Announcement

Collapse
No announcement yet.

525da basson jytinää takapäästä ja tärinää.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    525da basson jytinää takapäästä ja tärinää.

    Vaihdoin moottorin tukikumet uusiin sinä toivossa, että tietyillä kierroksilla oleva aaltomainen vapina lähtisi pois.
    Ehkä hieman väheni, mutta ei poistunut kokonaan.
    Eikä vanhoissa kumeissa oikein mitään vikaa näyttänyt olevan.
    Tilalle tuli laahaava hankaava ääni kun kiihdyttää rivakammin.
    Ennen ääni on kuulunut vain satunnaisesti, kun kiihdyttää tiukkaan samalla vasemmalle käännettäessä.
    Nyt kuuluu suorallakin, kun länttää kaasun pohjaan. Eli kun veto on voimakkaimmillaan niin alkaa kahnaus.

    Mielestäni moottorin murinakin on voimistunut osto ajoista, kuuluu sisälle pienessäkin kiihdytyksessä voimakkaammin.

    Ottaako kenties pakoputki, pohjan suojamuovit johonkin tai kartaani, automaattiloota? kellään vastaavaa ääntä tullut.
    Last edited by Dimmu!!; 27-10-2016, 16:47.
  • penari
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 597
    • Vihanti

    #2
    Omassa oli ainakin tipahtanut pohjasta lämpösuoja" kardaanin päälle, mistä johtui ajoittainen kahina reilummin kiihdyttäessä
    F01 730d semivoll
    e30 325 turbo m-tech2

    Comment

    • Dimmu!!
      Bimmer Rookie
      • Jun 2015
      • 49
      • Seinäjoki

      #3
      Lisään tähän saman threadiin. Eli tourinki 525da kyseessä.
      Auton peräpäästä kuuluu bassomaista jytinää aaltomaisesti rrrrr rrrrr rrrrr ajossa. Tuntuu tulevan vaihteesta riippumatta samalla syklillä, mutta samoissa kierroksissa. Ehkö basson ääni hieman voimistuu yli 80kmh vauhdissa.
      Auton takapääkin tärisee sillai, että työkalupakki pitää jatkuvaa kolinaa vibrasta
      Myös hiljainen kumina kuuluu vaikka heittää N:lle kesken ajon. En tiedä liittyykö toisiinsa vaihde päällä ja vapaalla kuuluva kumina vai ovatko ns päällekköin sielä molemmat, mutta voimakkaampi kumina peittää sen alleen kun vaihde on päällä ja kierrokset ylempänä.

      Rupee lähtee järki tähän autoon pikkuhiljaa kun jatkuvasti jotain ääntä / vapinaa. Subbarin kumina rupeaa olemaan välillä huolestuttavaa, että meneekö pian laatikko paskaksi vai kuuluuko kardaanista vai moottorista kaikuvat äänet ja värinät korissa.

      Tuntuisi bassokumina äänen voimistuvan talvirenkaiden vaihdon myötä.

      Comment

      • Bringer00
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 132
        • Siikalatva

        #4
        Originally posted by Dimmu!! View Post
        Lisään tähän saman threadiin. Eli tourinki 525da kyseessä.
        Auton peräpäästä kuuluu bassomaista jytinää aaltomaisesti rrrrr rrrrr rrrrr ajossa. Tuntuu tulevan vaihteesta riippumatta samalla syklillä, mutta samoissa kierroksissa. Ehkö basson ääni hieman voimistuu yli 80kmh vauhdissa.
        Auton takapääkin tärisee sillai, että työkalupakki pitää jatkuvaa kolinaa vibrasta
        Myös hiljainen kumina kuuluu vaikka heittää N:lle kesken ajon. En tiedä liittyykö toisiinsa vaihde päällä ja vapaalla kuuluva kumina vai ovatko ns päällekköin sielä molemmat, mutta voimakkaampi kumina peittää sen alleen kun vaihde on päällä ja kierrokset ylempänä.

        Rupee lähtee järki tähän autoon pikkuhiljaa kun jatkuvasti jotain ääntä / vapinaa. Subbarin kumina rupeaa olemaan välillä huolestuttavaa, että meneekö pian laatikko paskaksi vai kuuluuko kardaanista vai moottorista kaikuvat äänet ja värinät korissa.

        Tuntuisi bassokumina äänen voimistuvan talvirenkaiden vaihdon myötä.
        Täällä samaa vikaa bensa sedanissa. Kaikki mahollinen vaihdettu alustaan ja ei auta. Nyt odottaa 190tkm ajettu perä tallisa asennusta jos bassojytke loppus.

        Comment

        • Dimmu!!
          Bimmer Rookie
          • Jun 2015
          • 49
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by Bringer00 View Post
          Täällä samaa vikaa bensa sedanissa. Kaikki mahollinen vaihdettu alustaan ja ei auta. Nyt odottaa 190tkm ajettu perä tallisa asennusta jos bassojytke loppus.
          Vaikuttaako sulla nopeus vai moottorin kierrokset jytinään? Oon miettiny vaikuttaako takakelkan puslat tai kardaanin tukilaakeri jos sitä kautta basson kumina ja värinät siirtyisi koriin moottorin kautta.

          Tietääkö kukaan pyöriikö vaihelootassa mikään N:llä paikallaan kaasuttaessa? Koska basson kuminaa tulee silloinkin tietyillä kierroksilla 1100rppm a 2100rpm välimaastossa, mutta hieman erilasella aaltomaisella syklillä kuin ajossa.

          Tai sitten sielä tarraa joko vaiheloota, pakoputki, kardaani tai joku muu koriin, jonkun kiinteän kappaleen kautta ja aiheuttaa jytinää. Ja kun antaa enemmän kaasua ajossa niin kuuluu resonoiva ääni koriin kovimmissa vetokohdissa.

          Ennen hankaava ääni kuului vain vasemmalle kaartaessa samaan aikaan kun kiihdyttää, nyt kuuluu suorallakin moottorin tukikummien vaihon myötä.

          Hankaava ääni vois tulla kanssa pakoputken tai kardaanin osuessa johonkin muoviin tai koriin. Mutta hankala paikka todeta pelkän auton alta katsomalla.
          Pääseekös kardaania näkemään ilman pakoputken irroitusta, että saako suojapellit purettua pois tieltä jossei putkea irrota?

          Tai sitte koko paska johtuu vaihelaatikon turbiinista tai jostain muusta mikä aiheuttaa kuminaa ja väpinää ja hankaavaa ääntä vedossa?

          Tai oikeen paskalla säkällä vähän kaikki jotka aiheuttaa kuminoita ja tutinaa, takakelkan puslat, kardaanin joku nivel tai laakeri, vaiheloota ja vielä moottorin päässä joku vibraa aiheuttava, että semmoinen bassonaiheuttajasoppa kerralla.

          Myös on käyny mielessä, että toimiinohan moottorin tukikumille menevät alipainesysteemit ollenkaan, jos sielä lähtisi kaikki ongelma. Kuinkahan ois helpoin testata? Pihdillä lyttyyn alipaineletku konehuoneesta ja kattoa vaikuttaako tärinään?
          Last edited by Dimmu!!; 27-10-2016, 23:30.

          Comment

          • Dimmu!!
            Bimmer Rookie
            • Jun 2015
            • 49
            • Seinäjoki

            #6
            Taitaa mennä yksinpuheluksi tämä keskustelu.
            Sen verran tarkennusta, että aaltomaisesti tuleva jytinä kuuluu sekä moottorista tietyillä kierroksilla, että toinen jytinä voimansiirrosta.
            Vaikea erottaa kun kuuluvat päällekkäin tietyssä nopeudessa osuessaan juuri sille kierrosluvulle, kuin moottorinkin jytisee.

            Koitin heittää reilun satasen vauhdista laatikon N:lle ja auto avaimesta sammuksiin. Aaltomainen jyrinä jatkoi kuulumistaan.

            Eli toisen jyrinän aiheuttaja on joko kardaani, perä, vetonivelet tai laakerit. Joiden ääntä esim takakelkan vanhat puslat voisi vahvistaa? Renkaista se ei kuulu, suljettu jo pois.

            Mitähän lähtis tutkimaan ja miten seuraavaksi?
            Kardaanin kumilimput ja kannatinlaakerit yms?

            Ja moottorin aiheuttama aaltomaimen jytinä, mistähän hitosta se voisi johtua? Voiko joku anturi tehä semmoista maf yms?

            Comment

            • Midway
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 157
              • Hamina

              #7
              Veikkaan basson jytinään syypäiksi takailmajousia, ex autoni piti samanlaista jytinään joskus oudosti hiljeni jatkuakseen taas.

              Oli vaihdettu kardaanin kannatin laakeri, takaiskunvaimentajat ja apurungon isot puslat silti jytisi!

              Comment

              • Dimmu!!
                Bimmer Rookie
                • Jun 2015
                • 49
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Midway View Post
                Veikkaan basson jytinään syypäiksi takailmajousia, ex autoni piti samanlaista jytinään joskus oudosti hiljeni jatkuakseen taas.

                Oli vaihdettu kardaanin kannatin laakeri, takaiskunvaimentajat ja apurungon isot puslat silti jytisi!
                Tässä mallissa ei ole ilmajousitusta.

                Comment

                • Bringer00
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 132
                  • Siikalatva

                  #9
                  Mun autossa kuuluu kokoajan jatkuva pieni jyrinä ja tutina. Sitten kun ajaa vähän pidemmästi joku 30km niin alkaa tärisyttään reippaammin.

                  Itse olen pähkäillyt sen johtuvan perästä/perän puslista.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎