Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA automaatti oireilee ylämäissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epsen
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 39

    523iA automaatti oireilee ylämäissä

    Auto on ollut mulla nyt rapee puolisen vuotta ja olen havainnut seuraavan vian 2 kertaa. Eli jyrkähköissä ylämäissä automaatti ei suostu vaihtamaan 1-vaihteelta eteenpäin ja vaikuttaisi luistavan hieman.

    Onko ideoita missä vika voisi olla? Luettuani useita aikaisempia ketjuja, voisin päätellä, että ongelmana saattaisi olla liian vähäinen vaihteistoöljyn määrä. Tätä saattaisi kannattaa kokeilla ensimmäisenä?

    Toinen ongelma on narina takajousituksessa. Autoon vaihdettiin juuri noin kuukausi sitten uudet takaiskarit, jouset ja ylä- ja alapään kumit. Varsinkin sateella takajousituksesta kuuluu voimakasta narinaa. Mikähän tämän saattaisi aiheuttaa?

    Kolmaskin ongelma löytyy, eli vilkku ei kuumalla kelillä palauta kun vasemmalle kääntyvissä risteyksissä. lienee vipu paskana?

    Arvostaisin kovasti kommentteja kyseisiin ongelmiin, vaihteisto-ongelma on tietysti tärkein näistä.
  • tiikeri
    Bimmer Rookie
    • Mar 2003
    • 105
    • Helsinki

    #2
    Kyllä mä mittaisin ton vaihteisto-öljyn määrän ekana.. Ajat koneen lämpimäks, sit parkkiin ja käyt koko vaihdekaavion läpi, mittaat öljyn määrän mittatikusta vapaalla.
    M5 E28 "Cerri"
    628CSi E24 (m88)
    750 iA E32

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Ei noissa yleensä ole mittatikkua. Itse oikean määrän tarkistaminen voi olla haastellista.
      ---

      Comment

      • Epsen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 39

        #4
        Hieman lisätietoa tilanteeseen. Auto on vuosimallia 1996 ja kilometrejä on taulussa 197 tkm. Tänään koitin aamulla jarruttaa niin voimakkaasti, kuin märkä asfalttipinta antoi periksi ja sitten antaa kaasua. En huomannut äkkiseltään tässä tilanteessa luistamista. Oli kyllä sen verran heikko pito, että välttämättä en saanut riittävää hidastuvuutta aikaiseksi.

        Onko vallitseva mielipide kuitenkin se, että syynä olisi juuri tuo öljyn vähyys?

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Narina takapäästä tulee takanavan heloista. Tunnetaan myös nimellä narinapusla.

          Eli osa 2

          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Epsen
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 39

            #6
            Mielestäni narina kuuluisi tulevan enemmänkin yläpäästä. Olisiko mahdollista, että narinan aiheuttaisi jousen yläkumi? Kuuluu meinaan todella voimakkaasti kuskaamoon se ääni. Sen kuulee helposti avaamalla takaoven ja "hyppimällä" takapenkillä. Kuuluu sisälle paremmin kuin ulos. Siinä kumissahan on semmonen kierteenpätkä, voisikohan jousi olla huonosti kumiin nähden?

            Comment

            • hopeanuoli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 211
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Epsen
              Hieman lisätietoa tilanteeseen. Auto on vuosimallia 1996 ja kilometrejä on taulussa 197 tkm. Tänään koitin aamulla jarruttaa niin voimakkaasti, kuin märkä asfalttipinta antoi periksi ja sitten antaa kaasua. En huomannut äkkiseltään tässä tilanteessa luistamista. Oli kyllä sen verran heikko pito, että välttämättä en saanut riittävää hidastuvuutta aikaiseksi.

              Onko vallitseva mielipide kuitenkin se, että syynä olisi juuri tuo öljyn vähyys?
              Melkein aina kun automaatissa tulee ongelmia, on syytä tarkistaa ensin öljyn määrä ja laatu. Usein tokenee nuo asiat korjaamalla, jos ei niin sitten ajetaan automaattilaatikoiden ammattilaisen puheille.
              e90 330d -05

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Onko ollut lähiaikoina laatikon "öljyhuollossa"?

                Comment

                • Kale79
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 150

                  #9
                  Ominaisuus

                  Lueskelin ohjekirjaa. Siellä automaattilaatikossa on semmonen anturi joka haistelee auton asentoa, eli onko ylämäki tai alamäki ja tekee päätöksiä senki perusteella, että kannattaako vaihtaa.

                  Comment

                  • Epsen
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 39

                    #10
                    Originally posted by Kale79
                    Lueskelin ohjekirjaa. Siellä automaattilaatikossa on semmonen anturi joka haistelee auton asentoa, eli onko ylämäki tai alamäki ja tekee päätöksiä senki perusteella, että kannattaako vaihtaa.
                    Hmm, voisikohan kyseessä olla siis tuo ominaisuus, eikä vika? Laatikkoon ei tietääkseni ole vaihdettu öljyjä koskaan. Huollot on tehty merkkiliikkeissä. Toisella kerralla kun tuo vaihtamatta jättäminen sattui, niin mielestäni laatikko ei suostunut vaihtamaan kyllä tasaiselle tullessakaan.

                    Eilen tämä "oire" sattui taas, jälleen ylämäessa. Ehkä olisi kuitenkin syytä tarkistaa edes onko öljyä tarpeeksi laatikossa. Mittatikkua laatikossa ei kuitenkaan tietääkseni ole.

                    Comment

                    • Alpina B6
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 90

                      #11
                      ...........

                      .......................
                      Last edited by Alpina B6; 28-12-2005, 10:09.

                      Comment

                      • Epsen
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 39

                        #12
                        Originally posted by Alpina B6
                        Mulla oli jokin aikaa sitten E36 325iA jossa oli sama vika ja siihen vaihdettiin kuormitus tieto anturi joka kulkee nimella ilmanmäärä mittari. Ja sen jälkeen metro-autossa vaihdatin laatikon öljyt ja suodattimen. Sen jälkeen ei ollu mitään vikaa. Öljyn määrää on vaikea tarkistaa koska sen tyhjennys ja täyttö tapahtuu alakautta . Laatikon pohjassa kaksi tyhjennys tulpan näköista ruuvia joista toinen täyttö ja toinen tyhjennystä varten. Kannattaa tietää kumman avaa
                        Olikohan mimmosissa hinnoissa toi anturi? Taidanpa varata Metro-Autoon öljyhuollon tolle laatikolle. Onko muilla vielä kokemuksia vastaavista laatikko-ongelmista?

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          #13
                          Originally posted by Epsen
                          Olikohan mimmosissa hinnoissa toi anturi? Taidanpa varata Metro-Autoon öljyhuollon tolle laatikolle. Onko muilla vielä kokemuksia vastaavista laatikko-ongelmista?
                          Voipi olla että metro vastaa että ei sinne laatikkoon sellasta osaa saa... ja että ei muutakun uus laatikko saksasta.
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • Epsen
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 39

                            #14
                            Päätin jättää tuon laatikon nyt hetkeksi rauhaan, kun se toimii kuitenkin normaalisti hyvin ja alan selvittelemään muita ongelmia:

                            - Avaimet "tökkivät" avattaessa ovia, eli lukko aukeaa huonosti -> hommaan kauko-ohjauksen keskuslukitukselle.

                            - Tärinä 100-130 kmh -> tasapainotus, ohjauskulmat, puslien vaihtoa yms.

                            - Takapään narina -> puslien vaihto.

                            - Vilkkuvipu ei aina palauta vasemmalle käännyttäessa, eritoten näin kuumilla keleilla -> avaan ja tsekkaan mikä tökkii.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎