Auto on siis E39 530d touring automaatti ja tehty alkuvuodesta 2000.
Salavalikosta (TEST-NR. 07) katsottuna lämpötila nousee noin 75 asteeseen. Lisäksi lämpötila heiluu satunnaisesti sekunnin sisällä jopa 70-76 astetta. Kulutus kaupunkiajossa 12 litraa.
Termostaatti on vaihdettu, itse asiassa kaksikin kertaa, ensin tarviketermostaatti ja sitten originaali. Autossa ei ole EGR-termostaattia eikä vaihteistoöljyn lauhduttimen termostaattia. Viskokytkin luistaa niin, että siipi pysähtyy helposti kädellä.
Minusta tuntuu sisälämpöjen perusteella, että lämmöt ovat normaalit noin 90 astetta, eli mittari näyttää väärin. Ei tosin ole ollut kunnolla kylmiä kelejä. En ole vielä keksinyt helppoa keinoa tarkistaa jäähdytinnesteen oikeaa lämpötilaa.
Jos nyt kuvitellaan, että lämpotila on oikeasti liian matala, mitä muita syitä siihen voisi olla kuin nuo jo mainitut?
Arvaus on, että lämpötila-anturi on rikki. Kuinka vaikeaa on lämpötila-anturin vaihto (13621703993)? Kuvan perusteella voisi olla hankalaakin.
Salavalikosta (TEST-NR. 07) katsottuna lämpötila nousee noin 75 asteeseen. Lisäksi lämpötila heiluu satunnaisesti sekunnin sisällä jopa 70-76 astetta. Kulutus kaupunkiajossa 12 litraa.
Termostaatti on vaihdettu, itse asiassa kaksikin kertaa, ensin tarviketermostaatti ja sitten originaali. Autossa ei ole EGR-termostaattia eikä vaihteistoöljyn lauhduttimen termostaattia. Viskokytkin luistaa niin, että siipi pysähtyy helposti kädellä.
Minusta tuntuu sisälämpöjen perusteella, että lämmöt ovat normaalit noin 90 astetta, eli mittari näyttää väärin. Ei tosin ole ollut kunnolla kylmiä kelejä. En ole vielä keksinyt helppoa keinoa tarkistaa jäähdytinnesteen oikeaa lämpötilaa.
Jos nyt kuvitellaan, että lämpotila on oikeasti liian matala, mitä muita syitä siihen voisi olla kuin nuo jo mainitut?
Arvaus on, että lämpötila-anturi on rikki. Kuinka vaikeaa on lämpötila-anturin vaihto (13621703993)? Kuvan perusteella voisi olla hankalaakin.
Comment