Terve!
OIREET:
Autossa tosiaan välillä, yleensä jonkin aikaa ajettua alkaa vilkut tulemaan päälle sekunnin parin viiveellä ja lähtemään pois viiveellä. Sitten ne pimenevät vähän ajan päästä kokonaan.
Joskus ennen vilkkujen pimenemistä huomaa että ajovalot alkavat itsestään säätämään ylös alas, ja pimeällä huomasin myös mittariston vilkkuvan. Lisäksi sumuvalot myös päällä ollessaan välkkyvät myös pois päältä itsestään.
Valojen sammuttua autossa toimii vielä ajovalot ja jarruvalot. Muut: sumu, seisonta, hätävalot, mittariston valot eivät toimi. Jos auton antaa olla jonkin aikaa virrat poissa tai moottorin sammuksissa alkaa valot vähitellen toimimaan.
Lisäksi moottorin sammuttaminen (virta päällä) heti valojen kokonaan sammuttua, saa valot minuutin kuluttua joskus palaamaan, mutta silloinkin etuvalot säätävät itsestään ja vilkut eivät vilkukunnolla (vilkkuminen epätasaista ja alkaa ja lopettaa 1-2 sekunnin viiveellä).
Kokeilin vain virta päällä valoja ja vilkku toimi sen aikaa kuin jaksoin odottaa 15minuuttia ilman ongelmia, ja näkyvissä olevien johtojen (etuvalojen, takavalojen ja LCM johtojen) heiluttaminen ei vaikuttanut vilkkuihin. Joten kosketus häiriöstä tuskin on kyse.
PÄÄTELMÄT:
Epäilen lukemani perusteella että vika on valon ohjaimessa LCM. Autossa on LCM II ja olen kokeillut jo puhdistaa johdon liittimet, pessyt korroosion pois piirilevyltä (pari pientä kohtaa kuva löytyy). Lisäksi tuo piirin räpeltämisen jälkeen yleensä valot toiminut vähän aikaa tai päivän.
Lämpö tuntuu myös vaikuttavan LCM toimintaan, aamulla valot toimivat mallikkaasti 20 minuuttia ilman häiriöitä, mutta auton auringossa parkissa olon jälkeen valot eivät taas toimineet. Lisäksi valojen sekoilu alkoi nyt keväällä helle päivien aikoihin mutta valot toimineet taas paremmin kun kelit kylmenneet. Huoltomies joka noita korjailee ihmettelin vilkkujen oireilua, ja ehdotti että valon ohjaimen kylmentämistä voisi kokeilla kun valot lakkaavat toimimasta.
Mitä mieltä olette oireiden perusteella, vilkuille ei ilmeisesti ole omaa relettä mikä voisi olla rikki ja sekoittaa LCM vaan valon ohjaimessa on osa joka hoitaa releen tehtävän?
Voiko LCM korjata? Onko vika siinä? Onko asialle mitään tehtävistä vai tilaanko Vantaalta käytetyn osan tilalle (joka pitäisi koodata Oulussa osaavalla kaverilla). Muiden postauksien perusteella yleensä on vain vaihdettu valomoduuli ja ongelma korjattu, mutta minulla valot toimivat välillä täysin moitteetta.
OIREET:
Autossa tosiaan välillä, yleensä jonkin aikaa ajettua alkaa vilkut tulemaan päälle sekunnin parin viiveellä ja lähtemään pois viiveellä. Sitten ne pimenevät vähän ajan päästä kokonaan.
Joskus ennen vilkkujen pimenemistä huomaa että ajovalot alkavat itsestään säätämään ylös alas, ja pimeällä huomasin myös mittariston vilkkuvan. Lisäksi sumuvalot myös päällä ollessaan välkkyvät myös pois päältä itsestään.
Valojen sammuttua autossa toimii vielä ajovalot ja jarruvalot. Muut: sumu, seisonta, hätävalot, mittariston valot eivät toimi. Jos auton antaa olla jonkin aikaa virrat poissa tai moottorin sammuksissa alkaa valot vähitellen toimimaan.
Lisäksi moottorin sammuttaminen (virta päällä) heti valojen kokonaan sammuttua, saa valot minuutin kuluttua joskus palaamaan, mutta silloinkin etuvalot säätävät itsestään ja vilkut eivät vilkukunnolla (vilkkuminen epätasaista ja alkaa ja lopettaa 1-2 sekunnin viiveellä).
Kokeilin vain virta päällä valoja ja vilkku toimi sen aikaa kuin jaksoin odottaa 15minuuttia ilman ongelmia, ja näkyvissä olevien johtojen (etuvalojen, takavalojen ja LCM johtojen) heiluttaminen ei vaikuttanut vilkkuihin. Joten kosketus häiriöstä tuskin on kyse.
PÄÄTELMÄT:
Epäilen lukemani perusteella että vika on valon ohjaimessa LCM. Autossa on LCM II ja olen kokeillut jo puhdistaa johdon liittimet, pessyt korroosion pois piirilevyltä (pari pientä kohtaa kuva löytyy). Lisäksi tuo piirin räpeltämisen jälkeen yleensä valot toiminut vähän aikaa tai päivän.
Lämpö tuntuu myös vaikuttavan LCM toimintaan, aamulla valot toimivat mallikkaasti 20 minuuttia ilman häiriöitä, mutta auton auringossa parkissa olon jälkeen valot eivät taas toimineet. Lisäksi valojen sekoilu alkoi nyt keväällä helle päivien aikoihin mutta valot toimineet taas paremmin kun kelit kylmenneet. Huoltomies joka noita korjailee ihmettelin vilkkujen oireilua, ja ehdotti että valon ohjaimen kylmentämistä voisi kokeilla kun valot lakkaavat toimimasta.
Mitä mieltä olette oireiden perusteella, vilkuille ei ilmeisesti ole omaa relettä mikä voisi olla rikki ja sekoittaa LCM vaan valon ohjaimessa on osa joka hoitaa releen tehtävän?
Voiko LCM korjata? Onko vika siinä? Onko asialle mitään tehtävistä vai tilaanko Vantaalta käytetyn osan tilalle (joka pitäisi koodata Oulussa osaavalla kaverilla). Muiden postauksien perusteella yleensä on vain vaihdettu valomoduuli ja ongelma korjattu, mutta minulla valot toimivat välillä täysin moitteetta.
Comment