530d lastutus ja lievä tehonlisäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • waattii
    Newbiemmer
    • Nov 2015
    • 6
    • Rauma

    530d lastutus ja lievä tehonlisäys

    Tarkotuksena olisi lastuttaa ja päivitellä samalla turbo että välijäähdytin. Paljonko kestää ottaa hevosia ja vääntöä ulos ilman suurimpia pelkoja, ajaa siis käyttöauton virkaa.

    Entä kuinka kestävä Gt2260v oikeasti on?

    Tekniikka pelaa tällähetkellä erinomaisesti ja kilsojakin on takana 415tkm, kestääkö näillä kilsoilla enää lisäillä tehoja?
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5151
    • Kouvola, Savisto

    #2
    Onko kyseessä automaatti vaiko manuaali?
    Yms. lisätiedot ovat hyvin tärkeitä.


    Automaatti ei juurikaan yli 500nm kestä, hyvä kun kestää vakionakaan (juu, on mullakin pihassa 572tkm ajettu, originaalilla laatikolla ja toimii)


    Joten sen 220-230hp/500nm sieltä kärsii ottaa, tuo malli M57 moottorista ei kuitenkaan ole paras virityskohde useammankin asian kannalta, mutta kyllä sieltä on mahdollisuus voimaa ottaa reilumminkin, ei siellä mitään ihmeempiä heikkoja kohtia ole.


    Joten ei ahtimen puolesta tarvii pelätä, kyllä se kestää. Muuten uskaltaa tehoakin ottaa, mutta jos automaatti niin kannattaa lähtä sillä mielellä että se joko kestää tai sit ei.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by makkis View Post

      Muuten uskaltaa tehoakin ottaa, mutta jos automaatti niin kannattaa lähtä sillä mielellä että se joko kestää tai sit ei.
      Riippuu nimenomaan siittä, onko valmis huoltamaan laatikkoa jossain vaiheessa. Itse olen lähtenyt periaatteella kaikki tai ei mitään. Pariin kertaan olen laatikon vaihtanut ennakoivasti. Ja syyksi molemmilla kerroilla paljastunut hela, jolla turbiini laakeroidaan laatikon runkoon. Se tuppaa kulumaan, kun käyttää vääntöä turbiini lukittuna. Ensimmäinen oire laakerin kuluneisuudesta on lievä tärinä lukko tilanteessa. Muutoin laatikko tuntuu kyllä kestävän.
      Laakerin kulumista edesauttaa vielä saksan heebon muokattu laatikon ohjainboksi, jossa turbiini on lukittuna 50 km/h:sta lähtien nelosvaihteella. 4 - 5 vaihteen raja on 80 km/h. Alaspäin 5 - 4 on 72 km/h. Näin siis D:llä normaalisti ajettaessa.

      Itse olen opiskellut ohjelman tekoa ja tilanteen tarkistus viimekesältä antoi lukemiksi 270/595. Siittä pystyy vielä parantamaan.

      Mitä osia sitten vaihdettu? Isompi turbo, välijäähdytin sekä suuttimet.
      Polttoaineen syöttö puoli muuten orkkis. Mittarissa hitusen vajaa 400 tkm.

      Moottorista itsestään ei ns. heikkoa kohtaa ole tullut esiin. Perus rauta hengittää hyvin 1750-3000 kierrosluku alueella. Kierrosluvun loppupäässä pakopaineet nousee jyrkästi.

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        Itekin lähtisin pohtimaan tuota laatikkojuttua, jos automaatti. Ostaa tehdaskorjatun vanhan tilalle ja eikös näihin jotain vahvistamisia tehdä eli jos oma toimii vielä hyvin niin senkin voi huoltaa ja laittaa heikot kohdat uusilla osilla. GM laatikko kun on surullisen kuuluisa. Ja varsinkin jos niitä heppoja autossa käyttää niin kyllä tuo GM laatikko varmasti jossakin vaiheessa itestään ilmottaa. Oma vakio ja kolmas laatikko alla. Toisaalta toinen taisi olla jo alle laittaessa p*skana joten se annettakoot anteeksi..


        GT2260 on fiksu valinta tietenkin, jos alkaa päivittää. Taitaa mennä ihan bolt on lukuunottamatta ahtoputken lähtöä.. Ja sit vaan suuttimien päivitys 535d suuttimiin ja ohjelma. Samoin tuo välijäähdy kuten sanoit. Eiköhän tolla jo pääse pitkälle
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by MOH85 View Post
          GM laatikko kun on surullisen kuuluisa. Ja varsinkin jos niitä heppoja autossa käyttää niin kyllä tuo GM laatikko varmasti jossakin vaiheessa itestään ilmottaa. Oma vakio ja kolmas laatikko alla. Toisaalta toinen taisi olla jo alle laittaessa p*skana joten se annettakoot anteeksi..
          Laatikko on paljon mainettansa parempi. Ei ole laatikon heikkoutta, jos loppuun kuluneella turbiinilla ajetaan niin pitkään kuin suinkin vaan auto liikkuu.

          Mikä paikka noista laatikoista on pettänyt?

          Comment

          • tansju
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 96
            • Nokian perämettällä

            #6
            Täytyy kans todeta että tuntuu olevan hirmuisen tapauskohtaista tuo gm:n laatikon hajoaminen koska itselläni on nyt pihassa 545tkm ajettu ~230hv/500nm tehoilla varustettu 530n ja laatikko toimii kuin se kuuluisa junanvessa. Täytyy vaan toivoa että emännällä ajossa oleva kestää samoilla kilometreille (nyt taulussa 340tkm)

            Comment

            • MaxSound
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 255
              • Kajaani

              #7
              Kohta 490tkm mittarissa alkuperäisellä GM:llä ja turbiinilla täälläkin.
              E39 525DA Touring -01, 540tkm

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                #8
                Itellä oli -00 e39:ssä Gt2260v,putkistoa avarrettu ja 3bar mappi. Syöttöä sen mitä vakio suuttimet pukkaa. 400tkm ajettu GM pykälti vielä kolmosta sisään, kun paikoillaan suttasi. Luistanut ei kertaakaa ja kenkää sai kokoajan. Turbiini ne laatikot sulattaa. -01 tuli GM:n laatikkoon 5 vaihteelle lisää levyjä,akselit on paksumpia ja planeetat jytympiä. Turbiinille neulalaakerointi samoin kuin zf:ssä niin kestää kyllä kovaakin menoa. Jenkkimainen luistatus vakio laatikon ohjauksella on vaan perseestä, kun alkaa voimaa olemaan,joten uudelleen ohjelmointi hyvinkin tarpeellinen.
                Last edited by atte.o; 11-06-2018, 11:51.
                E61 M-sport

                Comment

                • pera8x
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2015
                  • 158
                  • tampere

                  #9
                  pystyykö tota turbiinin luistamista jotenkin ohjelmalla sääteleen? oon ollut siinä käsityksessä, että turbiini on ihan mekaaninen peli ja ainoa, millä sitä pystyy sääteleen on öljynlaadulla. tai vaihtoehtosesti purkamalla koko turbiinin ja vaihtamalla jotain sisuskaluja.


                  ainakin toistaseksi toimii toosa vielä ihan hyvin, mutta jos sitä jotenkin saa vähän napakammaksi, niin ei tekis ollenkaan huonoa.

                  Comment

                  Working...
                  X