Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d 03 Pyörittää, muttei lupaa. Apua kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taly
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 9
    • Lahti

    e39 530d 03 Pyörittää, muttei lupaa. Apua kaivataan!

    Olen lukenut kaikki mahdolliset threadit läpi, mutta en ole löytänyt ongelman aiheuttajaa. Siksipä ajattelin kysyä, josko joku viisaampi osaisi auttaa tämän ongelman kanssa.

    Eli Kyseinen auto on toiminut aivan normaalisti ja sillä on ajettu päivittäin yli 50km. viimeisimmän ajon jälkeen jätin auton katokseen. Mitään poikkeuksellista en silloin huomannut. Parin tunnin jälkeen olin taas lähdössä, mutta kone ei edes luvannut ja tauluun tuli "fuel injection system". Moottori oli vielä lämmin ja ulkona oli silloin aika lailla nollassa.

    Eli startti moottori pyörittää hyvin, mutta ei lupaa, vaikka kuinka pyörittää. Välillä saattaa hörähtää joku pytty (ilmeisesti ohivuodon seurauksena).

    Autossa on uusi akku ja jännitteet on ok. Auto lämpimässä tallissa nyt.

    Tässä sitten toimenpiteet mitä olen kokeillut:

    - Uusi nokka-akselin asento tunnistin
    - Uusi kampiakselin asentotunnistin
    - ohivuoto testi. Ykkös suutin vuoti eniten, mutta vain 12ml/2min, kun pyöritti starttimoottorilla. Eikös sallittu arvo ollut 20ml/2min?

    - Sulakkeet tarkistettu
    - Railpaineet startatessa noin 350
    - Siirtopumpun paineet vajaa 4baria
    -Tankki on täynnä dieseliä
    - Liittimiä tarkistettu
    - hehku rele antaa virtaa kaikille hehkuille.

    Vikakoodit inpalta:

    256 air mass meter- supply voltage fault, Signal open circuit, or short circuit to B

    544 accelarator potentio meter PSG - supply voltage fault

    565 Boost preasure sensor - supply voltage fault, Signal open circuit, or short circuit to B-

    7765 Supply V f.pedal-tr., boost pressure sensor, air mass meter - Signal open circuit, or short circuit to B-

    7717 Monitoring speed (rpm) sensor- camshaft sensor signal

    4693 pre supply pressure sensor- open circuit, or short circuit to B+

    13573 glow device - glow system, glow plug or glow plug relay

    Mikä voi estää moottoria käynistymästä?
    Osaako joku viisaampia antaa jotain neuvoja, mitä kokeilla seuraavaksi.
    Hehkujakaan en epäilisi, koska on käynistynyt tätä ennen hyvin kovalla pakkasella ilman lämmitystä.

    Voiko johtua alipaine letkustosta? näyttävät aika haprakalta, mutta eikös auton pitäisi kuitenkin edes lupailla, vaikka vuotaisivat?
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    Originally posted by taly View Post
    Olen lukenut kaikki mahdolliset threadit läpi, mutta en ole löytänyt ongelman aiheuttajaa. Siksipä ajattelin kysyä, josko joku viisaampi osaisi auttaa tämän ongelman kanssa.

    Eli Kyseinen auto on toiminut aivan normaalisti ja sillä on ajettu päivittäin yli 50km. viimeisimmän ajon jälkeen jätin auton katokseen. Mitään poikkeuksellista en silloin huomannut. Parin tunnin jälkeen olin taas lähdössä, mutta kone ei edes luvannut ja tauluun tuli "fuel injection system". Moottori oli vielä lämmin ja ulkona oli silloin aika lailla nollassa.

    Eli startti moottori pyörittää hyvin, mutta ei lupaa, vaikka kuinka pyörittää. Välillä saattaa hörähtää joku pytty (ilmeisesti ohivuodon seurauksena).

    Autossa on uusi akku ja jännitteet on ok. Auto lämpimässä tallissa nyt.

    Tässä sitten toimenpiteet mitä olen kokeillut:

    - Uusi nokka-akselin asento tunnistin
    - Uusi kampiakselin asentotunnistin
    - ohivuoto testi. Ykkös suutin vuoti eniten, mutta vain 12ml/2min, kun pyöritti starttimoottorilla. Eikös sallittu arvo ollut 20ml/2min?

    - Sulakkeet tarkistettu
    - Railpaineet startatessa noin 350
    - Siirtopumpun paineet vajaa 4baria
    -Tankki on täynnä dieseliä
    - Liittimiä tarkistettu
    - hehku rele antaa virtaa kaikille hehkuille.

    Vikakoodit inpalta:

    256 air mass meter- supply voltage fault, Signal open circuit, or short circuit to B

    544 accelarator potentio meter PSG - supply voltage fault

    565 Boost preasure sensor - supply voltage fault, Signal open circuit, or short circuit to B-

    7765 Supply V f.pedal-tr., boost pressure sensor, air mass meter - Signal open circuit, or short circuit to B-

    7717 Monitoring speed (rpm) sensor- camshaft sensor signal

    4693 pre supply pressure sensor- open circuit, or short circuit to B+

    13573 glow device - glow system, glow plug or glow plug relay

    Mikä voi estää moottoria käynistymästä?
    Osaako joku viisaampia antaa jotain neuvoja, mitä kokeilla seuraavaksi.
    Hehkujakaan en epäilisi, koska on käynistynyt tätä ennen hyvin kovalla pakkasella ilman lämmitystä.

    Voiko johtua alipaine letkustosta? näyttävät aika haprakalta, mutta eikös auton pitäisi kuitenkin edes lupailla, vaikka vuotaisivat?
    Arvataan viaksi>>
    Huohottimen lämmitin oikosulussa tai johdot oikosulussa ja polttaa moottorinohjani boxi tilassa olevasta sulakeboxista sulakkeen.

    kurkkaa ne johdot siitä turbon ohjain solenoidin ympäriltä miltä näyttää?
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Edellä mainitut sulakkeet kannattaa tarkistaa, ettei ole päässyt palamaan. Ellei siellä ole palaneita sulakkeita, niin sitten katsoisin live-datasta, että moottorinohjain saa signaalin kampuran anturilta ja nokan anturilta.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • taly
        Newbiemmer
        • Jan 2017
        • 9
        • Lahti

        #4
        Tarkoitatko ohjausboxsissa olevia sulakkeita? Oliko niitä 4kpl 30a... Tarkistin ne myös ja olivat kunnossa. Täytyy nuo johdot vilkaista myös.

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by taly View Post
          Tarkoitatko ohjausboxsissa olevia sulakkeita? Oliko niitä 4kpl 30a... Tarkistin ne myös ja olivat kunnossa. Täytyy nuo johdot vilkaista myös.
          jep ja DDE rele tarkistukseen että tulee jännite kärjenläpi.
          Jännite tuolta puuttuu monesta kohdin jota tuo DDE releohjaa noiden boxissa olevien 30A sulakkkeiden läpi.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • taly
            Newbiemmer
            • Jan 2017
            • 9
            • Lahti

            #6
            Kiitoksia vastauksista! Tarkistin ohjausboksin sulakkeet. Ne oli kunnossa. Testasin myös DDE releen. Sekin toimi normaalisti ja antoi virtaa, kun virrat laittoi päälle. Toimii ilmeisesti niin, että kun herätevirta katkeaa, niin rele kytkeytyy.

            Turbolle menevät johdotkin oli kunnossa.

            Tuo hehkujen vikakoodi selvisi samalla. Joku vaihtanut joskus hehkut ja yksi hehku ilmeisesti katkennut, koska ykköspytyn hehku johto roikkui irrallaan. On kuitenkin käynistynyt tosi hyvin ennen pakkaselllakin.

            Onko tuossa alipaine järjestelmässä jotain, joka voisi aiheuttaa ettei käynnisty? Letkut näyttää kyl tosi haperoilta.

            Mites tuo kaasupolkimen asentotunnistin vikakoodi. Voisiko johtua siitä, vai eikö estä käynnistystä?

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 608
              • Lohja

              #7
              Nokkaakselinanturille ääni

              Todennäköisesti ei anna käynnistyä kun jos moottori ei saa tarkkaa kierrostietoa nokka akselilta kuten tuo yksi vikakoodi sanoo,

              en tiedä sitten näistä bemarin dieseleistä että osaako nokka akselin tiedon puutteessa laskea pyörintänopeuden kampiakselilta yksinään vai lyökö lukkoon ettei starttaa ei ole näitä vikoja dieseleissä eteen sattunut kummosemmin

              Kokemuksella Fordit tekee tuon kun joskus olin fordiliikkeessä töissä mutta ei ole ihan verrattavissa bemariin

              Mutta tuosta varmaan aloittaisin että kattoisin livedatalta että lukeeko nokkaanturi moottorin nopeutta normaalisti
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • Juhnukka
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 608
                • Lohja

                #8
                Oletko kokeillut

                Poistaa vikakoodit muistista ja yrittää käynnistää ja lukea uudelleen koodit, ettei vain osa noista olisi vanhoja tai ei asiaan liittyviä koodeja?

                Sillä saa rajattua ajankohtaiset viat syyniin ettei sekoita vanhoihin
                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                Comment

                • taly
                  Newbiemmer
                  • Jan 2017
                  • 9
                  • Lahti

                  #9
                  Nuo vikakoodit jäävät päälle, poislukien tuo 4693 pre supply preasure, eikä niitä saatu poistettua.

                  Itsellä ei ole INPAa, mutta täytyy yrittää saada taas joku vilkaisemaan antaako nuo asentosingnaalit.

                  Asentoanturit olisi se "loogisin" selitys tuolle, ettei edes lupaa...

                  Tuolle nokka-akselin anturille tulee kolme johtoa, joista kaksi ruskeaa menee ohjain boksille, mutta minne se kolmas punaruskea/valkoinen johto menee? En löydä mistään sen toista päätä, että saisi mitattua onko poikki.

                  Comment

                  • Retze
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 422
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Kokeilitko käynnistää ilman moottorin suojamuovia?
                    nyk. jalkapelillä
                    ex BMW 320i

                    Comment

                    • Retze
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 422
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Originally posted by taly View Post

                      Tuolle nokka-akselin anturille tulee kolme johtoa, joista kaksi ruskeaa menee ohjain boksille, mutta minne se kolmas punaruskea/valkoinen johto menee? En löydä mistään sen toista päätä, että saisi mitattua onko poikki.
                      Toinen ruskeista on keltainen. Punavalkoinen on jännitesyöttö anturille ja tulee e-boksin sulakkeelta numero 2. Siitä mänöö jännitesyöttö myös monelle muulle.

                      Lampulla vois kattoo tuleeko virta virrat päällä siihen
                      nyk. jalkapelillä
                      ex BMW 320i

                      Comment

                      • taly
                        Newbiemmer
                        • Jan 2017
                        • 9
                        • Lahti

                        #12
                        Otin suojamuovit ja kaikki muutkin ylimääräiset muovit/boxit pois sen jälkeen kun ei lähtenyt enään käyntiin. Mitä meinasit?

                        Täytyy tarkistaa tuleeko siihen punavalkoiseen virta.

                        Comment

                        • Retze
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 422
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Originally posted by taly View Post
                          Otin suojamuovit ja kaikki muutkin ylimääräiset muovit/boxit pois sen jälkeen kun ei lähtenyt enään käyntiin. Mitä meinasit?

                          Täytyy tarkistaa tuleeko siihen punavalkoiseen virta.
                          Muistan tapauksen jossa suojamuovissa olevan äänieristeen alla oleva folio oli hangannut rail-paineanturin johdot puhki ja oli sitäkautta oikosessa. Vikakoodi oli ainakin kaasupolkimelta ja rail-paineanturista mutta en muista oliko muista. Mittaa se jännitesyöttö lampulla niin näkee et johto on ehjä. Vois kokeilla startata samalla niin näkis katkeeko kautta heikkeneekö jännite silloin.
                          nyk. jalkapelillä
                          ex BMW 320i

                          Comment

                          • taly
                            Newbiemmer
                            • Jan 2017
                            • 9
                            • Lahti

                            #14
                            Rail johdot näytti ehjiltä ja tuli jännite. Nokka akselin anturin keltaiseen johtoon tuli 4,7-5 v jännite, mutta punavalkoiseen johtoon ei mitään. Pitäisikä siihen tulla, kun virrat on päällä?

                            Comment

                            • Retze
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 422
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Jos katsoin oikeaa kytkentäkaaviota niin punavalkoiseen tulee 30 virta eli jatkuva. Jos se puuttuu niin ei pelaa. Katoikko lampulla e-boksin sulakkeet että niissä on jännite?

                              Jos sulakkeilta menee jännite läpi ni niiden ja anturin väliltä johto poikki.
                              Last edited by Retze; 09-02-2017, 22:25.
                              nyk. jalkapelillä
                              ex BMW 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎