Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -96 käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommy73
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 19

    E39 523i -96 käyntiongelmia

    Alkoi puutua yllättäen, vääntö katosi, ja kierroksia otti alle 4000 röpöttäen, ei syttynyt varoitusvaloa. Tyhjäkäynti ihan normaali, kierroksia ottaa hivenen hitaasti ja käynti pätkivää.
    Itselleni tuli mieleen jotain polttoaine ongelmia, tukkeentunut polttoainesuodatin tai loppuunkulunut polttoainepumppu, vai vaikuttavatko sytytysongelmilta, tulpat olivat normaalin väriset, näillä sivuilla puhutaan myös paljon ilmamäärämittareista ja nokan asennon tunnistimista, ruiskuongelmat oheislaitteineen ovat vielä hiukan uutta minulle.
    Mistäköhän löytyy pa suodatin ja pumppu kyseisestä autosta, entä onko jakopäässä ketju vai hihna? Olen omistanut auton vasta noin kuukauden enkä oikein ole ehtinyt siihen syvemmin perehtyä, autolla ajettu jo noin 300tkm.
    Onko kenelläkään asiaan paremmin perehtyneelle tuttuja tuommoiset oireet?
    Jos kyseessä olisi vain joku ns tyyppivika tai muuten vain jokin ammattilaiselle tuttu ongelma.
    Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Tutki nyt ensimmäiseksi se imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen musta/kuminen haitariputki. Siinä ei saa olla pienintäkään murteinta/nuppineulan mentävää reikää. Jos se on ehjä, niin testerille vikadiagnoosiin on mentävä(liian monta arvuuteltavaa vikamahdollisuutta).

    Comment

    • tommy73
      Newbiemmer
      • Jul 2005
      • 19

      #3
      Vika löytyi !!!

      Pakoputkisto...
      Sieltä löytyi ongelma, kun olin tarkistanut kaikki ennen moottoria olevat ongelmat, ilmamäärämittarin ja polttoaineensaannin sekä mahdolliset imuvuodot, siirryin sinne moottorin jälkipuoleelle, eli irrotin pakoputkiston pakosarjasta, pistin rautalangalla roikkumaan ja polkaisin baanalle, puheet oli kyllä mahtavat ja yllätyin että puutumisongelmat olivat menneen talven lumia, veto oli entisellään ja taakka putosi sydämeltä, vika oli pakoputkistossa.
      Nyt kun vielä osaisin paikantaa onko kyseessä tukkeutunut katti vai toinen pöntöistä, ennen kun rupean silpomaan putkea.
      Oliko se 850€ hinta putkistolle pakosarjasta putkenpäähän vai hommasitko pelkästään jonkun tarvike katin, näytti olevan koko hormi yhtä puuta.
      No nyt lueskelemaan varaosahintoja, itse en oikein muita paikkoja tiedä kun motonetin ja bilteman, olisikohan paljonkin muita mahdollisuuksia?
      Vielä kerran suuret kiitokset, kyllä melkein kaikki muut asiat kävivät mielessä kuin pakopuoli.
      Säästyi siinä valtavat vianhakutalkoot...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Sitten siellä on katti palasina joka on tukkinut koko putkiston. Vaihtoon menee koko hormi. Tyyppivika 8/98-vanhemmissa. Pirkkalan AVK:lla on yksi
        A-1 kuntoinen käytetty putkisto katteineen.

        Comment

        • tommy73
          Newbiemmer
          • Jul 2005
          • 19

          #5
          Joo AVK:t luin läpi ja mun hakuun osu espoossa A2 kuntoinen katti.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6935
            • N/A

            #6
            Pointsit että löysit noinkin hyvin noinkin hankalan vian, ei olisi itselle tullut mieleen kyllä tommonen.
            Täytyy pitää mielessä tulevaisuutta varten.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Soita suoraan Pirkkalan AVK:lle. Siellä pitäisi kyllä vielä olla yksi täydellinen putkisto vaikka se ei varaosalistassa näykkään. Pelkällä katilla et tee todennäköisesti mitään, koska katin sisuskalut ovat pitkin putkistoa ja tukkineet sen.
              AnttiO: Tämä ongelma koskee vain 96-8/98 välistä valmistusajankohtaa ja erityisen paljon sitä ilmenee juuri 96-mallisissa e39:ssä.
              Last edited by Hemi; 14-07-2005, 10:58.

              Comment

              • tommy73
                Newbiemmer
                • Jul 2005
                • 19

                #8
                Katti on sökö!
                Kotkan seudulla Pakoputkihuolto Anttilalle soitin tuossa aamupäivällä ja kaveri lupasi vaihtaa sinne väliin rälläkällä ja hitsaamalla uuden tarvikekatin joka on kuitenkin alkuperäistä vastaava myös ulkomitoiltaan ja homma kustantaa asennuksineen 250€, sairaanhalpaa.
                Nyt pistin putken poikki vanhana metallimiehenä kylmästi ja tunteettomasti heti katin jälkeen, kaverin ohjeen mukaisesti, ja alkupää kattiin asti paikoilleen ja taas baanalle, oireet samat, eli vika on katissa.
                Loppupätkästä kulkee ilma läpi suhtkoht normaalin tuntuisesti (en ole aiemmin kokeillut, joten en tiedä miten kuuluu kulkea).
                Mitäköhän se "rojut tukkii koko putken" tarkoittaa, joudunkohan vaihtamaan myös muut pöntöt sitten myöhemmin se maksaa töineen samalla kaverilla noin 500€.
                Vai kannattaakohan tässä tapauksessa jättää säästämättä ja ostaa se koko hormi sieltä pirkkalasta, soitin moneen kertaan sinne päivällä eikä kukaan vastannut joten en hintaa vielä tiedä.
                ps. Tämmöinen keskustelupalsta on aivan loistava, Kiitos Kaikille!

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  katti

                  "rojut putkessa" tarkoitta sitä että katti itsessään on todennäköisesti täysin tyhjä, tai sortunut kasaan ja siitä irronneet palaset on tukkineet kammiovaimentimen... osta se käyteety putki tai uus, pääset helpommalla autosat ei tule ääniltään mitään teini autoa.
                  eikös se alkuperäinen ränni ole rosteria, eli ei ongelmia senkään suhteen.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎