Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523 -97 Steptronic, vaihto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jrenv
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 23
    • Lohja

    E39 523 -97 Steptronic, vaihto-ongelma

    Moro,

    Otsikon mukaisella pelillä on ongelmia vaihtaa välillä 3-4 automaatilla. Sama ongelma niin normaali- kuin sporttiasenossakin. Jos manuaalilla vaihtaa neloselle, osaa tomaatti heittää vitosen silmään, mutta taas kun nopeuden tippuessa vaihde putoaa kolmoselle se myös jää siihen.

    Vaihteiston öljymäärää en tarkistanut, aikoinaan Saabin laatikko oireili liian vähästä öljystä aivan eri tavoin. En ole havainnut missään vaiheessa laatikosta tulleen palaneen käryä. Vika ilmeni pyytämättä ja yllättäen, ilman järjetöntä revitystä tai kestotestiä 5000km@200 km/h. Ja tosiaan "puoliautomaattina" steptronic- puolella käyttäen kaikki toimii ok.

    Insp 2:lle on jo aika tilattu (kilsoja muuten takana n 200 tkm), tuolla vika selvinnee. Jos jollain ollut vastaavaa, kiinnostaisi tietää mikä aiheutti ja paljonko lompakko keveni.
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 787
    • Suodenniemi

    #2
    Auttaisiko ohjainlaitteen nollaus? Eli akunkenkä irti noin puoleksi tunniksi. Jos nollauksen jälkeen on vielä ongelmia, niin sitten auto testeriin kiinni ja vikakoodien luku.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Kale79
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 150

      #3
      Mulla 4 vaihteinen steptronikki. Ja kylmänä se haluaa enempi kierroksia ennenku vaihtaa isompaa. Käsin pystyy kuitenki vaihtelemaan vaihteita. Sinänsä kiusallinen ominaisuus/vika. Tarvii juuri 3500 kierrosta ennenku suostuu vaihtamaan isompaa D valinnalla. Sitteku lämpenee, niin alkaa toimiin niinku pitääki.

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Kale79
        Mulla 4 vaihteinen steptronikki. Ja kylmänä se haluaa enempi kierroksia ennenku vaihtaa isompaa. Käsin pystyy kuitenki vaihtelemaan vaihteita. Sinänsä kiusallinen ominaisuus/vika. Tarvii juuri 3500 kierrosta ennenku suostuu vaihtamaan isompaa D valinnalla. Sitteku lämpenee, niin alkaa toimiin niinku pitääki.
        Eikös tämä ole ennemmin ominaisuus? Öljyt kun lämpenevät niin alkaa vaihteetkin vaihtua... Varsinkin talvella omassa vessassa tapahtuu tätä, mutta en sitä ongelmaksi ole laittanut
        Öjyn vaihto laatikkoon voisi auttaa?
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • jrenv
          Newbiemmer
          • Jul 2004
          • 23
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Kale79
          Mulla 4 vaihteinen steptronikki. Ja kylmänä se haluaa enempi kierroksia ennenku vaihtaa isompaa. Käsin pystyy kuitenki vaihtelemaan vaihteita. Sinänsä kiusallinen ominaisuus/vika. Tarvii juuri 3500 kierrosta ennenku suostuu vaihtamaan isompaa D valinnalla. Sitteku lämpenee, niin alkaa toimiin niinku pitääki.
          Jep, näinhän se tekee normaalisti. Itse olen ajatellut systeemin olevan niin fiksu, että kylmälle koneelle tarjotaan enemmän kierroksia, jotta lämpeää nopeammin. Mulla kuitenkin nyt on ongelmana, ettei vaihde vaihdu vaikka ajaisi kierrokset tapissa Suomen läpi pitkittäin.

          Eilen kuitenkin jostain syystä pariin otteeseen nelonen löytyi automaattisesti, vaikka 1500 km reissun aikana se ei toiminut.

          Akunkenkä on ollut yön yli irti, pitää kohta käydä laittamassa kiinni ja testaamassa oliko vaikutusta.

          Comment

          • Kale79
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 150

            #6
            Joo, kerrohan sitte auttoiko asiaa?
            Ajattelin, että eikait toi vaan pahene tuosta. Kohta sama juttu mullaki, ettei vaihda vaihteita enään ollenkaan.

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              TIS tarjoaa seuraavaa D asennon vaihtoongelmiin välillä 3-4:

              a) Signal wire to solenoid 3 grounded
              b) Solenoid 3 faulty
              c) Shift valve seized in pushed position
              d) Damper E seized

              Ja alaspäin vaihtaessa 4-3:
              a) Signal or positive wire to solenoid 3 faulty
              b) Shift valve 3 seized in parked position

              Tosin nyt jos steppi vaihtaa kyllä, niin eipä noista taida yksikään osua kohdalleen (viisaammat korjatkoot). Sitten taas tuo ominaisuus että lämpimänäkään ei vaihda vikkelästi tai matalilla kierroksilla vois viitata siihen, että lämpötilasensori on rikki. Eli ihan arvuutteluksi menee, mutta testerillä luulisi selviävän ainakin sähköiset ongelmat.
              Jos jotain pitäis veikata, niin veikataan tuota lämpötilasensoria, ja katsotaan voittaako tämä arpa.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • jrenv
                Newbiemmer
                • Jul 2004
                • 23
                • Lohja

                #8
                No niin, akunkenkäkikka ei auttanut, tuli ajeltua tänään reilun parinsadan kilsan lenkki ja vaihto-ongelma on edelleen päällä. Täytynee odottaa ensi maanantaita, voin laittaa tänne tiedon siitä mitä löytyi ja kuinka kalliiksi tuli.

                Comment

                • jrenv
                  Newbiemmer
                  • Jul 2004
                  • 23
                  • Lohja

                  #9
                  Noniin, vika selvisi. Jäi sitten näköjään oleellista tietoa kertomatta kun en arvannut kaiken vaikuttavan kaikkeen....

                  Jonkin verran ennen vaihto-ongelman ilmenemistä alkoivat abs:n ja luistoneston merkkivalot palaa. Omasta mielestä vaihtaminen loppui jonkin päivää tämän jälkeen, mutta voipi olla että hinkkasin tuon ajan pelkästään kaupungissa, enkä siksi vaihtamattomuutta huomannut.

                  Foorumia tutkineena arvelin absivian aiheuttajaksi abs-anturia (tämä meni oikein). Sen vaihto korjasi kuitenkin myös vaihtovian, kuulemma (loogista sinänsä) vaihteisto ei oikein saa nopeustietoa rikkinäiseltä anturilta eikä osaa vaihtaa.

                  No, nämä tiedoksi jos joku muu törmää samaa ongelmaan.

                  Comment

                  • Moonshine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1018
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by jrenv
                    Noniin, vika selvisi. Jäi sitten näköjään oleellista tietoa kertomatta kun en arvannut kaiken vaikuttavan kaikkeen....

                    Jonkin verran ennen vaihto-ongelman ilmenemistä alkoivat abs:n ja luistoneston merkkivalot palaa. Omasta mielestä vaihtaminen loppui jonkin päivää tämän jälkeen, mutta voipi olla että hinkkasin tuon ajan pelkästään kaupungissa, enkä siksi vaihtamattomuutta huomannut.

                    Foorumia tutkineena arvelin absivian aiheuttajaksi abs-anturia (tämä meni oikein). Sen vaihto korjasi kuitenkin myös vaihtovian, kuulemma (loogista sinänsä) vaihteisto ei oikein saa nopeustietoa rikkinäiseltä anturilta eikä osaa vaihtaa.

                    No, nämä tiedoksi jos joku muu törmää samaa ongelmaan.
                    Jaa, no, ei voittoa. Hyvä että korjaantui
                    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Nostin nyt tämän vanhan topicin ylös kun olen ihmetellyt omassa -97 528 Steptronicissa seuraavaa "Ominaisuutta": Vaihdettaessa pienemmälle kaasua painamalla, jää se vaihde, jolle laatikko vaihtaa niin päälle. Esimerkisi siis jos lähtee ohittamaan 5-vaihteelta ja laatikko laittaa kolmosen silmään, ei vaihde vaihdu ohituksen jälkeen suuremmalle takaisin, vaan jää kolmoselle, vaikka kuinka huudattaa. Tämä vika EI tule KickDownia käytettäessä taas lainkaan. Eikä koskaan jos laatikko vaihtaa ylämäen tai muuten vauhdin hidastumisen vuoksi pienemmälle. Ainoastaan kaasua painaessa. Steptronicilla manuaalisesti vaihteen saa takaisin isommaksi. Muuten laatikko vaihtaa upeasti ja toimii muutenkin kuin unelma. Mitään varoitusvaloja ei pala eikä tämä ominaisuus sinällään edes minua ole haitannut, koska tykkään ohittaa Steptronicin avulla yleensä. Ei voi olla mistään ABS-anturista kyse tässä tapauksessa, koska normaalisti kiihdytettäessä vaihtaa juuri oikeilla paikoilla suuremmalle.
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎