Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 tds sammuu kun vähän naftaa ja tehot kadonnut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrDoomsday
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 44
    • Noormarkku

    525 tds sammuu kun vähän naftaa ja tehot kadonnut

    ------------------------------------------------------

    BMW 5 sarja E39 525tds Touring

    Moro!

    elikkäs tuli ostettua tollainen 525tds vm.97 (eka BMW:ni, eli morjesta vaan kaikille!)

    Siinä kuitenkaan osto huumassa tullut huomattua tuollaisia pieniä ominaisuuksia.

    Auto sammuu kun on polttoainetta noin varttitankillinen..? Oireet samat kuin nafta loppuisi. Ja lisäämällä polttoainetta lähtee käyntiin.. Nyt sitten ajellut aina tankki yli puolenvälin.

    Tehot tuntuisi olevan omasta mielestä hukassa..? jotenkin siis vaikuttaa ettei vastaa kaasuun ihan niinkuin pitäisi. Vaikka eihän tuo mikään pyssy kuuluisi ollakaa.

    Ja viimeisenä, välillä (EI SIIS AINA) niin on pitkä startti.. Ei mitään puolta minuuttia, mutta kuitenkin huomattavati pidempi kuin olettaisi kuumalla kesäsäällä

    Kiitos jo etukäteen vastauksista ja neuvoista.

    Autolla ajettu 360tkm / Egr on tulpattu /
    ------------------------------------------
    Last edited by DrDoomsday; 01-09-2017, 16:26.
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10501
    • Saaressa

    #2
    Siirretty oikeaan paikkaan, korjaa vielä postauksen otsikko.

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • tansju
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 96
      • Nokian perämettällä

      #3
      Tankissa oleva siirtopumppu kannattaa tarkastaa, kuulostaisi siltä ettei ole ihan pohjassa kun ei höri tankkia tyhjäksi. Tehottomuuteen syynä hyvin todennäköisesti kulunut syöttöpumppu, hae hammermodilla lisätietoa tuosta

      Comment

      • DrDoomsday
        Bimmer Rookie
        • Aug 2017
        • 44
        • Noormarkku

        #4
        Kiitos vastauksesta.

        Elikkäs siirtopumpun tarkastan miten..? Takapenkki pois ja sieltä käsin tutkailemaan onko pumppu "pohjassa asti" ja lähteekö käyntiin, kun lyö virrat?

        Joo jotenki on tehoton ja mustaa lykkää putkesta..

        Onko mahdollista, että jollain lukijalla pystyisi noita vikoja alkaa hiukan kartoittamaan..

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          Oletan että toiminta on sama kuin 530d:ssä.. Siirtopumppu on siellä kuskin penkin alla ulkopuolella suojamuovien alla. Kuulee kun laittaa virrat päälle. Surisee minuutin about. Ja sammuu. Käynnissä tietysti surisee koko ajan. Inpalla voi tarkistaa siirtopaineet. N. 4 baria. Tankin pumppuakin voi kuunnella. Se luukku löytyy jostakin takapenkkien alta. Sen toimintaa voi tarkistaa salavalikon alta. Eli mittariston kautta Tripin nollausta painaa pohjaan, kunnes salavalikko aukeaa. Sieltä näpyttää tripin nollausnappulaa kohtaan 19 -> näpäytä kun lukee off. Salavalikko auki. Sitten kohtaan 6. Siinä on tankkien litramäärät. Oikealle pitää aina siirtää ainetta eli oikealta ottaa. Jos tankin pumppu on rikki, vaikka ainetta onkin tankissa niin tuo oikean puoleinen luku pääsee menemään nollaan, vaikka vasemmalla olisikin vielä ainetta. Jos tankin pumppu menee niin konehuoneesa näkyy myös ilmakuplia. Siirtopumppu kun hajoaa (se kuskin penkin alla) meno loppuu kokonaan. Jos pöräyttää mustaa se taas kai liittyy enemmän ilman ilman huonoon saantiin eli käy rikkaalla. Toki nuo pumppu ongelmat voi asiaankin liittyä, mutta lähtökohtaisesti ahto/alipainevuoto?

          Ja tosiaan tuo salavalikko näyttää aineen määrän tyyliä: 245244 eli vasen 24,5l ja oikea 24,4l. Kun menee alle puolen tankin paikallaan pitäisi näyttää 000250 eli vasen tyhjhä ja oikealla ainetta 25litraa. Ajossa tietysti neste liikkuu mm. mutkissa lapon yli mutta näin toimintaperiaate..

          Ja nämä on tosiaan 530da 1999 ohjeet. En tiedä miten tuo 525tds sitten käytännössä toimii. Mutta eiköhän esim. inpalla näe nuo siirtopaineet ja salavalikosta nuo nesteiden liikkumiset tankin välissä.. Pitkä käynnistys oli omallakin kohdalla ongelma. Vaihdettiin pari suutinta ja homma hiukan helpottui. Tosin mulla meni kyllä korkeapainepumppu uusiksi joten voi olla että se oli osasyyllinen ihan kaikkeen.. Inpalla näkee myös noita suuttimien ohivuotoja. Inpa on kyllä hyvä laite hommata. Sillä pääsee hiukan tutkimaan mitä siellä oikeesti tapahtuu..
          Last edited by MOH85; 04-09-2017, 17:07.
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • MPV
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1193
            • Muhos

            #6
            Onkohan siellä tds:ssä kuitenkaan kuskin penkin alla mitään siirtopumppua? tds:ssä on "perinteinen" jakajapumppu, ja eikö 530d ole jo common rail. Eli hieman erilainen systeemi kaiken kaikkiaan. E34 korisessa tds:ssä ainoa siirtopumppu on tankissa, ja rikkoutuessaan aiheuttaa juuri tuollaisia oireita: startit pitenee ja ei välttämättä ime pelkän ruiskupumpun avulla tankkia aivan tyhjäksi. Tosin toimivallakin pumpulla saattaa meno loppua jos se siirtopumppu ei ole aivan tankin pohjalla, tai se ei muuten ole oikein kurantti (ebayn halvin tuli testattua). E39:ssä taa se kaksiosainen tankki ja niiden välinen siirtopumppu (eikös siellä semmoinen ole?) voi aiheuttaa omat temppunsa.

            Ainakin E34:ssä siirtopumpun toiminta oli helppo testata: pelti auki ja paikallistaa kirkkaan polttoaineletkun, joka menee polttoainesuodattimelta ruiskupumpulle. Siinä todennäköisesti on ilmakupla korkeimmassa kohdassa ja kun vääntää avaimesta virrat päälle, niin kuplan pitäisi lähteä kohti ruiskupumppua. Samalla pitäisi tankista kuulua siirtopumpun surina.

            Pitkä startti varsinkin kylmänä saattoi ainakin E34:ssa johtua siitä että seisoessa polttoaineputkista valui polttoaine takaisin tankkiin. Toimivalla siirtopumpulla tuota ongelmaa ei yleensä ollut, eikä silloin kun polttoainetta oli yli puolen tankin (paluuputki ylsi polttoainepinnan alapuolelle). Pitäisi kartoittaa tilanteet, milloin se startti venyy pitkäksi ja auttaako siihen vaikka pidempi hehkutus, vaiko ihan vain hetken virtojen päälläolo (siirtopumppu päällä).

            Comment

            • tansju
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 96
              • Nokian perämettällä

              #7
              Kuten Mpv tuossa kirjoittikin ainakin omassa tds:ssä käytössä on pelkästään tankissa oleva pumppu, sitä en sitten osaa sanoa että onko joku sankari aikoinaan kursinut ylimääräisen poies.

              Ja jos pakoputkesta tulee mustaa eikä meno silti maistu niin hammermodista ei ole apua koska motti ei kärsi naftapulasta vaan juurikin päinvastoin, imupuomen ilmavuotoa siis metsästämään

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                #8
                Näin se taitaa olla. Jossakin näin kirjoituksen myös tds:än osalta kuskin penkin alla olevasta pumpusta, mutta olette oikeassa. Taitaa olla tosiaan vain tankin pumpulla/pumpuilla. Toisaalta nuo peruskikat eli kuplat konehuoneen kirkkaassa letkussa, inpalla tutkiminen sekä ilmeisesti tuo salavalikko toimii samoin ovat hyvä apu ongelmaa tutkiessa.. Niillä pääsee jo pitkälle..
                e39 530dA 1999.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎