Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring takakelkan puslien vaihto-operaatio..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukktuom
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 52

    E39 Touring takakelkan puslien vaihto-operaatio..

    Tästä on keskusteltu jo monesti, mutta miten se nyt on:
    Saako niitä neljää puslaa vaihdettua paikoillaan??

    Katselin niitä ja jotenkin tuntuu, että kyllä pitäis jollain työkalulla onnistua irroitus paikoillaan..
    Vai miten on, pitääkö pudottaa koko helahoito alas??

    Kertokaahan asiaan perehtyneet/vaihdon suorittaneet..
  • pete k
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 31
    • nokia

    #2
    vaihdoin e39 sedaniin puslat paikallaan ja onnistu hyvin, aikaa meni noin 4 tuntia työkalun tekemisen kanssa.

    Comment

    • jms-btcf
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 696
      • Tampere

      #3
      Pliis, pistätkö kuvan ja kriittiset mitat työkalusta jos sitä enää löytyy...
      e61 535d

      Comment

      • han@tan
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 53

        #4
        tänään vaihdoin e39 farkkuun. Ei tarvii irrottaa kelkkaa eikä tartte erikoistyökaluja.
        Työkalut: Leka, lyöntituurnat(erikokoisia), hylsysarja, rälläkkä, rautasaha( itse käytin sähköpuukkosahaa, helpottaa hommaa), pullotunkki.

        työjärjestys:
        Alapultti auki, vanhan puslan alaosa rälläkällä irti. puslan keskusta keskeltä poikki rälläkällä. Puslan Keskiosa kelkan sisässä olevasta puslan jämästä irti puukkosahalla, eli kumiosa sahataan ja se keskiholkki irtoaa. Tässä vaiheessa kelkkaan jää kiinni kumireunus ja metalliholkki. Reunukseen sahasin puukkosahalla halkiviillon ylhäältä alas asti. sit leka ja pieni kolmion mallinen teräväkärkinen tuurna käteen ja kilkutteleen tuurnalla leikattu halkio auki. Puslan runko pitää saada läjään kelkan sisälle niin et kumiosa irtoo kelkasta. Eli hakkaat sen puslan reunaholkin paskax sisäänpäin mut ensin leikkaa se halki. Lopux se tipahtaa helposti ulos.

        Uuden asennus:
        Fairi käsittely puslalle ja kelkalle. Pusla hollille ja parru alle. Parrun alle pullotunkki jolla tunkkaat sen puslan paikalleen. Menee helposti jos saippuaa tarpeex. Öljy ei hyvä liukasteena koska se jää sinne ja pusla saattaa pullahtaa ulos.

        aikaa menee 45min/ pusla. Ei kannata alkaa hienosteleen sen vanhan irrotuksen kanssa. siinä saa aikaa tuhlattua tunteja. Paskax vaan koska poishan se sieltä pitää saada.

        Comment

        • jukktuom
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 52

          #5
          No niin.. Onnistuuhan se sitten..

          Tuollaista "raakaa" ratkaisua itsekin suunnittelin.
          Puhuivat huollossa koko peräpään alas tiputtamisesta yms. hankalilta=kalliilta kuulostavista operaatioista.. Työtunteja ois pitänyt varata vähintään 7.5h:ta, joten kieltäydyin moisesta kustannuksesta ja taidanpa vaihtaa noiden ed. kerrottujen ohjeiden mukaan puslat itse..

          Minuakin kyllä kiinnostaisi kuva(t) tuosta itsetehdystä ulosvetäjästä?

          ps. Oli muuten etujousien puristaminen kokoon oikeanlaisella puristimella lastenleikkiä.. Aluksi leikin noilla "bilteman" puristimilla + (hengelläni), mutta onneksi sain korjaamolta oikean työkalun lainaan....
          Last edited by jukktuom; 06-06-2005, 13:16.

          Comment

          • han@tan
            Bimmer Rookie
            • Dec 2002
            • 53

            #6
            e39 sedan ja farkku puslat on erilaiset. eli voi olla et samalla härvelillä ei saa puslia pois. forumin kautta löyty kuvia itsetehdyistä ulosvetimistä mut rälläkkä taltta varustuksella pärjää erittäin hyvin. Kokemusta e30 ajoista lähtien

            aika kovalta tuntuu korjaamon arvio 7,5 tuntia ja koko kelkan ulos ottaminen...turhaa....turhaa....

            Comment

            • sand
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 155
              • palokka

              #7
              Tuli omaan farkkuun puslat vaihdettua. Kokonaisuutena sellainen tunnin homma ja kaikki oli vaihdettu. Ulosvetäjä oli kyllä etukäteen tehty.

              Uudet menikin paikalleen ihan käsivoimin painamalla, kun fairya oli liukasteena.
              Attached Files

              Comment

              • shotguni
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 70

                #8
                Ne ketkä on noita ko. puslia vaihtanut, ni onko teillä ollu ne vanhat puslat ihan halkeillu jne...vai huomaako sitä silmällä milloin ko. puslat ois vaihdon tarpeessa? vai?

                Omassa kiesissäni e39 sedan 523:ssa oireet on ollu vähä semmoset, että vois noi takakelkan puslat olla vaihdon tarpeessa. Mutta tossa viikonloppuna availin ne "aluskupit" ja silmämääräsesti ne puslat näytti ihan ehjiltä(ei halkeamia lainkaan ainakaan alhaalta katsottuna).

                Comment

                • Jarzu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 148

                  #9
                  Originally posted by sand View Post
                  Tuli omaan farkkuun puslat vaihdettua. Kokonaisuutena sellainen tunnin homma ja kaikki oli vaihdettu. Ulosvetäjä oli kyllä etukäteen tehty.

                  Uudet menikin paikalleen ihan käsivoimin painamalla, kun fairya oli liukasteena.
                  Onks sulla piirustuksia ja mittoja tuosta ulosvetäjästä vai onks se tällainen, jonka löysin aiemmista keskusteluista: http://www.btcf.fi/forum/attachment....8&d=1150564933

                  :-) Jarzu

                  Comment

                  • micci
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 95

                    #10
                    Oletteko laittaneet orggis- vai tarvikeosia? Vai onko hinnoissa edes suurta eroa? Pitäisi käydä itsekin hommaamassa puslat piakkoin.
                    525TDS A -98 Touring

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Näitä takakelkan puslia E39:iin, ei tainnut Powerflex:iltä löytyä?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #12
                        jep

                        ei siinä mitään piirustuksia tarvi kun purat auton niin näät kyllä minkälainen ulosvetäjä pitää olla. itse tekasin ulos vetäjän vartissa ja siitä tuli ruma (lue todella ruma) mutta toimii ku tupakki. pääasia,että se on riittävän tukeva,että se ei lipsu,puslat voi olla tosi tiukassa. pultti kannattaa olla 16mm kierretangosta.
                        vaihdon itse puslat viime viikonloppuna ja varsinkin etummaiset puslat oli kyllä aivan loppu.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • Jarzu
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2003
                          • 148

                          #13
                          Originally posted by exautisti View Post
                          ei siinä mitään piirustuksia tarvi kun purat auton niin näät kyllä minkälainen ulosvetäjä pitää olla. itse tekasin ulos vetäjän vartissa ja siitä tuli ruma (lue todella ruma) mutta toimii ku tupakki. pääasia,että se on riittävän tukeva,että se ei lipsu,puslat voi olla tosi tiukassa. pultti kannattaa olla 16mm kierretangosta.
                          vaihdon itse puslat viime viikonloppuna ja varsinkin etummaiset puslat oli kyllä aivan loppu.
                          Joo, ei piirustuksia tarvis, jos olis omat vehkeet, millä sen itse rakentais. Mutta kun se pitäis teettää jossain pajalla...

                          Comment

                          • turomu
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 310
                            • Kuusamo

                            #14
                            Olis touringin puslat vaihdettavassa kunnossa, vaan ei Kuusamolaiset korjaamot suostu vaihtamaan, kun kellään ei ole sopivaa ulosvetäjää (no ei ainakaan 4 joilta kysyin).

                            Onko kellään nurkissa ulosvetäjää lainaan? Muistaakseni jonkun foorumilaisen tekemä on liikkunut ympäriinsä kiertopalkintona. Muutoin pitänee ilmeisesti silputa vanha pusla atomeiksi...
                            X3 30d M-sport
                            exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                            Comment

                            • -JMV-
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 840
                              • Etelä-Pirkanmaa

                              #15
                              Auto e39 540 touring ja ongelmat takana tuntuu kaikki pienemmätkin asfaltin halkeamat todella terävinä ja perä jää hetkeksi tutisemaan, voisko tuon aiheuttaa nuo takakelkan helat vaiko iskarit?

                              Pitäisi ennen lomian alkua saada alusta kuntoon, niin heittäkääpä ehdotuksia.
                              F82 harraste

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎