Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540 -96 todella outo vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marduk
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 129
    • -

    e39 540 -96 todella outo vika

    autolla ajettu 150.000km. Vika on seuraava.... lähden ajamaan siinä 8 km jälkeen alkaa pieni tutina joka voimistuu koko ajan tämä tuntuisi tulevan etuoikealta vaikka vaihteen laittaa vapaalle niin tutina vaan jatkuu kun painaa jarrua tuntuu, että ratti ei enää pysy kädessä.... kun tätä on mennyt n. 10km se loppuu kokonaan ja voi ajaa taas aivan normaalisti.Aivan käsittämön vika huvikseen just testasin onko se etu jarrulevy kiero se hivenen ottaa kiinni kun sitä levyä pyörittelee käsin ja jonkun verran ne palat on koko ajan kiinni siinä levyssä.... sitten kokeilin vielä sitäkin, että kun se tutina tuli taas niin annoin sen vaan tutissa aikansa ja sit vähän ruiskautin vettä levylle niin ei se pihissyt yhtään. Pitäs kokeilla se ky joka levylle hitto ku ei hoksannut.

    Tämmösen löysin.... http://www.motonet.fi/ jarrulevyt osiossa Vihje: Etujarrujen ravistus johtuu tukitangon heloista!

    Jos jarrulevy on kiero eikö sen pitäisi aina jarrutuksissa tutissa. Mulla tutisee vaikka jarrua ei olisi edes painettu. Toisaalta josko se kokoajan hankaisi jarrulevyyn ja se on hivenen kiero niin se yks kohta kuumenisi enemmän ja kierous lisääntyisi, mutta mikä selittää sen että se tutina yhtäkkiä loppuu.
  • Treasure
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 59
    • Vaasa

    #2
    Tota niin

    musta tuntuu siltä että se saattaa johtua juuri tuosta jarrujen hinkkaamisesta, ei sen tarvitse niin kuuma olla että sihahtaa kun vettä päälle heittää, metalli laajenee lämmetessään ja siitä se todennäköisesti johtuu.

    Ymmärsin sen niin että kylmänä lähdettäessä jonkin matkan jälkeen oire alkaa, kokeile ajaa kunnes vika alkaa taas ja pysähdy sen jälkeen ja jäähdytä levyt joko vedellä tai odottamalla kunnes ne on jäähtyny, sillä saat selville johtuuko se siitä.

    Jos näin on ja todennäköisesti on niin silloin pitää vika selvittää mikä jarrujen päällä makaamisen tekee.

    Meneekö auto suoraan jos et pidä ratista kiinni vai vetääkö se lievästi jompaan kumpaan suuntaan? ennen täristysta ja sen aikana?
    Practice don't make perfect, perfect practice makes perfect.

    Comment

    • Marduk
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 129
      • -

      #3
      En ole uskaltanut löysätä käsiä ratista täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.

      Comment

      • Tohtori
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 560
        • Kirkkonummi #02400

        #4
        Toi viittaa siihen että jarrun mäntä jumissa. Oli sama homma työautossa ajoin 10km ja rupes täristää mutta loppui vähän ajan päästä. Jarrusatula irti ja rasvaa väliin mäntä sisään ja ulos rasvaa ja sama homma taas. Voi olla että jarrulevykin on samalla ottanu itteensä ainakin mulla meni kieroks.
        E39 528iA Touring "Oxford Grün"
        E34 525iA Touring "Schwarz II"

        Ex.
        M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

        Comment

        • TINTTI
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 404
          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

          #5
          Originally posted by Tohtori
          Toi viittaa siihen että jarrun mäntä jumissa. Oli sama homma työautossa ajoin 10km ja rupes täristää mutta loppui vähän ajan päästä. Jarrusatula irti ja rasvaa väliin mäntä sisään ja ulos rasvaa ja sama homma taas. Voi olla että jarrulevykin on samalla ottanu itteensä ainakin mulla meni kieroks.
          Mulla sama homma, eli 1 mäntä jumissa ja hullu vatkaus! Viime kesänä kävi mulle ja kun ei saanu aikaa huoltoon tuli sit ajettua "ilman " jarruja 1,5vko/3000km. Se oli hyvä ennakoivan ajon kurssi. Kun painat jarruu mäntä menee jumiin ja kun paikat rupeaa lämpenemään ne alkaa vatkaa. Sitten kun et koske jarruun niin mäntä palautuu pikkuhiljaa, paikat viilenee ja vika katoaa. Mulla hirtti niin hyvin kiinni ettei vanteen puoliin viittinyt paljon koskea kun kuumottivat niin maan perusteellisesti!

          Oo vaan tyytyväinen ettei oo talvi halla ja maa jäässä. Sitä saatettaisiin olla jo ekasta kerrasta sladissa, ojassa ja sitten lunastuksessa!

          T:TINTTI
          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

          Comment

          • Marduk
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 129
            • -

            #6
            Ens viikon perjantaille aika bmw tohtorille vaihdetaan molemille puolille eteen jarrumännät ja liukutapit....eiköhän rupea sitten toimimaan

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Ei tarvis edes välttämättä vaihtaa muuta kun kaikki tiivisteet ja puhdistaa joka paikka kunnolla. Paitsi jos mäntään on syöpynyt kunnon kraatereita niin sitten.
              Retard Member

              Comment

              • bill
                Newbiemmer
                • Jun 2023
                • 1
                • Oslo

                #8
                Originally posted by Marduk View Post
                autolla ajettu 150.000km. Vika on seuraava.... lähden ajamaan siinä 8 km jälkeen alkaa pieni tutina joka voimistuu koko ajan tämä tuntuisi tulevan etuoikealta vaikka vaihteen laittaa vapaalle niin tutina vaan jatkuu kun painaa jarrua tuntuu, että ratti ei enää pysy kädessä.... kun tätä on mennyt n. 10km se loppuu kokonaan ja voi ajaa taas aivan normaalisti.Aivan käsittämön vika huvikseen just testasin onko se etu jarrulevy kiero se hivenen ottaa kiinni kun sitä levyä pyörittelee käsin ja jonkun verran ne palat on koko ajan kiinni siinä levyssä.... sitten kokeilin vielä sitäkin, että kun se tutina tuli taas niin annoin sen vaan tutissa aikansa ja sit vähän ruiskautin vettä levylle niin ei se pihissyt yhtään. Pitäs kokeilla se ky joka levylle hitto ku ei hoksannut.

                Tämmösen löysin.... http://www.motonet.fi/ jarrulevyt osiossa Vihje: Etujarrujen ravistus johtuu tukitangon heloista!

                Jos jarrulevy on kiero eikö sen pitäisi aina jarrutuksissa tutissa. Mulla tutisee vaikka jarrua ei olisi edes painettu. Toisaalta josko se kokoajan hankaisi jarrulevyyn ja se on hivenen kiero niin se yks kohta kuumenisi enemmän ja kierous lisääntyisi, mutta mikä selittää sen että se tutina yhtäkkiä loppuu.
                En löydä URL-osoitteesta puhuttelemaasi break-levyä
                iodomain

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎