Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d automaatin vikatila

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmiee39
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 78
    • Oulu

    E39 530d automaatin vikatila

    Auto on 530d vm. 2000 eli taitaa olla se gm:n laatikko.

    Toisinaan autolla parkista liikkeelle lähdettäessä varsinkin kylmänä automaatti meinaa viivytellä kakkoselta kolmoselle vaihtoa ja sitten pamauttaa kolmosen ja näyttöön tulee trans. failsafe mod.

    Jonkun aikaa kun pitää sammuksissa ja lähtee uudestaan loota toimii normaalisti.

    Kertaakaan ei ole vika tullut yli 5 minuutin jälkeen käynnistyksestä vaan aika pian käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen. Inpa kertoi jotain saksaksi ja tuolla kuva siitä: http://aijaa.com/EA2AFG

    Olisiko heittää vinkkiä?
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #2
    Nyt ei saksa taivu mutta vastaakohan toi englannin inpan Gear check, joka itellä tuli ennen kuin meni laatikko vaihtoon. Ilmeisesti antaa luistamisesta vaihdettaessa 2:lta kolmoselle. Tosin mun mielestä mulla vaan loppujen lopuksi katosi kaikki vaihteet eli paukuttelua ei ollut. Samoin toisen laatikon kohdalla oli muita ongelmia, mutta tuo vikakoodi tosiaan ilmestyi itellä aina. Muita koodeja ennen laatikon kuolemaa ei esiintynyt.

    Sen verran kysyn, koska GM laatikko, että onko tähän vaihdettu öljyjä / suodattimia. Eli mikä on laatikon histroria. Saattaa auttaa vian etsinnässä. Kova vaihtaminen viittaa aina turbiinin ja kun pohtii sun kilometrejä ei se kai ihan pois suljettu ole, ettäkö olisi tiensä päässä..

    Toisinaan kylmällä laatikkohan tekee tuota, että pitää pienempää silmässä, jotta öljyt lämpiää nopeammin. Mutta se ei silti kuulu luistaa.. Kannattaa myös tarkastella vuotoja, jos näkyis, koska jos vain kylmänä niin voisi myös olla öljyntasosta johtuva syy? Viisammat korjatkoot..
    Last edited by MOH85; 16-03-2017, 00:38.
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14350
      • Oulu

      #3
      Öljytaso kannattas tosiaan tarkistaa. :think
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Bemmiee39
        Bimmer Rookie
        • Jul 2016
        • 78
        • Oulu

        #4
        Syksyllä 2015 on edellinen omistaja vaihdattanut öljyt. Huoltokirjassa lukee myös että 2011 on vaihdettu vaihteistoöljyt ja käytetty 25 litraa öljyä.

        Öljytason tarkistan kuhan saan auton nosturille

        Autossa nyt kilometrejä 454 tkm. Pieni epäilys on ettei tuo geeämmäläimen kestä noin paljon kilometrejä mutta ei ole tietoa onko laatikko vaihdettu tai korjattu jossakin vaiheessa.

        Mielenkiintoinen juttu on myös että kovassa kiihdytyksessä vaihteet vaihtuu kaikista tasaisimmim

        Comment

        • Bemmiee39
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 78
          • Oulu

          #5
          Ja sellainen vaiva myös on autossa ollut vuoden ajan mitä auto on minulla on ollut, hitaassa vauhdissa jarruttaessa tumtuu pikku abs tärinä jarrupolkimessa. Abs livedataa oon lukenut mutta antureiden arvot ei mikään poikkea erikoisemmin muista

          Comment

          • Kepulikonsti
            Newbiemmer
            • Sep 2012
            • 11
            • TH

            #6
            Samanlainen vika oli allekirjoittaneella. Tuohon laatikon vikatilan löytyy netistä kyllä ohjeet, mutta itsellä lakkasi toimimasta kokonaan muutama viikko nollauksen jälkeen.

            Aluksi luulin viaksi turbiinin, mutta oli koko aski sökö. Öljyjen vaihtoa tosiaan kannattaa koittaa ja se voi auttaa mutta eivät nuo GM laatikot ole kovin vakuuttavasti kestäneet.

            Kolmas menossa nyt... Vaihto ei sinänsä ole iso homma jos on nosturi ja moottoripukki.

            Comment

            • MOH85
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 241
              • Rauma

              #7
              Vikatilahan poistuu käynnistämällä uudelleen.. Sen varmasti kyllä aloittaja tiesi, mutta ihan vielä huomautuksena

              Inpa jos on käytössä niin adaptaatioiden nollaus ja opetetaan laatikko uudelleen. Öljytaso ensiksi, ja kun on ok, adaptaatiot nollaukseen. Sitten rauhallista ajoa mukautusajon tapaan. Yleensä silti, olen siis itse sitä mieltä, että inpalla laatikkoa ei enää korjata. Autollasi on myös rullattu paljon, joten tietynlaista kulumista varmasti on havaittavissa. Jos öljyjen vaihdosta on pari vuotta en usko, että se on syypää. Tarkoitan, että kyseessä tuskin on öljyshokki eli kakan liikkeelle lähtö uusilla öljyillä. Ja tolla määrällä se on huuhdeltu.

              Ilmeisesti lähdet D:llä? Tällöinhän lähdetään kakkosella joten kolmoselle se vaihtaakin hiukan myöhässä kylmänä. Tuleeko ongelma vastaan tasaisen varmasti eli kun olosuhteet on samanlaiset? Entä jos laitat suodaan Sporttiuolelle, syntyykö tilalle uudelleen? Toisaalta tällöin voisi kuvitella että 1->2 tulee sama ilmoitus.

              Toisaalta huollettuna ja hyvin pidetyn laatikon ikä voi olla ties kuinka pitkä, joten ei maalailla piruja taivaalle. Katsele ne ölpät ohjeiden mukaan tarkasti. Paras olisi jos inpalla pääsee katteleen laatikon lämpöä, jotta olisi rajojen sisällä tarkistaessa..

              Mulla tosiaan nut kolmas laatikko alla puoleen vuoteen, joten tietynlainen äänien kuuluminen ja paukahtelut sun muut tärinät seuraa kuin hai laivaa. Nyt uudella laatikolla tuntuu ettei sekään oo kunnossa, mutta mieli taitaa tehdä temppuja. Laatikkovikaahan tässä tosiaan voi epäillä tuon annetun vikakoodin perusteella, muuten esim paukahtelut voi johtua tukikumista tai kardaanista.. Tässä tosin ei niistä kai ole kyse..

              Mutta raportoi kun oot päässyt tekemään tutkimuksia..

              Mitä tulee öljynvaihtoon kannattaa miettiä. Samalla hommaa muutaman sadan euron turbiinin ja vaihtaa sen myös sinne. Se kun taitaa olla se heikoin lenkki (koko laatikon ohella . Itse vaihdon ensimmäisellä vaihtokerralla pelkät öljyt, tiivisteen ja suodattimen ja oli kyllä hukattua rahaa. Ei meinaan sitten kestänyt kuin pari tuntia ajoa. Huuhdeltiin kyllä järjestelmä.
              Last edited by MOH85; 16-03-2017, 18:24.
              e39 530dA 1999.

              Comment

              • Bemmiee39
                Bimmer Rookie
                • Jul 2016
                • 78
                • Oulu

                #8
                Adaptaatioarvot on nollattu irrottamalla akun kenkä yöksi. Inpa on myös käytettävissä.
                Kyselin automaattilaatikoita korjaavalta sepältä mielipidettä vikaan niin meinasi että on useampia vaihtoehtoja. Ensimmäinen on venttiilikoneisto koska yleensä kylmänä menee vikatilaan. Toinen vaihtoehto on että paine ei ole riittävä ja se vaatii laatikon aukaisun ja staattoripään koneistuksen. Venttiilikoneiston vaihtoa suositteli ja jos tämä ei auta jää jäljelle laatikon aikaisu tai toinen laatikko tilalle.
                Olisiko järkeä alkaa kokeileen tuollaisia?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Bemmiee39 View Post
                  Adaptaatioarvot on nollattu irrottamalla akun kenkä yöksi. Inpa on myös käytettävissä.
                  Kyselin automaattilaatikoita korjaavalta sepältä mielipidettä vikaan niin meinasi että on useampia vaihtoehtoja. Ensimmäinen on venttiilikoneisto koska yleensä kylmänä menee vikatilaan. Toinen vaihtoehto on että paine ei ole riittävä ja se vaatii laatikon aukaisun ja staattoripään koneistuksen. Venttiilikoneiston vaihtoa suositteli ja jos tämä ei auta jää jäljelle laatikon aikaisu tai toinen laatikko tilalle.
                  Olisiko järkeä alkaa kokeileen tuollaisia?
                  Adaptiot eivät nollaudu kenkää irti pitämällä. Inpalla saa nuo kyllä nollattua.
                  Kannattaa varmaan alkuun tarkistaa se että laatikossa on tarpeeksi öljyä.

                  Comment

                  • Bemmiee39
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 78
                    • Oulu

                    #10
                    Totta kai se öljyn tarkistus on lähipäivinä ensimmäinen juttu.
                    En inpasta löytänyt vaihteiston puolelta mistä saa nollattua ne adaptaatioarvot.

                    Comment

                    • MOH85
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 241
                      • Rauma

                      #11
                      Itekin sitä mieltä että inpalla toi oikea adaptaation nollaus tapahtuu. On myös kaasupoljin kikka, mutta ne ei taida oikeesti resetoida noita arvoja. Mulla löytyi ihan sieltä jostakin vaihteiston valikosta. Tosin mulla on osittain englanninkielinen niin löytyi ilman saksan tuntemusta. Jos et löydä niin infoile, voin kurkata omasta inpasta mistä löytyy..

                      Eli inpalla nollaukseen samoin öljyt tarkistukseen. Samalla kun sen tarkistusropun avaa niin kattoo, jos sitä öljyä ulos kevyesti tulee että millaista on. Väri ja laatu. Ei se nyt ihan poissuljettu vaihtoehto ole, että ne öljyt on vaan loppuun ajetut eikä enää toimi. Jos ei tule niin lauhduttimen letkut on siinä ylpuolella, sieltä saa valutettua vanhaa öljyä hiukan ulos jos tahtoo tutkia niiden laatua..

                      Itellä oli toisen laatikon kanssa paineongelma. Se tarkoitti sitä että puuttui kokonaan 4 ja 5 vaihde. Samoin turbiinilukko ei kytkeytynyt ja kaasun irroittamalla autossa ei ollut moottorijarrutusta eli kierrokset tippui nollaan ja tuntui että laatikko jäi vain vapaalle. Kun painoi kaasua niin aloi hakea vaihdetta takaisin ja voin sanoa että välillä kierrokset oli tapissa kun se ei saanut vaihteesta kiinni. Samoin luisti 1-3 vaihteilla. Sulla ei kai ihan tälläsiä ongelmia ole joten en usko, että lähtisin venttiilikoneistoa tai sen tiivistettä vaihtaan. Se kun maksaa kuitenkin jo suhteellisen paljon. Siihen öljyt ja suodatin ja tiiviste niin alkaa olla laatikonvaihtohinta käsillä (olettaen että ostaa käytetyn, koska niitäkin löytää joskus edullisesti kun jaksaa etsiä).. Eli jos olis paineiden kanssa ongelmia ajattelisin, että se ongelma on sitten kokoajan. Turbiini ohjaa kuitenkin voiman koneelta laatikolle, joka sitten tekee vaihdoista portaattomia ja pehmeitä. Eli kun tämä paukuttelee itse ajattelisin, että turbiinissa se vika voisi olla. En tiedä voiko laatikossa joku asia sitten tehdä kyseistä. Nää on hankalia. Siksi ite päädyin tuon paineongelmaisen kanssa ihan suoraan laatikon vaihtoon, koska siellä sisällä tosiaan on paljon kaikkea, mikä voi olla rikki. Ja ne jokainen vaihdettu osa maksaa + aina sitä öljyjen vaihtoa..

                      Onhan siellä myös ne pakat, jotka voi olla kuluneet ynnä muuta. Joten aina kannattaa aloittaa helpommasta ja siitä edetä kukkaron mukaan
                      Last edited by MOH85; 17-03-2017, 18:13.
                      e39 530dA 1999.

                      Comment

                      • Bemmiee39
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 78
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by MOH85 View Post
                        Itekin sitä mieltä että inpalla toi oikea adaptaation nollaus tapahtuu. On myös kaasupoljin kikka, mutta ne ei taida oikeesti resetoida noita arvoja. Mulla löytyi ihan sieltä jostakin vaihteiston valikosta. Tosin mulla on osittain englanninkielinen niin löytyi ilman saksan tuntemusta. Jos et löydä niin infoile, voin kurkata omasta inpasta mistä löytyy..

                        Eli inpalla nollaukseen samoin öljyt tarkistukseen. Samalla kun sen tarkistusropun avaa niin kattoo, jos sitä öljyä ulos kevyesti tulee että millaista on. Väri ja laatu. Ei se nyt ihan poissuljettu vaihtoehto ole, että ne öljyt on vaan loppuun ajetut eikä enää toimi. Jos ei tule niin lauhduttimen letkut on siinä ylpuolella, sieltä saa valutettua vanhaa öljyä hiukan ulos jos tahtoo tutkia niiden laatua..

                        Itellä oli toisen laatikon kanssa paineongelma. Se tarkoitti sitä että puuttui kokonaan 4 ja 5 vaihde. Samoin turbiinilukko ei kytkeytynyt ja kaasun irroittamalla autossa ei ollut moottorijarrutusta eli kierrokset tippui nollaan ja tuntui että laatikko jäi vain vapaalle. Kun painoi kaasua niin aloi hakea vaihdetta takaisin ja voin sanoa että välillä kierrokset oli tapissa kun se ei saanut vaihteesta kiinni. Samoin luisti 1-3 vaihteilla. Sulla ei kai ihan tälläsiä ongelmia ole joten en usko, että lähtisin venttiilikoneistoa tai sen tiivistettä vaihtaan. Se kun maksaa kuitenkin jo suhteellisen paljon. Siihen öljyt ja suodatin ja tiiviste niin alkaa olla laatikonvaihtohinta käsillä (olettaen että ostaa käytetyn, koska niitäkin löytää joskus edullisesti kun jaksaa etsiä).. Eli jos olis paineiden kanssa ongelmia ajattelisin, että se ongelma on sitten kokoajan. Turbiini ohjaa kuitenkin voiman koneelta laatikolle, joka sitten tekee vaihdoista portaattomia ja pehmeitä. Eli kun tämä paukuttelee itse ajattelisin, että turbiinissa se vika voisi olla. En tiedä voiko laatikossa joku asia sitten tehdä kyseistä. Nää on hankalia. Siksi ite päädyin tuon paineongelmaisen kanssa ihan suoraan laatikon vaihtoon, koska siellä sisällä tosiaan on paljon kaikkea, mikä voi olla rikki. Ja ne jokainen vaihdettu osa maksaa + aina sitä öljyjen vaihtoa..

                        Onhan siellä myös ne pakat, jotka voi olla kuluneet ynnä muuta. Joten aina kannattaa aloittaa helpommasta ja siitä edetä kukkaron mukaan
                        Jos kerrot mistä saa ne arvot nollattua, olisin todella kiitollinen

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          #13
                          Inpalla:

                          Eli valitse autosi
                          valitse transmission -> hiirellä klikkaat oikean vaihteiston oikealta ruudulta (antaa yhden vaihtoehdon eli klik sitä)
                          F6 active
                          F3 reset adaption values
                          Valmis!

                          Tuosta vielä kuvaa: https://www.fcpeuro.com/blog/posts/h...on-adaptations (Toimii samoin kyllä, vaikka eri auto)

                          Tuossa esimerkki kuinka vaihteisto kuuluisi opettaa uudelleen, mutta itse en ole koskaan tätä tehnyt. Voisi ehkä toisaalta olla fiksua. Aluksi vaihteisto saattaa tuntua oudolta, koska kaikki opitut säätöarvot nollataan ja aloitetaan tyhjältä pöydältä. Ja nollataan ne adaptaatiot omalla vastuula. Ne ei vaihteistoa riko, eikä todellakaan ole haitaksi, mutta silti tää vastuuvapautuslauseke

                          Kuvassa esimerkki, riippuu vaihteiston ohjelmistosta. Lue lisää tuolta yllä olevasta linkistä..

                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          • Hautala
                            Newbiemmer
                            • May 2020
                            • 1
                            • Kemi

                            #14
                            Bmw e39da

                            Ajattelin kysäissä täällä olisiko jollakin kokeneemmalla tietoa mikä on kun 530da 99vm menee 5 vaihteella vikatilaan, muilla vaihteilla ei ole mitään ongelmaa ainoastaa tuolla 5 vaihteella. En tiedä kirjoitinko oikeaan paikkaan täällä, en oikein osa avielä käyttää tätä sivustoa😂.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎