Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 '96-'98 luotettavuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by Keimo
    DSP veriossa on jo 12 vai meniköhän se nyt näin?
    DSP:ssä on 10 kaiutinta ja hattuhyllyn alla bandpass-subbari jossa on neljä pikkuelementtiä.
    E39 528iA

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #32
      Originally posted by TJJ
      DSP:ssä on 10 kaiutinta ja hattuhyllyn alla bandpass-subbari jossa on neljä pikkuelementtiä.
      Eikös siinä ole 12 kaiutinta? Omassa on nimittäin 10, eikä ole DSP-verio

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Keimo
        Eikös siinä ole 12 kaiutinta? Omassa on nimittäin 10, eikä ole DSP-verio
        Siinä on samoissa paikoissa kuin hifissä 10 elementtiä (ovessa oleva basso on hiukan parempilaatuisempi kuin hifissä, muut elementit ovat samoja) ja sitten tuo hattuhyllyn subbari.
        Sedanissakin on näköjään kaksi "subbari"elementtiä mutta ne ovat kahdella puhekelalla, siksi ne näkyi kytkentäkaaviossa erillisinä kaiuttimina. Touringissa on subbarissa normaalit elementit.
        Last edited by TJJ; 17-06-2005, 22:28. Reason: Korjauksia asiatietoihin
        E39 528iA

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #34
          Originally posted by schäfer
          Mulla 530d ssä myös ilmatakapää.Miten se särkyi, pystyikö ajamaan "pussit tyhjinä".Miksi päädyit vaihtamaan vieterijousiin?
          Pakosta jouduin ajelemaan hieman "pussit tyhjänä"
          Mutta tuo ilmat pihalla ajelu viimeistelee nuo palkeet. TIS toteaa että jos autolla on ajettu yhtään ilman paineita, on palje vaihdettava oli alkuperäinen vika mikä tahansa. Ja syykin on selvä: ajaessa siihen kasaan painuneeseen palkeeseen kohdistuu sellaisia iskuja, että jos se ei ennen sitä ollut rikki, niin sitten jo melko varmasti on.

          Ja itselläni se ei hajonnut kertavedolla, vaan alkoi temppuilemaan kun keväällä tuli voimakkaita lämpötilaheittoja: joskus piti ilmat ihan hyvin, ja sitten taas jonkin ajan päästä ei alkuunkaan. Sitten niiden muutaman päivän aikana kun asiaa taivastelin, myös ohjauslogiikka sekosi pari kertaa, ja tuuppasi ehjälle puolelle tuplasti tarvittavan verran painetta, jolloin korin asento oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Ja siis ainoastaan oikea puoli temppuili.

          Ensin olinkin laittamassa palkeet kuntoon, mutta uuden palkeen hinta sedaniin oli yli 600 euroa zibale. Ja koska palkeen mukana tulee myös iskari, niin heräsi epäilys että jos vaihdan samalle akselille toiselle puolelle uuden iskarin, ja toiselle jää 180tkm ajettu, niin mitä kuuluu ajo-ominaisuuksille? Eli sitten molempien vaihdot olisi kustantanut ~1300 euroa + työt. Ja tuossa tuli jo kipuraja vastaan, koska en vedä autolla juuri koskaan peräkärryä tai asuntovaunua, joten automaattisen tasonsäädön edut minulle olivat hieman kyseenalaiset. Lisäksi jutut maailmalta tuosta järjestelmästä eivät rohkaisseet korjaamaan. Käytettynä olisi kyllä ollut A1 kuntoisia palkeita hintaan 250 euroa zibale, mutta edelleen jännitti noidenkin osien kesto pidemmällä aikavälillä.
          Sitten huomasin että tuo konversio oli todella simppeli (heittää molemmille puolille täydelliset tolpat), ja hintakin A1 osilla oli 80/nurkka, joten päätös oli selvä. Kyllähän kaikki elektroniikka ja painelinjat on edelleen paikallaan, joten periaatteessa todella simppelisti tuon järjestelmän saisi käyttöön, jos jaksaisi hieman nähdä vaivaa.

          Ja nyt kun olen aikani ajellut "normaalilla" takajousituksella, en kyllä juurikaan huomaa eroa ilmapalkeilla ajeluun. Ehkä töyssyt tuntuvat aavistuksen terävämmin, mutta ei kuitenkaan häiritsevää eroa.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • schäfer
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 65

            #35
            danke

            Originally posted by Moonshine
            Pakosta jouduin ajelemaan hieman "pussit tyhjänä"
            Mutta tuo ilmat pihalla ajelu viimeistelee nuo palkeet. TIS toteaa että jos autolla on ajettu yhtään ilman paineita, on palje vaihdettava oli alkuperäinen vika mikä tahansa. Ja syykin on selvä: ajaessa siihen kasaan painuneeseen palkeeseen kohdistuu sellaisia iskuja, että jos se ei ennen sitä ollut rikki, niin sitten jo melko varmasti on.

            Ja itselläni se ei hajonnut kertavedolla, vaan alkoi temppuilemaan kun keväällä tuli voimakkaita lämpötilaheittoja: joskus piti ilmat ihan hyvin, ja sitten taas jonkin ajan päästä ei alkuunkaan. Sitten niiden muutaman päivän aikana kun asiaa taivastelin, myös ohjauslogiikka sekosi pari kertaa, ja tuuppasi ehjälle puolelle tuplasti tarvittavan verran painetta, jolloin korin asento oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Ja siis ainoastaan oikea puoli temppuili.

            Ensin olinkin laittamassa palkeet kuntoon, mutta uuden palkeen hinta sedaniin oli yli 600 euroa zibale. Ja koska palkeen mukana tulee myös iskari, niin heräsi epäilys että jos vaihdan samalle akselille toiselle puolelle uuden iskarin, ja toiselle jää 180tkm ajettu, niin mitä kuuluu ajo-ominaisuuksille? Eli sitten molempien vaihdot olisi kustantanut ~1300 euroa + työt. Ja tuossa tuli jo kipuraja vastaan, koska en vedä autolla juuri koskaan peräkärryä tai asuntovaunua, joten automaattisen tasonsäädön edut minulle olivat hieman kyseenalaiset. Lisäksi jutut maailmalta tuosta järjestelmästä eivät rohkaisseet korjaamaan. Käytettynä olisi kyllä ollut A1 kuntoisia palkeita hintaan 250 euroa zibale, mutta edelleen jännitti noidenkin osien kesto pidemmällä aikavälillä.
            Sitten huomasin että tuo konversio oli todella simppeli (heittää molemmille puolille täydelliset tolpat), ja hintakin A1 osilla oli 80/nurkka, joten päätös oli selvä. Kyllähän kaikki elektroniikka ja painelinjat on edelleen paikallaan, joten periaatteessa todella simppelisti tuon järjestelmän saisi käyttöön, jos jaksaisi hieman nähdä vaivaa.

            Ja nyt kun olen aikani ajellut "normaalilla" takajousituksella, en kyllä juurikaan huomaa eroa ilmapalkeilla ajeluun. Ehkä töyssyt tuntuvat aavistuksen terävämmin, mutta ei kuitenkaan häiritsevää eroa.
            Toivottavasti en ohjeitasi tarvitse........Olen samaa mieltä että tuo ilmajousitus ei tuo oleellista muutosta jousitukseen, enpä ruksaisi lisävarusteeksi jos olisin uutta tilaamassa.

            Comment

            • Japi79
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 93
              • Tampere

              #36
              Toimiiko monitoimiratin namiskuukkelit normaalisti jos mankan vaihtaa vaikka uuteen mp3 soittimeen?
              "Ainoa asia mikä tekee työpäivästä järkevän = Työmatkat"
              Musta BMW 325i -93 sedan
              -------------------------------------------------------
              http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1985

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Japi79
                Toimiiko monitoimiratin namiskuukkelit normaalisti jos mankan vaihtaa vaikka uuteen mp3 soittimeen?
                Soittimen säädöt ei toimi, vakionopeudensäädin toimii. Mutta monille radiomerkeille on olemassa adapteri jolla ratin säätimet saa toimimaan.
                E39 528iA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎