Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da -03 automaatti vaihteiston oireilu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    E39 530da -03 automaatti vaihteiston oireilu

    Auto siis E39 530da -03 mittarissa 322tkm

    Eli tuossa ollut omistusaikana ja edelliselläkin omistajalla seuraavanlainen vika, onko kellään ollut vastaava ja mahdollisesti löytänyt syyn.

    Ensimmäisen kerran kun kytkee D.n päälle niin yleensä kestää muutamia sekuntteja ennenkuin vetokytkeytyy. R toimii aina suoraan. Ajossa ei vaihtamisessa ole mitään poikkeavaa.
    Tämän jälkeen kun laatikko on lämmin niin toimii suoraan vaikka auto olisi sammutettu välissä.
    Kun auto seisoo taas useamman tunnin ensimmäisen kerran D.lle kytkiessä on viive.

    Vaihteistolle en usko että kukaan on mitään tehnyt joten öljythän siellä on ainakin paskaiset.
    Vielä en ole jaksanu tarkistaa edes öljyntasoa. mutta se on jossain vaiheessa tarkoitus tehdä
    Last edited by Scitso; 26-10-2019, 19:45.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    #2
    Öljyntason tarkistus ehdottomasti, kuulostaa siltä että kylmänä ei paineet nouse tarpeeksi ja siitä ongelma. Jos pitkään menty noin niin laatikon huolto/vaihto voi olla järkevin tapa mutta öljynvaihto sillä varauksella että menee rahat hukkaan. Eli lisäys öljyä niin saattaa lähteä toimimaan.
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Juu ei tähän öljyn vaihtoo enää olla tekemässä jos alkaa lisää oireilemaan nin sit korjautan laatikon/ vaihdan laatikon.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Seuraava oire ilmeni kilsat 357tkm. Kun torque converter clutch on aktiivinen eli 70kmh-> ja tekee kevyen kiihdytyksen esim vakkaripäällä ylämäkeen tuntuu nykimistä ja kevyttä kierrosten heilumista. Kunnon kiihdytys niin ei nykimistä tapahdu, kun TCC täppä poistuu nykiminen lakkaa.

        Vetäsin ropun auki ja sen vajaa 4l öljyä pois. Öljy oli aivan mustaa, mutta ei haise niin että turbiini luistiasi.
        Täyttö ja 300km jälkeen uusi 4 litraa vaihtoon, tässä vaiheessa öljyssä oli jo hivenen punaista sävyä Nykiminen ehkä pehmentynyt, mutta ei ainakaan vielä poistunut. Myöskään alkuperäinen oire, ensimmäisen D lähdön viive ei ole poistunut

        Vielä seuraavana 300km jälkeen uus 4l vaihto ja sen jälkeen kokeilen ottaa lootan auki vaihtaa suodattimen ja TCC solenoidin

        Positiivista ettei ainakaan huonompaan suuntaan mene öljyn vaihtamisella
        Last edited by Scitso; 26-10-2019, 11:06.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Scitso View Post
          Seuraava oire ilmeni kilsat 357tkm. Kun torque converter clutch on aktiivinen eli 70kmh-> ja tekee kevyen kiihdytyksen esim vakkaripäällä ylämäkeen tuntuu nykimistä ja kevyttä kierrosten heilumista. Kunnon kiihdytys niin ei nykimistä tapahdu, kun TCC täppä poistuu nykiminen lakkaa.

          Vetäsin ropun auki ja sen vajaa 4l öljyä pois. Öljy oli aivan mustaa, mutta ei haise niin että turbiini luistiasi.
          Täyttö ja 300km jälkeen uusi 4 litraa vaihtoon, tässä vaiheessa öljyssä oli jo hivenen punaista sävyä Nykiminen ehkä pehmentynyt, mutta ei ainakaan vielä poistunut. Myöskään alkuperäinen oire, ensimmäisen D lähdön viive ei ole poistunut

          Vielä seuraavana 300km jälkeen uus 4l vaihto ja sen jälkeen kokeilen ottaa lootan auki vaihtaa suodattimen ja TCC solenoidin

          Positiivista ettei ainakaan huonompaan suuntaan mene öljyn vaihtamisella
          Taitaa teettää turbiini jumppaa. Lukko luistaa.
          Tuohon voi kokeilla dr trannyä mutta en lupaa että korjaa.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Taitaa teettää turbiini jumppaa. Lukko luistaa.
            Mutta kun ei oikein luista ainakaan niinku aikasempi kokemus luistavasta turbiinista. Siksi epäilen tuota TCC solenoidin tiivistetä, mutta katsotaan mitä eteen tulee kun homma etenee.
            Mutta voishan ton dr trannyn heittää seuraavassa öljyn vaihossa kun ei kustannuksena iso
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Mutta kun ei oikein luista ainakaan niinku aikasempi kokemus luistavasta turbiinista. Siksi epäilen tuota TCC solenoidin tiivistetä, mutta katsotaan mitä eteen tulee kun homma etenee.
              Mutta voishan ton dr trannyn heittää seuraavassa öljyn vaihossa kun ei kustannuksena iso
              Miten se edellinen luistava lukko käyttäytyi jos ei ollut tuollaista kierroksien vaihtelua kevyessä kiihdytyksessä?

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Miten se edellinen luistava lukko käyttäytyi jos ei ollut tuollaista kierroksien vaihtelua kevyessä kiihdytyksessä?
                Aikaisemman kokemuksen perusteella luistamista tapahtui kautta linjan, nyt vain kun kevyesti kiihyttää ja TCC pysyy aktiivisena, juu voi olla että olet täysin oikeassa. Nähtäväksi jää
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • Re-pe
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 380
                  • Lieksa

                  #9
                  Arvelin tännekkin laittaa kysymystä omasta ongelmasta. Ja autohan on e39 530da -01

                  Onko kellekkään tullut kuvan mukaista vikakoodia tai tietäisi miten lähteä vikaa korjaamaan?

                  Abs ja dsc toimii ja ei tule sieltä puolen mitään vikakoodeja. Renkaiden pyörintä tietoa katselin enkä niissä mitään älyttömiä poikkeuksia havainnut(max 0.2).

                  Jos mitään tähän liittyy niin vakkari ei myöskään lähde päälle, eikä inpalla edes pääse lukemaan vikakoodeja vakkarilta.

                  Ja vaihteistolta antaa kyseistä koodia! Vaihteisto vaihtaa vähän töksäyttämällä joskus.
                  Ja tähän mennessä vaihdettu seuraavat: vaihteisto,turbiini,öljyt, suodatin,kaasupoljin ja laatikon adaptaatiot nollattu inpalla lootan vaihdon yhteydessä.
                  Uusilla osilla vaihtaa paremmin kun entisellä laatikolla kai, mutta kyseinen vikakoodi vaan tulee uudestaan vaikka poistaa...
                  Attached Files
                  e36 328i -97 M-Sport
                  e46 320d -04 M-Sport

                  Ex: e53 X5 -04, e61 530xd -06 M-Sport, e46 330xd -01, e39 528ia -97, e39 523ia -98, e34 525tds -96, 39 530da -02 M-Sport, e39 540ia -96, e34 525iA -92, e46 318i -98, e30 327 Tic -89, e34 535i -88, e36 325ia -93, e36 320i -92, e30 318i M50b25 -88, e34 520i -88, e32 735i -90, e36 320i -91, e30 318i -89, e34 525i -88

                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Scitso View Post
                    Aikaisemman kokemuksen perusteella luistamista tapahtui kautta linjan, nyt vain kun kevyesti kiihyttää ja TCC pysyy aktiivisena, juu voi olla että olet täysin oikeassa. Nähtäväksi jää
                    Se on eri vaiva jos turbiini / laatikko luistaa. Silloin jää yleensä palanut hajukin öljyihin aika nopeaan.

                    Turbiinilukon vika tekee juuri tuollaista aaltoilua kierroksiin TCC päällä ja sen ollessa auki laatikko pelaa normaalisti.
                    Last edited by Muurahainen; 27-10-2019, 13:04.

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Se on eri vaiva jos turbiini / laatikko luistaa. Silloin jää yleensä palanut hajukin öljyihin aika nopeaan.

                      Turbiinilukon vika tekee juuri tuollaista aaltoilua kierroksiin TCC päällä ja sen ollessa auki laatikko pelaa normaalisti.
                      Juu, se voi olla syy tähänkin. Tutun kautta kokemusta myös mersun laatikoista ja tuo vastaavanlainen vika on tullut kuntoon TCC vaihtamalla.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Nyt ajettu n300km viime öljyn vaihdon jälkeen ja nykiminen tuntuisi poistuneen. D kytkemisen viive on edelleen, mutta sen uskon johtuvan öljynsuodattimen o renkaiden vuotamisesta, eli paineet tippuu kun auto seisoo.
                        Tänään olis tarkotus vaihtaa vielä kertaalleen se vajaa 4l öljyä. Eli sen jälkeen laatikkoon on vaihettu 3x3.5l öljyä
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎