Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 530d e39 kunnon viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasa10
    BTCF Member
    • May 2015
    • 72
    • Espoo

    bmw 530d e39 kunnon viritys

    elikkäs olis tarkoitus alkaa virittämään 530d e39 bemaria, enkä nyt tarkoita pelkkää ohjelmointia, olis tarkoitus saada 350hv-500hv irti kyseisestä moottorista. kysymys kuuluu, et onko täältä ketään virittänyt moista moottoria 400hv kieppeille? mitä kaikkee tarttis vaihtaa/uusia, jos tonne teholukemille haluis päästä, ja kestääkö vakio moottori tollaset tehot ja miten käy manuaali laatikon jne.
    mitä kaikkee ton virittämisessä tulis huomioida?

    rahaa saa tohon mennä, kuhan ei puhuta kymppitonneista ja osaako joku arvioida, et kui paljon rahaa menin kyseiseen projektiin

    kiitoksia jo etukäteen
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Noilla tehoilla jos haluat sen saada kilpiin, niin vertailu autona pitää käyttää M5 ja vaihtaa alustanosat/jarrunosat vastaamaan sen osia.. Tekniikka puolella sitten vaihtoon menee ainakin, turbo, suuttimet, syöttöpumppu, siirtopumppu, pakosarja (varmaan koko putkisto), välijäähy, kytkin, vauhtipyörä.. Tämän jälkeen tulet sitten löytämään niitä heikkoja kohtia, jotka antautuu noilla tehoilla. Alle 10k€ budjetilla en lähtisi kokeilemaan. Voi olla, että ei riitä edes tuo 10k€ kun sattuu joku isompi vahinko (kiertokanki tulee katselemaan päivänvaloa tms.)

    Vaihda suosiolla jo tehokkaampi auto alle esim. 535d ja siihen sitten isompi turbo, suuttimet, softa jne, niin pääsee yli 400hv. Foorumilla tuikku esim. rakensi edelliseen autoonsa yli 400hv (e60).
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #3
      Ei käy m5 vertailumallina normaalille e39:lle. Syksyllä tämä tarkistettu.
      Tosin eipä aloittaja muutoskatsastuksesta maininnutkaan, niin saman tekevää...
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Jussi90
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 48
        • Joensuu

        #4
        Jos tekee itse kaiken

        Kyllä sen rakentaa 10.000€ budjetilla jos itse tekee kaiken mekaanisen työn. (sisältää aihio-auton).
        Saa muutoskatsastettua esim seuraavasti: penkkilappu missä järkevä ahtopainekäyrä ja alle 225hp niin vakiojarruillakin kelpaa. Mutta esim 540i voi toki käyttää vertailumallina jos semmoisen jarrut ja alustan osat päivittää. Silloin 280hp tehon päälle saa olla 20% enemmän eli jotain n.330+hp :think jos IHAN välttämättä haluaa paperille enemmän voimaa kuin tuon 225hp...

        Esmes TRF performance rakensi E46 vanhan liiton moottorilla, siitä taisi parhaillaan irrota 407hp/860nm vääntöä. Eli kyllä tuosta moottorista saa voimaa jos alkaa ottamaan.

        Yksi vähän vastaavansuuntainen projekti on tekeillä täälläpäin,
        Last edited by Jussi90; 26-03-2017, 15:04. Reason: tarkennus
        When it comes to carbon footprint, bigger is better.

        E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

        ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

        Comment

        • lurkki3
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 657
          • ylivieska

          #5
          Rahallisesti tässä vanhan m57 virityksesä ja työmäärässä ei oo mitään järkeä mutta onhan se erikoinen koska näitä ei tule joka nurkalla vastaan.jos äkkiä heitän ite mitä mennyt uusilla osilla noin rahaa niin 800€ ahdin,välijäähdytin 250€,kytkin ja vauhtipyörä 1500€,anturit,pumput 800€,ohjelmoinnit 650€ ja kaikki muu nippeli mitä ei jaksa edes muistaa
          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
          Bagged e32
          Ex E61 525d m-sport -06
          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

          Comment

          • 530Da03
            BTCF Member
            • Jan 2014
            • 104
            • Keski-Suomi

            #6
            Tuosta listasta puuttuu ainakin suuttimet. Eikä 535d:n suuttimilla järkevästi kannata varmaan haaveilla edes menevänsä paljon yli 350hv tai väärä ruiskutuskulma voi alkaa aiheuttamaan lämpöongelmia. Lisäksi hyötysuhde näyttäisi alkavan laskemaan 300hv jälkeen noilla suuttimilla. 400hv tavoitteisiin custom suutinta. Varmaan hintaa tulee jotain 1600€ ja satanen lisää ohjelmointi työtä kun joutuu tekemään uuden suutinkartan.

            Omien kokemuksin pohjalta näyttäis myös että jos haluaa lähes savuttoman oikein toimivan auton, joka vetää 4000rpm asti, pitää varmaan jossain 350-370hv paikkeilla alkaa tekemään suuria muutoksia kanteen. En tiedä riittäisikö porttaus vai pitäisikö imuventtiilitkin vaihtaa isompiin. Mutta vähintään 1500€ siinä palaa.
            E39 530Da Touring -03
            E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
            E39 525Da Touring -00
            E39 530D Touring -99

            Comment

            • lurkki3
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 657
              • ylivieska

              #7
              Tosiaan joo..suuttimet 600€
              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
              Bagged e32
              Ex E61 525d m-sport -06
              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

              Comment

              • Jussi90
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 48
                • Joensuu

                #8
                Suuttimet

                Jos haluaa hifistellä ja hommata mörkösuuttimet (nämä millä yli 400hp mitattu) niin TRF performancen kautta oli 2300€ hintaa...
                When it comes to carbon footprint, bigger is better.

                E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

                ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jussi90 View Post
                  Jos haluaa hifistellä ja hommata mörkösuuttimet (nämä millä yli 400hp mitattu) niin TRF performancen kautta oli 2300€ hintaa...
                  Onko tarkempaa tietoa, mistä rungosta ja kärjestä nuo suuttimet on synnytetty? Hinnan perusteella lienevät rakennettu uuteen runkoon uudella kärjellä?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Jussi90 View Post
                    Jos haluaa hifistellä ja hommata mörkösuuttimet (nämä millä yli 400hp mitattu) niin TRF performancen kautta oli 2300€ hintaa...
                    Tähän kun lisätään custom turbo ym. ym. niin ei se 10k€, nyt niin iso raha enää olekkaan. Näille tehoille kun lähetään rakentamaan, niin melko varmasti joku paikka tulee vielä pettämään.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • 530Da03
                      BTCF Member
                      • Jan 2014
                      • 104
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Joo kyllä ne n.1000€ turbot rakennettuna GT22 tai GT25 kuoriin käy pieneksi siellä 340hv paikkeilla. Pakopuolelta lähinnä kun imupuolelle on billettejä niin hyvin tarjolla. Kuulin kyllä huhuja että kohta olisi mersun siivestä pykälää suurempaa saatavana noihin kuoriin, mutta liekkö sittenkää vielä rehellisesti 400 tässä vanhassa moottorissa riittää. Tuo otsikon kunnon viritys kun on vähän sellainen monimuotoinen käsitys Onko kunnon viritys se että autossa on 30hv enemmän kuin muilla, savuaa niin %#&... ja käy kuin vetotraktori, vai oikeilla pako/ahtopaineilla, oikealla ilmamäärällä, oikeaa ruiskutusikkunaa käyttävä oikein toimiva moottori joka kestää useammankin kesän.

                      Noille yli 400hv tehoille pitäisi varmaan alkaa etsiä GT3571KLNV runkoa tai vastaavaa jos haluaa kunnolla sen virityken tehdä. Käytetty ebaystä n.1200€ siihen billettiosaa ym. 600€ eli 1800€ meni turboon....
                      E39 530Da Touring -03
                      E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                      E39 525Da Touring -00
                      E39 530D Touring -99

                      Comment

                      • Jussi90
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 48
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by 530Da03 View Post
                        Joo kyllä ne n.1000€ turbot rakennettuna GT22 tai GT25 kuoriin käy pieneksi siellä 340hv paikkeilla. Pakopuolelta lähinnä kun imupuolelle on billettejä niin hyvin tarjolla. Kuulin kyllä huhuja että kohta olisi mersun siivestä pykälää suurempaa saatavana noihin kuoriin, mutta liekkö sittenkää vielä rehellisesti 400 tässä vanhassa moottorissa riittää. Tuo otsikon kunnon viritys kun on vähän sellainen monimuotoinen käsitys Onko kunnon viritys se että autossa on 30hv enemmän kuin muilla, savuaa niin %#&... ja käy kuin vetotraktori, vai oikeilla pako/ahtopaineilla, oikealla ilmamäärällä, oikeaa ruiskutusikkunaa käyttävä oikein toimiva moottori joka kestää useammankin kesän.

                        Noille yli 400hv tehoille pitäisi varmaan alkaa etsiä GT3571KLNV runkoa tai vastaavaa jos haluaa kunnolla sen virityken tehdä. Käytetty ebaystä n.1200€ siihen billettiosaa ym. 600€ eli 1800€ meni turboon....
                        Niinnojoo, savua maailmaan sopii ja vetotraktorimainen ääni ei kyllä ainakaan omaan korvaan kuulosta huonolta asialta. Alakerta tuossa moottorissa kestää kyllä varmasti 400 ja enemmän

                        Tottahan tuo 340-360 on ainakin muutoin avaamattomasta moottorista melkolailla maksimi. (en ainakaan ole kuullut kenenkään ottaneen enempää avaamattomasta vanhasta patista).

                        Ei sen pakko ole vnt olla oli nuo norjan pojat porttiturboillakin ajaneet ja en usko että oikein mitoitettuna menee koneen luonne ihan pilalle. Ehkä... Tästäkin tulee dataa tulevaisuudessa

                        Ja mitä clavurion kirjoitit niin vanhat rungot pitää palauttaa vaihdossa... Eli voip olla käytetyt rungot vielä mihin tekeevät
                        Last edited by Jussi90; 29-03-2017, 22:57. Reason: tarkennus
                        When it comes to carbon footprint, bigger is better.

                        E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

                        ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

                        Comment

                        • 530Da03
                          BTCF Member
                          • Jan 2014
                          • 104
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Hukkaporttiturbo tieysti yksi mahdollisuus. Enkä usko sen vääntökäyrällisesti edes häviävän VNT:lle kun ei siellä kuitenkaan hirveästi painetta alle 2500rpm tarvita.

                          Hyvin on Findiesel saanut Deeren moottorit pelaamaan joissa laitettu VNT:n tilalle hukkaportti ahdin.

                          Ainut missä ero voi syntyä niin matka-ajon kulutus. Tuo hukkaporrtiahdin saattaa nostaa ahtoja turhan korkealle matkajossa ja toimia siten hiukan pakokaasujarruna, mutta voi olla ettei merkitystä. Joku asiaan perehtynyt siihen varmaan osaisi rakentaa ecun ohjaaman ahtopaineensäädön niin silloin toimisi varmasti aika hyvin.
                          E39 530Da Touring -03
                          E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                          E39 525Da Touring -00
                          E39 530D Touring -99

                          Comment

                          • 530Da03
                            BTCF Member
                            • Jan 2014
                            • 104
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Originally posted by Jussi90 View Post
                            vetotraktorimainen ääni ei kyllä ainakaan omaan korvaan kuulosta huonolta asialta.
                            Tähän vielä palatakseni, en tarkoittanut ääntä vaan sitä "leijuvaa" käyntiä osakuormalla/tyhjäkäynnillä Ei minusta sovi sivistyneeseen dieselbemariin...
                            E39 530Da Touring -03
                            E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                            E39 525Da Touring -00
                            E39 530D Touring -99

                            Comment

                            • Jussi90
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 48
                              • Joensuu

                              #15
                              Porttiahdin

                              Niin tuo fin-dieselin viritys ainakin oli ainakin yksi hyvä esimerkki onnistuneesta VNT deletestä . Tarkan mitoituksen vaatii vain tuo porttiahdin jos haluaa että pelaa varmasti kunnolla.

                              Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto vielä VNT tilalle olisi compound tyyppinen ratkaisu jossa isommalla ahtimella ängetään pienemmän ahtimen "läpi" ilmaa moottoriin. Tämmöistä ei niin bolt-on tyyppistä setuppia liekkö rakentanut kukaan M57:aan? Tämmöisiä ainakin rapakon takana kovasti värkänneet näihin cumminsin koneisiin... :think (sori off-topic)
                              When it comes to carbon footprint, bigger is better.

                              E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

                              ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎