Announcement

Collapse
No announcement yet.

520iA kierrokset "humppaa" pintakaasulla ja täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • julle05
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 32
    • Mijas, Espanja

    520iA kierrokset "humppaa" pintakaasulla ja täristää

    Tervehdys!

    Autossa on omituinen vika päällä ja ajattelin kysellä josko jollain olisi ollut samantyylistä vikaa ja millä se on korjaantunut..
    Hakemalla en löytänyt täysin vastaavaa

    Kyseessä on 2001 malli m54b22 koneella ja automaatilla.
    Ajaessa pintakaasulla ja etenkin lievässä ylämäessä esiintyy ikäänkuin väännön romahdus ja kierrokset alkaa seilaamaan ja välillä saattaa esiintyä hetkellistä tärinää. Oireita tulee vauhdista ja vaihteesta riippumatta. Herkimmiten se kuitenkin esiintyy D asennolla, manuaalilla oireilu on voimakkainta vasta kuudenkympin jälkeen, muuten sitä ei varsinaisesti edes manuaalilla ajaessa huomaa.
    Oireet loppuvat alhaisemmissa nopeuksissa, kun painaa kaasua reilummin, mutta ei maantienopeuksissa.
    Joutokäynnissä ei ole moittimista.
    Kovemmassa kiihdytyksessä esiintyy pehmeää nykimistä ja tehottomuutta alle 3000 kierroksen.
    Kulutus on pilvissä..
    Vika esiintyy vain lämpimänä.

    Vikakoodeina on enää pakopuolen nokan tunnistin, joka on jo tilattu BMWltä ja tulee keskiviikkona!
    Silti epäilen, että voiko noin suuri häiriö johtua viallisesta tunnistimesta??
    Vai pitäisikö alkaa ajattelemaan vian johtuvan turbiinista..? Lootan öljytasoa en ole päässyt katsomaan ja keskiviikkona jos vika ei häviä, täytynee alkaa huomio siirtämään laatikon puoleen.

    Kuukauden aikana vaihdettua osaa/rassailua:

    -Imusarjan tiivisteet
    -Suuttimien O renkaat
    -Imuilmanlämpötila-anturin O rengas
    -Kaasuläppäkotelon tiiviste
    -Disan O rengas (samalla toiminta testattu ja ok)
    -Tyhjäkäyntiventtiili putsattu
    -Molemmat haitariputket vaihdettu samoin kaikki oheis letkut
    -Huohotin ja kaikki sen letkut ja putket
    -öljyn mittatikun O rengas
    -Imunokan tunnistin
    -Venttiilikannen tiiviste
    -X määrä vesiletkuja ja paissari
    -Termari koteloineen
    -Visko

    Pieni pätkä aktiivisesta viasta:
    https://www.youtube.com/watch?v=8-xxyXM7lUc
    Last edited by julle05; 29-05-2017, 23:39.
  • petterihi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2015
    • 623
    • Kerava

    #2
    Tuossa 60 km/h alueella ainakin itsellä taitaa lukko aloittaa toimintansa, mutta sen heittely voi johtua koneen temppuilusta myös. Toimiiko turbiinilukko kovemmissa vauhdeissa paremmin? Jos imuvuotoja ei ole varmasti, niin olisiko syytä katsoa vanoksien toimintaa/tiivisteitä? Nuohan vaikuttavat juuri alavääntöön. Sytytystulpat lienevät myös ok?
    E39 523iA Touring -00
    --
    E39 523 osia edullisesti
    Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

    Comment

    • julle05
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 32
      • Mijas, Espanja

      #3
      Originally posted by petterihi View Post
      Tuossa 60 km/h alueella ainakin itsellä taitaa lukko aloittaa toimintansa, mutta sen heittely voi johtua koneen temppuilusta myös. Toimiiko turbiinilukko kovemmissa vauhdeissa paremmin? Jos imuvuotoja ei ole varmasti, niin olisiko syytä katsoa vanoksien toimintaa/tiivisteitä? Nuohan vaikuttavat juuri alavääntöön. Sytytystulpat lienevät myös ok?
      Tosiaan tulpat on vaihdettu.
      Vanokselle ei liene tehty koskaan mitään, mutta ei se kyllä ääntele mitään ja toiminta on kylmänä aivan normaalia.. kovempaa vauhtia tuolla on aika toivotonta ajaa, koska tehottomuus on 80 liian huomattavaa, samoin tuo kierrosten "humppaus".
      Last edited by julle05; 30-05-2017, 11:09.

      Comment

      • julle05
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 32
        • Mijas, Espanja

        #4
        Ala vääntö tuli tunnistimen vaihdolla kuntoon, mutta humppaus ja ajoittainen tärinä on tallella.

        Vikakoodit nolla..

        Tiistaina menee vaihteisto öljyjen ja suodattimen vaihtoon.. jos se ei auta, niin sitten menee turbiinin vaihto mietintään. On kuitenkin niin kallis operaatio, kun ei sitä ole itse mahdollista tehdä

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 890
          • Oulu

          #5
          Tuliko kulutus samalla kuntoon? Josei niin seokset pielessä ja voi sekoittaa automaattia. Tarkista kaikki imuvuodot ja disa venttiili. Jos vaan kulutus kova lämpimänä niin lambdaan päin menee. Tosin seokset on pielessä nii vika ei siinä välttämättä. Outoa ettei anna mitään vikakoodia. Suosittelen aloittamaan imuvuodoista ja disasta etsinnän. Tarkasta varsinkin disan o-rengas. Jos disa muuten kunnossa niin tiivistä disa jollain ennen kuin laitat kiinni, nimittäin jää muuten siitäkin imuvuoto kun tiivistys ei enää pidä.

          Originally posted by julle05 View Post
          Ala vääntö tuli tunnistimen vaihdolla kuntoon, mutta humppaus ja ajoittainen tärinä on tallella.

          Vikakoodit nolla..

          Tiistaina menee vaihteisto öljyjen ja suodattimen vaihtoon.. jos se ei auta, niin sitten menee turbiinin vaihto mietintään. On kuitenkin niin kallis operaatio, kun ei sitä ole itse mahdollista tehdä

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 890
            • Oulu

            #6
            Itsellä on nimittäin vähän samanlaista oiretta. Alle 2000 rpm pientä tärräämistä, johtuen että disa on auki koko ajan. Itse taas uusin lähes kaiken muun koneesta joten oireet ei enää ole pahat. Halvin ratkaisu muutenkin aloittaa imuvuodoista, tarkasta ilmamäärämittarin jälkeiset putket myös irrottamalla koska halkeamia ei muuten näe.

            Comment

            • julle05
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 32
              • Mijas, Espanja

              #7
              Originally posted by majgul View Post
              Tuliko kulutus samalla kuntoon? Josei niin seokset pielessä ja voi sekoittaa automaattia. Tarkista kaikki imuvuodot ja disa venttiili. Jos vaan kulutus kova lämpimänä niin lambdaan päin menee. Tosin seokset on pielessä nii vika ei siinä välttämättä. Outoa ettei anna mitään vikakoodia. Suosittelen aloittamaan imuvuodoista ja disasta etsinnän. Tarkasta varsinkin disan o-rengas. Jos disa muuten kunnossa niin tiivistä disa jollain ennen kuin laitat kiinni, nimittäin jää muuten siitäkin imuvuoto kun tiivistys ei enää pidä.
              Originally posted by majgul View Post
              Itsellä on nimittäin vähän samanlaista oiretta. Alle 2000 rpm pientä tärräämistä, johtuen että disa on auki koko ajan. Itse taas uusin lähes kaiken muun koneesta joten oireet ei enää ole pahat. Halvin ratkaisu muutenkin aloittaa imuvuodoista, tarkasta ilmamäärämittarin jälkeiset putket myös irrottamalla koska halkeamia ei muuten näe.
              Nuo kaikki on kunnossa, kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin

              Kulutuksesta on hankala sanoa vielä mitään, kun ei sillä ole kovin kerennyt ajella..
              Turbiini kettuilee nyt vielä pikkusen enemmän kun aikasemmin, koska vääntö parani -> yrittää kokoajan vaihtaa isompaa ja kun vaihtaa, niin lähtee humppamaan ja kierrokset tipahtaa lähes joutokäynnille ja taas pomppaa pykälän pienemmälle :/
              Last edited by julle05; 31-05-2017, 21:51.

              Comment

              • petterihi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2015
                • 623
                • Kerava

                #8
                Heitetään vielä ideana - onhan rengaskoko oikea?
                E39 523iA Touring -00
                --
                E39 523 osia edullisesti
                Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                Comment

                • julle05
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 32
                  • Mijas, Espanja

                  #9
                  Originally posted by petterihi View Post
                  Heitetään vielä ideana - onhan rengaskoko oikea?
                  "Valitettavasti" sekin on kohdallaan

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 890
                    • Oulu

                    #10
                    Voi pahus, kuulostaa kyllä sitten vähän huonommalta

                    Comment

                    • julle05
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 32
                      • Mijas, Espanja

                      #11
                      Jep.. ei tuo nyt oikein lupaavalta vaikuta, jos nyt ei ens viikolla tule öljyjen vaihdolla kuntoon, niin täytynee sitä turbiinin vaihtoa heinäkuun alussa suunitella.. tässä kuussa ei oikein persaus repeä enempää.

                      Comment

                      • julle05
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 32
                        • Mijas, Espanja

                        #12
                        Päivitystä tähän ongelmaan..

                        Auto joutui pieneen kolariin ja vikojen korjailu sen puolesta pikku paussille.

                        Nyt on turbiini, öljyt ja suodatin vaihdettu laatikkoon + siihen päälle vielä laturi (humppaamis vikaan liittymättä) ja siihen loppu ongelmat

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎