memebuy23buy

E39 '96-'98 luotettavuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    E39 '96-'98 luotettavuus?

    Auton vaihto mielessä...
    Jotain narinaa olen kuullut 96-98 vuosimallien "epäkohdista". Olisiko jollain esittää käyttökokemuksia tai muuten vaan faktaa että onko ne pommeja vai mitä? Verrata voi esim. E34:ään. Kyseessä ois 6-syl. bensamallit.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Lueppa tämä ensin: http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...&highlight=523

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Keimo
      Luettu on (lähes kokonaan)
      Näyttäis keskittyvän enemmän moottoritekniinkan vertailuun, vaikka toki tuota kysyttyä aihettakin sivutaan. Käyttökokemuksia kuitenkin kaipaisin.

      Edit:
      Keimo, joo kun ton loppuun lukee niin onhan siellä käyttökokemuksiakin
      Last edited by Kentsu; 16-05-2005, 10:22.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • oinas
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 102
        • Oulu

        #4
        No poblems

        Itsellä nyt vuoden ollut -96 528i. Suomessa tehty II huolto ja ostettu talvirenkaat.

        Ei ongelmia, tyytyväinen olen ollut.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Originally posted by Kentsu
          Luettu on (lähes kokonaan)
          Näyttäis keskittyvän enemmän moottoritekniinkan vertailuun, vaikka toki tuota kysyttyä aihettakin sivutaan. Käyttökokemuksia kuitenkin kaipaisin.

          Edit:
          Keimo, joo kun ton loppuun lukee niin onhan siellä käyttökokemuksiakin
          Omalla diesel E39:llä ajettu nyt 18Tkm (mittarissa 178Tkm) ja omistettu 7kk.
          Via, jotka korjattu:
          - 2 kpl lamppuja (jarru, 0.20 cnt + parkki 23 €)
          - Ilmastoinnin siili, 92 €

          Nuo ovat varsinaisia vikoja mitä korjattu.
          Mahdollisia tyyppivikoja: Pikseliviat, tärinät ja värinät, etupään kolinat, vesipumppu (aiemmat mallit?).

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Itselläni e39 528iA (05/96) ollu nyt reilut 7 kuukautta, ja ainoa murhe sillä välillä on ollut taka-akselin ilmajousituksen pettäminen. Äkkiseltään ahdisti kovastikin, mutta kun muisti hengittää niin korjaus ei itseasiassa ollut kovin kallis (konversio perinteiseen jousitukseen). Toistaiseksi siis varsin tyytyväinen menopeliin.
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              9/98-uudemmissa e39:ssä on samaa vanhempiin hieman karrikoiden ainoastaan pintapellit ja puhdas raakakori. Kysymys tässä "suuressa pamauksessa" on pitkälti juuri vikatiheyden alentamisessa joka 96-8/98 välisissä e39:ssä on varsinkin Japanilaisiin kilpailijoihin nähden korkeintaan keskinkertainen. Tässä myös pitkälti onnistuttiin, vaikka Japsien tasoa ei koskaan saavutettukaan. Riippuen hieman tarkasteltavasta tilastosta, vikatiheys saatiin pudotettua n.puoleen, samalla kun joitain käyttöominaisuuksia saatiin vietyä hieman eteenpäin. Nuo pikselivirheet, tärinät, kolinat, suhinat, sähköongelmat ja vesipumput lasketaan tässäkin yhteydessä vioiksi, ei suinkaan ominaisuuksiksi.
              Kysymys on kuitenkin auton koko elinkaaresta, jolloin hyvin huollettu yksilö(ei tarkoita 5000km:n välein vaihdettuja öljyjä)on toki hieman luotettavampi lähinnä siksi että ongelmat eivät pääse kasaantumaan. Itse vikatiheyteen perushuolloilla on perin vähän vaikutusta koska ne ovat ikäänkuin sisäänrekennettuina.
              Kannattaa ensin kuitenkin ymmärtää tuon suuremman vikatiheyden käytännön merkitys joka näennäisen korkeasta prosentuaalisesta erostaan huolimatta ei ole kovin merkittävä koska ongelmien kokonaistiheys ei ole päivittäinen eikä edes kuukausittainen. Ajokilometrit on se määräävä tekiä sille mitä on odotettavissa. Toki 96-8/98 auto on jo yli kolmekkin vuotta muutenkin vanhempi kuin 99-00 malliset kun ikä sinällään nostaa joka tapauksessa vikatiheyttä. Kun 96-8/98 e39:iä on lähdössä hakemaan on ajetut kilometrit se tärkein huomioitava asia jos ongelmien esiintyminen halutaan minimoida.
              Toinen ja lähes yhtä tärkeä seikka on ymmärtää tämän ikäisten e39:n pahimmat ongelma-alueet ja käydä ne tarkasti läpi ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos kiesi vapisee päätienopeuksissa jo ostettaessa, vapisee se myös rahansiirron jälkeen ja tämä on monesti se yksi yleisimpiä tämän auton uudelleen vaihtoon johtavia syitä.
              Kolmas ja edelliseen liittyvä seikka on se että pyrkii selvittämään auton huolto/remonttihistorian. Tällä tarkoitan sitä että jokin öljyjen tms.piiperrysten ylihuolto ei kerro yhtään mitään edessä olevista ongelmista. Joka tapauksessa e39:n ongelmattomimmat alueet ovat perusmoottori ja automaattilaatikko, riippumatta siitä kuinka paljon öljyjen kanssa on leikitty(tietysti ne tehdään huolto-ohjelman mukaan).
              Se millä on merkitystä on EHDOTTOMASTI se että auton kilometriluku/ikä kertoo mitä siihen olisi pitänyt vaihtaa. Jos 200tkm ajettu auto on ylihuollettu öljyillä, mutta mittaristo on orggis, alustassa orggisiskarit,reaktiotangot,koiranluut,jne. eikä automaatti-ilmastointiin ole tehty mitään,jne. on remonttia taatusti tiedossa.
              Samalla jos se vielä vetelee, suhisee, vapisee ja kolahtelee on ansa valmis vaikka "öljyhuollot" olisi tehtykin.
              Moni vanhemman ja miksei uudemmankin e39:n omistaja hyväksyy tietyn päällä olevan ongelmatason jatkuvasti autossaan ja samalla murehditaan vihreäkilpisen ZF:n öljynvaihdoista. Tämän tyyppinen kiesi kannattaa oikeasti koittaa välttää ottamasta tontilleen.
              Last edited by Hemi; 16-05-2005, 12:49.

              Comment

              • theelekrep
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1653
                • Vantaa

                #8
                Mulla 96/97 523 steptronic vaihteistolla.
                Mitään pahaa sanottavaa autosta ei ole.
                Erittäin mukava ajaa, eikä ole mitään vikoja ollut.

                Suosittelen!
                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #9
                  [QUOTE=Hemi]9/98-uudemmissa e39:ssä on samaa vanhempiin hieman karrikoiden ainoastaan pintapellit ja puhdas raakakori. Kysymys tässä "suuressa pamauksessa" on pitkälti juuri vikatiheyden alentamisessa joka 96-8/98 välisissä e39:ssä on varsinkin Japanilaisiin kilpailijoihin nähden korkeintaan keskinkertainen. Tässä myös pitkälti onnistuttiin, vaikka Japsien tasoa ei koskaan saavutettukaan. Riippuen hieman tarkasteltavasta tilastosta, vikatiheys saatiin pudotettua n.puoleen, samalla kun joitain käyttöominaisuuksia saatiin vietyä hieman eteenpäin. /QUOTE]

                  No Ruotsin vikatilastossa E39 on ollut kaikista autoista vähävikaisin, ainakin parina vuonna, kun olen asiaa Ruotsin lehdistä seurannut. http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...320925,00.html. Toisaalta Ruotsissa arvioidaan ainakin 50 % siellä olevista tuonti BMW:stä olevan mittarilukemiltaan väärennettyjä. Jolloin kulumisviat saattavat ”yllättäen” esiintyä oletettua aikaisemmin.

                  Itselläni on ollut kolme kappaletta E39 Bemareita eikä ole näiden kanssa ollut ongelmia, paitsi ettei yhdenkään auton mittariston pikselit olleet täydelliset. Autot ovat olleet tosin 9/98 päivityksen jälkeisiä versioita. Itse uskon Hemin tavoin ajallaan korjatun ja huolletun auton olevan käytettyä valittaessa tärkeimpiä kriteerejä.

                  Comment

                  • HKM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 427
                    • Sipoo

                    #10
                    Itsellä ollu E39 sedan reilu kolme vuotta. Vuosimalli -97. Varsin huolettomia kilometrejä, joista itse olen 70000:sta nykyiseen 202000:n. Normaalien huoltojen lisäksi autoon on vaihdettu etuiskarit, tukivarsia, vesipumppu, termostaatti, tuuletuslaitteen "siili" ja jarrujen osia. Toisin sanoen pelkästään kuluvia osia. Seuraavaksi autoksi ajattelin ostaa - samanlaisen auton. Hyvä valinta ja edelleen mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista henkilöautoista.
                    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                    Ex. E30 318is
                    Ex. Jaguar XJR
                    Ex. E39

                    Comment

                    • Jarmo
                      Newbiemmer
                      • May 2004
                      • 3

                      #11
                      minulla on ollut tuommonen 180 000 ajettu -97 520i eikä siihen ole tarvinnut muuta kuin jokunen lamppu vaihtaa ja etujarrupalat.
                      kolme kertaa olen sen katsastanut ja oikein kerjännyt inssiä etsimään alustasta klappia että tietäisi etukäteen varautua pajalle vientiin mutta ei ole mitään löytynyt.
                      tyytyväinen olen ollut ja varmaan seuraavakin auto on e39.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        HKM: En nyt kuitenkaan voi olla toteamatta sitä tosiasiaa että on monta muuta merkkiä johon tarvitsee vaihtaa "hieman" vähemmän kuluvia osia 200tkm:n ajosuoritteella kuin 8/98-vanhempaan e39:iin.
                        Eiköhän tämänkin saitin ongelmat ja tekniikkaosiot anna kysyjälle aika hyvän yleiskuvan e39:n "kuluvista" ja vioittuvista kohteista.
                        9/98-uudemmat ovat vähävikaisempia=ongelmattomampia kuin vanhemmat...ja Toyota on vähävikaisempi kuin mikään bemu. Jos jotain muuta kuvittelee=itselleen uskottelee, voi ostos olla pettymys.

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          HKM: En nyt kuitenkaan voi olla toteamatta sitä tosiasiaa että on monta muuta merkkiä johon tarvitsee vaihtaa "hieman" vähemmän kuluvia osia 200tkm:n ajosuoritteella kuin 8/98-vanhempaan e39:iin.
                          Eiköhän tämänkin saitin ongelmat ja tekniikkaosiot anna kysyjälle aika hyvän yleiskuvan e39:n "kuluvista" ja vioittuvista kohteista.
                          9/98-uudemmat ovat vähävikaisempia=ongelmattomampia kuin vanhemmat...ja Toyota on vähävikaisempi kuin mikään bemu. Jos jotain muuta kuvittelee=itselleen uskottelee, voi ostos olla pettymys.
                          Joo, toki näin varmasti onkin. En tuossa omassa kommentissani mitenkään halunnut verrata BMW:tä muihin automerkeihin. Kommenttini oli lähinnä threadin aloittajalle, Kentsulle, joka halusi kommentteja 96-98-vuosimallin autosta. Eli halusin vain sanoa, ettei omassani ole ollut sen kummempia vikoja, ottaen huomioon että sillä on pahimmillaan ajettu vajaat 60 tuhatta vuodessa. Eli vielä kertaalleen, en pidä 96-98-vuosimallien E39:ä "pommeina" - siis ainakaan omien kokemuksieni perusteella. Kyllähän vähävikaisimmat autot valmistetaan Japanissa, tilastotkin sen ovat jo vuositolkulla kertoneet.
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Toki korostan edelleen itsekkin sitä, että mikään e39:n vuosimalli ei todellakaan ole mikään pommi, eikä lähellekkään sitä. Vikatiheyshän merkistä riippumatta kasvaa AINA lisävarusteiden/toimintojen myötä, joten kun e39:ssä on keskimääräisesti melkoisesti enemmän varustetta kuin Corollassa tai Avensiksessa, on e39:n suurempi vikatiheys helposti osin selitettävissä myös tällä. e39:n perustekniikka on kuitenkin yksi ongelmattomimmista henkilöautotekniikoista riippumatta vuosimallista. Saksalainen kun ei muutenkaan ole koskaan osannut tehdä pikkumurheetonta ajoneuvoa ja omat pikkumurheensa on myös Mersussa, VW-konsernin tuotteissa, kuten erityisesti Opeleissa. Japsit ovat tässä suhteessa täysin lyömättömiä, mutta toisaalta...

                            Comment

                            • HKM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 427
                              • Sipoo

                              #15
                              Kentsulle vielä lisää noita korjaus/huoltokohteita, joita en tuossa kiireessä kirjoitetussa vastauksessani vielä maininnut. Nämä ovat ilmeisesti juuri noita 96-98 vuosimallien ongelmakohtia:

                              Takalaakerit on menneet kummatkin vaihtoon. Ensimmäinen hajosi 140 tuhannen kohdalla ja toisen vaihdoin 200 tuhannen kohdalla. Uudemmissa tuo laakeri on ilmeiseti parempi kestämään. Lisäksi nyt tapetilla oleva ongelma on etupäästä kuuluva pieni kolina, joka ilmenee epätasaisella alustalla hiljaa ajettaessa. Kaikki tukivarret on kunnossa, samoin iskunvaimentimet. Mahdollinen vika löytyy todennäköisesti raidetangoista tai sitten hammastangosta. Jos olet ostamassa niin tarkasta erityisesti noi kolinakohdat. Jos niitä löytyy niin ota selvää mistä johtuu ja huomioi hinnassa tai pistä myyjä korjaamaan. Lisäksi noinkin vanha auto kannattaa käyttää pakoaasutestissä, josta saa käsityksen mm. katalysaattorin, lambdojen jne. kunnosta....itse koin tuo autotohtori/vastaavan tarkastuksen varsin hyväksi.

                              HKM

                              Ps. tuosta etupään kolinasta keskustelua tuolta http://www.btcf.fi/forum/showthread....mmastankoasiaa
                              Last edited by HKM; 17-05-2005, 08:19.
                              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                              Ex. E30 318is
                              Ex. Jaguar XJR
                              Ex. E39

                              Comment

                              Working...
                              X