Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vm.-98 e39 528i satunnainen käynnistymisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeGEEE
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 38
    • Joensuu

    Vm.-98 e39 528i satunnainen käynnistymisongelma

    Ongelma on siis satunnainen, mutta esim. tänään on tehnyt auto jo useamman kerran saman jutun. Normaalisti startatessa, voi startti ollakkin lähtemättä pyörimään, ja mittaristossa alkaa vain kaikki valot vilkkumaan ja konehuoneesta kuuluu nakutus samaan tahtiin kuin valot vilkkuvat. Auton saa kuitenkin käyntiin, kun ottaa toisesta autosta virtaa avuksi.

    Syylliseksi en akkua epäilisi, kun niillä kerroilla, jolloin auto lähtee normaalisti käyntiin, jaksaa startti pyörittää konetta "normaalilla" nopeudella. Enemmänkin tulee joku relevika mieleen. Vai lieneekö ongelma solenoidilla? Oma auto (Lancia) teki samaa, kun toinen akunkaapeli oli löysällä, mutta bemarista on kyllä kaapelit tsekattu... :S

    PS. Autolla on ajettu 107000km, jos siitä on apua.
    AC Schnitzer S3
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Akun ikä?
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Kokemuksesta voin sanoa, että liian tyhjä/kulunut akku aiheuttaa juuri tuollaisen ongelman, sitten kun autolla on ajettu ja akku hiukan latautunut toimii taas. Voi tietysti olla, että joku laite autossasi purkaa akkua, vai soitatko esim. radiota moottori sammutettuna?
      E39 528iA

      Comment

      • Jesper
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1448

        #4
        Moottorin maadoitus?

        Comment

        • PeGEEE
          Bimmer Rookie
          • Nov 2003
          • 38
          • Joensuu

          #5
          Alkuperäinenhän toi akku näyttää olevan.. :? Toi on siis ukon auto, ja se ajaa sillä vain ihan lyhyitä matkoja töihin ja takasi. Eli akku joutuu aika suurelle rasitukselle, kun ei kerkeä latautua kunnolla. Miulla on vaan lainassa nyt toi auto, ja tuli ajeltua eilen niin paljon, että akku latautui ainakin kunnolla. Mutta eipä ollut ongelmia käynnistymisessäkään.

          Kiitoksia vastauksista, lähinnä siksi kyselin, ettei minkään releen hajoamisen tjsp takia temppuile. Uuden akun ostoon siis!
          AC Schnitzer S3

          Comment

          • jorojukka
            Newbiemmer
            • Aug 2010
            • 16
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by PeGEEE View Post
            Ongelma on siis satunnainen, mutta esim. tänään on tehnyt auto jo useamman kerran saman jutun. Normaalisti startatessa, voi startti ollakkin lähtemättä pyörimään, ja mittaristossa alkaa vain kaikki valot vilkkumaan ja konehuoneesta kuuluu nakutus samaan tahtiin kuin valot vilkkuvat. Auton saa kuitenkin käyntiin, kun ottaa toisesta autosta virtaa avuksi.

            Syylliseksi en akkua epäilisi, kun niillä kerroilla, jolloin auto lähtee normaalisti käyntiin, jaksaa startti pyörittää konetta "normaalilla" nopeudella. Enemmänkin tulee joku relevika mieleen. Vai lieneekö ongelma solenoidilla? Oma auto (Lancia) teki samaa, kun toinen akunkaapeli oli löysällä, mutta bemarista on kyllä kaapelit tsekattu... :S

            PS. Autolla on ajettu 107000km, jos siitä on apua.
            Itselläni teki eilen saman tempun, eikä ole sen jälkeen lähtenyt käyntiin. Auto siis e39 528 vm. 2000. En ymmärrä mikä voisi olla vikana, kun akkuakin käytettiin irti ja laitettiin takaisin niin samat oireet jatkuvat. Ennen tuota vikaa auto toimi normaalisti.

            Yritettiin ottaa myös toisesta autosta virtaa mutta ei mitään vaikutusta. Olisiko minkäänlaisia arvauksia, mikä voisi olla vikana?

            Kiitos jo etukäteen avusta.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by jorojukka View Post
              Itselläni teki eilen saman tempun, eikä ole sen jälkeen lähtenyt käyntiin. Auto siis e39 528 vm. 2000. En ymmärrä mikä voisi olla vikana, kun akkuakin käytettiin irti ja laitettiin takaisin niin samat oireet jatkuvat. Ennen tuota vikaa auto toimi normaalisti.

              Yritettiin ottaa myös toisesta autosta virtaa mutta ei mitään vaikutusta. Olisiko minkäänlaisia arvauksia, mikä voisi olla vikana?

              Kiitos jo etukäteen avusta.
              Akku tyhjä/yksi kenno kypsynyt ja kaapelit joilla toisesta autosta otettiin virtaa oli halpahallista ostettu (kaapelit näyttää paksuilta mutta niissä on 90% muovieristettä ja vain ohut lanka sisällä).
              E39 528iA

              Comment

              • mijuko
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 951
                • ۩□□۩

                #8
                Originally posted by jorojukka View Post
                Itselläni teki eilen saman tempun, eikä ole sen jälkeen lähtenyt käyntiin. Auto siis e39 528 vm. 2000. En ymmärrä mikä voisi olla vikana, kun akkuakin käytettiin irti ja laitettiin takaisin niin samat oireet jatkuvat. Ennen tuota vikaa auto toimi normaalisti.

                Yritettiin ottaa myös toisesta autosta virtaa mutta ei mitään vaikutusta. Olisiko minkäänlaisia arvauksia, mikä voisi olla vikana?

                Kiitos jo etukäteen avusta.
                Omassa teki alkutalvesta samaa... latasin akun, käytin testissä ja kesti kuormaa hyvin vaikka jännite näytti 12,3V (terve akku n.12,7V) mittarilla jatkoin vanhalla akulla kunnes taas sama juttu ja akku tyhjä, taas laturiin ja seurasin, että 4h ja akku muka täynnä (akku 88Ah ja laturi 3,6A).. eli ei mene oikein jos teoriassa akku kerkeis ottaa vajaa 15Ah ja muka täynnä >> uusi exide 90Ah 130€ ja ongelmat loppui. Niin ja tuo pätkä-ajo rasittaa akkuja varsinkin jos persgrilliä, lasilämmitintä ja muita härpäkkeitä käyttää.

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #9
                  9/98 -> E39:ssä ollut jonkun verran starttivikaakin. Eli voi olla hajoava starttikin kyseessä. Vikakoodit kannattaa luetuttaa nyt aivan aluksi.

                  Comment

                  • jorojukka
                    Newbiemmer
                    • Aug 2010
                    • 16
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Akku tyhjä/yksi kenno kypsynyt ja kaapelit joilla toisesta autosta otettiin virtaa oli halpahallista ostettu (kaapelit näyttää paksuilta mutta niissä on 90% muovieristettä ja vain ohut lanka sisällä).
                    Joo akku oli näemmä tyhjä. Nyt ladattu ja auto toimii. Kiitos neuvoista kaikille.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎