Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring: takaluukun lasi vinossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jrenv
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 23
    • Lohja

    E39 touring: takaluukun lasi vinossa

    Eipä pitäisi mihinkään koskea kun on peukalo keskellä kämmenselkää...

    Otsikon mukaisessa -97 523i touringissa oli avattava takaluukun lasi vinossa. Takaa katsottuna luukun ollessa kiinni yläreunassa oleva lippa oli vasemmalta puolisen senttiä kattolinjaa ylempänä, oikealta taas samanverran alempana. Näppäränä ajattelin säätää mokoman suoraksi. Ikkuna auki, ylhäältä lasin kiinnitysmuttereita suojaava muovihärpäke pois, muttereita löysemmälle ja säätämään.

    Operaation tuloksena lasi on vinossa edelleen samaan suuntaan, nyt vain puhutaan ylänurkissa reilusta sentistä ja luukun ollessa kiinni on lasin vasemmassa reunassa sentin rako. Kohta lentää prkl pääskyset sisään etsimään talvisuojaa....

    Kiinnitysmutterit kun kiristää on lasi niin persiillään ettei sitä saa edes kiinni, tällä hetkellä mutterit on löystetty, että voi ajella takalasi edes jotenkin kiinni.

    Kotteroon on joskus vaihdettu takaluukku ruostumisen takia, luultavasti lasi on kuitenkin alkuperäinen. Villi arvaus on että näiden sovituksessa on ollut ongelmia ja lasi on puoliväkisin saatu jotenkuten paikalleen. Arvaus on, että vasemmanpuoleinen sarana on tuossa ottanut itseensä ja paukahti jostain kohtaa kun löysäsin muttereita. Tätä puoltaa se että yläreunan lippa on lasin ollessa yläasennossa vasemmalta puolelta noin sentin edempänä kuin oikealta.

    Pitkällisen selvittelyn jälkeen kysymyksiin. Onko kukaan purkanut tuota hässäkkää, miten saranaa pääsee kurkkimaan ? Pitääkö koko takaluukku irrottaa vai kattoverhoilu purkaa ? Arvailuja mikä rikki ja miten korjataan ?

    Vai kannattako peukalo-ongelmaisen suosiolla heittää hanskat tiskiin ja auto huoltoon ?
  • Tourinki
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 84
    • Pirkanmaa

    #2
    e39 takaluuku

    Terve

    Täällä olisi samanlaisia ongelmia (luultavasti). käsitykseni mukaan ongelma senkuin pahenee ainakun aukaiset takaluukun. sillä esim. oma "koko" takaluukuni on todella raskas aukaista. ja kun aukaisen ensin sen lasin ylös ja sen jälkeen itse luukun niin johan on kevyt nostaa luuku ylös. (huomasin eron kun kävin katsomassa vähän tuoreenpaa touring:ia ja ihmettelin kun luuku nousi melkein itsestään ylös.) käsitykseni mukaan siinä lasin vasemman puoleisessa saranassa on vikaa (ruosteessa) niin että se takertelee ja aina kun nostat/lasket luukua niin se lasin "peltinen runko" antaa myöden jolloin se alkaa irvistämään toisesta reunasta. kyselin joskus metro-autosta tästä eivät osanneet muuta sanoa kuin että pitäisi aukaista kattoverhous "ei mikään pikku juttu" sekä uusia kaasujouset jouset noin 200-300 e plus työ. itse yritin antaa jotain ensi apua sinne sisälle mutta heikoin tuloksin. pistähän viestiä tänne jos löysit apua.

    T. Tourinki

    Comment

    • jrenv
      Newbiemmer
      • Jul 2004
      • 23
      • Lohja

      #3
      Koko takaluukku on myös mulla ollut aina raskas avata, eli luultavasti tuossa saranassa on ollut vikaa jo pidemmän aikaa. Sen neuvon voin antaa että älä vaan avaa niitä lasin kiinnitysmuttereita tai sullakin on kohta ikkunassa rako mistä sataa vedet sisään.

      Katotaan uskaltaako lähteä purkamaan, kun ei ole oikein aikaa, paikkaa eikä kykyjäkään. Taidan pistää saranat rälläkällä katki ja ikkunan kiinni sikaflexillä, ei tuolla avattavuudella mitään muutenkaan tee...

      Comment

      • Tourinki
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 84
        • Pirkanmaa

        #4
        e39 Takaluuku, lasiluuku

        No niin nyt se sitten selvisi että mitä korjaus maksaa. meinaan kesälomaviikon reisun jälkeen luuku alkoi irvistämään niin paljon että hirvitti (ja pesussa tuli vesi sisään). koska ja kun se lasiluukun sarana on jumissa niin se sarana "oikenee" joka aukaisulla/sulkemisella enemmän ja enemmän, voi per... joten kävin tänään vähän tiedustelemassa korjaus mahdollisuuksia Metro-autosta (tampere). Katon sisäverhous pitää poistaa, sen jälkeen ne katossa olevat "jouset" pitää esikiristää ennen saranoiden purkua. muuten koko hoito räjähtää käsille (tässä nämä pääkohdat). saranat hinnaltaan noin 100 ekeä kpl jos uusi kummankin puolen niin silloin tietysti yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
        että silleen.

        nim. Tourinki

        ps. onko kukaan poistanut katon sisäverhousta e39:stä ja myös laittanut sen takaisin hyvällä menestyksellä?

        Comment

        • habaracing
          BTCF Member
          • Dec 2002
          • 1043
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Tourinki
          Katon sisäverhous pitää poistaa, sen jälkeen ne katossa olevat "jouset" pitää esikiristää ennen saranoiden purkua. muuten koko hoito räjähtää käsille (tässä nämä pääkohdat). saranat hinnaltaan noin 100 ekeä kpl jos uusi kummankin puolen niin silloin tietysti yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
          että silleen.

          nim. Tourinki

          ps. onko kukaan poistanut katon sisäverhousta e39:stä ja myös laittanut sen takaisin hyvällä menestyksellä?
          Saranoiden vaihdon yhteydessä EI tarvitse irroittaa kattoverhousta. Saranoiden vaihdossa riittää kun purkaa kontin luukun yläosan suoja muovit/maskit, että pääsee saranoiden kiinnitys ruuveihin käsiksi..(toki työn helpottamiseksi molemmat luukut on hyvä irroittaa . Ja nuo jouset ovat tavallaan mcpersson (meniköhän se just noin..) tyyliset (kierrejousi kaasupumpun ympärillä "kiinteästi"), eli ei ne sieltä mihinkään silmille tule. Luukun/luukun lasin säätäminen onkin sitten kokonaan toinen tarina...
          EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
          e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

          https://www.facebook.com/carbonracingteam/

          Comment

          • jrenv
            Newbiemmer
            • Jul 2004
            • 23
            • Lohja

            #6
            Originally posted by Tourinki
            yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
            että silleen.

            nim. Tourinki
            *Tähän kohtaan minuutin litania valitsemiasi suomalais-ugrilaisia voimasanoja*

            Mulla tuo irvistys ei ole pahentunut, tosin paljoa se ei enää pystykään pahentumaan. Kuskin puolen sarana ui öljyssä, joten pumppu on tainnut sylkäistä ne ulos. Verhoilussa öljyä ei näy.

            Yksi kavereista on näplääjäluonne, tämän kanssa on pitänyt ottaa homma työn alle, muttei ole lomakiireiltään kerinnyt. Jotenkin tuo on mullakin saatava kuntoon. Ei kellään olisi räjäytyskuvaa tuosta systeemistä, helpottaisi projektia ? Realoemmän kuvasta nyt näkee jotain muttei paljoa.

            Habaracingin kanssa näköjään asuttais muutaman kymmenen kilsan säteellä, ei sulla olis kiinnostusta hommaan kohtuukorvausta vastaan, kun olet tuon tainnut ennenkin tehdä ?

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by jrenv
              *Tähän kohtaan minuutin litania valitsemiasi suomalais-ugrilaisia voimasanoja*

              Mulla tuo irvistys ei ole pahentunut, tosin paljoa se ei enää pystykään pahentumaan. Kuskin puolen sarana ui öljyssä, joten pumppu on tainnut sylkäistä ne ulos. Verhoilussa öljyä ei näy.

              Yksi kavereista on näplääjäluonne, tämän kanssa on pitänyt ottaa homma työn alle, muttei ole lomakiireiltään kerinnyt. Jotenkin tuo on mullakin saatava kuntoon. Ei kellään olisi räjäytyskuvaa tuosta systeemistä, helpottaisi projektia ? Realoemmän kuvasta nyt näkee jotain muttei paljoa.

              Habaracingin kanssa näköjään asuttais muutaman kymmenen kilsan säteellä, ei sulla olis kiinnostusta hommaan kohtuukorvausta vastaan, kun olet tuon tainnut ennenkin tehdä ?
              Milloin ja kenen toimesta vaihdettiin se luukku? Kannattaa valittaa niille, että ongelmia vaan tuli ja nyt oikein paha sellainen. On kyllä kokemusta Hertsikasta, kun luukku vaidettiin lasi oli siirtynyt oikealle..no ne sen tietenkin korjasi jälkeenpäin ja sai ajaa sijaisautolla ilmaneesta

              Samoin tarkista, ovatko kaikki verhousmuovilistat ehjät...yleensä ne tahtoo löystyä tuollaisen proseduurin jälkeen eli niistä melkein aina katkeaa ne kiinnitys"jalat".
              Last edited by buksin-1; 29-07-2005, 12:55.
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • jrenv
                Newbiemmer
                • Jul 2004
                • 23
                • Lohja

                #8
                Originally posted by buksin-1
                Milloin ja kenen toimesta vaihdettiin se luukku?
                Laakkosella Espoossa tai Hesassa, en muista kummassa. Aikaa tuosta on kulunut jo muutama vuosi, ekan omistajan aikana, mä olen kolmas. Himassa mulla on kyllä siitä tarkat tiedot. Luukku on vaihdettu ilmeisesti ruosteongelmien vuoksi, siitä mulla ei ole tarkempaa tietoa, lapuissa lukee jotakuinkin "vaihdettu takaluukku 1 kpl, hinta x euroa".

                Voisihan tuota valittamista yrittää, ongelmat siinä mun mielestä a) auto ollut mulla jo yli vuoden b) olen selvästi ronkkinut sitä itse, enkä saa tilaa palautettua edes alkuperäiseen "hieman vinoon", nythän lasin kiinnitysmutterit on pakko pitää löysällä että menee edes jotenkin kiinni c) aikaa vaihdosta kulunut useampi vuosi, luulen että vaikea todistaa että kyseessä on asennusvirhe d) nuo saranat ja pumput varmaan lasketaan kuluviin osiin, joten näin pitkän ajan jälkeen virhevastuu ei koske niitä.

                Joo, olen pessimisti :-|

                Comment

                • Tourinki
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 84
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  e39 takaluuku, saranat

                  Originally posted by habaracing
                  Saranoiden vaihdon yhteydessä EI tarvitse irroittaa kattoverhousta. Saranoiden vaihdossa riittää kun purkaa kontin luukun yläosan suoja muovit/maskit, että pääsee saranoiden kiinnitys ruuveihin käsiksi..(toki työn helpottamiseksi molemmat luukut on hyvä irroittaa . Ja nuo jouset ovat tavallaan mcpersson (meniköhän se just noin..) tyyliset (kierrejousi kaasupumpun ympärillä "kiinteästi"), eli ei ne sieltä mihinkään silmille tule. Luukun/luukun lasin säätäminen onkin sitten kokonaan toinen tarina...

                  Terve taas

                  Senverran olisin vielä palannut asiaan että tuli kaverin kanssa irroitettua ne 3 muovilevyä sieltä katon rajasta ja sieltähän ilmestyi 4kpl/puoli torks-pultteja, sekä 2kpl/puoli niitä pumppuja. Oliko yllä olevassa tekstissä tarkoitettu juuri e39 :ä vai jotain muuta? meinaan ennen kuin aloitan purkuhommat niin olisi hyvä tietää (pumpuista). sitten vielä toinen juttu, luukuille on vedetty jokaista saranaa myöden johtoniput (4kpl). kummasta päästä löytyy lähin liitin luukuista vaiko katon sisältä? Suuri kysymysmerkki on vielä se että auttaako sen "vioittuneen" saranan vaihto vai onko siinä kiinni oleva pumppu pääsyyllinen tähän juttuun??? hämmästyttää vielä sekin asia että vioittunut sarana autossani on sama sarana kuin edellämainitussakin autossa eli kuskin puoleinen takaikkunanlasin sarana.

                  T. Tourinki

                  Comment

                  • jrenv
                    Newbiemmer
                    • Jul 2004
                    • 23
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by Tourinki
                    Terve taas

                    Suuri kysymysmerkki on vielä se että auttaako sen "vioittuneen" saranan vaihto vai onko siinä kiinni oleva pumppu pääsyyllinen tähän juttuun???

                    T. Tourinki
                    Mä olen ajatellu aivan samaa, mulla kun pumppu on sylkäissyt öljyjäkin ulos. Olisikohan mokoma juuttunut asentoon jossa on jonkin verran "ulosvedettynä".

                    Mahtaisiko onnistua pelkkä pumpun poisto, tällöinhän lasi ei pysy ylhäällä, muttei väliksikään kun en sitä koskaan availe.

                    Comment

                    • Tomppanbmw:t
                      Newbiemmer
                      • Jul 2004
                      • 26

                      #11
                      Jattelin kysellä saitteko saranat vaihdettua / korjattua.
                      Miten?

                      Olis hiukan takerteluongelmaa täälläkin.
                      e91 320d Xdrive -10
                      ex:e39 525 tdsa Touring -98
                      ex: e30 320i -88
                      ex: e34 520i -94

                      Comment

                      • hjpl
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 199

                        #12
                        sama juttu

                        Huomasin itselläni tänään saman jutun takaikkunan avattavan lasin kanssa eli takertelee ja on kuskin puolelta huomattaasti ylempänä kuin toiselta puolelta.

                        Löysin serachillä tämän vanhan keskustelun...

                        Mutta oletteko siis näitä onnistuneesti korjanneet ja pitikö vaihtaa sarana vai miten onnistui?
                        F31 320iA xdrive Msport -13
                        F10 520dA -15

                        Comment

                        • end-o
                          Newbiemmer
                          • Oct 2005
                          • 27

                          #13
                          täällä kanssa yksi kenellä nimen omaan kuskin puoli on ylenpänä ja luukku todella raskas avata!

                          kertokaa ihmeessä miten ongelman ratkasitte! toivottavasti vastaus ei ole: myin auton, siirtyi eteenpäin

                          Comment

                          • hjpl
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 199

                            #14
                            katselin illalla

                            katselin tuota omaa autoani illalla ja purin hieman. Sarana (mitä siitä nyt päälle päin näkyy) ei näyttänyt ruostuneelta tms. Irroitin myös toisen ikkunan kaasujousen takapäästään. Luukku tällöin yllättävän raskas nostaa (eli jousi kai toimii jotenkin vielä), mutta ikäänkuin olisi istunut hieman paremmin paikalleen, kun kuskin puolen ikkunan jousi oli irti. Laitoin myös saranaan öljyä ja jousen takaisin kiinni. Luukku istuu ehkä hieman paremmin, mutta ei ole kyllä kunnossa.

                            Eli miten te kaikki ongelmasta kärsineet olette sen ratkaiseet ja onko ongelma ollut saranassa vai kaasujousissa.
                            F31 320iA xdrive Msport -13
                            F10 520dA -15

                            Comment

                            • Jube
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 9636
                              • ...

                              #15
                              Saranoissapa tuo vika tuppaa olemaan jos luukku takertelee ja on raskas avata!
                              Itse purin viimeviikolla omasta e39 touringista luukun ja saranat kaikkineen irti.
                              Ei mitenkään mielyttävimmästä päästä hommana ja saranat kaasujousineen maksaa KL:ssä (lähtöhinta) yli 400€
                              Hinta siis käsittää saranat molemminpuolin ja kaikki 4 kaasujousta!

                              Saranat pystyy kaiketi vaihtamaan luukkua kokonaan irroittamatta mutta minulla kun oli johtonipuissakin vikaa niin päätin ottaa koko luukun irti että saan kunnolla tilaa tinata samalla johtoniput kuntoon :think
                              Last edited by Jube; 08-09-2010, 08:37.
                              Näillä mennään:
                              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                              MB c124 230CE -90 "Badboy"
                              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎