memebuy23buy

E39 takaluukun lukitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PjS
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 75
    • PORVOO

    E39 takaluukun lukitus

    523iA -97 takaluukku ei pysy kiinni, ja lukitus pitää ikäänkuin "jurinaa".
    Usean minuutin taistelun ja taiteilun jälkeen luukku pysyy kiinni, mutta en oikein uskaltaisi avata sitä ilman mitään tietoa, mikä on hajonnut, jottei sitten tarvitsisi luukku auki pitkin Suomea reissata.
    Ääni lukosta on uskomattoman kova.

    Jos jollakulla olisi tietoa, mistä lähteä etsimään syytä tähän olisin kiitollinen.
    Ko. autoon on kulunut viimeisen 4kk:n aikana n. 1600€ ja sama tahti tuntuu senkuin jatkuvan, joten toivoisin kovasti, että tämän hetken vikaan löytisi mahdollisesti jokin kotikonsti.

    Alkaa olemaan hieman mitta täynnä ainaisiin vikoihin, joten kertokaapahan samalla onko vm. 02 E46:kin yhtä vikaherkkiä kuin tämä E39:n.
    Jos ei niin saatampa hyvinkin käydä tuollaisen kohta itselleni noutamassa.

    Kiitos kaikille avusta jo etukäteen!
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Ei kai luukkua ole avattu liian kovaa "kahvasta" vetämällä? Luukkuhan aukeaa sähköllä ja kahvan kumin alla on vain mikrokytkin joka ei voimaa vaadi. Jos kokematon avaaja vetäisee kahvasta samaan tyyliin kuin muista autoista, voi käydä niin että tuo kahvan kumiosa menee pois paikaltaan ja painaa mikrokytkintä koko ajan. Tosin yleensä kai käy toisinpäin eikä kytkin enää toimi. Joten tutkipa ensin tuo takaluukun kahva. Tuon korjaamiseen on jossainpäin netissä (ruotsinkieliset) ohjeet mutta en niitä nyt löytänyt. Jos vika ei ole siinä niin sitten taitaa moottori olla rikki, siltä tuo kova ääni vähän kuulostaisikin. Sen vaihto-ohjeet on täällä: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...20actuator.htm
    E39 528iA

    Comment

    • BCN
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 313
      • Tampere

      #3
      Oon ite renklannu tuota kahvan kumia aika useinkin ja vaihtanut nyt kolme kertaa jousen sinne lukkomekanismiin kun ei oo luukku pysynyt kiinni.

      Jos on jousesta kiinni niin aika simppeli vaihtaa. Muovisuojus irti, verhoilua vähän auki ja muistaakseni kahdella torxilla lähtee lukko irti. Sitten sinne vaan virittelee uuden jousen.

      Comment

      • PjS
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 75
        • PORVOO

        #4
        Kiitokset neuvoista!

        Kokeilenpa näitä ensitilassa.
        Onko teillä tarkempaa tietoa moottorin hinnasta, mikäli tämän vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi?

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Lainaanpa hieman tätä topicia kun osui niin lähelle: Meneekö muilla takaluukku kiinni kevyesti laskemalla, vai saako siihen käyttää hiukkasen voimaa? Itselläni sitä voimaa joutuu käyttämään, ja tuo kun ei omasta mielestäni pitäisi kuulua tämän hintaluokan auton ominaisuuksiin...

          Ja alkup. ongelman ratkaisemiseksi ei mitään uutta sanottavaa
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Moonshine
            Lainaanpa hieman tätä topicia kun osui niin lähelle: Meneekö muilla takaluukku kiinni kevyesti laskemalla, vai saako siihen käyttää hiukkasen voimaa? Itselläni sitä voimaa joutuu käyttämään, ja tuo kun ei omasta mielestäni pitäisi kuulua tämän hintaluokan auton ominaisuuksiin...

            Ja alkup. ongelman ratkaisemiseksi ei mitään uutta sanottavaa
            Menee köykäisesti...pitää säätää vain kohdalleen. molemmin puolin on kumitötteröt jotka on kierteillä. Niitä mahdollisesti hiukan sisäänpäin ja lukon vastakappaletta hiukan ylöspäin. Kannattaa kokeilla kumpi on. Itse lähtisin nostamaan hieman sitä lukon vastakappaletta (kiinni parilla torxilla) ensin ja vasta sitten niitä kumisia säätöruuveja.

            Mulla on ylimääräisenä takaluukun sähköroinat. Lukossa on ehjä moottori mutta lukkopesä on murrettu.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Robi
              Menee köykäisesti...pitää säätää vain kohdalleen. molemmin puolin on kumitötteröt jotka on kierteillä. Niitä mahdollisesti hiukan sisäänpäin ja lukon vastakappaletta hiukan ylöspäin. Kannattaa kokeilla kumpi on. Itse lähtisin nostamaan hieman sitä lukon vastakappaletta (kiinni parilla torxilla) ensin ja vasta sitten niitä kumisia säätöruuveja.

              Mulla on ylimääräisenä takaluukun sähköroinat. Lukossa on ehjä moottori mutta lukkopesä on murrettu.
              Kukas idiootti persaukinen varas sen on murtanut?..
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • PjS
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 75
                • PORVOO

                #8
                Viihdoin on taas takakontin lukitus toimintakunnossa.
                Näinhän siinä oli päässyt käymään, että tuo moottori oli parhaat päivänsä nähnyt.

                Kiitokset kaikille apua antaneille!

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  #9
                  Lukon jousi vai moottori hajalla?

                  Tänään hajos sitten toisen xenonin lisäksi tämä takaluukun lukitus. Pesussa käynnin jälkeen ei enää toiminut.

                  Auto on siis 2000 vm. 523i sedan ja luukku toimii nyt niin että se ei lukitu vaikka sen painaa kiinni. Kojetaulussa palaa ajaessa luukku auki -valo. Siinä lukko-osassa näkyvissä oleva liikkuva "kieli" on ihan hervoton, eli liikkuu täysin vapaasti.

                  Aukaisukahvan kytkimestä painaen kuuluu moottorin ääni, mutta tällä ei ole mitään vaikutusta luukun kiinni pysymiseen (kuten ei pitäisikään olla kun luukku ei lukitu).

                  Onkohan vika nyt siinä jousessa joka täällä olleitten viestien perusteella voi katketa? Vai itse moottorissa? Moottorin ääni on kuitenkin normaali kun aukaisukahvan kytkimestä painaa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • PjS
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2004
                    • 75
                    • PORVOO

                    #10
                    Itseltäni oli tuolloin (kuten todettu) tuo moottori hajalla, ja
                    sen kyllä kuuli äänestä. Ääni oli todella hurja yrittäessä sulkea ja
                    eritoten avattaessa luukkua.

                    Sinun tapauksessasi siis tuo jousi kuulostaisi loogisemmalta
                    vaihtoehdolta.

                    Comment

                    • TROCK
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 435
                      • Tampere

                      #11
                      Tarkasta se jousi. Pöydälle ottaminen kestää muutaman minuutin ja saat asiasta varmuuden.

                      Mulla oli ainakin ihan samanlaiset oireet ja itse hain Osaset-liikkeestä (tms) lähelle samanlaisen jousen, jonka sitten vaihdoin. On pelittänyt sen jälkeen kohta pari vuotta.
                      - - - - - - -
                      F10 520dA
                      ex E61 530dA, ex E39 530dA

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7468
                        • Oulu

                        #12
                        Juu, diagnoosi täällä oli oikea, eli jousi poikki toisesta päästä. Tarttee vaan löytää uusi tilalle, ei taida olla romua kaapissa tarpeeksi että ihan samanlainen löytys...



                        EDIT: Korjasin jousen tilapäisesti rautalangalla, pitää ostaa uusi kun ehtii.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 11-08-2010, 07:36.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #13
                          Up. Onko kellään mittoja tuosta peräkontin lukon jousesta? Taitaa olla meikänkin luukusta menny poikki, kun ei luukku mene kiinni.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10114
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by janke View Post
                            Up. Onko kellään mittoja tuosta peräkontin lukon jousesta? Taitaa olla meikänkin luukusta menny poikki, kun ei luukku mene kiinni.
                            Todennäköisesti se jousi on poikki siitä silmukan juuresta.Purkaat sen lukon sieltä näkyville ja taivutat pihdeillä siihen vanhaan jouseen uuden silmukan.Toimii taas seuraavan kymmenen vuotta.

                            Comment

                            • samjin
                              Newbiemmer
                              • Sep 2014
                              • 17
                              • ESPOO

                              #15
                              Kokeilin jo toiseen threadiin mutta ei tuottanut vastauksia joten kokeillaan josko nytten suurempi joukko näkis viestin.
                              Eli takaluukku aukeaa mikrokytkimestä mutta luukkua ei saa takaisin lukkoon. Tällä hetkellä sähköservo http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=41&fg=60 (osa 23) on otettu pois paikaltaan et luukun saa lukkoon, toimii nyt pelkästään avaimella.

                              Lukon jousi on ok ja linkin sähköservoa (23) on kokeiltu uudella, ei vaikutusta. Lukko toimii siis ainoastaan auki-suuntaan mutta ei kiinni-suuntaa. Itse ääni on hieman hitaanlainen tai vaikutti sähköisesti toimivan hitaasti. Peräkontin johtoja tuli parsittua kasaan pari viikkoa sitten, kun ajattelin vian olevan siellä mutta ei vaikutusta, tais olla rekisterikilven valoissa ainakin vika kun ne rupes pelittää täydellisesti.
                              Koko ajan mittaristossa palaa peräluukku auki -merkkivalo. Valo on aina palanut, oli luukku kiinni tai auki, kokeiltu uudella servolla, ei vaikutusta. Valo palaa vaikka servossa on johdot paikoillaan mutta ei ole lukossa kiinni ja lukitus toimii ainoastaan avaimella. Mistä mittaristo tunnistaa virheellisesti peräluukun olevan auki?

                              Silmämääräisesti johdot eivät vaikuta olevan enää poikki. Kuitenkin omasta mielestä muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin että sähkölukon sulkujohto on jostain kohtaa poikki, koska ei toimi kuin auki-suuntaan. Ootteko samaa mieltä asiasta?

                              Onko muuta mahdollista tilannetta missä systeemi reagois tällä tavalla?

                              Comment

                              Working...
                              X