E39 epämääräisiä tärinöitä ja pompotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bringer00
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 132
    • Siikalatva

    #16
    Itse tappelin saman ongelman kanssa.
    525ia autoon vaihdoin ja tein kaikki.
    Kaikki tukivarret, helat, navat, laakerit, kardaani, perä, vetarit ja hammastanko yms. Vaihdoin uusiin ja jopa renkaat painoitettiin hunterin tasapainoituskoneella. Ei loppunut tärinät siltikään.
    Kylmänä ei täristänyt niin paljon mutta lämpimällä täristi enemmän.
    Yhden ainoan kerran auto kulki ilman tärinöitä noin 20km kunnes tuli ylämäki ja taas tärrää... silloin oli moottorin tukikumit molemmat halki keskeltä ja toinen vaihdelaatikon kumi.
    Voi olla että tärinät liittyy jotenkin vaihdelaatikon/koneen asemointiin.

    Comment

    • Jacques
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 573
      • pk

      #17
      Vastaavat e39 tärinäongelmat aikanaan ratkesivat uusilla takakelkan oem-puslilla, niitä ennen oli vaihdettu kaikki muut tangot/puslat ja vaihdeltu jarrulevyjä yms "turhaan".
      G30 540i
      F32 435d

      Comment

      • newbimmer
        Newbiemmer
        • May 2018
        • 11
        • Finland

        #18
        Tutulla oli e61 samaa tärinä ongelmaa joka rajoittui laatikko ja turbiini ongelmaksi. Eikös jossai ollu jotai viron jamppoja jotka korjaili noita turbiineita? 🤔

        Comment

        • MaxSound
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 255
          • Kajaani

          #19
          Takakelkan puslia on veikannut pari kaveriakin. Toinen on entinen bmw-mekaanikko, sanoi että Touring tarvitsee öljytäytteisen puslan tai perästä tulee yliherkkä kaikelle mahdolliselle. Oli joutunut vaihtamaan yhdestä toukasta Meylet pois.

          Vaihtelen kesälomalla Lemförderin puslat noiden MeyleHD tilalle, säädetään pyöränkulmat ja katsotaan paraneeko.
          E39 525DA Touring -01, 540tkm

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3698
            • Raisio

            #20
            Oma kokemus muutamasta e39 touringista että ekana ne isot puslat vaihtoon ja sitten muut tarpeen mukaan. Aina noiden vaihto poistanut tai vähentänyt tutinoita.

            Comment

            • lihakimpale
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2017
              • 261
              • Oulu

              #21
              Originally posted by MaxSound View Post
              Takakelkan puslia on veikannut pari kaveriakin. Toinen on entinen bmw-mekaanikko, sanoi että Touring tarvitsee öljytäytteisen puslan tai perästä tulee yliherkkä kaikelle mahdolliselle. Oli joutunut vaihtamaan yhdestä toukasta Meylet pois.

              Vaihtelen kesälomalla Lemförderin puslat noiden MeyleHD tilalle, säädetään pyöränkulmat ja katsotaan paraneeko.
              Mulla on punaset strongflexit eikä tuossa mitään ylimääräsiä/luonnottomia tärinöitä esiinny. Tottahan sieltä tien epätasasuudet paremmin välittyy koriin mutta ei mitään överiä.

              Comment

              • MaxSound
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 255
                • Kajaani

                #22
                Juu. Nyt on saanut vähän kilsoja taakse vetarien vaihdon jälkeen. Niissä oli tosiaan edelleen vikaa vaikka olikin jo kertaalleen vaihdettu. Tärinät ja pompotukset vähentyi rajusti. Nyt suurin ongelma on juuri tuo tien epätasaisuuksille herkkyys.

                No uutena vikana rattikin vispaa välillä, mutta uusitaan toisellekkin puolelle reaktiotangon pusla niin toivottavasti helpottaa. Vaihdoin sen 100tkm sitten, mutta siinäkin oli jo pari halkeamaa.

                Ehkä tämä hiljalleen selviää kunhan saa vähennettyä tuota tien epätasaisuuksille herkkyttä.

                Suhteellisen vaikea selvittää kun jokaviikko erilainen oire päällä
                E39 525DA Touring -01, 540tkm

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1762
                  • HKI/Orimattila

                  #23
                  Mulla loppu vetely, pompotus ja ratin vispaus alatukivarren vaihdolla... Ainakin toistaiseksi
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • MaxSound
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 255
                    • Kajaani

                    #24
                    Tänään kokeiltiin suunnata pyöränkulmia. No eihän se mennyt ihan nappiin Aamun ensimmäinen tuomio oli, että 62tkm ajettu Lemförderin raidetangon sisäpää on väljä. Kipaisin Motonetistä uuden, uusi yritys ja seuraavaksi löytyi klappia hammastangostakin. Sitä on kyllä melko reilustikkin.


                    Tilasin Bematorilta ehjän Servotronic-tangon, vaihdetaan paikalleen kunhan tulee ja yritetään sitten suunnata uudelleen. Noh, toisaalta hyvä. Oikeaa vikaa löytyi, joten ehkäpä tuo vähän paraneekin?
                    E39 525DA Touring -01, 540tkm

                    Comment

                    • 525ia
                      BTCF Member
                      • Oct 2012
                      • 16
                      • Hamina

                      #25
                      ootko vaihtanu jo hammastangon? nimim. samat tärinät täälläkin 525ia farkku

                      Comment

                      • MaxSound
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 255
                        • Kajaani

                        #26
                        Joo, vaihdettu on.

                        Samalla vaihtui nuo takakelkan puslat vielä kerran MeyleHD->Lemförder ja renkaat kävi roadforce painotuksessa.

                        Nyt menee suurinpiirtein ok, mutta rattia jää välillä vispaamaan. Välillä loppuu kun jarruttelee. Pitää vaihtaa vielä etujarrusatulat ja levyt

                        Ei siis vieläkään täysin ehjä, katsotaan jarrurempan jälkeen miten kävi. Levytkin on kyllä vaihdettu kertaalleen ja satulat herkistelty, mutta ei oikein keksi mikä muu tekisi tuon vaihtelevan rattitärinän. Tätä oli jo vanhalla hammastangollakin. Välillä voi mennä viikon tärisemättä, sitten hakkaa kynsille ihan tunteella.

                        Ei E39 Toukkaa saa näköjään tärisemättömäksi vaikka lapioi miten paljon uutta osaa
                        Last edited by MaxSound; 18-09-2018, 08:12.
                        E39 525DA Touring -01, 540tkm

                        Comment

                        • lihakimpale
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2017
                          • 261
                          • Oulu

                          #27
                          Ootko navan ja levyn väliset pinnat putsannu somalilaikalla tai vastaavalla?

                          Comment

                          • _Bäri_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2014
                            • 935
                            • Turku

                            #28
                            Tuossa alkaa olee vaihtoehdot välissä. Jouduin itse menemään 10 kertaa viikon aikana rengasliikkeeseen pompotuksen takia, mikä tuli aina välillä joko heti liikkeelle lähdettyä tai sit kun oli hetken lämmennyt.
                            - Putsattiin navat
                            - Renkaita siirrettiin vanteilla, moneen kertaa. Ei vaadi kovin kummoista heittoa kun alkaa pompottaa. Silti jäi vielä pieni pompotus mikä on renkaitten ominaisuus, sailunit 18 tuuman koossa.
                            -Mitä rengaspaineita käytät?
                            -Ootko mahdollisesti maalannu navan ja keskiholkin?
                            - Onko mahdollisesti joskus mällätty?
                            Last edited by _Bäri_; 18-09-2018, 12:47.
                            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                            Ex:
                            E61 535dA -05
                            E91 320dA -06
                            E53 X5 3.0dA - 03
                            E39 535iA -01
                            E39 520i -97
                            E39 530dA - 00

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #29
                              Napapinnat on edestä putsattu levyistäkin viimeisenpäälle kun uusin etunavat. Satulat on 500tkm ajetut orggikset. Napoja ei ole maalattu.

                              Renkaista hieroin selkäheitot pois. 2.8bar taisi olla tällähetkellä 235/45r17. Kokeilin myös 2.6 ja 3 bar.

                              Tämä pompottaa aina liikkeellelähtiessä, mutta häviää muutaman kilsan jälkeen.

                              On tuo jo lähes siedettävä kunhan tuon ratinvatkauksen saa korjattua
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • Rok
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2014
                                • 38
                                • Uusimaa

                                #30
                                Oma touring pompottaa aina ekat kilometrit, kun on seissyt parkissa edes sen 8h. Taitaa kyllä mennä renkaiden flatspotin piikkiin ja E39:n herkän alustan muutenkin.

                                Ootko purkanu etujarrusatulat? Omassa riitti kurkkaus männän suojakumin alle ja pistin uutta jarrusatulaa tulemaan. Molempien satuloiden männät ruostuneet/turvonneet aivan muodottomiksi.

                                Comment

                                Working...
                                X