Announcement

Collapse
No announcement yet.

vm. 1996 e39 523i korkea hc tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    vm. 1996 e39 523i korkea hc tyhjäkäynnillä

    Katsastuskonttorilta pukkasi päästomittauksesta lappua jossa hc on korkealla (reilusti yli 200) tyhjäkäynnillä. Tutkiskelin konehuonetta ja joskus viime talvena nokka-akselin anturin vaihdon yhteydessä haljennut & puolivälistä teipillä paikkaamani venakopan etupäästä lähtevä haitarimallinen, imusarjan alle muoviseen huohotuspömpeliin lähtevä grillimakkaranpaksuinen huohotusletku voisi olla ainakin osasyyllinen oireeseen. Homma jäi tuolloin reissun päällä vähän vaiheeseen ja letku unohtui vaihtaa uuteen. Nyt sieltä haljenneen letkun paikkausteipin alta on valunut kellertävää öljyräkää ja saattaapi hyvinkin huohottaa vähän miten sattuu >arvot viturallaan.

    Kun aukaisen öljyntäyttökorkin moottorin käydessä niin tyhjäkäynnissä ei tapahdu mitään muutosta, kämmenen kun laittaa reijän päälle niin ei tunnu minkäänlaista imua tai painetta eikä muutosta kierroksissa edelleenkään. Eikös tämä ole merkki siitä että huohotusjärjestelmässä on painevuoto ja saattaisi aiheuttaa korkeat hc -arvot tyhjäkäynnillä? Käsittääkseni tuon öljykorkin aukaisemisen pitäisi kuitenkin edes vähän kuulua käynnissä, eikös siellä venakopan sisuksissa pitäisi olla pieni alipaine moottorin käydessä?

    Kokeilin irroittaa ko. letkua mutta on kyllä tiukasti kiinni alapäästään. Käden saa juuri ujutettua sokkona sinne letkun alapään tienoille kun irroittaa öljyfiltterin kannen. Onko siellä samanlainen puristuslukitus kuin venakopan päässä, millä pirulla sen saisi sieltä irti vetäistyä? Onko joku onnistunut vaihtamaan ko. letkun ilman että tarttee imusarjaa ruveta purkamaan tieltä?

    Ehdotuksia?
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Tämä luettu?

    Kyllä sen huohotusletkun ja separaattorinkin saa vaihdettua imusarja paikallaan. Samanlainen lukitus siinä on molemmissa päissä.
    Samalla muutkin letkut syyniin ja öljynerotin.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Joo vaihda nyt se teipattu letku ensimmäisenä ja tarkista kaikki muut. Kun tuo yksi oli jo viime vuonna tuossa kunnossa, niin eiköhän siellä ole muitakin aika valmiissa kunnossa olevia letkuja.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Pulukka
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 51
        • Joensuu

        #4
        Venakopan etupään hapero huohotusletku vaihdettu, tyhjäkäynti ja kaasuunvastaavuus pintakaasulla ihan eri luokkaa + kulutuskin tippui selvästi ainakin matka-ajossa. Nyt tyhjäkäynti muuttuu selvästi kun öljytulpan avaa tai ko. letkun irroittaa toisesta päästään. Muita imuvuotoja en kyllä löydä.

        Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu ja kaikki päästöarvot huippuluokka PAITSI nyt lambda-arvo on inasen kohollaan eli n. 1,07 (pitäisi olla 0,97-1,03?), pysyy melkolailla samoissa lukemissa kierroksilla ja ilman. Ennen tulppien ja muiden kilkkeiden vaihtoa se oli siistit 1,016. Mistäköhän nyt kiikastaa kun mitään muuta vikaa arvoissa ei ole Lambda-arvon lisäksi ja kone kehrää kuin kissa?

        Siinä pakosarjassahan on yksi lambda-anturi konetilassa ihan näkyvissä (heti kolmesta etummaisesta sylinteristä tulevan peltisarjan kokoojan jälkeen, kaksi piuhaa), onko siellä kolmen takasylinterin putkessa taaempana vielä toinen anturi joka ei ainakaan sieltä konehuoneesta kurkkiessa näy ekan puolen metrin matkalla, lienevätkö identtisiä?

        Entäs katin jälkeen tai katissa, montako happisensoria -96 -mallisesta 523i:ssä kaikkiaan löytyy? Autollahan on jo ajettu melkoisesti, ainakaan viimeisen 150tkm aikana yhtään noista ei ole vaihdettu joten varmaan korkea aika olisi niillekin jotain tehdä?
        vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Molemmissa pakosarjoissa on lambdat, muualla putkessa ei ole.
          Aika monessa tuon tyypin anturit kestää sen auton eliniän eikä tuo lambda-arvokaan anturin kunnosta kerro.
          Paljonkos happea oli?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Ja tuo päästötestissä tuleva lambda arvohan edelleen lasketaan muista arvoista joten kertoo vain että arvot eivät ole suhteessa keskenään.

            Tosiaan paljonko oli happea?

            Comment

            • camshaft
              BTCF Member
              • Sep 2016
              • 539
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Pulukka View Post
              Venakopan etupään hapero huohotusletku vaihdettu, tyhjäkäynti ja kaasuunvastaavuus pintakaasulla ihan eri luokkaa + kulutuskin tippui selvästi ainakin matka-ajossa. Nyt tyhjäkäynti muuttuu selvästi kun öljytulpan avaa tai ko. letkun irroittaa toisesta päästään. Muita imuvuotoja en kyllä löydä.

              Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu ja kaikki päästöarvot huippuluokka PAITSI nyt lambda-arvo on inasen kohollaan eli n. 1,07 (pitäisi olla 0,97-1,03?), pysyy melkolailla samoissa lukemissa kierroksilla ja ilman.
              Jos lambda on plussalla niin silloinhan kone käy laihalla (ja kompensoi sen ruiskutuksessa) eli jostain tulee systeemiin ylimääräistä ilmaa, eikös näin - mulla ei ole näistä koneista lähellekään yhtä paljon kokemusta kuin muilla herroilla jotka jo yllä kommentoivat, mutta imuvuotoa ehkä itse lähtisin ekana kuitenkin vielä metsästämään... Ilmeisesti poikkeama on kuitenkin sen verran pieni että kone saa sen ruiskutusta säätämällä vielä kompensoitua jos käynti tuntuu muuten OK:lta.

              Ootko katsonut sen huohotinpurkin kunnon ja kiinnityksen muuten, ettei se vuoda sieltä imusarjan liitäntäkumista, tai öljytikulle menevästä letkusta? Mulla oli ainakin 230 tkm ajetussa M52TU:ssa se alempi letku kokonaan irtipoikki hapertunut, ja huohottimen sisällä oleva venttiilikumi oli kanssa rikki, eli molemmissa tapauksissa se imee extrailmaa sisään vaikka sen ylemmän venakopasta tulevan letkun korjaisi. Ja tossa M52:ssakin taitaa olla kaikkia niitä pienempiä alipaineletkuja ja tulppia siellä imusarjan alla joissa voi mahdollisesti olla vuotoa... savulla varmaan selviäisi varmimmin?

              Hmm. Jaa, (ääneen ajattelua) - toisaalta jos lambda pysyy samana myös kierroksilla niin viittaisi ehkä johonkin muuhun kuin perus pikku-imuvuotoon...?
              Last edited by camshaft; 28-03-2017, 22:01. Reason: Postaa ensin, ajattele vasta myöhemmin... :o)
              "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
              Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by camshaft View Post
                Jos lambda on plussalla niin silloinhan kone käy laihalla (ja kompensoi sen ruiskutuksessa) eli jostain tulee systeemiin ylimääräistä ilmaa, eikös näin - mulla ei ole näistä koneista lähellekään yhtä paljon kokemusta kuin muilla herroilla jotka jo yllä kommentoivat, mutta imuvuotoa ehkä itse lähtisin ekana kuitenkin vielä metsästämään... Ilmeisesti poikkeama on kuitenkin sen verran pieni että kone saa sen ruiskutusta säätämällä vielä kompensoitua jos käynti tuntuu muuten OK:lta.

                Ootko katsonut sen huohotinpurkin kunnon ja kiinnityksen muuten, ettei se vuoda sieltä imusarjan liitäntäkumista, tai öljytikulle menevästä letkusta? Mulla oli ainakin 230 tkm ajetussa M52TU:ssa se alempi letku kokonaan irtipoikki hapertunut, ja huohottimen sisällä oleva venttiilikumi oli kanssa rikki, eli molemmissa tapauksissa se imee extrailmaa sisään vaikka sen ylemmän venakopasta tulevan letkun korjaisi. Ja tossa M52:ssakin taitaa olla kaikkia niitä pienempiä alipaineletkuja ja tulppia siellä imusarjan alla joissa voi mahdollisesti olla vuotoa... savulla varmaan selviäisi varmimmin?

                Hmm. Jaa, (ääneen ajattelua) - toisaalta jos lambda pysyy samana myös kierroksilla niin viittaisi ehkä johonkin muuhun kuin perus pikku-imuvuotoon...?
                Tuo pakokaasutesterin lambda ei ole se sama lambdaintegrator mitä näkyy esim inpalla. Eikä siis kerro välttämättä sitä että olisi esim. laihalla

                Pakotesterin lambdan saa koholleen vaikka vuotavalla pakoputkella kun silloin hapen määrä lisääntyy ja laskettu arvo heittää vaikka kone kävisi oikein hyvin ja hienosti oikeissa säädöissään.

                Comment

                • camshaft
                  BTCF Member
                  • Sep 2016
                  • 539
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Tuo pakokaasutesterin lambda ei ole se sama lambdaintegrator mitä näkyy esim inpalla. Eikä siis kerro välttämättä sitä että olisi esim. laihalla

                  Pakotesterin lambdan saa koholleen vaikka vuotavalla pakoputkella kun silloin hapen määrä lisääntyy ja laskettu arvo heittää vaikka kone kävisi oikein hyvin ja hienosti oikeissa säädöissään.
                  Aivan joo, pieni aivop*eru tuli tosiaan tuossa kohtaa.. kiitos korjauksesta!
                  "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                  Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎