M-Sport E39:n heilumisesta/jämäkkyydestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    M-Sport E39:n heilumisesta/jämäkkyydestä

    Alustaremppaan sigun autoon jo kesällä ryhtyneenä aloin tässä pohtimaan, kuinka löysä/tiukka tuon urheilualustaisen E39:n kuuluukaan olla. Aika kultaa muistot, mutta muistikuvieni mukaan vanha Baijerilainen on 10 vuotta sitten ollut alustaltaan paljon jämäkämpi ja tiukempi, kuin mitä se nyt on.

    Auto on tullut tehtaalta M-Sport II -paketilla. Alustassa on uutta/uudenveroista:
    - etupään alatukivarret
    - etupään koiranluut
    - etu- ja takapään iskarit (Sachs Advantage/M-Sport I)
    - kaikkien iskareiden yläpäät sekä iskareiden kilkkeet
    - moottorin tukikumit

    Reaktiotangon puslat ovat sökönä ja menossa vaihtoon, joten niistä saattaa johtua osa kumimaisuudesta (viisaat kertokoon). Kuitenkin, kun pysähtyy esim. valoihin, jää auto heijaamaan ees-taas kolmeksi neljäksi "kierrokseksi". Vastaavasti hidasteeseen ajettaessa emännän perus-Golfkin tuntuu tiukemmalta keulan ylös-alas -reaktion suhteen. Viistosti korokkeeseen/vauhtiesteeseen ajaessa auto tuntuu heiluvan kumimaisemmin sivuttaissuunnassa. Ohjaus on servotronicillakin tunnottoman puoleinen ja kaarteissa löysähkö ja niiaava (johtunee osittain reaktiotangoista).

    Kaipaanko tiukkuutta ja jämäkkyyttä, jota ei ole ollutkaan? Saako tuota enää palautettua järkevällä tavalla?
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10114
    • KVLA

    #2
    Missä kunnossa mahtaa olla takapään puslat? Mm. apurungon kumit?

    Comment

    • -CMS-
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 84
      • Helsinki

      #3
      Koitin iskareiden vaihdon yhteydessä tiirailla apurungon kumeja, mutta ei näyttänyt silmiin risalta. Toki taaemmat taitaa olla vähän piilossa.

      Onko iso operaatio vaihtaa? Täällä taitaakin löytyä jokunen threadi aiheesta. Pitääkö purkaa paljoa?
      Last edited by -CMS-; 27-11-2017, 14:42. Reason: Täsmennetty apurungon kumeja
      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
      sigpic

      Comment

      • Jii_Koo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 785
        • Jkl

        #4
        Originally posted by -CMS- View Post
        Koitin iskareiden vaihdon yhteydessä tiirailla apurungon kumeja, mutta ei näyttänyt silmiin risalta. Toki taaemmat taitaa olla vähän piilossa.

        Onko iso operaatio vaihtaa? Täällä taitaakin löytyä jokunen threadi aiheesta. Pitääkö purkaa paljoa?
        Touringissa takakelkan isot puslat (4kpl, millä apurunko auton rungossa kiinni) aiheuttivat itsellä ylimääräisiä heijauksia ja terävän sillansauman tai vastaavan yli ajettaessa "jäi heilumaan" hetkeksi. Tämän pystyi kyllä paikallistamaan auton takapäähän kuskinpenkiltäkin. Ehjiltä nekin näyttivät ennen kuin ne otti irti, jokainen niistä oli monesta kohtaa murtunut. Ensikertalaiselta arviolta 3h homma.
        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

        Comment

        • hietase
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 576
          • Espoo

          #5
          Originally posted by -CMS- View Post
          Kuitenkin, kun pysähtyy esim. valoihin, jää auto heijaamaan ees-taas kolmeksi neljäksi "kierrokseksi". Vastaavasti hidasteeseen ajettaessa emännän perus-Golfkin tuntuu tiukemmalta keulan ylös-alas -reaktion suhteen. Viistosti korokkeeseen/vauhtiesteeseen ajaessa auto tuntuu heiluvan kumimaisemmin sivuttaissuunnassa.
          No ei sen kyllä jarrutusen jälkeen pitäisi mitään niiailla, vaan jäädä siihen saman tien. Itselläni on tehtaan sport-alusta (ei M-sport, en tiedä mitä eroa), eikä lullaa yhtään jarrutuksesta. Jos ajan kävelyvauhtia hidastetöysyyn, keula hieman lullaa, mutta jos ajan vähän nopeammin, jousitus toimii jämäkämmin. Iskarit ovat uudehkot ja samat kuten sinulla ja kaikki tukivarret ja koiranluut vaihdettu sekä iskareiden yläpään laakerit. Taka-apurungon kumeista kaksi oli ihan rikki ja kahdessa pieniä murtumia, kun ne vaihdettiin. Kallistuksenvakaajan tukikumit olivat hieman väljät myös.

          Sinuna vaihtaisin nuo kumit ja tsekkaisin raidetangon päät jos ohjauksessa on tunnottomuutta.

          Comment

          • Baijerilainen525
            Bimmer Rookie
            • Nov 2017
            • 109
            • Lieksa

            #6
            Mulla on vuosimallia 03 tehtaan m-sportti farkku e39 ja jämäkältä tuntuu ajaessa. Ei turhia niiaile tai keinu. Rattikin on napakka ja keski alueen tuntee hyvin. Ei pyöri ylimääräisiä ennenkuin tapahtuu renkaissa kääntymistä niinkuin tojotassa

            Comment

            • -CMS-
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 84
              • Helsinki

              #7
              Reaktiotangot, raidetangon päät, narinahelat (muu syy) ja apurungon puslat tilattu. Katsotaan, jos noilla korjaantuu.

              Takapää nytkähtää mielestäni omituisesti vaihtaessa driven, parkin ja pakin välillä jarru pohjassa: koko auto tuntuu heilahtavan ja takapää tuntuu jäävän "viritetyksi", kunnes jarrut vapauttaa. Tätä seuraa kova teräksinen narahdus ja sen jälkeen business as usual. Luulin tämän johtuvan sököksi menneistä moottorin tukikumeista, mutta näiden vaihto ei auttanut asiaa.

              Oma teoriani oli joko perän tai apurungon puslat. Perähän on kiinni apurungossa. Jos vaihtaa vaihdetta driven ja pakin välillä, lähtee kardaani vääntämään vastakkaisiin suuntiin. Tämä virittänee perän + apurungon kyseiseen suuntaan. Vaikka perän puslat olisivat rikki, ei se selittäisi koko auton nytkähdystä, jos apurunko ei antaisi myöten. Apurungon puslat tuntuisivat loogisemmalta syylliseltä varsinkin, kun ottaa huomioon tuon aikaisemmassa viestissäni mainitseman heilumisen... Mielipiteitä?
              Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
              Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
              sigpic

              Comment

              • JarkkoMikael
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 165
                • Jyväskylä

                #8
                Omassa auttoi apurungon puslien vaihto tosi paljon. Oli muutama kk aiemmin katsastettu noilla vanhoilla puslilla mutta ne oli kaikki halkeamia täynnä. Sillan katkoksiin kun ajoi vanhoilla puslilla niin tuntui että luikertelee ihan tosissaan mutta tuo loppui remontin jälkeen.

                JM

                Comment

                Working...
                X