Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anabol
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 32
    • Imatra

    Moottorin vaihto

    Minulla on E39 2001 520i ja suunnitteilla olisi moottorin vaihto tuohon vehkeeseen. Jos löydän samanlaisen moottorin, niin tuleeko mahdollisesti joitain ongelmia eteen esim. moottorin ohjausyksikön kanssa? En tiedä liittyykö moottorin ohjaukseen, mutta kuinka kaukosäätöisen keskuslukituksen kanssa käy? Joutuuko avainta koodaamaan uudelleen?

    Entä, jos moottoriksi löytyisi vaikka 2,5 litrainen malli. Pitäisikö tämän asennus onnistua ilman suurta vääntöä vai tuleeko ongelmia?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Anabol View Post
    Minulla on E39 2001 520i ja suunnitteilla olisi moottorin vaihto tuohon vehkeeseen. Jos löydän samanlaisen moottorin, niin tuleeko mahdollisesti joitain ongelmia eteen esim. moottorin ohjausyksikön kanssa? En tiedä liittyykö moottorin ohjaukseen, mutta kuinka kaukosäätöisen keskuslukituksen kanssa käy? Joutuuko avainta koodaamaan uudelleen?

    Entä, jos moottoriksi löytyisi vaikka 2,5 litrainen malli. Pitäisikö tämän asennus onnistua ilman suurta vääntöä vai tuleeko ongelmia?
    Heti ensiksi, mikä nykyisessä moottorissa on vikana?

    Comment

    • Anabol
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 32
      • Imatra

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Heti ensiksi, mikä nykyisessä moottorissa on vikana?
      Syö öljyä helvetisti (1-2 litraa/1000km). Huohotin on vaihdettu, vuotoja ei ole, puristuspainemittaukset tehty (olivat kunnossa). Venttiilivarren kumeja on ehdotettu, mutta toisaalta järjestään oltu sitä mieltä, että noin suuri kulutus ei selity niillä. Sinistä savua tulee vähän varsinkin auton ollessa kylmä, mutta ei mitenkään merkittävästi. Päästöarvot olivat kuitenkin todella hyvät, joten katti ainakin vielä kunnossa. Nelospytty selvästi karstaisempi kuin muut. Paikallinen autokoneistaja sitä mieltä, että männänrenkaista johtuu.
      Last edited by Anabol; 03-11-2016, 23:04.

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Anabol View Post
        Minulla on E39 2001 520i ja suunnitteilla olisi moottorin vaihto tuohon vehkeeseen. Jos löydän samanlaisen moottorin, niin tuleeko mahdollisesti joitain ongelmia eteen esim. moottorin ohjausyksikön kanssa? En tiedä liittyykö moottorin ohjaukseen, mutta kuinka kaukosäätöisen keskuslukituksen kanssa käy? Joutuuko avainta koodaamaan uudelleen?

        Entä, jos moottoriksi löytyisi vaikka 2,5 litrainen malli. Pitäisikö tämän asennus onnistua ilman suurta vääntöä vai tuleeko ongelmia?
        Anna nykyisen moottorinohjauksen olla paikallaan ja vaihda vain moottori samanlaiseen.
        Silloin ei tule koodaus ongelmia tms.

        Isomman vaihtamisessa on omat oikkunsa. Silloin joudut muihinkin muutoksiin.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3651
          • Raisio

          #5
          Originally posted by Anabol View Post
          Syö öljyä helvetisti (1-2 litraa/1000km). Huohotin on vaihdettu, vuotoja ei ole, puristuspainemittaukset tehty (olivat kunnossa). Venttiilivarren kumeja on ehdotettu, mutta toisaalta järjestään oltu sitä mieltä, että noin suuri kulutus ei selity niillä. Sinistä savua tulee vähän varsinkin auton ollessa kylmä, mutta ei mitenkään merkittävästi. Päästöarvot olivat kuitenkin todella hyvät, joten katti ainakin vielä kunnossa. Nelospytty selvästi karstaisempi kuin muut. Paikallinen autokoneistaja sitä mieltä, että männänrenkaista johtuu.
          Mitä öljyä koneessa, lähinnä viskositeetti ja onko annettua happea maantiellä esim pienellä vaihteella ajaen että kierrokset pysyy korkealla ja en tarkoita mitään minuutin rykäistä vaan pidempään ja entä fortekäsittelyä tehty. Yleensä näistä jollain tavalla hyötyä.

          Ja jos ei auta ja ohivuodot kunnossa ja tarkkaan kuunneltu minne suhisee jos suhisee, sitten ennemmin oletettujen venakumien vaihto kuin koko koneen kun öljynkulutus on vielä VAG konsernin kulutusrajoissa
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            edit.tupla.
            Last edited by Hemi; 06-11-2016, 21:40.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Anabol View Post
              Syö öljyä helvetisti (1-2 litraa/1000km). Huohotin on vaihdettu, vuotoja ei ole, puristuspainemittaukset tehty (olivat kunnossa). Venttiilivarren kumeja on ehdotettu, mutta toisaalta järjestään oltu sitä mieltä, että noin suuri kulutus ei selity niillä. Sinistä savua tulee vähän varsinkin auton ollessa kylmä, mutta ei mitenkään merkittävästi. Päästöarvot olivat kuitenkin todella hyvät, joten katti ainakin vielä kunnossa. Nelospytty selvästi karstaisempi kuin muut. Paikallinen autokoneistaja sitä mieltä, että männänrenkaista johtuu.
              Jos ne puristukset/ohivirtaukset olivat kunnossa, niin tuskinpa se kulutus männänrenkaista johtuu?
              Kylmänä savutus muutenkin viittaa nimenomaan juurikumeihin kuin männänrenkaisiin.
              Mitä ajettu?
              Entä onko varma että ei tiputa pohjapanssarin päälle, jäka lähtee sumuna ajoviimasta, jolloin ei tiputa allensa(=öljynsuodattimen jalka?).

              ps.jos kysyt ”ammattilaisen mielipidettä” koneistamolta, niin TOTTAKAI vika on männänrenkaissa, vaikka hän ei sitä varmastikkaan voi oikeasti tietää.

              Comment

              • Anabol
                Bimmer Rookie
                • Jul 2016
                • 32
                • Imatra

                #8
                Originally posted by ritariässä View Post
                Mitä öljyä koneessa, lähinnä viskositeetti ja onko annettua happea maantiellä esim pienellä vaihteella ajaen että kierrokset pysyy korkealla ja en tarkoita mitään minuutin rykäistä vaan pidempään ja entä fortekäsittelyä tehty. Yleensä näistä jollain tavalla hyötyä.

                Ja jos ei auta ja ohivuodot kunnossa ja tarkkaan kuunneltu minne suhisee jos suhisee, sitten ennemmin oletettujen venakumien vaihto kuin koko koneen kun öljynkulutus on vielä VAG konsernin kulutusrajoissa
                Aluksi oli 5w-40 ja nyt Valvolinen 10w-40. Tosin taitaa tätä puolisynteettistä kuluttaa vielä enemmän mitä täyssynteetistä. Forte-käsittely on kertaalleen tehty. Forten tiivisteainetta on myös laitettu mutta ei vaikuttanut mitään. Isoilla kierroksilla on myös ajeltu.

                Comment

                • Anabol
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 32
                  • Imatra

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Jos ne puristukset/ohivirtaukset olivat kunnossa, niin tuskinpa se kulutus männänrenkaista johtuu?
                  Kylmänä savutus muutenkin viittaa nimenomaan juurikumeihin kuin männänrenkaisiin.
                  Mitä ajettu(tämän TU koneen renkaat kestää kyllä ihan heittämällä +500tkm)?

                  ps.jos kysyt ”ammattilaisen mielipidettä” koneistamolta, niin TOTTAKAI vika on männänrenkaissa.
                  Bavariassa tutkivat ja heidän mukaan mitään vuotoja ei ollut. Mittarissa on 217000km.

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3651
                    • Raisio

                    #10
                    Ja ohivuotomittauksissa paineet katos mihin suuntaan ja millasia prosentteja tuli? Alle viittä, alle kymmentä vai isoja?
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Anabol View Post
                      Bavariassa tutkivat ja heidän mukaan mitään vuotoja ei ollut. Mittarissa on 217000km.
                      Vika ei siis varmasti ole siis männänrenkaissa, eikä missään mikä näillä ”sisäänajokilsoilla” johtuisi suoranaisesti kulumisesta.
                      Eli koneenvaihdolla tuskin saat parempaa, mutta oletko kokeillut ihan jo eri öljyaatuja/merkkejä ja mikä siellä on nyt?

                      Comment

                      • Kojontti
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2014
                        • 204
                        • Puolanka

                        #12
                        Kannattaa kokeilla at-205 re-seal ennen koneenvaihtoa jos ei venttiilivarren kumeja halua vaihtaa. Ohjaustehostimiin ja vaihteistoihin on hyvällä menestyksellä käytetty, moottoriin ei ole vielä ollut tarvetta.
                        ex-E46 330 XD

                        Comment

                        • Anabol
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2016
                          • 32
                          • Imatra

                          #13
                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Ja ohivuotomittauksissa paineet katos mihin suuntaan ja millasia prosentteja tuli? Alle viittä, alle kymmentä vai isoja?
                          Ohivuotomittausta ei siis ole tehty, vain puristuspainemittaus. Oiskohan tuon mittauksen tulos ollut kaikissa sylintereissä 11,5 paikkeilla. Muita merkittäviä havaintoja ei tehty kuin, että nelospytyssä tulpassa enemmän karstaa kuin muissa.

                          Comment

                          • Anabol
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 32
                            • Imatra

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Vika ei siis varmasti ole siis männänrenkaissa, eikä missään mikä näillä ”sisäänajokilsoilla” johtuisi suoranaisesti kulumisesta.
                            Eli koneenvaihdolla tuskin saat parempaa, mutta oletko kokeillut ihan jo eri öljyaatuja/merkkejä ja mikä siellä on nyt?
                            Alunperin koneessa oli Castrolin 5W-30, stten 77 Lubricants 5W-30 ja nyt Valvolinen Max Life 10W-40. Nyt sitten oon lisäillyt Teboil Silver 10W-40, kun öljyä kuluu siihen tahtiin ettei kovin kallista viittis koko aikaa lisäillä. Tuntuu, että kulutus vaan kasvaa koko ajan.

                            Tänä aamuna huomasin ennen kun autoa oli startattu vielä, että öljyntäyttöaukon reunoille ja korkkiin on tullut keltasta "majoneesia". Mistäs tämä nyt sitten kertoo? Huohotin on kuitenkin talvimallinen ja vaihdettu heinäkuussa.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Anabol View Post

                              Tänä aamuna huomasin ennen kun autoa oli startattu vielä, että öljyntäyttöaukon reunoille ja korkkiin on tullut keltasta "majoneesia". Mistäs tämä nyt sitten kertoo? Huohotin on kuitenkin talvimallinen ja vaihdettu heinäkuussa.
                              Imuvuotoa? Eli edelleen kannattaa tsekata se öljynsuodattimen jalka?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎