Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA narina/kirskuna takana vaihtaessa P->R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    E39 530dA narina/kirskuna takana vaihtaessa P->R

    Taas kaivattaisiin foorumin viisaiden neuvoja. Ongelmana (muiden joukossa) autossa se, että auton ollessa paikallaan ja vaihtaessa parkilta pakki päälle ja takaisin kuuluu taka-akselilta varsin kova narahdus/kirskuminen, kun vaihde menee sisään. Auto selkeästi hieman liikahtaa (virittyy) kumpaankin suuntaan vaihtaessa. Viimeistään jarrua vapauttaessa kuuluu kova ja selkeä narahdus. Mäessä ääni on kovempi, kun jarrun vapauttaa. Liikkeessä ääntä ei kuulu.

    Moottorin oikea tukikumi alkaa olemaan sökö, joten jarru pohjassa pakilla tärisee jonkun verran. Voisiko vaikuttaa tähän? Vaihdelaatikosta ei normaalin mekaanisen äänen lisäksi kuulu mitään ylimääräistä.

    Meneekö automaatin parkkiasennossa jokin seisonta- tms. jarru päälle, joka voisi olla puhkikulunut, ja joka sitten vapautuessaan narahtaisi? Drivelle vaihtaessa ääni ei ole yhtä kova. Ylämäessä tosin sekin äännähtää.

    En saa ääntä kuulumaan esim. heiluttamalla autoa.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #2
    Voisiko olla narinahelat? Ite olen ahkerasti rasvannut niitä, mutta pakille laittaessa tai toisin päin eteen päin lähtiessä jarrua painaen kuuluu selkeä narahdus. Vaikka helat ei narise, ne on todella väljät. Tää selvisi kun saatiin auto ylös. En tosin osaa sanoa, onko kyseessä samanlainen ääni tai johtuuko se itelläkään niistä.. :think Automaatti varmasti vain lukittuu P-asennossa. En ole lukenut että olisi jokin kuluva osa jollakin joskus kulunut puhki / hajonnut, joka vaikuttaisi autoon P-asennolla. Täällä oli myös nuo molemmat tukikumit ihan loppu ja niiden vaihto kyllä tasoitti autoa. Mutta suurin ero oli käynnistäessä ja sammuttaessa, auto ei enää heilahtanut. En huomannut P:ltä lähtiessä eteen / taa suurta eromuutosta, vaikka varmasti tuokin vaikuttaa.. Ja mulla ainakin narisee jokin jarrun suojakumi (männän tai liukutappien) kun alkaa palat olemaan enempi kuluneet. Tosin narahtelee vain jarrua painaessa / irroittaessa ja vauhdissa ei kuule. Pysähtyessä ikkuna auki narisee..
    Last edited by MOH85; 12-06-2017, 00:23.
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • -CMS-
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 84
      • Helsinki

      #3
      Niitä veikkailin aluksi itsekin. Narinahelat vaikuttaisivat sikäli omituiselta vian kohteelta, että ääntä ei saa toistettua esim. autoa painelemalla tai siihen istumalla. Ainoastaan tuo pakki päälle -> jarrun vapautus nirskahtaa. Anyone?
      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
      sigpic

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        No mullakin tosiaan on molemmat helat hiljaset. Että ne ei äännä vaikka autoa heiluttaa tai kyytiin istuu. Väljää on siellä helan sisällä kuitenkin todella paljon. Siksi ite mietin oman narinan / kolinan johtuvan juuri tästä, että pääsee liikkumaan kun vaihde kytkeytyy. Mullakin tapahtuu sellanen pieni nytkähdys eteen / taakse kun laittaa vaihteen Dlle/ pakin. Mulla on uudet helat jo, mutta auto päätti nyt jättää kokonaan käynnistymättä joten pitää katsoa ja raportoida kun pääsen ne vaihtamaan auttoiko.
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • -CMS-
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 84
          • Helsinki

          #5
          Toivottavasti saat auton taas tulille. Laita tosiaan raporttia sitten

          Voisi kuvitella, että takajarruissa voisi myös olla jokin ongelma, kun se liittyy nimenomaan tuohon jarrun vapauttamiseen, ja pakillahan takarenkaisiin tulee veto. Silloin ei tosin pitäisi olla väliä sillä, lähdetäänkö mäestä vai tasaiselta maalta liikkeelle.
          Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
          Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
          sigpic

          Comment

          • jakeluvesimies
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2010
            • 2726
            • On the road @ Laplandia

            #6
            Sille jolla oli löysää narinaheloissa, niin ei nyt ole kovin kallis rasti laittaa kuntoon. Samalla huomaa että on mukavampi ajaakin kun alusta kunnossa ja rengaskulmat about ok.

            Mieleen muistuu muutaman kk takainen kun jalankulkijana kuuntelin mikä heteka tiellä liukuu kohti takaatapäin, kun sellainen narahtelu... No e39 sieltä tulla jollotti

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by jakeluvesimies View Post
              Sille jolla oli löysää narinaheloissa, niin ei nyt ole kovin kallis rasti laittaa kuntoon. Samalla huomaa että on mukavampi ajaakin kun alusta kunnossa ja rengaskulmat about ok.

              Mieleen muistuu muutaman kk takainen kun jalankulkijana kuuntelin mikä heteka tiellä liukuu kohti takaatapäin, kun sellainen narahtelu... No e39 sieltä tulla jollotti
              Joo ajomukavuus kyllä kärsii melkoisesti, jos alustassa on reippaasti väljää. Eli ehdottomasti kannattaa laittaa kuntoon.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • -CMS-
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 84
                • Helsinki

                #8
                Nostellaanpas tätä, jos joku olisi törmännyt samaan ongelmaan ja keksinyt ratkaisun.

                Melkein vuosi kulunut ja ongelma jatkuu. Välissä vaihdettu moottorin tukikumit, takakelkan isot puslat ja kaikki takapään osat (narinahelat, integral linkit, kaikki tukivarret ja koiranluut sekä kallistuksenvakaajan puslat).

                Eli, kun pidän jarrua ja isken parkilta esim. pakille, tuntee selkeästi, että takapyörät alkavat vetämään taaksepäin (pieni liikahdus). Vapauttaessa jarrun hissukseen takaa kuuluu metallinen/peltinen narahdus, kuin ruosteista peltiä vääntäisi. Selkeimmin kuuluu, kun on ensin käyttänyt drivella ja sen jälkeen heittää pakille.

                Voisikohan olla jotain takajarruissa (jarrutasapaino, suojakilpi ottaa kiinni tms)? Kuuluuko takajarrujen "lukita" jarrulevyt, kun paikallaan painaa jarrua ja vaihtaa vaihdetta? Koitin ottaa videota auton alta ja näyttäisi siltä, että takajarrut antavat levyjen pyöriä vähäsen, kun jarrua painaa paikallaan ja vaihtaa. Levyjen ja palojen pitäisi olla kunnossa.
                Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                sigpic

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by -CMS- View Post
                  Nostellaanpas tätä, jos joku olisi törmännyt samaan ongelmaan ja keksinyt ratkaisun.

                  Melkein vuosi kulunut ja ongelma jatkuu. Välissä vaihdettu moottorin tukikumit, takakelkan isot puslat ja kaikki takapään osat (narinahelat, integral linkit, kaikki tukivarret ja koiranluut sekä kallistuksenvakaajan puslat).

                  Eli, kun pidän jarrua ja isken parkilta esim. pakille, tuntee selkeästi, että takapyörät alkavat vetämään taaksepäin (pieni liikahdus). Vapauttaessa jarrun hissukseen takaa kuuluu metallinen/peltinen narahdus, kuin ruosteista peltiä vääntäisi. Selkeimmin kuuluu, kun on ensin käyttänyt drivella ja sen jälkeen heittää pakille.

                  Voisikohan olla jotain takajarruissa (jarrutasapaino, suojakilpi ottaa kiinni tms)? Kuuluuko takajarrujen "lukita" jarrulevyt, kun paikallaan painaa jarrua ja vaihtaa vaihdetta? Koitin ottaa videota auton alta ja näyttäisi siltä, että takajarrut antavat levyjen pyöriä vähäsen, kun jarrua painaa paikallaan ja vaihtaa. Levyjen ja palojen pitäisi olla kunnossa.
                  Satulat on kiinni liukutapeilla, jotka on kumin sisällä, joten kyllä se vähän aina joustaa kun suunta muuttuu. Eli ei jarrut lukitse pyöriä aivan niille sijoilleen, vaan vähän löytyy joustoa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9146
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Satulat on kiinni liukutapeilla, jotka on kumin sisällä, joten kyllä se vähän aina joustaa kun suunta muuttuu. Eli ei jarrut lukitse pyöriä aivan niille sijoilleen, vaan vähän löytyy joustoa.
                    Palat lukitsee levyn ja palat nojaa carriereihin. Ei satuloiden kiinnitys vaikuta rotaatiosuunnassa mihinkään.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Sepä se. Pitää vaan polkea se jarru lattiaan, että takajarrut ei narahda.
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Palat lukitsee levyn ja palat nojaa carriereihin. Ei satuloiden kiinnitys vaikuta rotaatiosuunnassa mihinkään.
                        No vaikuttaa se satulan kiinnitys sen verran, että satula liikkuu mukana. Aina kun metalli-metalli kosketus ja osat liikkuu kuuluu siitä ääntä. Carrierin ja palan välissä on pieni rako (ellei ruoste ole sitä täyttänyt), joten kyllä se auto vähän liikkuu pakosti (varsinkin kun mennä äärilaidasta toiseen (D->R). Liike ei toki ole suuri, mutta jousitus lisää korin heilahdusta kuten lisää myös voimansiirron liikkeet varsinkin, jos kannatinkumit ei ole ihan iskussa moottorissa/laatikossa. Samoin kaikki välykset pyörän ripustuksissa. Autoissa on niin monta joustavaa kohtaa, että kun moottori sitä autoa pyrkii liikuttamaan, niin pakosti se kori vähän heilahtaa vaikka jarrut olisi pohjassa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • -CMS-
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 84
                          • Helsinki

                          #13
                          Kiitokset vastauksista. Jarruissa siis todennäköisesti jokin, joka narahtaa. Epäilin aluksi tukivarsien palloniveliä tai narinahelaa, mutta ääni jatkui tosiaan uusillakin. Tuo väännön suunnanmuutos ja alustaan kohdistuva vääntö (renkaat paikallaan) sen äänen tuottaa, joten pakko kai olla jarrut tai jotenkin olka-akselin tai satulan ja jonkun muun väliin jäävä suojakilpi, joka ruosteinen.

                          Harmi, että tuo suojakilpi on vittumainen vaihtaa takana ilman leikkailuja. Ei huvita napoja irroittaa sen tähden. Parkkipaikalla ruuvatessa ja etenkin mäessä tuo narahdus on hanurista, eikä anna baijerilaisesta oikeaa laatuvaikutelmaa . Onneksi on hyvä äänieristys sisällä.
                          Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                          Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                          sigpic

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by -CMS- View Post
                            Kiitokset vastauksista. Jarruissa siis todennäköisesti jokin, joka narahtaa. Epäilin aluksi tukivarsien palloniveliä tai narinahelaa, mutta ääni jatkui tosiaan uusillakin. Tuo väännön suunnanmuutos ja alustaan kohdistuva vääntö (renkaat paikallaan) sen äänen tuottaa, joten pakko kai olla jarrut tai jotenkin olka-akselin tai satulan ja jonkun muun väliin jäävä suojakilpi, joka ruosteinen.

                            Harmi, että tuo suojakilpi on vittumainen vaihtaa takana ilman leikkailuja. Ei huvita napoja irroittaa sen tähden. Parkkipaikalla ruuvatessa ja etenkin mäessä tuo narahdus on hanurista, eikä anna baijerilaisesta oikeaa laatuvaikutelmaa . Onneksi on hyvä äänieristys sisällä.
                            Se suojakilpi tuskin on kyseessä se kun ei ota normaalisti kiinni mihinkään. Silloin kirskunaa olettaisi kuuluvan ajossakin jos ottaisi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎