Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 608
    • Lohja

    Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi

    Elikkäs autona olisi 12/2000 e39 halogeeni projektori umpiolla ja katsastuksessa tuli sanomista kun kuskin puolen ajovalo osoittaa liian alas ja sitä säätäessä säätöruuvi pyörii tyhjää, noista kuulemma on mennyt noita säätötappeja poikki kun internetiä lukaisi.

    Voiko tuossa olla säätötapit poikki kun kuitenkin käyttää korkeudensäätörullasta valoja niin liikkuvat ylös ja alas normaalista moottorin voimilla mutta ei manuaalisesti säätäen

    Konehuoneen puolelta kun heiluttaa puolttimoa niin tuntuu koko umpion liikkuva osa löysältä.

    Saako tuota millään säädettyä normaalikorkeudelle ilman uutta umpiot tai tappien vaihtoa
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Tapit ei maksa kun muutaman euron ja vaihto onnistuu kotioloissa, niin tulee kuntoon ilman mitään patentteja
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      tupla
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Ei todellakaan mitään patentteja sinne, vaan uudet tapit. Niillä patenteilla ei saa niitä valoja kunnolla asentoonsa, vaan joko häikäiset vastaantulijoita jokaisessa heitossa tai sitten ne näyttää ihan auton eteen.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Juhnukka View Post
          ...Voiko tuossa olla säätötapit poikki kun kuitenkin käyttää korkeudensäätörullasta valoja niin liikkuvat ylös ja alas normaalista moottorin voimilla mutta ei manuaalisesti säätäen...
          Jos sulla on katkennut tanko, sillä voi työntää muttei vetää. Sen takia moottori saa painettua heijastinta alaspäin. Joku jousi tms. taitaa sitte palauttaa sen ylös tiettyyn rajaan saakka, ei sen ylemmäs.

          Originally posted by Juhnukka View Post
          ...Konehuoneen puolelta kun heiluttaa puolttimoa niin tuntuu koko umpion liikkuva osa löysältä...
          Noinhan se käyttäytyy kun tanko on poikki eikä tue heijastinosaa umpioon kiinni.

          Facelift malliin tankojen vaihto aika hankalaa, vanhempiin halpaa ja kohtuullinen työ tehdä itsekin. Vähän tutkii ja opettelee nii kyl se onnistuu.Vanhempiin umpioihin tangot per umpio oli joskus n. 15 egee, nyt varmaan hiukka enempi. En tiedä saako uudempiin edes tankoja erikseen mistään.

          Merkkiliikkeessa halogeeniumpio faceliftiin luokkaa 500-600, tarvikkeena voi löytyä puoleen hintaan.

          Ite ostin omaan 02 E39iin uudet, kun toisesta oli säätötanko poikki ja molempien pinta tosi samea. Edes kiillottaminen ei auttanut juurikaan.
          Last edited by Havis; 27-11-2016, 09:51.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • ilpopi
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 139
            • Kankaanpää

            #6
            Originally posted by Juhnukka View Post
            Elikkäs autona olisi 12/2000 e39 halogeeni projektori umpiolla ja katsastuksessa tuli sanomista kun kuskin puolen ajovalo osoittaa liian alas ja sitä säätäessä säätöruuvi pyörii tyhjää, noista kuulemma on mennyt noita säätötappeja poikki kun internetiä lukaisi.

            Voiko tuossa olla säätötapit poikki kun kuitenkin käyttää korkeudensäätörullasta valoja niin liikkuvat ylös ja alas normaalista moottorin voimilla mutta ei manuaalisesti säätäen

            Konehuoneen puolelta kun heiluttaa puolttimoa niin tuntuu koko umpion liikkuva osa löysältä.

            Saako tuota millään säädettyä normaalikorkeudelle ilman uutta umpiot tai tappien vaihtoa
            Säätötapit poikki, niitä saa sarjan (2+2kpl) facelift malliinkin esim. ebay:stä noin kympillä toimituskuluineen, suomestakin parilla-kolmella kympillä.

            Tästä oppaasta saa hyvin osviittaa mitä edessä, eli aikaa saa varata ihan huolella. Toisen säätötapeista saa vaihdettua ihan vaan takakautta pelkällä polttimon ja suojakumin irroittamisella (lähivalon puoleinen tappi). Vaatii melkoseisti sorminäppäryyttä tosin.

            Loppuvuoden 2002? jälkeen valmistetuissa umpioissa tosiaan suojalinssin liiman tyyppi on vaihtunut ja niitä ei taida saada ilman hajoittamista osiin, tämä siltä varalta jos esim. sulle jossain välissä vaihdettu uusi/uudet umpiot jossain matkan varrella.

            Schmiedmannilta saa ehkä (ei varastossa) nyt tarjouksena suht edukkaasti umpiosarjoja valkoisilla ja keltaisilla vilkuilla.

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #7
              Onnistuu kummatkin vaihtaa laseja avaamatta. Kun liikun etelässä, voin tuon vaihdon tehdä. Laita PM, jos vielä tarve.
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • ilpopi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 139
                • Kankaanpää

                #8
                Originally posted by buksin-1 View Post
                Onnistuu kummatkin vaihtaa laseja avaamatta. Kun liikun etelässä, voin tuon vaihdon tehdä. Laita PM, jos vielä tarve.
                No tämä hyvä tietää, itse juuri taistelin takakautta lähivalon puoleisen katkenneen tapin ja näytti kyllä siltä että tuon toisen vaihto ei onnistu takakautta kun ei sormia saa mistään välistä sinne

                Comment

                • Byge
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 249
                  • Oulu

                  #9
                  Ei toimi. Depon umpiot ja tangot ehjät. Johdot löytyy ja kytketty. Sulake seuraavaksi? Näkeekö inpalla mitään järkevää tästä?
                  Nykyiset:
                  520i

                  Entiset:
                  316i
                  520i

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Byge View Post
                    Ei toimi. Depon umpiot ja tangot ehjät. Johdot löytyy ja kytketty. Sulake seuraavaksi? Näkeekö inpalla mitään järkevää tästä?
                    Mikä siellä ei toimi? Se sisällä oleva säätö vai umpiossa oleva säätö?
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Byge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 249
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Mikä siellä ei toimi? Se sisällä oleva säätö vai umpiossa oleva säätö?
                      Sori, siis sähköinen säätö. Suuntaus rullista onnistuu kyllä. Ei käy ylösalas liikettä startatessa eikä kabiinista rullasta pyörittäessä tapahdu mitään. Täytyy ottaa vielä huomenna tarkempaan syyniin kun kerran vilkun polttimo päätti vielä pudota umpion sisälle
                      Nykyiset:
                      520i

                      Entiset:
                      316i
                      520i

                      Comment

                      • Jii_Koo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2013
                        • 785
                        • Jkl

                        #12
                        Inpalla näkisi tietenkin tasonsäädön anturin toimivuuden, voi sen toki irroittaa ja mitata yleismittarilla käsinkin.
                        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Byge View Post
                          Sori, siis sähköinen säätö. Suuntaus rullista onnistuu kyllä. Ei käy ylösalas liikettä startatessa eikä kabiinista rullasta pyörittäessä tapahdu mitään. Täytyy ottaa vielä huomenna tarkempaan syyniin kun kerran vilkun polttimo päätti vielä pudota umpion sisälle
                          Eikös tuo ylös/alas liike tapahtu vain automaattisella säädöllä olevissa, joissa tuota sisällä olevaa säätörullaa ei edes ole. Alkoiko vika yllättäen vai onko ollut koko sinun omistusajan? INPA:lla voisi toki vilkaista vikakoodit ja koittaa säätää valojen korkeutta (en nyt muista varmaksi oliko tuota INPA:ssa)
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Baaske
                            Newbiemmer
                            • Oct 2009
                            • 29
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Eikös tuo ylös/alas liike tapahtu vain automaattisella säädöllä olevissa, joissa tuota sisällä olevaa säätörullaa ei edes ole. Alkoiko vika yllättäen vai onko ollut koko sinun omistusajan? INPA:lla voisi toki vilkaista vikakoodit ja koittaa säätää valojen korkeutta (en nyt muista varmaksi oliko tuota INPA:ssa)
                            Kyllä se tekee ylös/alas liikkeen säätörullallisessakin mallissa, ei tosin joka kerta, ehkä joka kolmannella kerralla, kun kytkee ajovalot päälle

                            Comment

                            • Byge
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2013
                              • 249
                              • Oulu

                              #15
                              Entinen e39 vm. 97 oli ilman automaattista korkeussäätöä ja valot liikkui ylösalas joka kerta kun auton käynnisti. Tässä autossa ei ole korkeussäätö toiminut minun omistuksessa eikä edellisen omistajan aikana. Katsastukseen olen tuota nyt korjailemassa.
                              Nykyiset:
                              520i

                              Entiset:
                              316i
                              520i

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎