on tuollainen 540 e39 -96. Ajettu n.289tkm. Vaihdoin venttiikannen tiivisteen ja pesin moottorin. Tämän jälkeen kävi huonosti, paukutti putkeen. Hetken päästä uusi startti käynti taas ok mutta uutena ongelmana mittaristoon syttyi öljypainevalo. Tänään purkasin öljypohjan auki ja löysin öljysihdistä laahaimen paloja. Laahaimet näyttävät silmämääräisesti ehjiltä, oikeastaan aika uuden näköiset.

    Muutama asia mietityttää:

    - Mikä on öljypumpun ketjun hyvän ja huonon toleranssi? Tässä on reilusti löysän näköinen n.10mm löysää.

    - Sama homma kuskinpuolen pakonokan ketjussa, roikkuu alhaalta. Toisin kuin tässä kuvassa hydraulinen kiristäjä ei ole tainnut toimia? https://www.germanautosolutions.com/...ming_plate.jpg
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Öljypumpu ketjun specsi on löysää 10mm +/-2mm, eli se lienee kunnossa. Kun sieltä löytyi laahaimen paloja, niin purkaisin kyllä jakopäänkopat auki. Luultavasti pääset uusimaan laahaimet jne (ellei ne palat ole aiemmin pettäneistä laahaimista).
    Last edited by HTK12; 23-10-2016, 01:11.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • haarold hirmuinen
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 15
      • Hämeenlinna

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Öljypumpu ketjun specsi on löysää 10mm +/-2mm, eli se lienee kunnossa. Kun sieltä löytyi laahaimen paloja, niin purkaisin kyllä jakopäänkopat auki. Luultavasti pääset uusimaan laahaimet jne (ellei ne palat ole aiemmin pettäneistä laahaimista).
      Kiitos vastauksesta. Eli öljypumpun ketju juuri siinä rajoilla. Entäs tuo pakopuolen nokka, kuuluuko ketjun jäädä roikkumaan alhaalta? Ainakin edellisen kommenttini kuvissa on kiristäjä toiminut ja keju ei roiku.

      Voisin kyllä purkaa kopat ja tarkastella laahaimet, epäilen kyllä että palat olisivat vanhoja. Ruskeita muovipaloja, näyttäisivät nokka-akselin laahainten paloilta mutta paikoillaan kuitenkin ovat ja ehjät.

      Mites itse öljypumppu, riittääkö pieni määrä muovia sihdissä tukkimaan? Kun hetken käytyään sytytti öljynpaine valoa.

      Comment

      • anteroro
        BTCF Member
        • Jan 2009
        • 434
        • oulu

        #4
        Originally posted by haarold hirmuinen View Post
        Terve.
        Hetken päästä uusi startti käynti taas ok mutta uutena ongelmana mittaristoon syttyi öljypainevalo.
        Näissä tahtoo ö-paineanturi ottaa itseensä pesun yhteydessä, itse olen sen suojannut ennen pesua aina. Anturi on siinä öljynsuodatin jalassa.
        E30 325 M-tech II DCT
        9.97s/238kmh

        Comment

        • haarold hirmuinen
          Newbiemmer
          • Sep 2016
          • 15
          • Hämeenlinna

          #5
          Originally posted by anteroro View Post
          Näissä tahtoo ö-paineanturi ottaa itseensä pesun yhteydessä, itse olen sen suojannut ennen pesua aina. Anturi on siinä öljynsuodatin jalassa.
          No niimpä tietysti. Mähän reippaana poikana juuri tuolta pesin moneen kertaan kun oli sinne venttiilikannentiiviste vuotanut.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by haarold hirmuinen View Post
            Kiitos vastauksesta. Eli öljypumpun ketju juuri siinä rajoilla. Entäs tuo pakopuolen nokka, kuuluuko ketjun jäädä roikkumaan alhaalta? Ainakin edellisen kommenttini kuvissa on kiristäjä toiminut ja keju ei roiku.

            Voisin kyllä purkaa kopat ja tarkastella laahaimet, epäilen kyllä että palat olisivat vanhoja. Ruskeita muovipaloja, näyttäisivät nokka-akselin laahainten paloilta mutta paikoillaan kuitenkin ovat ja ehjät.

            Mites itse öljypumppu, riittääkö pieni määrä muovia sihdissä tukkimaan? Kun hetken käytyään sytytti öljynpaine valoa.
            Öljypumpun ketjun kireys on säädettävissä, mutta jos on specseissä, niin turha siitä on alkaa säätämään. Liian tiukalla se ei saa myöskään olla. Muut ketjut ei kyllä saisi kovin löysiä olla. Edelleen epäilen, että laahaimet on vaihtokunnossa. Ei siellä öljypumpun sihdissä kuulu olla mitään ja aika pienetkin palat alkaa estämään öljyn kiertoa
            Last edited by HTK12; 23-10-2016, 17:54.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • haarold hirmuinen
              Newbiemmer
              • Sep 2016
              • 15
              • Hämeenlinna

              #7
              Tätäkin jatkettu. Öljypumpun ketju säädetty, öljynpaineet nyt tyhjäkäynnillä kylmänä reilut 4kg~60psi. Nokkien ketjut kiristyikin automaattisesti kun konetta pyöritti. Kone ei pidä ylimääräisiä ääniä käynnissä. Pieniä vastoinkäymisiä kuitenkin tiedossa. Vesivuoto jossain kaasuläpän tienoilla, mahdollisesti imusarjan alla olevassa vesitilassa, tai pumpulle tulevissa putkien O-renkaissa. Ohjaustehostajanpumppu tiensä päässä ja jakopään kopat vuotaa saumoista.

              Comment

              • haarold hirmuinen
                Newbiemmer
                • Sep 2016
                • 15
                • Hämeenlinna

                #8
                Millä keinolla olette saaneet dampperin pultin avattua? Ei jakasa pulttikone aukaista. Mitä apulaiteita pitää purkaa ympäriltä että saa tuon ketjun alakopan avattua?
                Last edited by haarold hirmuinen; 08-11-2016, 19:31.

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #9
                  Originally posted by haarold hirmuinen View Post
                  Millä keinolla olette saaneet dampperin pultin avattua? Ei jakasa pulttikone aukaista. Mitä apulaiteita pitää purkaa ympäriltä että saa tuon ketjun alakopan avattua?
                  Tässä yksi ratkaisu:

                  Aukeaa ilman dramatiikkaa, pauketta, äkkiliikeitä tms
                  Attached Files
                  Last edited by kalevik; 08-11-2016, 23:43.
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • haarold hirmuinen
                    Newbiemmer
                    • Sep 2016
                    • 15
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Kiitti, täytyy valmistaa moinen työkalu. Kaikki muu on jo purettuna paitsi dampperin pultti estää irroittamasta koppaa. Olihan se isoin laahain murtunut vasemman kannen päästä 2cm pala pois, hyvään aikaan siis tuli purettua.

                    Nyt olisi kaikki jelppi tarpeen. Jos löytyy korjausohjeita jakopäälle, kiristys momentteja yms niistä olisi suuri apu. Mistä kannattaa osia tilata/hankkia? Kuinka isosti remonttia kannattaa lähteä tekemään? Ihan vain sillä ajattelin jos rempan jälkeen esim kannentiiviste luovuttaa tietää taas mihin joutuu, olisiko järkevää tehdä kerrasta laajempi remontti koneeseen.

                    1. ketjut, laahaimet, tiivisteet ja vp
                    2. ketjut, laahaimet, kannentiivisteet ja vp
                    3. Oma näkemys?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by haarold hirmuinen View Post
                      Kiitti, täytyy valmistaa moinen työkalu. Kaikki muu on jo purettuna paitsi dampperin pultti estää irroittamasta koppaa. Olihan se isoin laahain murtunut vasemman kannen päästä 2cm pala pois, hyvään aikaan siis tuli purettua.

                      Nyt olisi kaikki jelppi tarpeen. Jos löytyy korjausohjeita jakopäälle, kiristys momentteja yms niistä olisi suuri apu. Mistä kannattaa osia tilata/hankkia? Kuinka isosti remonttia kannattaa lähteä tekemään? Ihan vain sillä ajattelin jos rempan jälkeen esim kannentiiviste luovuttaa tietää taas mihin joutuu, olisiko järkevää tehdä kerrasta laajempi remontti koneeseen.

                      1. ketjut, laahaimet, tiivisteet ja vp
                      2. ketjut, laahaimet, kannentiivisteet ja vp
                      3. Oma näkemys?
                      Laahaimet, tiivisteet, ketjut, kiristimet, OSV (öljynerotin, se jakoketjukopan sisällä oleva osa). Rattaiden kunto kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa. Kannentiivisteiden vaihtaminen on kyllä täysin rahan ja ajan hukkaa. Näissä ei normaalisti mene kannentiivisteitä. Enemmin vaihdat vaikka sen ylemmän öljypohjan tiivisteen (nämä tyypillisesti vuotavat jossain vaiheessa).

                      Vesipumpun kuten koko jäähdytysjärjestelmän kunto kannattaa tarkistaa. Jäähdytysjärjestelmä on näissä tunnetusti hajoavaa laatua.

                      Osat kannattaa hankkia saksasta Pielmeier, Profiteile, Ebay..

                      Korjausohjeet kiritysmomentteineen löytyy BMW korjausoppaasta TIS. Löytyy netistä joten kannattaa ladata koneelle. Ei pikaisella googletuksella osunut osalistaa M62 koneelle, kaikki mitkä osui kohdalle on M62tu koneelle. Vähän enemmän googlettamalla varmasti löytyy osalista. Sellainen kannattaa ottaa ja itse vielä tarkistaa, että kaikki tulee. Ei ole kiva kun on kasaamassa ja tiiviste x puuttuu ja sitten taas odotetaan kun se pitää tietenkin tilata.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • haarold hirmuinen
                        Newbiemmer
                        • Sep 2016
                        • 15
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Oli kyllä lujassa dampperi, puolentuuman väännin ei kestänyt. Tein tuollaiset työkalut avuksi. Laahaimet kyllä heikossa hapessa, muutaman sentin paloja tippunut useammasta kohtaa. Kuinkas iso homma on vaihtaa nuo kampiakselin rattaat? Ovat aika terävät piikit.
                        Attached Files

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #13
                          Jollakin ulosvetäjällä nappaa vanhan pois ja uuttaa hieman lämmuttää niin menee kevyesti paikoilleen. Ite taisin jonkun aikaa pitää uunissa uutta ratasta, oisko vartin ollu n. 80 asteessa.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by haarold hirmuinen View Post
                            Oli kyllä lujassa dampperi, puolentuuman väännin ei kestänyt. Tein tuollaiset työkalut avuksi. Laahaimet kyllä heikossa hapessa, muutaman sentin paloja tippunut useammasta kohtaa. Kuinkas iso homma on vaihtaa nuo kampiakselin rattaat? Ovat aika terävät piikit.
                            Joo se kuningaspultti on tiukassa, jos on tehtaan jäljiltä. Monet on tuohon käyttäneet 3/4" väännintä, koska se on siinä rajoilla kestääkö 1/2" väännin.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • haarold hirmuinen
                              Newbiemmer
                              • Sep 2016
                              • 15
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Taidan ensi viikolla napata koko kattilan vielä irti, samalla pääsee vaihtamaan väliöljypohjan tiivisteen muutenkin kivempi pyöritellä. En tiedä pitäisikö pyytää joku ammattimies ajoittamaan uusi jakoketju, mulla ei ole kokemusta ketjuista eikä nokka-akseleille työkaluja. Kasaaminen sen jälkeen varmasti onnistuu itseltäkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎