memebuy23buy

E39 530dA -03 tehot kadoksissa alle 3000rpm (UPDATE: Vieläkin laiskuutta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Mikkomies84 View Post
    Kaikkein paras ja halvin aloitus on hankkia biltemasta alipainemittari n. 10 eurolla. Turbon kellosta letku irti ja mittari siihen. Pitäis näyttää jotain 0.9 lukemaa. Sama temppu egr:ään menevälle letkulle. Itellä oli molemmat pressure converterit rikki, turbolla näytti jotain 0.7 painetta ja toinen pomppi hervottomasti.
    Äkkinäiselle tanko tuntuu jäykältä. 10mm on oikea liikerata.
    Keskity nyt vain niiden alipaineletkujen kunnon selvittämiseen, ja sen myötä rikkinäisten vaihto.

    Comment

    • -CMS-
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 84
      • Helsinki

      #17
      Pientä päivitystä tähän asiaan. En itse uskaltanut vielä alkaa irroittelemaan suurempia röörejä moottoritilasta, joten vein auton Rahulle fiksattavaksi. Suurimmaksi viaksi osoittautui juuri tuo alipainekellolta tuleva letku, joka oli kulunut ja taittunut. Letkujen vaihdolla autoon tuli kaivattua tehoa alemmilla kierroksilla.

      Auton liikkuvuudesta puuttuu kuitenkin se alkuperäinen terhakkuus, vaikka tilanne onkin parantunut. Perstuntumaan perustuvan muistini mukaan auto on aikaisemmin reagoinut paljon välittömämmin ja väkevämmin kaasuun. Nyt reagointi (kaasuvaste, voiman välittömyys alakierroksilla) tuntuu edelleen laiskalta.

      Autossa on vieläkin tunnettavissa pieni mutta selkeä nykäys n. 2800 kierroksen kohdalla. Tämä ilmenee, kun automaatin laittaa S-asentoon ja antaa juuri tarpeeksi kaasua, että kierrokset nousevat n. 3000 saakka ennen vaihteen nostamista. Tällöin 2800 kierroksen kohdalla teho tuntuu tulevan selkeänä porrasmaisena nytkähdyksenä.

      Voiko ongelma olla automaatissa tai sen toiminnassa? Automaatti pitää matalilla nopeuksilla tietyillä kierroksilla (ja kylmänä) hyvin pientä vinkumista. Muuten vaihdot ovat mielestäni suht pehmeitä eikä mainittavaa kolinaa tai muita sivuääniä ole. Öljyjä ei tosin ole vaihdettu. Voisiko olla kyse vainoharhaisuudestani ja tuo nykäys selittyä automaatin turbiinin lukittumisella juuri noilla kierroksilla?

      Toinen pohtimani aiheuttajakandidaatti on turbon siivet. Onko teillä kokemusta siitä, että jäykästi liikkuvat turbon siivet aiheuttaisivat tuollaista nytkähdystä?

      Lisäksi totesin, että apukuskin puoleinen moottorin tukikumi on risa, joka todennäköisesti aiheuttaa pientä tärinää ja pörinää peruutusvaihteella auton ollessa paikallaan. Tällä tuskin on vaikutusta tuohon tehoasiaan?

      Tässä voi olla kyse ajan kultaamista muistoista 530d:n suorituskyvystä, mutta paras olisi kaiketi päästä vertaamaan rinnakkain varmasti toimivaa yksilöä tuohon omaan vessaani...
      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
      sigpic

      Comment

      • optimus
        Newbiemmer
        • Mar 2017
        • 11
        • Tervola

        #18
        Tehot hävis täälläkin 530da:sta. Auto seisoi pari viikkoa ja eilen sitten meinasin lähtee ajelulle vaan eipä jaksanutkaan kulkea kuin kuuttakymppiä. Paikallaan kun antaa kaasua tulee komiasti mustaa savua putken täydeltä.
        Joskus aikaisemmin oireili samoin, ei meinannu lähtee millään vetämään, jotain viittäkuuttakymppiä pääs eteenpäin ja sitten lähti ihan yhtäkkiä normaalista vetämään, tämän jälkeen toimi pitkään moiteettomasti.
        BMWScanner antoi seuraavat koodit:


        Ilmamassamittarin johdon käytin irti, ei ollut mitään vaikutusta.
        Missä päin tuo ahtopaineanturi sijaitsee?

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #19
          Muistaakseni tuolla tarkoitetaan imusarjan peräpäässä olevaa paineanturia. Yhdellä kuusiokololla kiinni.
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • optimus
            Newbiemmer
            • Mar 2017
            • 11
            • Tervola

            #20
            Originally posted by jaykayarel View Post
            Muistaakseni tuolla tarkoitetaan imusarjan peräpäässä olevaa paineanturia. Yhdellä kuusiokololla kiinni.


            Meinaatko tuota kuvassa olevaa osaa nro18?
            FUEL INJECTION SYSTEM-RESSURE SENSOR

            Mites tuo hukkaportin tanko, pitäskö sen ihan käsivoimin liikkua?

            Comment

            • kihe
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 174
              • Joensuu

              #21
              Mikäs tässä omassa nyt mättää?
              - kun käynnistää niin turbon alipainekellon tanko ei liiku, eikä se liiku vaikka inpalla käskis (50%)
              - tyhjäkäynnillä alipainetta tulee ainakin solenoidille asti n. 700 mmHg, solenoidin jälkeen tippuu että on 100 mmHg (onko noi arvot ok?) vai onko jossain vielä jotain vuotoa? Letkuja uusittu mutta ei 100% kun en ole imusarjaa tähän irrottanut.
              - alipainepumpulla saa turbon tangon liikkeelle ihan ok ja INPAn livedataa näyttää että ahtoa riittäisi tyhjäkäynnillä n. 1 barin ja sinne 1,4-1,5 bar saakka kun tehoja kiihdytyksissä hakee
              - tehoja pyydettäessä MAF piuha kiinni jää air massin toteutamat herkästi alle pyynnin ja jää tuonne 600 mg tienoille, kun taas MAFin piuha irti nousee 700 hujakoille.

              Tuntuu kun ei kaikki tehot oikein olisi tallissa..

              E39 530da -03 vakiona, EGR tulpattu ja EGR alipaneletku myös tulpattu. Uusittu jokin aika sitten PA-suodatin (Mann) ja ilmansuodatin (Hengst)
              Last edited by kihe; 26-07-2017, 21:43.

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #22
                Inpa näyttää absoluuttista painetta.
                Siis vaikka kone ei olisi käynnissä on siellä noin 1bar lukema taulussa.

                Ahtoa siis uupuu aika tukevasti.

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by kihe View Post
                  Mikäs tässä omassa nyt mättää?
                  - kun käynnistää niin turbon alipainekellon tanko ei liiku, eikä se liiku vaikka inpalla käskis (50%)
                  - tyhjäkäynnillä alipainetta tulee ainakin solenoidille asti n. 700 mmHg, solenoidin jälkeen tippuu että on 100 mmHg (onko noi arvot ok?) vai onko jossain vielä jotain vuotoa? Letkuja uusittu mutta ei 100% kun en ole imusarjaa tähän irrottanut.
                  - alipainepumpulla saa turbon tangon liikkeelle ihan ok ja INPAn livedataa näyttää että ahtoa riittäisi tyhjäkäynnillä n. 1 barin ja sinne 1,4-1,5 bar saakka kun tehoja kiihdytyksissä hakee
                  - tehoja pyydettäessä MAF piuha kiinni jää air massin toteutamat herkästi alle pyynnin ja jää tuonne 600 mg tienoille, kun taas MAFin piuha irti nousee 700 hujakoille.

                  Tuntuu kun ei kaikki tehot oikein olisi tallissa.

                  E39 530da -03 vakiona, EGR tulpattu ja EGR alipaneletku myös tulpattu. Uusittu jokin aika sitten PA-suodatin (Mann) ja ilmansuodatin (Hengst)
                  700 mmHg eli 0,9 bar alipaine. Se on normaali, mutta kellolle tuleva ei.
                  Näyttäisi siis siltä, että säädin olisi se tulppa.

                  Näppäränä aukaset sen säätimen, osien putsaus, hienolla santapaperilla pyyhkäsee karasta naarmut pois ja liimalla kansi kiinni.
                  Tubestakin löytyy aiheesta videoo.

                  Comment

                  • kihe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 174
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Inpa näyttää absoluuttista painetta.
                    Siis vaikka kone ei olisi käynnissä on siellä noin 1bar lukema taulussa.

                    Ahtoa siis uupuu aika tukevasti.
                    No perskule, näinhän se tosiaan on kun tarkemmin tsekkaa: ahtopaineen pyynnit INPAssa (Soll-charge-air-pressure) huitelee siellä 2 barin hujakoilla ja toteuma (act.) ei nouse kuin 1,4 bariin. Näyttää ahtoja tosiaan puuttuvan niin ei ihme jos laiskuus iskee.

                    Pitääpä laittaa solenoidisäätimen tutkimukset liikkeelle ens alkuun. Orkkisosa vielä kiinni, takana 256tkm.

                    Comment

                    • kihe
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 174
                      • Joensuu

                      #25
                      No niin, vaihdettu toinen säätöventtiili ja johan rupesi ahtoa riittämään ja meno maistumaan. Myös MAFin lukemat nousi oikeisiin arvoihin.
                      Myös INPAlla käskiessä kellon tanko liikkui.

                      Vikakoodia ei tuosta viallisesta säätöventtiilistä tullut / jäänyt missään vaiheessa.
                      Last edited by kihe; 27-07-2017, 10:15.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by kihe View Post
                        No niin, vaihdettu toinen säätöventtiili ja johan rupesi ahtoa riittämään ja meno maistumaan. Myös MAFin lukemat nousi oikeisiin arvoihin.
                        Myös INPAlla käskiessä kellon tanko liikkui.

                        Vikakoodia ei tuosta viallisesta säätöventtiilistä tullut / jäänyt missään vaiheessa.
                        Tämän ikäisissä ei ihan kaikesta tule koodia, vaan pitää itse selvitellä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X