Katsastuskonttorilta pukkasi päästomittauksesta lappua jossa hc on korkealla (reilusti yli 200) tyhjäkäynnillä. Tutkiskelin konehuonetta ja joskus viime talvena nokka-akselin anturin vaihdon yhteydessä haljennut & puolivälistä teipillä paikkaamani venakopan etupäästä lähtevä haitarimallinen, imusarjan alle muoviseen huohotuspömpeliin lähtevä grillimakkaranpaksuinen huohotusletku voisi olla ainakin osasyyllinen oireeseen. Homma jäi tuolloin reissun päällä vähän vaiheeseen ja letku unohtui vaihtaa uuteen. Nyt sieltä haljenneen letkun paikkausteipin alta on valunut kellertävää öljyräkää ja saattaapi hyvinkin huohottaa vähän miten sattuu >arvot viturallaan.
Kun aukaisen öljyntäyttökorkin moottorin käydessä niin tyhjäkäynnissä ei tapahdu mitään muutosta, kämmenen kun laittaa reijän päälle niin ei tunnu minkäänlaista imua tai painetta eikä muutosta kierroksissa edelleenkään. Eikös tämä ole merkki siitä että huohotusjärjestelmässä on painevuoto ja saattaisi aiheuttaa korkeat hc -arvot tyhjäkäynnillä? Käsittääkseni tuon öljykorkin aukaisemisen pitäisi kuitenkin edes vähän kuulua käynnissä, eikös siellä venakopan sisuksissa pitäisi olla pieni alipaine moottorin käydessä?
Kokeilin irroittaa ko. letkua mutta on kyllä tiukasti kiinni alapäästään. Käden saa juuri ujutettua sokkona sinne letkun alapään tienoille kun irroittaa öljyfiltterin kannen. Onko siellä samanlainen puristuslukitus kuin venakopan päässä, millä pirulla sen saisi sieltä irti vetäistyä? Onko joku onnistunut vaihtamaan ko. letkun ilman että tarttee imusarjaa ruveta purkamaan tieltä?
Ehdotuksia?
Kun aukaisen öljyntäyttökorkin moottorin käydessä niin tyhjäkäynnissä ei tapahdu mitään muutosta, kämmenen kun laittaa reijän päälle niin ei tunnu minkäänlaista imua tai painetta eikä muutosta kierroksissa edelleenkään. Eikös tämä ole merkki siitä että huohotusjärjestelmässä on painevuoto ja saattaisi aiheuttaa korkeat hc -arvot tyhjäkäynnillä? Käsittääkseni tuon öljykorkin aukaisemisen pitäisi kuitenkin edes vähän kuulua käynnissä, eikös siellä venakopan sisuksissa pitäisi olla pieni alipaine moottorin käydessä?
Kokeilin irroittaa ko. letkua mutta on kyllä tiukasti kiinni alapäästään. Käden saa juuri ujutettua sokkona sinne letkun alapään tienoille kun irroittaa öljyfiltterin kannen. Onko siellä samanlainen puristuslukitus kuin venakopan päässä, millä pirulla sen saisi sieltä irti vetäistyä? Onko joku onnistunut vaihtamaan ko. letkun ilman että tarttee imusarjaa ruveta purkamaan tieltä?
Ehdotuksia?
Comment