Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outo maadotus (?) ongelma stereoiden kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masamies
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 18
    • Helsinki

    Outo maadotus (?) ongelma stereoiden kanssa

    Kaiuttimista tulee häiriötä jonka taajuus korreloi moottorin kierrosluvun kanssa. Ks video: https://streamable.com/nfyrs

    Kun moottori on sammutettu niin häiriön taajuus on "hälytysmäinen" ks video: https://streamable.com/2o32u

    Ja kun soittimen sammuttaa niin tuo kaikki loppuu.

    Tämä ongelma oli jo aikaisemmin vakiokaiuttimien kanssa, mutta muuttui 1000 kertaa pahemmaksi kun hommasin aftermarket vahvarin ja erkkasarjat. Soittimena edelleen vakio business malli (kasettimankka edessä ja 6cd vaihtaja takana).

    Olen googlannut kyseistä ongelmaa ja moni ehdottaa eri maadotuspisteiden kokeilua. Olen testannut monta eri maadotuspistettä sekä vahvarille että soittimelle, mutta ongelma jatkuu. Nyt vahvari on maadotettu samaan pisteeseen kuin vakiovahvari takaluukussa (molemmat käytössä, vakiovahvari pyörittää edelleen orkkis takakaiuttimia). Ja soitin maadotettu metalli-"putkeen" kojelaudan alla. Tosiaan ongelma on ollut täysin sama riippumatta kummankaan laitteen maadotuspisteestä.

    Olen täysin pihalla nyt ja tuo vaivaa aivan suunnattomasti. Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan.

    Touring 2001 malli jossa vahvari ja cd-vaihtaja takaosan vasemmassa laidassa.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9868
    • KVLA

    #2
    Puhdasta mu-tuilua: Onko autossa jotain jälkiasenteisia valoja? Kiinan ksenonit tms? Mites moottoritila ja laturin maadoitukset?

    Comment

    • Starck
      Bimmer Rookie
      • Sep 2012
      • 118
      • Ulvila

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Puhdasta mu-tuilua: Onko autossa jotain jälkiasenteisia valoja? Kiinan ksenonit tms? Mites moottoritila ja laturin maadoitukset?
      Samaa mutuilisin kuin Heguli, tarkistaa laturin maadoitukset sekä myös että akun -kaapeli on hyvin kiinni autonrungossa ja navassa.
      Vahvarin/soittimen maadoitus paljaalle pellille eikä maalin päälle.
      Tuolla linkin takaa myös ohjeita https://www.powerset.fi/vingunta

      Comment

      • masamies
        Newbiemmer
        • Feb 2017
        • 18
        • Helsinki

        #4
        Kiitos vinkeistä. Kiinalaiset enkelisilmät on asennettu, poistin ne ja ongelma jatkuu. Samoin maadotuspisteet tuplatsekattu että on kunnossa.

        Jonkinlaista edistystä, mutta asiat muuttuvat vain oudommaksi mitä enemmän sitä tutkii:

        Kun virrat on päällä, stereot sammutettuna, sisällä ei kuulu mitään, mutta sama ihme hälytysmäinen vinkuna kuuluu moottoritilan alapuolella! Se on siis jokin laite siellä joka pitää moista mekkalaa ja stereot sitten poimivat sen ylös ja vahvistavat sen. En huomannut tätä aikaisemmin koska se on huomattavasti hiljaisempi kuin kaiuttimista tuleva ääni, mutta kuitenkin huomattava kun oikein kuuntelee.

        Oudointa tässä on se että kun irrotan ohjaus/hammastangon sähköpistokkeen niin ääni loppuu. Voiko todellakin ääni tulla sieltä?? En ole moiseen törmännyt kyllä koskaan.

        Comment

        • JiiVee92
          BTCF Member
          • Mar 2017
          • 895
          • Kouvola/Myllykoski

          #5
          Elikkä servotronic siellä metelöi jotenkin.
          Last edited by JiiVee92; 25-08-2017, 11:44.
          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
          NYT: E61 530xd -08 käyttis
          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

          Comment

          • Starck
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 118
            • Ulvila

            #6
            Originally posted by JiiVee92 View Post
            Elikkä servotronic siellä metelöi jotenkin.
            Eli metalliputki johon soitin on nyt maadoitettu jotenkin yhteydessä Servotroniciin.
            Onhan sitä soittimen maadoitusta kokeiltu suoraan auton runkoon?
            Siellä kojelaudan takana voi olla monen moista tukirautaa mitkä ei välttämättä ole akun -napaan yhteydessä. yleismittarilla tuo selviää jos sellainen sattuu löytymään.

            Edit. helpointa tietysti testata jos on ylimääräistä "narua" niin heittää piuhan suoraan akun -navasta soittimen maahan -> vinkuuko kaiuttimet vielä?
            Last edited by Starck; 25-08-2017, 12:40.

            Comment

            • masamies
              Newbiemmer
              • Feb 2017
              • 18
              • Helsinki

              #7
              Onks perus 525i:ssä edes servotronicia? Vai viittaako tuo sähköpistoke juuri siihen että olisi. Ja voiko sitä jotenkin huoltaa ilman että koko tangon vaihtaa? Vai onko ääni normaalia? Ei sitä tosin normaalisti kuule ellei tunge korvaa moottorin sisään.

              Comment

              • masamies
                Newbiemmer
                • Feb 2017
                • 18
                • Helsinki

                #8
                Nonii elikkä Rainbow vahvarissa oli erikseen vielä maadotusjohto kaiutintasoista sisääntuloa varten, tämä korjasi asian (melkein). Nyt ääni ei kuulu kaiuttimista enää häiritsevästi, ainoastaan todella hiljaa ajaessa kun pitää stereoita alhaisella volyymilla tai kuuntelee esim puhetta.

                Mutta eniten kyllä vaivaa se vinkunan lähde joka edelleen kuuluu siellä moottoritilan alaosassa. Ei siis kenelläkään mitään ideoita?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎