Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA:n turbiinin lukko/tehonpuute alakierroksilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    E39 530dA:n turbiinin lukko/tehonpuute alakierroksilla?

    Alipainevuotojen ym. ongelmien johdosta hieman neuroottisena alakierrosten tehonpuutteesta tiedustelen 530dA-kollegoilta sitä, miten autonne kierrosluvut käyttäytyvät 80 km/h nopeudessa vakkari päällä. Itsellä vakkari päällä tuolla nopeudella kierrokset ovat n. 1300-1500 rpm, mutta loivaankin (lue: todella loiva) ylämäkeen tullessa turbiinin lukko tuntuisi aukeavan ja kierrokset nousee n. 2000 rpm:ään.

    Tuntuisi oudolta, ettei moottori jaksaisi vääntää kevyttä ylämäkeä 1300-1500 rpm kierroksilla. En kuitenkaan tuon vaihteiston sielunelämästä tajua mitään, joten jos muillakin teillä vaihteisto toimii noin ja nostaa kierroksia tuossa nopeudessa, saisin mielenrauhaa tämän asian osalta.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • savukone
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 124
    • Turku

    #2
    Samalla tavalla mulla ainakin loota pelaa. Tästä johtuen ajan aika usein "ässä" päällä, jos vauhtina on juurikin tuo 70-80km/h.
    E39 530dA M-Sport Individual -03

    ex: E46 330d Touring M-Sport II -02, E36 325 tdsA Touring M-Sport -99, E36 325tds Touring -98, E30 324TDIC Touring -89

    Comment

    • -CMS-
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 84
      • Helsinki

      #3
      Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Hyvä kuulla, että tuo on vaihteiston normaalikäytöstä, eikä siis johdu ongelmasta ja tehon/väännön puutteesta.
      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
      sigpic

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        Sama homma. Vasta tossa n. ~85-90km/h turbiinilukko alka olemaan 100% käytössä niin siinä sitten väännönkin huomaa sekä sen ettei heti avaa lukkoa.. Alta tuon niin lukko kyllä irtoaa helposti ja alta 60km/h lukon käyttöä ei edes huomaa. Nää on näitä kumilenkkivaihteistoja, joissa kierrokset nousee ja vauhti seuraa perässä. Aina pitäny että lukon toiminta voisi olla erilaista. Alemmillakin kierroksilla saisi kovemmin lukittua, vaikka se sitten söisi hieman ajomukavuutta.
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • hietase
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 539
          • Espoo

          #5
          Originally posted by savukone View Post
          Samalla tavalla mulla ainakin loota pelaa. Tästä johtuen ajan aika usein "ässä" päällä, jos vauhtina on juurikin tuo 70-80km/h.
          Ihan samat minulla, tehnyt näin 136 - 260 tkm väliset ajot (ja tässä välissä tehty huuhtelulla öljynvaihdot kahdesti).

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by MOH85 View Post
            Sama homma. Vasta tossa n. ~85-90km/h turbiinilukko alka olemaan 100% käytössä niin siinä sitten väännönkin huomaa sekä sen ettei heti avaa lukkoa.. Alta tuon niin lukko kyllä irtoaa helposti ja alta 60km/h lukon käyttöä ei edes huomaa. Nää on näitä kumilenkkivaihteistoja, joissa kierrokset nousee ja vauhti seuraa perässä. Aina pitäny että lukon toiminta voisi olla erilaista. Alemmillakin kierroksilla saisi kovemmin lukittua, vaikka se sitten söisi hieman ajomukavuutta.
            Hommaa saksan heebolta muokattu ohjainboksi, lukosta tulee 100% kiinteä aina kun on käytössä. Toiseksi, ohjelmasta vääntörajoja ylöspäin.

            Comment

            • walopower
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 294
              • Espoo

              #7
              Luulin ettei se Saksalainen enään myy noita turbiinilukko modeja?
              Firma siis ECO-Tuning, Eduard Klukas.
              Ei taida olla tähän GM:ään Alpinan softaa, koska D10:ssä on ZF.
              Jos olisi pienempi kone kuin 3.0D niin isomman koneen softa sallisi enemmän vääntöä jos vaikka lastu.
              Last edited by walopower; 09-01-2018, 09:29.
              Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by walopower View Post
                Luulin ettei se Saksalainen enään myy noita turbiinilukko modeja?
                Firma siis ECO-Tuning, Eduard Klukas.
                Ei taida olla tähän GM:ään Alpinan softaa, koska D10:ssä on ZF.
                Jos olisi pienempi kone kuin 3.0D niin isomman koneen softa sallisi enemmän vääntöä jos vaikka lastu.
                Oli tuo modi kiinni lastutetussa 330d:ssä, ja vaikka vääntöä oli pyynnöstäni pienennetty alakierroksilla, silti lukko luisti ilkeästi jyristäen jos 5. vaihteella kiihdytti melkein täydet vaikka moottoritien rampista. Eli tuo 5L40e laatikko ei kestä lukittuneena ainakaan lastutettua moottoria.

                On muuten vapaana tuohon GM sopiva modi (gs20), jos joku haluaa laittaa. Nyt e46 ohjelma (330xd) sisässä, mutta ohjelmoimalla muihinkin e46, e39,e53 malleihin.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by MOH85 View Post
                  Alemmillakin kierroksilla saisi kovemmin lukittua, vaikka se sitten söisi hieman ajomukavuutta.
                  Joo, on kivempi ajaa mutta moottorin ja voimansiirron meteli kasvaa aikalailla, siksihän ne laittaa dieseleihin noi kaksoismassavauhtipyörät. Automaatti ei sitä tarvi kun ei ole ihan kiinteä.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by Esal View Post
                    Joo, on kivempi ajaa mutta moottorin ja voimansiirron meteli kasvaa aikalailla, siksihän ne laittaa dieseleihin noi kaksoismassavauhtipyörät. Automaatti ei sitä tarvi kun ei ole ihan kiinteä.
                    Ja tää on varmaan sellanen, että luulen että olisi toimivampi ratkaisu. Koska en ole päässyt ajamaan tolla modatulla softalla. Voi olla että todellisuudessa, jos pääsisi vertaamaan, niin tyytyväinen olisin ihan tähän nykytoimintatapaan.. Ihan koska juuri tuota vertailukohtaa ei ole..

                    Mulla on hiukan huonoja kokemuksia tästä GM laatikosta muutenkin niin luulen että nyt kun se "toimii" niin annan elää ihan nykykokoonpanolla kunnes taas laukee Se on vaan harmi, että varsinkin pienemmissä vauhdeissa tuo jotenkin kauhee kumilenkkimäisyys tuntuu toisinaan hirveeltä laatikon luistamiselta. Kyllähän se jotenkin mukavampi on ajaa, pehmeempi tms., mutta jotenkin kokemuksien kautta alkanut jännittämään milloin tuo on normaalia millon ei.. Esim. ajanut vaggilaisella, jossa turbiinilukkoa käytetään koko ajan. Samoin niillä ajaminen on vielä mielenkiintosempaa, koska pysähtyessähän niissähän ei ole veto päällä eli kun irrottaa jarrun laatikko miettii hetken. Se on mielenkiintonen eikä kyllä omaan makuun yhtään.. Tosin sen verran uusi kulkine tuo oli että lukko niissä toimii todella huomaamattomasti. Tietty kaikki kehittyy eli ihan ei voi verrata insinöörityötä 1990 luvulla nykypävään..
                    Last edited by MOH85; 09-01-2018, 17:31.
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    • kihe
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 174
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by walopower View Post
                      Luulin ettei se Saksalainen enään myy noita turbiinilukko modeja?
                      Firma siis ECO-Tuning, Eduard Klukas.
                      Niinpä on muuten ainakin weppisivut (eco-tuning.de) kadonneet. Mikä lie syynä ettei Eduard enää modattuja bokseja rakentele?
                      Modatulla boksilla (GM 5L40) lukitsee turniinia jo n. 50km/h nopeuksissa, vähän 60km/h heittää S automaattisesti ja pienempää pykälää lukittuna, ja lopussa lukkiutuu vielä 5-vaihteella n. 82-85km/h mittarilukemalla. Ravistusta en ole havainnut, tosin ei oo viriäkään (530dA)

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by kihe View Post
                        Niinpä on muuten ainakin weppisivut (eco-tuning.de) kadonneet. Mikä lie syynä ettei Eduard enää modattuja bokseja rakentele?
                        Modatulla boksilla (GM 5L40) lukitsee turniinia jo n. 50km/h nopeuksissa, vähän 60km/h heittää S automaattisesti ja pienempää pykälää lukittuna, ja lopussa lukkiutuu vielä 5-vaihteella n. 82-85km/h mittarilukemalla. Ravistusta en ole havainnut, tosin ei oo viriäkään (530dA)
                        Jos tuota turbiinilukkoa lukitaan jo pienemmissä vauhdeissa, vaikutaako se turbiinin kestävyteen? Joskus lukenut että kitkapinnat olisi sen verran heppoiset ettei se tee hyvää. Vai onko tämä edes asia, jota pitää miettiä? Toi Eduard on tullut vastaan nimenä, mutta myös minä käsitin ettei enää hetkeen olisi tehnyt / tosiaan kadonnut markkinoilta..
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Esal View Post
                          Oli tuo modi kiinni lastutetussa 330d:ssä, ja vaikka vääntöä oli pyynnöstäni pienennetty alakierroksilla, silti lukko luisti ilkeästi jyristäen jos 5. vaihteella kiihdytti melkein täydet vaikka moottoritien rampista. Eli tuo 5L40e laatikko ei kestä lukittuneena ainakaan lastutettua moottoria.

                          On muuten vapaana tuohon GM sopiva modi (gs20), jos joku haluaa laittaa. Nyt e46 ohjelma (330xd) sisässä, mutta ohjelmoimalla muihinkin e46, e39,e53 malleihin.
                          Onko se sun modi viimeisin kehitys versio vai niitä ensimmäisiä? Ainakaan viimeisimmällä lukko ei luista yhtään. Jatkuva seuranta moottorin ja turbiinin kierroksilla, ja jos eroa on niin sit lisää painetta automaattisesti.

                          GM:ssä ei ole mitään muuta heikkoa kuin turbiinin laakerointi laatikon runkoon, toteutettu lapsellisella helalla. Itse laatikko kyllä kestää voimaa. Omassa 530d:ssä kesällä mitattu 270/595 (Motest). Sittemmin ohjelmaa vielä puristettu aikalailla. Lähtö väännöt on vaan rajoitettu.

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by Hezman View Post
                            Onko se sun modi viimeisin kehitys versio vai niitä ensimmäisiä? Ainakaan viimeisimmällä lukko ei luista yhtään. Jatkuva seuranta moottorin ja turbiinin kierroksilla, ja jos eroa on niin sit lisää painetta automaattisesti.
                            Tämä on juuri sellainen joka kiristää kunnes pitää, kuulee äänestä tuon toiminnan, ja näkyyhän se tietysti kierroslukumittarissa.

                            Momentinmuunnin uusittiin joskus aikoinaan ja silloin korjaaja sanoi olevan joku kuluma joka saattaa aiheuttaa jotain lukitusongelmia, taisi olla siinä osassa joka painaa juuri lukkopintoja kiinni? Tämä saattoi olla syynä siihen ettei täysiä lukitusvoimia saatu käyttöön. Sitten myöhemmin lukko antautui ja koko laatikko ilmeisesti pilalla kun sillä jouduttiin ajeleen tuossa tilassa.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • penari
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 596
                              • Vihanti

                              #15
                              Originally posted by kihe View Post
                              Niinpä on muuten ainakin weppisivut (eco-tuning.de) kadonneet. Mikä lie syynä ettei Eduard enää modattuja bokseja rakentele?
                              Modatulla boksilla (GM 5L40) lukitsee turniinia jo n. 50km/h nopeuksissa, vähän 60km/h heittää S automaattisesti ja pienempää pykälää lukittuna, ja lopussa lukkiutuu vielä 5-vaihteella n. 82-85km/h mittarilukemalla. Ravistusta en ole havainnut, tosin ei oo viriäkään (530dA)
                              Eipä ole ravistusta havaittu täälläkään,vaikka ohjelmoitu. Laatikko ja turbiini rempattu 10tkm sitte Recrolla. Tyytyväinen oon kyllä tohon modiin ollu, vaatii ehkä vähän opettelua kaasun käyttöön tuon modin kans. Ainut miinus ainakin itsellä että ohitustilanteessa kun junttaa D päällä kaasua kickdownia vasten,niin välillä jää arpomaan että pudottaako lukon pois vai ei
                              F01 730d semivoll
                              e30 325 turbo m-tech2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎