530da 1999 Sammui ajosta!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    530da 1999 Sammui ajosta!

    Otsikon mukainen kehon kuljetin sammui ajosta. Veitsellä leikaten ilman suurempia ääniä. Starttasi hyvin muttei hörähtänytkään. Mikä tuli? Inpalla katoin, niin Rail paine huutaa 0 eli ei nouse. Siirtopaine on hyvä eli sen 4 baria.. Ei ilmaa, ei vuotoja. Viimeksi katsottu suutinten ohivuoto inpalla -1 ja +2,5 välissä. (yksi oli reilun kaksi, muut -1 ja +1 välissä). Yksi suutin vuotaa hiukan ulos päin (diesel nousee suutiankouruun). Jakotukin päästä irroitettu myös railpaineanturin liitin eikä auta. Antaa vikakoodia Railpaineesta 4496 Rail pressure plausibility.

    Otin irti korkeapainepumpun päästä paineensäätimen, jonka pieni o-rengas oli ok. Eli olettaisin ettei vika ole siinä. Tosin tukirengas oli rikki, tosin ilmeisesti tämä ei nyt kuitenkaan vaikuttaisi paineisiin. Tilasin silti uudet o-renkaat, mutta nyt mietin, kuinka helposti tuo paineensäädin hajoaa? Voiko sitä todeta mitenkään?

    Jos olisi suutin ongelma niin tuskin railpaine olis 0? luulisi, että se laskisi vain alle käynnistyvyysrajan :think

    Eli vinkkejä neuvoja? Kannattaako tilata uusi paineensäädin sinne korkeapainepumpulle? Tällä hetkellä purettu imusarja sekä säädin, joten pitäisi päättää. Oli sen verran paska paikka / homma irroittaa, ettei oikein uudestaan tee mieli tehdä (eli jos kokeilee pelkillä tiivisteiden vaihdolla). Toisaalta ei tee mieli vaihtaa turhaan säädintä koska + 100€..

    Tietty, jos jollain on varmasti toimiva säädin edullisesti myynnissä ja lähetysvalmiina niin nopea yv!!

    Ja tietty, mistä muualta vikaa voisi tutkia, säädintä epäilen, mutta vika voi tietty olla jossakin muualla. Penkin alla surisee ok, korkeapainepumppu pihisee sen 1 minutin siirtopumpun kanssa ja tankin pumppu toimii eli tasaa nesteet ok. Dieseliä tankissa vajaa 60 litraa. Näin tilannetietona..
    e39 530dA 1999.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Ei siis anna moottorilta muita koodeja kuin tuosta rail-paineesta? Ota nokkatunnistin irti, pyöritä konetta ja katso pyöriikö nokka-akseli.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #3
      Juu, ei muita koodeja. Railpaine anturista antoi, mutta johtuu siitä että yritetty käyntiin liitin irti. Mitäs meinasit tuolla nokka-akselin pyörimisellä? Ihan siis, että mitä ajattelit vian johtuvan? Koska itellä on tosiaan nämä ideat täysin loppu. Tarkistan tuon ja raportoin heti kun tiedän..
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • säkkij
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 299
        • Rauma

        #4
        Kuulostaa niin tutulta ja kuten clavurion minuakin neuvoi, eipä pyörinyt itsellä nokka= jakoketju poikki
        E30 325i Cabrio '87
        E61 525d M-Sport LCI

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          ahaa. Eikä.. prkl.. Mulla kuitenkin kone pyörittää normaalisti startaessa? Voiko tästä jo jotakin päätellä? Samoin ei kyllä ole kuulunut mitään ylimäärästä ääntä joten :think Mut pitää kattoa. Tää ei edes tullut mieleen, joten pieni paniikki iski just nyt..
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            #6
            Otin nokka-akselin asentotunnistimen irti ja ainakin akseli pyöri kyllä eikä tuntunut suurta vastusta eli sai kyllä pyöritettyä ympäri kohtalaisen kevyesti.. Mites tätä konetta, jos tahtoo kokeilla käsin pyörittää, kuuluisi oikeaoppisesti kokeilla? Eli mistä moottoria virallisesti pyöritetään ja voiko tässä tehdä jotakin väärin eli vahingoittaa moottoria seuraavaa koe starttausta ajatellen? Ite sain nokka-akselia liikutettua viskon pultista. Ja onko tässä merkitystä kuinka paljon nokka-aselia pyörittää eli tartteeko saada samaan asentoon kuin se oli? Tää voi olla hiukan tyhmä kysymys, mutta kysytään silti. Eipä ole ennen joutunut tarkistamaan onko ketju/jakohihna poikki, onneksi..
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10946
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by MOH85 View Post
              Otin nokka-akselin asentotunnistimen irti ja ainakin akseli pyöri kyllä eikä tuntunut suurta vastusta eli sai kyllä pyöritettyä ympäri kohtalaisen kevyesti.. Mites tätä konetta, jos tahtoo kokeilla käsin pyörittää, kuuluisi oikeaoppisesti kokeilla? Eli mistä moottoria virallisesti pyöritetään ja voiko tässä tehdä jotakin väärin eli vahingoittaa moottoria seuraavaa koe starttausta ajatellen? Ite sain nokka-akselia liikutettua viskon pultista. Ja onko tässä merkitystä kuinka paljon nokka-aselia pyörittää eli tartteeko saada samaan asentoon kuin se oli? Tää voi olla hiukan tyhmä kysymys, mutta kysytään silti. Eipä ole ennen joutunut tarkistamaan onko ketju/jakohihna poikki, onneksi..
              Yleensä pyritellään kampiakselin päästä ja suuntana myötäpäivää. Ei ole mitään merkitystä paljonko pyörittää kun anturit seuraavat asentoja, joten kone tietää kyllä seuraavalla käynnistys kerralla missä asennossa on.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                #8
                Suuri kiitos. Tosin epäilen ketjua. Mitään mekaanista ääntä ei ole kuulunut saatikaan sammumisen aikana. Starttaus kuullosti kyllä ihan terveeltä muilta osin. Eikä kai näissä M57 tuota jakoketjua ole tarvinnut käsittääkseni murehtia?

                Mutta, lähtökohtaisesti jos viskon kanssa saa nokkaa pyöritettyä pudottaako se pois jakoketju ongelman? Vai pitääkö varmistaa kampiakselin päästä pyörittämällä? Koska kuitenkin pyöri eikä suurempaa voimaa tarvittu, eikä sivuääniä. Ja kyllä se meni 360 astetta eli ympäri sain pyöritettyä..

                Tarttee nyt kattoa kun saan takas kasaan auton. Imusarjan tiivisteet uusin, kor.pumpun paineensäätimen molemmat o-renkaat, samoin alipaineletku, joka menee imusarjan alta korjattu teipillä. Uusitaan sekin. Näkee sit livedataa yms. Ehkä siitä sit saa taas jotakin irti.. Puhdistelin vielä kaikki anturit ja liittimet, josko jossakin olis toimintahäiriö tai antaa vain väärää tietoa, vaikka inpa ei niistä nyt mitään ilmoita..
                e39 530dA 1999.

                Comment

                • Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by MOH85 View Post
                  Suuri kiitos. Tosin epäilen ketjua. Mitään mekaanista ääntä ei ole kuulunut saatikaan sammumisen aikana. Starttaus kuullosti kyllä ihan terveeltä muilta osin. Eikä kai näissä M57 tuota jakoketjua ole tarvinnut käsittääkseni murehtia?

                  Mutta, lähtökohtaisesti jos viskon kanssa saa nokkaa pyöritettyä pudottaako se pois jakoketju ongelman? Vai pitääkö varmistaa kampiakselin päästä pyörittämällä? Koska kuitenkin pyöri eikä suurempaa voimaa tarvittu, eikä sivuääniä. Ja kyllä se meni 360 astetta eli ympäri sain pyöritettyä..

                  Tarttee nyt kattoa kun saan takas kasaan auton. Imusarjan tiivisteet uusin, kor.pumpun paineensäätimen molemmat o-renkaat, samoin alipaineletku, joka menee imusarjan alta korjattu teipillä. Uusitaan sekin. Näkee sit livedataa yms. Ehkä siitä sit saa taas jotakin irti.. Puhdistelin vielä kaikki anturit ja liittimet, josko jossakin olis toimintahäiriö tai antaa vain väärää tietoa, vaikka inpa ei niistä nyt mitään ilmoita..
                  Ei minun M57 kyllä suostu pyörimään viskosta. Kyllä se sen verran vastustaa vielä 400tkm+ ajettuna että hihna luistaa ennen.

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    hmmm. No mikä siinä sitten että ainakin oma nokka-akseli liikkui viskosta? Sen näki kyllä selkeästi kun otti anturin irti ja katteli reijästä :think Voiko tää nyt olla, että jostain syystä puuttuu puristukset? Imusarjahan tässä on irti, liittyykö mitenkään asiaan? Älkää tuomitko, jossakin kohtaa tieto taito alkaa loppumaan..
                    Last edited by MOH85; 12-06-2017, 22:53.
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by MOH85 View Post
                      hmmm. No mikä siinä sitten että ainakin oma nokka-akseli liikkui viskosta? Sen näki kyllä selkeästi kun otti anturin irti ja katteli reijästä :think Voiko tää nyt olla, että jostain syystä puuttuu puristukset? Imusarjahan tässä on irti, liittyykö mitenkään asiaan? Älkää tuomitko, jossakin kohtaa tieto taito alkaa loppumaan..
                      Imusarjalla ei ole mitään tekemistä, puristustahdin pitäisi kyllä vastustaa ihan reilusti pyörittämistä. Tosin jos nokka pyöri, niin kyllähän ketjun pitää olla ehjä. Toki nokka liikkuu jonkun verran kunnes hihna alkaa luistamaan. Luistiko hihna kun pyöritit? Kampurasta kun pyörittää, niin tietää varmasti, että kampiakseli pyörii.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        #12
                        Hihna ei kyllä luistanut. Tosin tähän on juuri vaihdettu uusi apulaitehihna niin kai se pitää hiukan paremmin kuin jo käytössä ollut. Tosin pyöritin ehkä kierroksen verran nokka-akselia max. Koska riitti tieto että pyöriikö.. Pitää huomenna vielä katella asiaa. Mutta mä en koe että puristukset olisi yht äkkiä kokonaan kadonnut. En tiedä antaako se siitä mitään vikakoodia? Vai onko niin ettei moottori enää vain käynnisty? Sinänsä myös epäilen koska ei ole ollut mitään metallista ääntä, auto ei ole savuttanut, nesteet on ok yms yms. Ja toiminut kyllä muuten ihan ok. Ja kun se siitä railpaineesta antoi sen vikakoodin 4496 joten uskoisin että polttoainepuolen vikoja kuitenkin..

                        Tässä käy helposti niin, että alkaa nyt hiukan vainoharhaiseksi ja kun ei aina oikein ole varma, niin kehittelee uusia mahdollisia vikoja. Pitää oikeesti kun saan tiivisteet, lyödä auto nippuun ja ihmetellä sitten uudestaan. Eiköhän sen sitten jo kuule jos jotakin mekaanista vikaa olisi tai ettei puristuksia jostain syystä ole.

                        Tässä nyt on vaan tää henkilökohtainen ongelma, kun tää on valitettavasti työauto. Tähän on sen verran laitettu rahaa, jotta on pysynyt tiellä ettei oikein enää viittisi / jaksa. Nytkin odotan saapuvaksi vajaalla kolmella sadalla pakollisia uusinta katsastusta varten hommattuja osia ja pitäs se suorittaa viim. perjantaihin mennessä. Joten tää tuli todellakin huonoon väliin..

                        Mut kai tää on tätä.. Pitää vaan uskoa, että se vielä iloksi muuttuu. Tosin nyt kun ei tule vaihdettua mitään antureita tai muita, niin tuskin se silti hörähtää käyntiin :think Vaikka näiden sielun elämästä taida kukaan oikein aina tietää
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          #13
                          Täs nyt tuli tilattua uusi käytetty railpaine anturi ja kp pumpun määränsäädin. Siis toimivasta purettu. Mutta, olisi pitänyt aikasemmin kattoa se vaihdettu polttoainesuodatin + sisältö, koska taitaa kuva kertoa ikävää faktaa? Tässä siis vanhan suodattimen sisältö. Onko tää KP pumpun laukeaminen vai ajansaatossa kerääntynyt sedimentti? Ei isoja lastuja, mutta metalli- ja muuta moskaa..

                          Sitten, jos korkeapainepumppu menee vaihtoon, mitä muuta? Olen ymmärtänyt että suuttimista ja aina polttoainelinjoihin ja tankkiin yms yms. Eli helposti tulee iso lasku. Mutta miten todellisuudessa? http://imgur.com/a/WcCYG


                          Last edited by MOH85; 19-06-2017, 10:55.
                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          Working...
                          X