Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530DA vaihteistomurheita..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JusaOk
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 2
    • HML

    E39 530DA vaihteistomurheita..

    Terve,
    aloitanpa tässä taas tällä foorumilla ties kuinka monennen kerran automaattivaihteistoaiheisen jutun. Tuossa juuri hankitussa vm.2001 175tkm ajetussa autossa loota ei taida toimia kuten pitää.

    Kun lähtee paikaltaan kiihdyttämään ja laittaa kaasun pohjaan, moottori ottaa kyllä kierroksia mutta vaihteet eivät tunnu vaihtuvan oletetun ripeästi. Samoin kun lähtee kiihdyttämään vaikka nopeudesta 90-100kmh ylöspäin, moottori ottaa kierrosta mutta vauhti ei kiihdy.

    Kaipa tämä vaihteistopuolen asioita on vai voisiko moottorin vääntöpuolella olla probleemia..

    Mietin tässä vaan että mitä tuon kanssa tehdä..
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #2
    GM-laatikko

    Kiuullostaa siltä, että laatikko luistaa. Luistamisesta tosin kohtalaisen helposti antaa vikakoodin. Aivan ensimmäiseksi suosittelen tarkastamaan öljyt. Oikeaoppisesti. Sen jälkeen inpalla tarkistaa, onko vikakoodeja. ~85km/h pitäisi olla turbiinilukko käytössä joten ongelmana on myös turbiinilukon toiminta. Tai ainakin 90km/h turbiinin kuuluu pysyä lukittuna / vaihtaa pienempää mutta silti kierrokset ja vauhti seuraa toisiaan. Toisin sanoen - voisiko turbiini olla sen verran väsynyt ettei pelaa enää oikein. Omasta mielestäni näissä ongelmana on tuo alle 85km/h vauhdit, koska turbiiniukkoa ei käytetä eli kierrokset nousee ja vauhti seuraa perässä. Siinä on hieman ongelmana erottaa luistaminen ja normaali turbiinin toiminta. Tosin kyllä tuon luistamisen tunnistaa, ainakin itse huomasin kahden edellisen laatikon kanssa.

    Sen verran, lähteekö auto vetämään heti, kun paikaltaan kytkee D:n? Toimiiko pakki eli vetääkö pakki hyvin tasaisella?

    Mulla on nyt kolmas laatikko alla ja kyllä sen vuoden jonka ajan oon tällä ajanut niin toisinaan hieman karskit vaihdot. Varsinkin jos lyön tallan pohjaan ykköseltä kakkoselle paukahtaa usein aika lujaa sisään. Tosin mulla tulee sellanen kuollut hetki siihen. Muuten kyllä muut vaihteet toimii vaihtelevan ok.
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • JusaOk
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 2
      • HML

      #3
      Niin kuulin myös että luistamisesta pitäisi vikakoodi tulla.
      Laitettaessa paikaltaan vaihde päälle auto lähtee kyllä liikkeelle ja pakkikin toimii hyvin.
      Eikös jo pienemmilläkin nopeuksilla turbiinin lukko tulisi toimia? Tai sitten laatikko ei vaihda isommalle vaihteelle pienemmillä nopeuksilla.

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        En ole mikään asiantuntija mutta..

        GM laatikossa turbiinilukko kytkeytyy 100% käyttöön 85km/h tai suuremmissa nopeuksissa (toisilla hieman aijemmin, toisilla hieman myöhemmin). Sen huomaa siitä, että kun tuossa nopeudessa (85) tai yli painaa kaasua kierrokset ja vauhti seuraa toisinaan. Olen ymmärtäny, että 60km/h - 85km/h lukkoa käytetään osittain. Sen taas huomaa siitä, että kierrokset ja vauhti ei seuraa toisinaan vaan kierrokset nousevat ja vauhti seuraa perässä. Tosin tuossa noupeudessa lukon huomaa kyllä jotenkin, jos kaasua painaa kevyesti. Silloin lukon saattaa huomata. Sampoin 60 - 85kmh nopeudessa kun irrottaa kaasun jää sinne periaatteessa vaihde päälle. Tarkoitan, että kuten manuaalissa kierrokset ei tipu nollaan vaan syntyy moottorijarrutusta vaihde päällä. Moottorijarrutus kyllä tapahtuu kaikilla nopeuksilla mutta tuossa sen huomaa. Kun antaa auton rullata ilman kaasua 70 -> 50 huomaa että n. 60 vauhdissa alta turbiinilukko putoaa kokonaan pois pelistä ja kierrokset tippuvat nollaan. Jostain luin että tämä on suunniteltu säästämään konetta, jottei turhia kierroksia pidetä moottorissa. Tää on mutua enkä osaa sanoa mitä insinöörit on joskus miettineet. Näin toimii ainakin oma laatikko. En osaa sanoa miten tuo lukko todellisuudessa toimii laatikossa, mutta käytännössä tuon toiminnan huomaa noin..

        Kun oma laatikko luisti niin antoi aina kyllä vikakoodia gear check 1-5 eli riippuen vaihteesta, joka ei pitänyt. Samoin aika helposti sain laatikon vikatilaan. Aika nopeasti ensimmäinen laatikko hukkasi kaikki vaihteet joten se meni heti vaihtoon. Toinen tuli jo rikkinäisenä (joka muuten vitutti huomaten työmäärää ja hintalappua sille) jossa ei toiminut 4-5 vaihteet lainkaan. Tässäkin tapahtui heti luistoa. Ja siitä tuli koodi ja vikatila helposti. Tääkin meni vaihtoon. Ensimmiseen tein öljynhuuhtelun ja toimi noin 20 kilsaa kunnes laukesi uudestaan. Eli kun laatikkoremppaa alkaa tekemään kannattaa pohtia mistä on hyötyä ja mikä on rahan tuhlaamista. Todella vaikea sanoa, osalla toimii ihan perushuolto, toiselle oikea tie on suurempi laatikkoremppa..

        Sen verran, että erottaa nyt esim. bensa ZFn ja dieselin GM laatikon toiminnan toisistaan. Jos itse lähden ykkösellä reippaalla kaasulla kyllä kierrokset nousevat ja auto lähtee viiveellä liikkeelle. Tosin auto vetää kyllä koko kierrosalueella eli sellasta tyhjää kohtaa ei tule vedättäessä. Eli alta 85km/h toiminta on hieman kuminauhamaista. Toiminta ei ole yhtä puuta kuten esim ZFn laatikoissa, joissa tuollaista joustoa ei ole. Ne on sitä yhtä puuta. Eli muistaa erottaa luistamisen ja normaalin GM laatikon toiminnan. Se, jos auto lähtee vaikka vasta 2t/rpm liikkumaan on syytä huolestua. 85km/h tai yli lukko on kyllä sitten jo käytössä eli kaasua painamalla ei tuota joustoa tule vaan kierrosten ja vauhdin pitää seurata toisinaan. Voi olla että vaihtaa pienemmälle mutta silti. Tollasta kuminauhamaisuutta ei kyllä tapahdu. Lukko on ilmeisesti (paineohjattu) eli öljynpaineella ohjataan turbiinilukon toimintaa? Paljon juttua löytyy topicista "Säälittävän kuuluisa steppi.." jonka ite kahlasin läpi kun ensimmäinen laatikko murhe tuli.. https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=107398

        JA! Laatikon adaptaatiot voi nollata inpalla. Tuo on "oppiva" laatikko eli jos auto on uusi, voi edellisen kuljettajan tapa ajaa olla täysin eri kuin oma.. Joten sitäkin voi kokeilla näin alkuun. Ja koneen perään ja sieltä. En usko että tuo kaasupoljinta painamalla nollaa yhtään mitään ellei jotain kaasupolkimen arvoja. Mutta laatikon adaptaatioit tietokoneella..
        Last edited by MOH85; 04-05-2018, 17:59.
        e39 530dA 1999.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎