Announcement

Collapse
No announcement yet.

IR-avaimen tilalle radiotaajuudella toimivat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    IR-avaimen tilalle radiotaajuudella toimivat

    Japanin E39:ssa on infrapunakäyttöiset kauko-ohjaimet keskuslukitukselle ja googlasin ettei systeemin vaihtaminen radiotaajuudella toimiviin olisi paha rasti. C-pilarissa oleva radiovastaanotin pitää vaihtaa 433 MHz malliin ja vetää sieltä piuha korimodulille hanskalokeron taakse. Näiden lisäksi jos hankkii ebaysta salmiakkiavainaihiot jotka jyrsii suutarilla alkuperäisille lukoille, lienee homma selvä(?)

    Onko joku toteuttanut? Onko C-pilariin tarvitsemani osa 65256906082, vuosimalleilla ei liene väliä?

    EDIT: Taitaakin olla numerolla 65258380685 tuo tarvittava purkki eli antennivahvistin.
    Last edited by -Tapi; 16-03-2018, 19:15.
    ---
  • jaska120
    Newbiemmer
    • Dec 2014
    • 28
    • Kittilä

    #2
    En ole vaihtanut IR -> RF, mutta lisäsin omaani RF kauko-ohjauksen vaihtamalla antennivahvistimen. Homma menee juurikin kuin kuvailit. Yksi johto vain C-pilarista korimoodulille ja ei vaadi ohjelmointia.

    Comment

    • zeneg
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 1238
      • Oulu

      #3
      Mikä/minkälainen johto pitää vetää sinne korimodulille?

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Tällaiseen kohtaan (kuva e46, mutta lienee vastaava e39:ssakin):
        ---

        Comment

        • walopower
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 294
          • Espoo

          #5
          Avaimet joudut kyllä ews ohjelmoimaan, tai poistaan ajoneston, tai siirtään siirtään sirut vænhoista avaimista, mikä on helpoin.
          Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Ei olekaan ihan plug and play. 433 Mhz-antennivahvistin on paikallaan. Yksi koaksiaali jää irti kun ei ole purkissa paikkaa sille. Yksi musta johto menee kolminapaiselle liittimelle lasin yläreunaan ja pituus piuhassa ei riitä. Japanin mallissa siinä on kaksi piuhaa ja EU-mallissa vain yksi. Myös yksi paksu ruskea johto jää irti kun ei ole paikkaa sille.

            Nyt ei enää radio toimi

            Varmaan pitää alkaa tutkimaan kaavioita ihan ajatuksen kanssa.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Melkein vuosi meni ennen kuin ehdin jatkamaan tätä projektia. Kumpikin antenniboksi tuli vaihdettua c-pilareissa ja ne menivät aluksi väärinpäin ja siksi ongelmat johtojen kanssa. Ilmeisesti japsimallissa on rhd-järjestys noissa vaikka ratti on lhd-puolella. Radio toimii mutta kakea en saa paritettua.

              Kaivoin taustapeililtä valko/kelta-piuhan johon vedin antennivahvistimelta piuhan eli en tehnyt kytkentää korimodulilla. Ymmärrys loppuu tässä vaiheessa kun ei noita minun ymmärryksellä oikein osaa mitatakaan.
              ---

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Tämän kanssa on taas painittu monta iltaa. Olen kokeillut kahdella avaimella kauko-ohjauksen parittamista ehkä sata kertaa mielestäni kaikilla hieman toisistaan poikkeavilla ohjeilla joita netistä löysin.

                Jostain luin että GM5:lle menevässä linjassa olisi 5V jännite ja se notkahtaa hieman kun sinne menee signaali. Siksipä yllätyin kun mittasin linjasta 12V. Tuo ei edes tule antennivahvistimelta koska tuo 12V on piuhassa vaikka sen irrottaa antennilta. Tuo akkujännite on siis korimodulin siinä pinnissä johon antennivahvistin lähettää aukaisukäskyn.

                Ajattelin yrittää poistaa NCS expertillä IR-option ja korvaisin sen radiotaajuusoptiolla mutta en saanut ohjelmaa lukemaan auton varustelistaa.

                Perhanan hankala homma. En olisi uskonut kun tähän ryhdyin.
                ---

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Ei tuossa koodaus ilmeisesti vaikuta/auta mitään, siis nettijuttujen mukaan. Pitäisi toimia yhtäaikaa IR ja RF ohjaukset.

                  Kauko-ohjauksen signaali vetää sitä GM:n signaalijohtoa maihin pulssien mukaisesti. 12V taitaa olla oikea arvo ja GM:llä se pitäisikin olla. Pitäisi mitata skoopilla sitä signaalijohtoa jotta näkisi tuleeko sinne mitään kun painaa kauko-ohjaimen nappeja.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Eihän tässä mennyt kauaakaan kun ratkesi että kaikki toimii kun vaan ymmärtää vaihtaa avaimen taajuuden 315->433mhz. Avaimen myynti-ilmoituksessa ei ollut tuota tietoa mutta muissa ilmoissa oli ja nyt sen vasta hoksasin. Vaihdoin taajuuden kun oletuksena oli näköjään 315 ja nyt toimii kauko-ohjauskin.
                    ---

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎