Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Hifi-laitteiston päivitystä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 40
    • Oulu

    E39 Hifi-laitteiston päivitystä.

    Autossa tehtaan alkuperäinen Business CD, ilman mitään vahvistimia taikka subwoofereita, eli aivan käsittämätöntä kuraa oleva systeemi. Ei tuota enää kykene kuuntelemaan vaan pakko päivittää asialliseksi systeemi.

    -Soittimeksi tulee: Eonon 7201 OEM lookilla.
    -Erillissarjaksi ajatellut: Rainbow SL-C5.2
    -Subwooferiksi jokin 10" laadukas ja järeä elementti (joka toimii suljetussa kotelossa vararenkaan paikalla).
    -Vahvistimiksi ei vielä tietoa mitkä kannattaisi laittaa. (DLS A6 subwooferille?)

    Haasteensa hommaan tuo se, ettei asennukset saa soitinta lukuun ottamatta näkyä mitenkään. Eli erillissarja menee tietysti piiloon helposti. Subwoofer tulee vararenkaan tilalle ja vahvistimet tulee sinne varapyöräkoteloon myös. Ja matto päälle.

    Johdotukset myös vielä miettimättä. Soitin paikalleen ja sieltä RCA:t vahvistimille, virtapiuhat vahvistimille vieressä olevasta akusta. Mitenhän sitten johdotukset hoidetaan vahvistimelta erillissarjalle? Mielessä kävi myöskin erillissarjan ajaminen 4-kanavaisella vahvistimella aktiivisena. Jos alkuperäisillä kaiutinjohdoilla pärjäisi niin voihan tuon laittaa ihan 2-kanavaisella ja laittaa jakosuotimet väliin myös.

    Onko porukalla tietoa tuosta kaiutinjohtojen kytkennästä? Ja saako tuolla suunnitelmalla systeemistä hyvän? Jos ehdotuksia tulee mieleen laitteista niin vastaan otetaan.
    E39 530dA - 2002
  • gedu
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 94
    • Helsinki

    #2
    Sedaniin vissiin olet rakentelemassa?

    http://sklep.basser.pl/en/fit-box-en...enclosure.html tuossa olisi valmista subbariboksia joka katoaa näkyvistä, toki syö tavaratilaa...

    Samasta kaupasta saa 6,5" erillisarjalle sovittimet etuoviin, hinta sen 8,75e/pari
    Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

    -01 E39 540iA touring
    Ex -94 E34 540iA touring

    Comment

    • ViiminenOikiaAsiantuntija
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 40
      • Oulu

      #3
      Sedaniin tosiaan tulossa kaikki. Unohtui mainita alussa.

      Subwoofer on tosiaan tarkoitus saada täysin piiloon ja käytännössä ainoa paikka onkin tuo varapyöräkotelo. Noihin 6.5" kaiuttimien sovitteisiin en olekaan ennen törmännyt, siis ihan tehdasvalmisteisiin:think Nuo kun laittaisi niin ei päällepäin joudu tekemään mitään muutoksia? Ovipahvi pysyy nykyisenlaisenaan?

      Jos ei näy päällepäin eikä peltiä tarvitse leikata niin ehdottomasti vaihtuukin 5,25" erillissarja 6,5" versioon!

      Myös askarruttaa sen midien kotelon rei'itys. Kotelo joissain yhteyksissä suositellaan puhkaisemaan jne. eli mitä tällä käytännössä tarkoitetaan? Pitääkö midi saada hengittämään oven sisälle ja tehdä reikä myös ovipahvin ja oven väliseen solumuovi kosteuseristeeseen? Aiheutuuko ongelmaa että vesi tulee sisälle?
      E39 530dA - 2002

      Comment

      • gedu
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 94
        • Helsinki

        #4
        Viulukotelo rajaa jyrkästi bassoja pois etukajarilta.

        Tuo Basserin sovitin tosiaan ruuvataan tehdaskotelon tilalle, mitään ei näy ulospäin, eikä ovipahviin tarvitse koskea.

        Käytännössähän vakio business CD varustuksella mitään alle 80Hz ei toisteta
        Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

        -01 E39 540iA touring
        Ex -94 E34 540iA touring

        Comment

        • ViiminenOikiaAsiantuntija
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 40
          • Oulu

          #5
          Miten sen kotelon tilavuus siis suurenee tuolla systeemillä? Eli tuleeko tuon taakse läpireikä jotta elementti pääsee hengittämään oven sisälle? Hintaa 25€ toimituksineen näkyi olevan. Ei kallista lainkaan kyllä. Onko noista omakohtaista kokemusta?
          E39 530dA - 2002

          Comment

          • gedu
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 94
            • Helsinki

            #6


            Tuoltahan se ovi näyttää erillissarja asennettuna... En huomannut kuvia ottaa asennuksesta, mutta en laittanut kuin 2 ruuvilla sovittimen kiinni, koska kolmatta varten pitäisi tehdä paikka. "koteloinnin" tein vaimennettuna freeairina, eli elementti hengittää vanun läpi, vanua on siis sovittimen/elementin ja kosteussuojan välissä. Toimii ainakin paremmin kuin alkuperäinen kuminapönttö
            Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

            -01 E39 540iA touring
            Ex -94 E34 540iA touring

            Comment

            • ViiminenOikiaAsiantuntija
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 40
              • Oulu

              #7
              Sain asennettua erillissarjan, oviin tuli Rainbow SL-C5.2. Alkuperäiseen koteloon tein elementin taakse noin 10cm x 5cm reiän ja leikkasin oven sisäpellin ja ovipahvin välissä olevaan tiivisteeseen samankokoisen reiän. Sitten butyliä kotelon ja kosteussulun väliin tiivisteeksi jotta elementti pääsee hengittämään oven sisälle. Myös alkuperäisen kotelon työnsin täyteen vaahtomuovia. Ajatuksena oli että elementti hengittäisi nimenomaan oveen.
              Omasta mielestä nyt soi hyvin!

              Soittimena siis tuo Eonon, erillissarjana Rainbow SL-C5.2, erillissarjan vahvistimena DLS A2, subwooferina Rainbow Amboss 10" ja sille vahvisimena DLS A6.

              Kotelo tuli lasikuidusta vararengaskoteloon ja kaikki laitteet katosi näkyvistä täysin. Lasikuidun teko ei ensikertalaiselle ollut mitenkään ylistävä kokemus Josko tuo nyt kuitenkin kestäisi.

              Erillissarjalle johdot vein helmakoteloa myöden peräkontista keulaan ja alkuperäistä oven läpivientikumiä käyttäen oveen asti. Sen verran joutui tekemään tuhoja oven ja auton väliseen liittimeen että sai johdot vietyä kaiuttimille. Liittimestä löytyi ainakin itseltä tyhjiä reikiä joita porakoneella avartamalla sai johdot oveen vietyä. Tuskin noille myöhempää tarvetta koskaan tulee mutta aina hirvittää tehdä autoon muutoksia jotka poikkeaa originaalista.
              E39 530dA - 2002

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
                Sain asennettua erillissarjan, oviin tuli Rainbow SL-C5.2. Alkuperäiseen koteloon tein elementin taakse noin 10cm x 5cm reiän ja leikkasin oven sisäpellin ja ovipahvin välissä olevaan tiivisteeseen samankokoisen reiän. Sitten butyliä kotelon ja kosteussulun väliin tiivisteeksi jotta elementti pääsee hengittämään oven sisälle. Myös alkuperäisen kotelon työnsin täyteen vaahtomuovia. Ajatuksena oli että elementti hengittäisi nimenomaan oveen.
                Eikö se kotelo ole kohta täynnä vettä? Vai teitkö jonkinlaisen ohjaimen kosteussulun reiän yläpuolelle?
                E39 528iA

                Comment

                • ViiminenOikiaAsiantuntija
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 40
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eikö se kotelo ole kohta täynnä vettä? Vai teitkö jonkinlaisen ohjaimen kosteussulun reiän yläpuolelle?
                  Kotelon ja vesieristeen sauma on siis tiivistetty, eli veden pitäisi pysyä kyllä vesieristeen oven puolella, ei ovipahvin puolella. Koteloon tehty reikä on myös kotelon alalaidassa joten uskoisin ettei vettä pääse pahemmin koteloon asti:think

                  Toki tuo vaahtomuovi siellä kotelossa saattaa olla huono ratkaisu jos imee itseensä vettä:think
                  E39 530dA - 2002

                  Comment

                  • gedu
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 94
                    • Helsinki

                    #10


                    Tuolla myös lymyää 2 vahvaria ja 10" subbari suljetussa kotelossa... Subbari on samassa paikassa kuin tehdas subbari olisi, eli akun päällä majailee, vielä pitää inan muokata tuota paneelia, että istuu tarpeeksi syvälle, ja taidan tehdä siihen kolon kaiutinritilällekin, nyt lentää paneeli irti kun voluumia kääntää isolle

                    Niin ja varapyörä ja takajousituksen kompurakin on paikoillaan
                    Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

                    -01 E39 540iA touring
                    Ex -94 E34 540iA touring

                    Comment

                    • ChilileipÄ
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 2014
                      • jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by gedu View Post
                      https://goo.gl/photos/YHJvHaAwB1kqPwRVA

                      Tuolla myös lymyää 2 vahvaria ja 10" subbari suljetussa kotelossa... Subbari on samassa paikassa kuin tehdas subbari olisi, eli akun päällä majailee, vielä pitää inan muokata tuota paneelia, että istuu tarpeeksi syvälle, ja taidan tehdä siihen kolon kaiutinritilällekin, nyt lentää paneeli irti kun voluumia kääntää isolle

                      Niin ja varapyörä ja takajousituksen kompurakin on paikoillaan
                      missä sulla on vahvarit piilossa?
                      F11 530D M-Sport ’11
                      E39 525iA touring M-Sport '02
                      ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                      Comment

                      • gedu
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 94
                        • Helsinki

                        #12
                        Ne on välipohjaan kiinnitetty, siten että yks sulake on kiinni siellä alapohjassa akun vieressä, ja sitten jako kahdelle vahvarille on välipohjassa, kummallekkin oma sulakkeensa.

                        Välipohja modattu mahdolliseksi kiinnittää tuohon näkyvään pohjaan, jolloin pääsee suht kätevästi vielä varapyörälle käsiksi jos tarvitsisi. Subbarin piuha ja virtapiuhat käy tekemässä kunniakierroksen tuolla tavaratilan etupohjan alla, että eivät ole haitoilla avauksessa.

                        Toki olisi ollut mahdollista sovitella nuo alkuperäisvahvarin paikoille toiselle puolelle tavaratilaa. Silloin olisi varapyörän välipohjakin vielä käyttöön.
                        Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

                        -01 E39 540iA touring
                        Ex -94 E34 540iA touring

                        Comment

                        • aikamatkaaja
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 601
                          • Pori

                          #13
                          Lainaan vähän topiccia...

                          Autona sedan.. laajimmalla hifisetillä eli vbassot hattuhyllyl jne..

                          Mankka olis tarkotus vaihtaa, luultavemmin eononiin..
                          miten kannattais sit noi kajarihommat tehä? Pitää vakiokajarit ja hommata niille vaan uus vahvari ja johdottaa uusiks vai miten?
                          Kun ilmeisesti ei saa toimiin noita muulla tapaa kun on vissii kin dsp.
                          Ja jos tuo erillisen vahvarin osto on se vaihtoehto niin mikä vahvari? Samoin kajareista vois laittaa tietoo et kannattaako vaihdella vai pitää ihan noi.. entäs hattuhyllyn subit; minkä kokoset ne siellä on? Kannataako ne subit pitää, vaihtaa sinne jotkut paremmat, poistaa ne sieltä kokonaan ja asentaa ihan normi subi kontin puolelle?


                          Vinkkejä kaivattas!
                          e61 525i -05 & e23 732i -84

                          Ex: e60 545i, e39 540i, e39 m5, e65 730d, e28 528i, e61 535d, e39 535i m-sport -00 imolarot, e36 325 cab, e38 740ia -96, e46 330ci -00..

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎