Tere! oisko kellään mitään niksiä saada tuo pää kiinni kunnolla? Jysäytti tänää jäähdytinnesteet pihalle, tosin lisäsin tänään sinne vettä, ku ei saanu mistää jäähdytinnestettä. en tiiä johtuko se siit et keräs sen takia painetta ku oli vettä eikä jäähdytinnestettä? en luota et pysyy kiinni, ku lähtee vähällä voiman käytöllä irti. Tietäjät neuvokaa tiedotonta. - BMW 530 Dsl E39 :think:think:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530d ylävesiletkun kiinnitys koneeseen? Niksi kakkosta kehiin?
Collapse
X
-
Ei tuohon oikeen mitään niksiä ole. Sokallahan se napsahtaa kiinni eli kannattaa kattoa että menee pohjaan asti. Letkussa on oma o-rengas joka saattaa ajan myötä / kun monesti letkua käyttää irti kärsiä ja mennä huonosti. Nimim. kokemusta on. Nuo letkut on muutenkin aika (lue todella) tiukkoja eli tiivisteeseen kannattaa laittaa jotakin liukastetta. Jos sokka menee kunnolla hahloon, ei tuo letku kyllä pääse irtoamaan sieltä.. Samoin omassa vanhassa ylävesiletkussa oli "outo tiiviste" eli siinä oli o-rengas ja sellanen muovinen kaulus. Tosin en tiedä oliko se jokin ylimääränen irto-osa jo kulahtaneesta letkusta. Mulla siksi vuosi tiivari tiputtaen tosin kyllä se paikallaan pysyi. Ja itekin jouduin hetken ajelemaan pelkillä vesillä hetken niin sillä ei ole vaikutusta. Liika paine pitäs päästä korkista ulos. Voihan sitä kattella miltä nuo letkut kuumalla koneella tuntuu. Voi sulkea pois sen, että kerää liikaa painetta, tosin siellä on monta muutakin paikkaa josta se paine pääsee kyllä ulos / jotka pettää esim paisari jne..
Sokka ei siis saa jäädä sivuista näkyviin eli silloin ne on kunnolla paikalla. Samoin sokan päät painautuu vesiletkun kylkeä vasten. Jos se on huonosti niin pää jää hiukan irti. Alavesiletkun vaihdossa mietein itse oikeesti etten saa sitä takasin. Ihan oikeesti meinasin luovuttaa. Sen verran tiukka. Nitkuttamalla ja liukkaria ni meni. Ylävesiletkussa kannattaa olla varovainen siltä osin, että lohkon ja ylävesiletkun välinen muoviadapteri alkaa helposti vuotamaan / se murtuu / tiiviste pettää. Se on aika tyypillinen näissä, joten siltä osin tarkkana.
Edit: pamahtiko letku yllättäen irti vai? Tuli mieleen että mulla kävi samoin alavesiletkun kanssa. Jouduin käytää irti ja sen tiiviste oli ajan kanssa muuttanut muotoaan. No luulin että kyllä se siellä psyy mutta ei, yks kerta kovassa kaasussa pamahti irti ja nesteet ulos. Epäilen että takasin laitossa se tiiviste oli mennyt huonosti ja tuo letku ei sitten ollut kunnolla paikalla -> sokka huonosti -> petti.. Samoin myös tuo ylävesiletku mutta siinäkin petti tosiaan tiiviste..Last edited by MOH85; 31-05-2018, 01:43.e39 530dA 1999.
-
-
Hae siihen ylävesiletkuun uusi 38mm sisähalkaisijalla oleva 4mm O-rengas.
Se vanha O-rengas turpoaa muodottomaksi ja letku ei tahdo mennä enää paikalleen.
Uudella o-renkaalla menee kohtuudella ja lukittuu kunnolla.
Se ylävesiletkun muovikoppa on vanhemmiten todella hauras, hajoaa varmasti jos väkisin runnoo.E39 525DA Touring -01, 540tkm
Comment
-
Comment